Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 Vanne- ja rengasfit -topic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Martti
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2005
    • 787
    • Suomi

    Originally posted by _Rontti View Post
    joo kylläkyllä ei onneksi ole automaatilla, helpottaa rengas valikointia hieman... tollasen 255/35 renkaan kanssa voi leipasta vielä 5mm spacerin sinne vanteen väliin, vai kuinka?:think
    paljonkohan tuossa sitten vierintäkehä pienenee jos laittaa alikokosen setin?
    Spaceri saattaa mennä kyllä jopa raapimatta tolla 255/35:llä..

    Halkasija pienenee vajaan 10mm, vierintäkehä sitten sen mukaan.

    Comment

    • Martti
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2005
      • 787
      • Suomi

      9,5/11x19"

      No nyt vihdoin ja viimein sain vanteet kotiin, speksit niissä on 9,5/11x19" et15/25. Päälle kietaistiin Kumhon KU31 235/35 ja 275/30. Näillä tuli lievä gyntteri-lookki, mutta ei missään nimessä liikaa, eli mun silmään just e39 alle passeli. Madallusta mulla on joku 60/40mm tossa toukassa.

      Edessä tolpan ja vanteen väliin jäi sellanen reilu 5mm rako ja vanne voisi tulla aavistuksen ulommaksikin kaareen nähden, ehkä 5-10mm max. Kuitenkin aika hyvin istui. Takana vanne ei kyllä mahdu oikeastaan yhtään sisäänpäin. Ehkä parin-kolmen millin rako jäi sisälokarin ja vanteen väliin. Ulkolaidalta vanne tulee ehkä aavistuksen ulos kaaresta, mutta rengas taipuu nätisti kaaren sisään. Raapii kuitenkin aika helposti vähänkään isommassa joustossa renkaan kylkeen, ei kuitenkaan mitenkään pahasti. Veikkaisin, että tolla renkaalla 5-10mm spaceri vielä mahtuis aika kivuttomasti kohtuu pienellä mankeloinnilla.

      Eli kaikkiaan melko hyvä fitmentti noilla spekseillä, jos aivan mahoton gyntterilookki ei ole hakusessa.

      Comment

      • bemu2000
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 17799
        • Jämsä

        Originally posted by Martti View Post
        No nyt vihdoin ja viimein sain vanteet kotiin, speksit niissä on 9,5/11x19" et15/25. Päälle kietaistiin Kumhon KU31 235/35 ja 275/30. Näillä tuli lievä gyntteri-lookki, mutta ei missään nimessä liikaa, eli mun silmään just e39 alle passeli. Madallusta mulla on joku 60/40mm tossa toukassa.

        Edessä tolpan ja vanteen väliin jäi sellanen reilu 5mm rako ja vanne voisi tulla aavistuksen ulommaksikin kaareen nähden, ehkä 5-10mm max. Kuitenkin aika hyvin istui. Takana vanne ei kyllä mahdu oikeastaan yhtään sisäänpäin. Ehkä parin-kolmen millin rako jäi sisälokarin ja vanteen väliin. Ulkolaidalta vanne tulee ehkä aavistuksen ulos kaaresta, mutta rengas taipuu nätisti kaaren sisään. Raapii kuitenkin aika helposti vähänkään isommassa joustossa renkaan kylkeen, ei kuitenkaan mitenkään pahasti. Veikkaisin, että tolla renkaalla 5-10mm spaceri vielä mahtuis aika kivuttomasti kohtuu pienellä mankeloinnilla.

        Eli kaikkiaan melko hyvä fitmentti noilla spekseillä, jos aivan mahoton gyntterilookki ei ole hakusessa.
        Niitä kuvia sitten esille
        TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
        Vanteet edullisesti
        Nostureita ja rengaskoneita

        Comment

        • Martti
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2005
          • 787
          • Suomi

          Originally posted by bemu2000 View Post
          Niitä kuvia sitten esille
          Joo täytyy koittaa joku päivä räpsästä..Pitää noita kaaria pikkasen käydä pokkaamassa ja jos samalla sais muutaman millin speiserille tilaa niin ois jees.. :think

          Comment

          • TJJ
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 7591
            • Jyväskylä

            Paljon noihin 235/40R18 Hankook-renkaisiin kannattaisi laittaa rengaspaineita? Auton ovenpielessä toki lukee jotain, mutta entäpä käytännössä/Hemin kokemusten mukaan?
            E39 528iA

            Comment

            • _nixu_
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2006
              • 8972
              • Kellokoski

              Originally posted by TJJ View Post
              Paljon noihin 235/40R18 Hankook-renkaisiin kannattaisi laittaa rengaspaineita? Auton ovenpielessä toki lukee jotain, mutta entäpä käytännössä/Hemin kokemusten mukaan?
              3.0bar +-0.2 :think
              E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

              Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                No niin, tänään sain "täryjyrän" 1. vaiheen rakennettua eli laitoin 18" Rondell 58 ja Hankook Evo S1 K107 235/40R18 alle ja tässäpä havainnot aikaisempiin verrattuna. Aikaisemmat renkaat oli 225/55R16 Continental PremiumContact2 joilla on ajettu n. 10tkm, edessä pintaa 6mm, takana 4mm. Pitää myös mainita, että minä olen "meluallergikko" ja autoakin on vaimennettu jonkin verran (ovet ja takakontti). Alusta on yhä vakio (mutta siinä on m-sport kallistuksenvakaajat) eikä pyöränkulmia ole optimoitu 18" renkaille. Rengaspaineet oli 2.7 edessä ja 2.8 takana. En tiedä mitkä noille olisi optimipaineet.

                Tässä ekan koeajon havainnot:
                - Rengasmelua kuuluu hiukan enemmän, tarkoitan tässä vain tuota tasaista keskiäänitaajuista huminaa/suhinaa.
                - Jyrinää kuuluu selvästi vähemmän, mutta epätasainen asfaltin pinta tuntuu selvemmin auton korissa. Tuota on vaikea selittää, ja efekti on aika jännä koska itse ääni tosiaan on vaimea mutta silti tärinää tuntuu.
                - Auto ohjautuu paljon paremmin, keskialue on yhä hidas mutta hiukan suurempi ratin liike aiheuttaa todella terävän muutoksen auton suunnassa ja koko auto heilahtaa samaan tahtiin eikä perä liiku viiveellä tms.
                - Poikittaissaumat ei tuota mitään ongelmia. Eikä myöskään kaivonkannet. Tällä hetkellä tuntui kuin osa noista olisi mennyt jopa pehmeämmin kuin Continentaleilla.
                - Ei ollut ongelmia myöskään kuoppaisella hiekkatiellä, kuopissa tuntui kuin jousitus olisi paljon jämäkämpi ja täsmällisempi.
                - Tuntui kuin pitkittäiset asfalttipaikkaukset eivät tuntuisi Hankookeilla oikein missään kun Contit muutti niissä auton suuntaa (perä tuntui muljahtelevan).
                - Tien uria ei tuntunut, yhdessä pahasti urautuneessa kohdassa urat tuntui mutta vähemmän kuin Continentaleilla.
                - Hitaan nopeuden jarrutuksessa auto pysähtyi "kuin seinään" entiseen vaappuvaan pysähtymiseen verrattuna.

                Saas nähdä miten tilanne muuttuu kun rengas kuluu. Mielestäni Contit ei ollut melun osalta ihan noin huonot viime kesänä.
                E39 528iA

                Comment

                • bemu2000
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2003
                  • 17799
                  • Jämsä

                  Originally posted by TJJ View Post
                  No niin, tänään sain "täryjyrän" 1. vaiheen rakennettua eli laitoin 18" Rondell 58 ja Hankook Evo S1 K107 235/40R18 alle ja tässäpä havainnot aikaisempiin verrattuna. Aikaisemmat renkaat oli 225/55R16 Continental PremiumContact2 joilla on ajettu n. 10tkm, edessä pintaa 6mm, takana 4mm. Pitää myös mainita, että minä olen "meluallergikko" ja autoakin on vaimennettu jonkin verran (ovet ja takakontti). Alusta on yhä vakio (mutta siinä on m-sport kallistuksenvakaajat) eikä pyöränkulmia ole optimoitu 18" renkaille. Rengaspaineet oli 2.7 edessä ja 2.8 takana. En tiedä mitkä noille olisi optimipaineet.

                  Tässä ekan koeajon havainnot:
                  - Rengasmelua kuuluu hiukan enemmän, tarkoitan tässä vain tuota tasaista keskiäänitaajuista huminaa/suhinaa.
                  - Jyrinää kuuluu selvästi vähemmän, mutta epätasainen asfaltin pinta tuntuu selvemmin auton korissa. Tuota on vaikea selittää, ja efekti on aika jännä koska itse ääni tosiaan on vaimea mutta silti tärinää tuntuu.
                  - Auto ohjautuu paljon paremmin, keskialue on yhä hidas mutta hiukan suurempi ratin liike aiheuttaa todella terävän muutoksen auton suunnassa ja koko auto heilahtaa samaan tahtiin eikä perä liiku viiveellä tms.
                  - Poikittaissaumat ei tuota mitään ongelmia. Eikä myöskään kaivonkannet. Tällä hetkellä tuntui kuin osa noista olisi mennyt jopa pehmeämmin kuin Continentaleilla.
                  - Ei ollut ongelmia myöskään kuoppaisella hiekkatiellä, kuopissa tuntui kuin jousitus olisi paljon jämäkämpi ja täsmällisempi.
                  - Tuntui kuin pitkittäiset asfalttipaikkaukset eivät tuntuisi Hankookeilla oikein missään kun Contit muutti niissä auton suuntaa (perä tuntui muljahtelevan).
                  - Tien uria ei tuntunut, yhdessä pahasti urautuneessa kohdassa urat tuntui mutta vähemmän kuin Continentaleilla.
                  - Hitaan nopeuden jarrutuksessa auto pysähtyi "kuin seinään" entiseen vaappuvaan pysähtymiseen verrattuna.

                  Saas nähdä miten tilanne muuttuu kun rengas kuluu. Mielestäni Contit ei ollut melun osalta ihan noin huonot viime kesänä.
                  Siinä taas hyvää faktaa 15-16" pullakumien kannattajille... Vielä jos nuo 16" olisi ollut löysät nokian kitkat, tai jotkin kiinan kumit, niin ero olisi ollut vielä dramaattisempi. Äkkitilanteissa todella vaarallisia raskaan auton alla.
                  TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                  Vanteet edullisesti
                  Nostureita ja rengaskoneita

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    Originally posted by TJJ View Post
                    No niin, tänään sain "täryjyrän" 1. vaiheen rakennettua eli laitoin 18" Rondell 58 ja Hankook Evo S1 K107 235/40R18 alle ja tässäpä havainnot aikaisempiin verrattuna. Aikaisemmat renkaat oli 225/55R16 Continental PremiumContact2 joilla on ajettu n. 10tkm, edessä pintaa 6mm, takana 4mm. Pitää myös mainita, että minä olen "meluallergikko" ja autoakin on vaimennettu jonkin verran (ovet ja takakontti). Alusta on yhä vakio (mutta siinä on m-sport kallistuksenvakaajat) eikä pyöränkulmia ole optimoitu 18" renkaille. Rengaspaineet oli 2.7 edessä ja 2.8 takana. En tiedä mitkä noille olisi optimipaineet.

                    Tässä ekan koeajon havainnot:
                    - Rengasmelua kuuluu hiukan enemmän, tarkoitan tässä vain tuota tasaista keskiäänitaajuista huminaa/suhinaa.
                    - Jyrinää kuuluu selvästi vähemmän, mutta epätasainen asfaltin pinta tuntuu selvemmin auton korissa. Tuota on vaikea selittää, ja efekti on aika jännä koska itse ääni tosiaan on vaimea mutta silti tärinää tuntuu.
                    - Auto ohjautuu paljon paremmin, keskialue on yhä hidas mutta hiukan suurempi ratin liike aiheuttaa todella terävän muutoksen auton suunnassa ja koko auto heilahtaa samaan tahtiin eikä perä liiku viiveellä tms.
                    - Poikittaissaumat ei tuota mitään ongelmia. Eikä myöskään kaivonkannet. Tällä hetkellä tuntui kuin osa noista olisi mennyt jopa pehmeämmin kuin Continentaleilla.
                    - Ei ollut ongelmia myöskään kuoppaisella hiekkatiellä, kuopissa tuntui kuin jousitus olisi paljon jämäkämpi ja täsmällisempi.
                    - Tuntui kuin pitkittäiset asfalttipaikkaukset eivät tuntuisi Hankookeilla oikein missään kun Contit muutti niissä auton suuntaa (perä tuntui muljahtelevan).
                    - Tien uria ei tuntunut, yhdessä pahasti urautuneessa kohdassa urat tuntui mutta vähemmän kuin Continentaleilla.
                    - Hitaan nopeuden jarrutuksessa auto pysähtyi "kuin seinään" entiseen vaappuvaan pysähtymiseen verrattuna.

                    Saas nähdä miten tilanne muuttuu kun rengas kuluu. Mielestäni Contit ei ollut melun osalta ihan noin huonot viime kesänä.
                    Odota nyt vielä viikko/pari kunnes ko.renkaat hieman sisäänajaantuvat autosi kulmille(="tavoille") ja parinkympin liukkaankova pintakerros kuluu pois.
                    Meno vielä kyllä jonkin verran tasaantuu+täsmenty+muuttuu hieman hiljaisemmaksi.
                    Täydellinen optimikäytös ajettavuuden suhteen löytyy vasta pienen madalluksen jälkeen, mikäli alusta nyt vakiokorkeudessa.

                    Paineiden suhteen voit pitää nuo nyt siinä missä ne on tuon sisäänajovaiheen ja sen jälkeen hieman kokeillen haarukoida ylöspäin 3.0-3.2bar haarukkaan.
                    Last edited by Hemi; 27-05-2010, 20:45.

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      Originally posted by TJJ View Post
                      No niin... laitoin 18" Rondell 58 ja Hankook Evo S1 K107 235/40R18 alle ja tässäpä havainnot aikaisempiin verrattuna. Aikaisemmat renkaat oli 225/55R16 Continental PremiumContact2 joilla on ajettu n. 10tkm, edessä pintaa 6mm, takana 4mm. .

                      - Poikittaissaumat ei tuota mitään ongelmia. Eikä myöskään kaivonkannet. Tällä hetkellä tuntui kuin osa noista olisi mennyt jopa pehmeämmin kuin Continentaleilla.
                      - Ei ollut ongelmia myöskään kuoppaisella hiekkatiellä, kuopissa tuntui kuin jousitus olisi paljon jämäkämpi ja täsmällisempi.
                      - Tuntui kuin pitkittäiset asfalttipaikkaukset eivät tuntuisi Hankookeilla oikein missään kun Contit muutti niissä auton suuntaa (perä tuntui muljahtelevan).
                      - Tien uria ei tuntunut, yhdessä pahasti urautuneessa kohdassa urat tuntui mutta vähemmän kuin Continentaleilla.
                      Mutta, nyt voit ehkä hieman aavistella myös sitä minkälainen "premium" ajonautinto puolestaan tuo conti olisi ollut 235/40-18" kokoluokassa...

                      Comment

                      • TJJ
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 7591
                        • Jyväskylä

                        Originally posted by Hemi View Post
                        Mutta, nyt voit ehkä hieman aavistella myös sitä minkälainen "premium" ajonautinto puolestaan tuo conti olisi ollut 235/40-18" kokoluokassa...
                        Olen kahdessa kohdassa hitaalla nopeudella huomannut sellaisen eron, että näillä 18" renkailla ohjaus kampeaa tai on vinossa tien urien tai kallistuman mukaan. En ole vielä (sateen takia) tutkinut mikä siinä tiessä on vikana noissa kohdissa, kyse on siis jostain 50m pätkästä tietä. Eikä tuossa ole kyse urien mukaan tempomisesta vaan jostain muusta jonka 16" renkaiden taipuminen/pehmyys ilmeisesti hävitti.

                        Asfaltin pitkittäispaikkauksissa heilumisen katoaminen oli kyllä kiva yllätys, olisi voinut luulla tilanteen menevän ihan toisinpäin. Olen jo harkinnut isompia vanteita talvikäyttöönkin...
                        E39 528iA

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          Originally posted by TJJ View Post
                          ... Olen jo harkinnut isompia vanteita talvikäyttöönkin...
                          Ilman muuta vähintään 17" talvipyörää alle ja pääsee oikeasti nauttimaan myös talvella ajamisesta.

                          Comment

                          • Martti
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2005
                            • 787
                            • Suomi

                            9,5/11x19"

                            Tossa nyt havainnekuvaa, kun alla 9,5/11x19" et15/25. Perä vähän hassusti pystyssä, kun just nousin autosta ja tasonsäätö säätänyt sen mukaan..







                            Last edited by Martti; 30-05-2010, 10:52.

                            Comment

                            • Hebbu ///M3
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2003
                              • 1627
                              • Dallas

                              Ossaattako sannoo paljonko 10x17 et16 kärsii sorvata pois ettei ota sisälokariin takaa e39 528:ssa? 4mm ilmeisesti kärsii ottaa vanteesta ja autosta tarkotus saaha mahollisimman matala.
                              Sotkamo Connection

                              Comment

                              • pete-
                                Bimmer Fanatic
                                • Sep 2005
                                • 389
                                • Helsinki

                                Originally posted by Hebbu ///M3 View Post
                                Ossaattako sannoo paljonko 10x17 et16 kärsii sorvata pois ettei ota sisälokariin takaa e39 528:ssa? 4mm ilmeisesti kärsii ottaa vanteesta ja autosta tarkotus saaha mahollisimman matala.
                                Toihan on just passeli ET. Itellä 10x17 et15 ja saa tonttiin.
                                Toki hieman on kaaria pokattu.
                                F31 330d -13
                                ex:
                                F31 320d -13
                                E91 320d -08
                                E39 528i -96
                                E34 535i -90
                                E34 535i -89
                                E36 325i -91
                                E30 316i -89

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎