Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 Vanne- ja rengasfit -topic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mikke79
    Newbiemmer
    • Mar 2010
    • 22
    • Masku

    Originally posted by Vanquish View Post
    Ongelma on näissä keskusteluissa että osa puhuu viiden vuoden takaisista 16" ja osa 20" renkaista ja sitten tapellaan kumpi -samaa merkkiä- oleva on parempi..Eli pitäisi puhua täsmälleen samasta tuotteesta (merkki, malli, koko ikä) että saisi jotain järkevää keskustelua aikaiseksi.

    Nyt kun puhutaan että ne mitkä eivät pärjää testeissä olisivat oikeasti ne paremmat kumit (vain tietyissä kokoluokissa!) niin missähän voi ihailla 18",19",20" tuuman renkailla tehtyjä testejä? Ainakaan suomessa näitä ei ole niin oiskohan linkkejä? Autobildissähän tais olla mut ne nyt voi jättää omaan arvoonsa ja linkkaamatta. kiitos

    Mikähän on muuten syynä ettei valmistajat käytä edes optioina kovin suuria rengaskokoja? Ymmärrän kyllä että jopa yksi euro ! ratkaisee myös F10 hintaluokassa tuotteen rakenteen (valmistuskustannukset ovat vain pieni osa hintaa, raffisti 30%). Mutta koska 17" ja 18" ero on aika radikaali niin miksi ihmeessä tuohon on valittu 17" noinkin suureen autoon.
    Näitä suurempien koko luokkien rengastesteja on tosiaan vaikea löytää mistään Suomessa jakelussa yleisesti olevista auto-alan lehdistä. Mikäli tämän tyyppisiä testejä haluaa tutkia niin joutuu kyllä valitettavasti tukeutumaan noihin Saksan poikien tekemiin testeihin. Yksi testi nyt ilmeisesti oli tuulilasissa minkä Hemi tuossa aikaisemmin mainitsi, mutta eipä tuo mikään kovin kattava otos ole erimerkeistä. Good Yeariltakin oli mukana tuo halpa Excellence malli mitä en laskisi edes mukaan premium luokan renkaisiin.

    Sen mitä omien kokemusten kautta tiedän näistä rengasvalmistajien omista testeistä niin niitä tehdään hyvin pitkälti sen mukaan minkä autovalmistajan markkinoille halutaan mukaan. Tästä johtuen esim. BMW suosii näitä tiettyjä valmistajia ensiasennus renkainaan.

    Comment

    • TJJ
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2003
      • 7591
      • Jyväskylä

      Ja sitten tutina-asiaa...

      Ratti on alkanut heilumaan 90km/h nopeudessa ja takaa tuntuu tutinaa 110km/h nopeudessa, varsinkin kylmillä renkailla ongelma oli selvä. Eilen renkaat tasapainotettiin ja kahta pyöritettiin vanteella pystyheiton vähentämiseksi. Toisessa etu- ja takapyörässä oli pystyheittoa. Ratin heiluminen katosi mutta tutinaa taitaa olla yhä.

      Pystyheiton lisäksi takarenkaassa näytti olevan myös kuviossa heittoa, voiko se aiheuttaa tuon ongelman? Onkohan tuo kuvion heitto kuinka yleinen juttu vai sainko taas maailman ainoan Hankookin jossa on tuo vika?
      E39 528iA

      Comment

      • bemu2000
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 17799
        • Jämsä

        Originally posted by TJJ View Post
        Ja sitten tutina-asiaa...

        Ratti on alkanut heilumaan 90km/h nopeudessa ja takaa tuntuu tutinaa 110km/h nopeudessa, varsinkin kylmillä renkailla ongelma oli selvä. Eilen renkaat tasapainotettiin ja kahta pyöritettiin vanteella pystyheiton vähentämiseksi. Toisessa etu- ja takapyörässä oli pystyheittoa. Ratin heiluminen katosi mutta tutinaa taitaa olla yhä.

        Pystyheiton lisäksi takarenkaassa näytti olevan myös kuviossa heittoa, voiko se aiheuttaa tuon ongelman? Onkohan tuo kuvion heitto kuinka yleinen juttu vai sainko taas maailman ainoan Hankookin jossa on tuo vika?

        tahtoo kumhot ja hankookit painua vähän soikeaksi, kun auto seisoo pidempään ja sitten täristää hetken.
        TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
        Vanteet edullisesti
        Nostureita ja rengaskoneita

        Comment

        • -Tapi
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 3117
          • Välisuomi

          Originally posted by bemu2000 View Post
          tahtoo kumhot ja hankookit painua vähän soikeaksi, kun auto seisoo pidempään ja sitten täristää hetken.
          ..ja Goodyearit..
          ---

          Comment

          • Martti
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2005
            • 787
            • Suomi

            Originally posted by Martti View Post
            No nyt vihdoin ja viimein sain vanteet kotiin, speksit niissä on 9,5/11x19" et15/25. Päälle kietaistiin Kumhon KU31 235/35 ja 275/30. Näillä tuli lievä gyntteri-lookki, mutta ei missään nimessä liikaa, eli mun silmään just e39 alle passeli. Madallusta mulla on joku 60/40mm tossa toukassa.

            Edessä tolpan ja vanteen väliin jäi sellanen reilu 5mm rako ja vanne voisi tulla aavistuksen ulommaksikin kaareen nähden, ehkä 5-10mm max. Kuitenkin aika hyvin istui. Takana vanne ei kyllä mahdu oikeastaan yhtään sisäänpäin. Ehkä parin-kolmen millin rako jäi sisälokarin ja vanteen väliin. Ulkolaidalta vanne tulee ehkä aavistuksen ulos kaaresta, mutta rengas taipuu nätisti kaaren sisään. Raapii kuitenkin aika helposti vähänkään isommassa joustossa renkaan kylkeen, ei kuitenkaan mitenkään pahasti. Veikkaisin, että tolla renkaalla 5-10mm spaceri vielä mahtuis aika kivuttomasti kohtuu pienellä mankeloinnilla.

            Eli kaikkiaan melko hyvä fitmentti noilla spekseillä, jos aivan mahoton gyntterilookki ei ole hakusessa.

            Päivitetääs vähän kun on enemmän kertynyt kilometrejä alle. Auto siis tourinki, en tiedä eroaako sedan kaarien/sisälokareiden yms. osalta isosti.

            Edessä ei ongelmia missään muotoa. Väliin kokeiltiin 10mm spaceria, mutta tällä ei tarvitse kovin isoa heittoa tulla sisäkurvin puolelle niin ottaa käännyttäessä kiinni. 5mm spacerilla ei ongelmia ja tällä vanne tulee aikalailla kaaren tasalle, ehkä millin pari ulos. Alustana etupäässä siis K.A.W. -60mm ja M-Sport iskarit.

            Takana sen sijaan raapii melko helposti, töyssyissä ja mutkissa. Vanne ottaa kiinni sisälokasuojiin molemmilla puolilla sinne sisäpuolen takareunaan ja etureunassakin toisella puolella oli pientä jälkeä. Takareunaan sen verran, että sisälokarista lähti palanen tai "kiinnike", johon absin anturin piuha kiinnittyi. Vakiokaariin myös ottaa kiinni jonkinverraan melkein koko matkalta kaaren takareunasta vastaavaan kohtaan etureunassa. 265/30 kumilla ei olisi mitään ongelmia kaarien suhteen.

            Kävin mankeloituttamassa takakaaret ammattimiehellä kevyesti. Siis ulkoapäin suurinpiirtein orggiksen näköinen, pikkaisen taitettiin sitä pystysuoraa osaa ulkopuolelta katottuna ulospäin. Tämän seurauksena 5mm spaceri mahtuu väliin, eikä ainakaan vielä ole ottanut mihinkään kiinni. Tarkka sovitus kylläkin on. 10mm spaceri menisi 265/30 kumilla ja optiikka olisi jo melko jyrkkä. Tolla 5mm lätyllä (siis et näin ollen 20) vanne tulee aavistuksen pokatuistakin kaarista ulos.

            Takana mulla siis vakiot, veltot (M-Sport) ilmapussit ja iskarit, pudotettu vakiokorkeudesta vielä n. 20mm.

            Last edited by Martti; 11-06-2010, 09:22.

            Comment

            • Jakuza
              BTCF Member
              • Nov 2006
              • 516
              • Brisbane

              Huomasin juuri, että itsellä on oikealla puolella edessä raapinut renkaan sisäkehä takaosasta. Eli siis käännettäessä kaikki oikealle.

              Rengaskoko on 235/35/19 et20 8,5" vanteella. Wtf? Eikös siellä ole orkkiksenakin vastaavaa (samanlevyistä) rengasta? Vai johtuukohan se mun nankangeista, kun ne raapi takaakin vaikka muilla täälä ei (275/30/19 et20 9,5"):think

              Comment

              • jumbo
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2005
                • 6603
                • Lappeenranta

                Originally posted by Jakuza View Post
                Huomasin juuri, että itsellä on oikealla puolella edessä raapinut renkaan sisäkehä takaosasta. Eli siis käännettäessä kaikki oikealle.

                Rengaskoko on 235/35/19 et20 8,5" vanteella. Wtf? Eikös siellä ole orkkiksenakin vastaavaa (samanlevyistä) rengasta? Vai johtuukohan se mun nankangeista, kun ne raapi takaakin vaikka muilla täälä ei (275/30/19 et20 9,5"):think
                Kyllä miulla on kerran ottanut kunnolla kiinni takakaaren etuosaan(missä 90asteen kulmassa se pelti suoraan sisäänpäin), ja rengastuksena siis 19"/9,5" ja 21,5et:llä 275/30 nexenin kumilla. Ja eikö nangangeja vähän pullakaksi kumiksi haukuttukkin kokoihinsa nähden:think
                M550d

                Comment

                • zzracing
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2006
                  • 177
                  • Lappeenranta

                  Joo meikäläiselle ois tulossa e39 Touringiin orkkis kaarien sisään

                  - Keskin kt1 8,5 x 18,
                  - ET 13
                  - 235/40-18 Starperformance renkaat jotka on "sirot" -> joka kulmaan
                  - +15mm spacerit eli kokonais ET -2.

                  Mittauksien mukaan pitäs mahtua takaakin ja jopa jäädä vielä 2-3mm tilaakin kaareen, mutta katotaas tilanne kun spacerit on asennettu...
                  Last edited by zzracing; 27-06-2010, 13:36.
                  X6 35D

                  Comment

                  • bemu2000
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 17799
                    • Jämsä

                    Originally posted by zzracing View Post
                    Joo meikäläiselle ois tulossa e39 Touringiin orkkis kaarien sisään

                    - Keskin kt1 8,5 x 18,
                    - ET 13
                    - 235/40-18 Starperformance renkaat jotka on "sirot" -> joka kulmaan
                    - +15mm spacerit eli kokonais ET -2.

                    Mittauksien mukaan pitäs mahtua takaakin ja jopa jäädä vielä 2-3mm tilaakin kaareen, mutta katotaas tilannu kun spacerit on asennettu...

                    10mm spaceri varmaan menee, mutta 15mm todennäköisesti ei mahdu. muutenkaan tuskin kovin fiksun näköinen tulee, kun isoon autoon laitetaan pienet pyörät taakse ja tuodaan ne sitten mahdollisimman ulos :think eikös noita kt1 vanteita olis saanut myös 10" leveänä ja sinne sitten joku 255-265 kumi?
                    TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                    Vanteet edullisesti
                    Nostureita ja rengaskoneita

                    Comment

                    • zzracing
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2006
                      • 177
                      • Lappeenranta

                      Originally posted by bemu2000 View Post
                      10mm spaceri varmaan menee, mutta 15mm todennäköisesti ei mahdu. muutenkaan tuskin kovin fiksun näköinen tulee, kun isoon autoon laitetaan pienet pyörät taakse ja tuodaan ne sitten mahdollisimman ulos :think eikös noita kt1 vanteita olis saanut myös 10" leveänä ja sinne sitten joku 255-265 kumi?
                      Unohtu ed.viestistä et joku H&R/Bilstein alusta siinä on noin -30/-15mm

                      Joo onhan noita vanteita 10"leveänäkin, mutta mulla on nuo vanteet olleet useamman vuoden joten en rupea enää tohon autoon vaihtelemaan ja siin on kuraläpät yms. hienot varusteet joten renkaan leveys ei juurikaan näy.
                      Laitan kuvan kun saan lev.palat alle.

                      EDIT:-> Nyt spacerit alla ja vanteiden ET tarkistettu eli oikea ET on 15 ja nyt siis 15mm palat välissä
                      -> tilaa oisi vieläkin 5mm monessa kohtaa mutta tuo takakaaren takaosa raappaa ihan pohjaan joustaessa renkaassa olevaan "vannesuoja" lirpakkeeseen
                      -> 0 ET on rajoilla, toisella renkaalla ei raapisi ollenkaan ja ei noillakaan pikku kyljen kiillotus mitään meinaa...

                      Yhteenvetona e39 touring
                      235/40-18, 8,5 x 18 ET 15 vanne, -30/-15 madalluksella / 15mm spaceri, takaa ahdas, edessä voisi olla vaikka 5mm lisääkin palaa välissä.
                      Eron lookissa kyllä huomaa vrt ilman spacereita
                      Last edited by zzracing; 05-07-2010, 14:37.
                      X6 35D

                      Comment

                      • Driver22
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2006
                        • 2093
                        • *

                        Originally posted by Driver22 View Post
                        Mitenköhän muuten käy, omaan e39:n tulee taakse 255/40-17 kumhot orkkis 9" leveille m-sport vanteille. ET näkyi olevan 25. Iskarit taisi olla vakiot, H&R jousisetti oliskohan se 40/30. Nykyisillä ylikoko renkailla 245/45 ei ole mitään ongelmia, ei ota kaariin tai muuta sellaista. Idea olisi laittaa 13-20mm spacerit, ottaakohan kaariin kiinni tuolla uudella rengastuksella? Ainakin nyky renkailla näyttäisi siltä ettei mitään ongelmia tulisi vaikka laittaisikin vaikka 20mm spacerit, sen verta tilaa on...
                        Nyt sitten vihdoin saatiin spacerit alle kun oikeat tarpeeksi pitkät pultit löytyi. Mutta mutta, Lapin Kumi toimittikin 44mm pitkät pultit kun piti olla 40mm että taas kerran kävi näin. Kuitissakin lukee 40mm... No kuitenkin pultitkin meni paikalleen eikä ilmeisesti ota mihinkään kiinni, kun rengasta pyöriteltäessä tai ajaessa ei kuulu/tunnu mitään erikoista.

                        Mutta sitten pieni ihmetyksen aihe. Olen jo aikaisemmin katsonut että kuljettajan eli vasemman puolen rengas on hieman ulompana kuin oikean puolen? Nyt käsitys vahvistui, sillä vasen rengas raapii spacereiden kanssa mutta ei oikea onkos tämä nyt normaalia e39:ssä? Varsinkin levikkeet selvästi korostaa tätä eroa. Tietysti on mahdollista että toisessa takavanteessa on eri ET, pitää huomenna tarkistaa mutta en oikein jaksa uskoa tähän... tuolta auton showroom tredistä voi vertailla kuvista tätä eroa.

                        Muuten on todettava että piristi kummasti ulkonäköä kun takarenkaatkaan ei ole enää kaarissa piilossa
                        Last edited by Driver22; 05-07-2010, 23:38.
                        F31 330D Xdrive M-Sport

                        Comment

                        • 4ndy
                          BTCF Member
                          • Jun 2010
                          • 186
                          • Iisalmi

                          Originally posted by Driver22 View Post

                          Mutta sitten pieni ihmetyksen aihe. Olen jo aikaisemmin katsonut että kuljettajan eli vasemman puolen rengas on hieman ulompana kuin oikean puolen? Nyt käsitys vahvistui, sillä vasen rengas raapii spacereiden kanssa mutta ei oikea onkos tämä nyt normaalia e39:ssä?
                          Itellä sama ongelma. Kuskinpuolelta raapii, mutta tankinpuolelta ei. Huomasin sitte että kuskinpuolen vanne on kaaren tasassa ja toisella puolella melkein sentin sisempänä. Mitäköhän tuolle keksis? :think Muuten pyörii ongelmitta vaikka aika isoilla vanteilla onkin 285/25r20 takana rengaskoko

                          Comment

                          • Driver22
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2006
                            • 2093
                            • *

                            Juu aika outoa. Eilen käytin vanteet irti ja piti ihan tarkistaa että ne on takana samanlaiset.
                            F31 330D Xdrive M-Sport

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              Originally posted by 4ndy View Post
                              Itellä sama ongelma. Kuskinpuolelta raapii, mutta tankinpuolelta ei. Huomasin sitte että kuskinpuolen vanne on kaaren tasassa ja toisella puolella melkein sentin sisempänä. Mitäköhän tuolle keksis? :think Muuten pyörii ongelmitta vaikka aika isoilla vanteilla onkin 285/25r20 takana rengaskoko
                              Onko takacamberit kunnossa?

                              Comment

                              • Driver22
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2006
                                • 2093
                                • *



                                Tuollaiset arvot mulle saatiin ja ongelma sama kuin 4ndy:llä. Eli nyt spacereilla kuskin puolen rengas raapii ja on kaaren tasalla, vänkärin puolella taas ei raavi ja sanoisin että 5-10mm saisi olla rengas ulompana jotta olisi samallalailla kaarella :think
                                F31 330D Xdrive M-Sport

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎