Ei tule tyhjäksi asti, tai en ainakaan jäänyt odottelemaan, laitoin muistaakseni lukkotongit siihen kumiletkuun . Uusi alkuperäinen paluuputki maksaa Kl -varaosissa n. 20€ ja on melkoinen vänkkyrä asentaa, mutta onnistuu kyllä. Mikäli autolla on jo paali lähellä, katkaisee teräsputken ruosteettomasta kohdasta ja laittaa hieman pidemmän kumiletkun
Eli nappasin pätkän putkee pois ja pitempi kumiletku tilalle. Kiitti vinkistä! Ois muuten marmoril mokoma putki maksanu 72€ onneks löyty tallista sopivaa bensaletkuu eli tälläkertaa halpa korjaus
Mikähän helkkari tuossa sigun E39:ssä on kun se ei suostu puhaltamaan lämmintä n. 1500-1700 kierroksen paikkeilla? Tyhjäkäynnillä ja sport-asennossa (kierrosten ollessa yli 2000 rpm) lämmintä tulee oikein erittäin hyvin. Katsoin salavalikosta auton lämpöjä ja ne olivat siinä 89-94C. Mielenkiintoista oli se, että tyhjäkäynnillä ja korkeammilla kierroksillä lämmöt olivat n. 90C, ja tuossa 1600 rpm kohdalla 93C.
Ongelmat alkoivat kun korjasin webaston. Ilmattu on kyllä kunnolla. Webasto myös kävi koko 50km matkan.
Vikadiagnoosi on edennyt siinä määrin, että ennen paluumatkan aloitusta, nyppäsin webaston sulakkeen irti. Nyt kaikki viat sitten korjaantuivat. Lämmintä tulee kabiiniin kierrosluvusta huolimatta. Ei tosiaan ollut ilmauksessa vika.
Seuraava kysymys on sitten se, että miten helvetissä tuo webasto sekoittaa tuon auton vesikierron niin totaalisesti? Kaikki letkut ja kiertovesipumppu tuli asennettua oikeinpäin, kun webaston pumppua vaihdoin. Nyt kuitenkin sitten webastosta on enemmän haittaa kuin hyötyä. Lisäksi webasto pöhisee koko ajan, oli koneen lämpötila mikä tahansa. Toisin sanoen normaalissa käyntilämpötilassakin pöhisee, eikä sammu ollenkaan.
Vielä mystisemmäksi ongelma meni paluumatkan päätyttyä, kun otin avaimen virtalukosta ja ihmettelin, miksi sisäilmapuhallin jäi päälle, vaikka ilmastoinnin paneelistakin virrat katkesivat. Jouduin irroittamaan akun navan, jotta ei enää tehnyt tuota.
Vikakoodeja ei pumpun vaihdon jälkeen enää esiinny.
Voiko vika olla viallisessa webaston piirikortissa, joka nyt sekoittaa koko muun auton toiminnan? :think
Jäi sen verran vaivaamaan että kävin avaamassa palopuhaltimen vielä.
Siipi oli jumissa tuossa mustassa liimamaisessa mönjässä.
Siivestä lohkesi pala kun vääntelin sitä irti
Kyllä tämä vaahtomuovilta vaikuttaa
Olisko kuitenkin päässyt imaisemaan vaahtomuovin kappaleita imuputkesta.
Vai onko imuputkessa joku suodatin? YouTubessa jollakin samanlainen tapahtuma jossa oli imassu suodattimen puhaltimeen.
Elikkäs ei ollukaa vuoto webastolta vaan ilmeisesti paluuputkihan siellä tiputtelee.. Eli kysymys kuuluuluukin. Vuoto on jakotukin jälkeen (missä on weban pumppu ym) eli jos ottaa siitä muovisesta jakotukista sen paluu puolen letkun irti(koneen päästä) vuotaako löpöt tankista pihalle vai onko välissä jonkunlainen takaiskuventtiili?
Ei tule tyhjäksi asti, tai en ainakaan jäänyt odottelemaan, laitoin muistaakseni lukkotongit siihen kumiletkuun . Uusi alkuperäinen paluuputki maksaa Kl -varaosissa n. 20€ ja on melkoinen vänkkyrä asentaa, mutta onnistuu kyllä. Mikäli autolla on jo paali lähellä, katkaisee teräsputken ruosteettomasta kohdasta ja laittaa hieman pidemmän kumiletkun
Pitäiskö E39 Weban paloilmapuhallin toimia suoraan kytkemällä 12v piuhaan?
Omassa ei ole mitään eloa paitsi pientä kipinöintiä kun kokeilee laittaa akkuvirtaa suoraan puhaltimelle.
Puhallin on kyllä ääntänyt aina weban käynnistyessä ihan kuin laakeri olisi menossa, mutta toimi kuitenkin kun poltto lähti käyntiin.
Nyt tuli sitten täys stoppi, ei auton käydessä eikä erikseen käynnistettäessä.
Ja tällainen näky oli vastassa kun laitteen avasin
Kuuluuko tuolla välissä olla jotain vaahtomuovin tapaista mönjää?
Miten tämä poltin? Näyttääkö olevan kunnossa vai puuttuuko tuolta nyt verkko/huopa?
Tällainen tiiviste pitäis sitten löytää jostain
Melko puhdas(ko?)
Last edited by /PETE/; 26-01-2014, 20:37.
Reason: Kuvat näkyviin
Elikkäs alko 530da -03 merkkailemaan reviiriään eli tiputta dieseliä alleen kuskinpuolelle vähän etupyörän takaa. Todennäköiseti tulee webastolta.... Otin weban sulakkeen irti ni ei oo ainakaa sen jälkee merkkaillu. En oo viel kerinny purkaa ja tutkii sen tarkemmin vuotopaikkaa , mutta onko heittää arvioita mihin pitää varautua?? Muuten auto käy ja kukkuu normaalisti.
Elikkäs ei ollukaa vuoto webastolta vaan ilmeisesti paluuputkihan siellä tiputtelee.. Eli kysymys kuuluuluukin. Vuoto on jakotukin jälkeen (missä on weban pumppu ym) eli jos ottaa siitä muovisesta jakotukista sen paluu puolen letkun irti(koneen päästä) vuotaako löpöt tankista pihalle vai onko välissä jonkunlainen takaiskuventtiili?
Se webaston telinehän on neljällä 10mm kannalla olevalla pultilla kiinni webastossa eikä muita tarvitse aukoa. Mitään tiivisteitä ei pakoputkessa edes ole.
Kyllä siellä pakoputken ja webaston välissä ainakin minulla jokin tiiviste oli. Lisäksi se teline oli niin kovaan hapettunut kiinni siihen webaston runkoon, että luulin aluksi, että se pakoputki pitää sitä telinettä kiinni webastossa. En olisi muutoin lähtenyt edes irroittamaan sitä pakoputken pätkää sieltä webaston pohjasta.
Se webaston telinehän on neljällä 10mm kannalla olevalla pultilla kiinni webastossa eikä muita tarvitse aukoa. Mitään tiivisteitä ei pakoputkessa edes ole.
Onko kenellekään sattunut sellaista, että on joutunut vaihtamaan tai korjaamaan sen webaston telineen? Oma oli toisesta taitoksesta melkein puhki ruostunut. Lisäksi ne kaikki kolme pakoputken ruuvia katkesivat. Se pakoputken tiiviste ei myöskään kovin hyvältä näyttänyt enää tässä vaiheessa.
Jos joltakin sattuu kyseisiä komponentteja löytymään Pirkanmaa-Kanta-Häme -alueelta, niin saa tarjota.
Leave a comment: