Mulla ollu vastaavia oireita 525i -02:ssa. Kaasuläppä vaihdettiin kesällä, mutta on jatkanut vikaherjoja: EML, moottorinvikavalo, ABS/luistonesto. Bongasin tuossa searchilla tällasen ja siitä löyty ainakin itelle vastaus, mitä olen etsinyt:
Elikkä joutuu kai tästä sitten sen moottorin johtosarjan vielä vaihtamaan. Hyvällä tuurilla tietty jatkoaikaa vois saada pelkällä liittimen ehostuksella, mikäli hapettuminen vaivana.
Ainiin ja lisähuomautuksena mainittakoon, että itselläkin tuppas mönjää kertymään öljykorkin sisäpuolelle huolimatta coldcountry paketista. Sitten vasta, kun tukin munuaiset, niin loppu se majoneesin synty.
Last edited by Metso; 04-01-2011, 12:33.
Reason: Lisäys
Tänään noin 10 asteen pakkasessa tuli uus ongelma. EML oli alkanut palaa matkan alkaessa ja luistonesto kytkeytyi pois päältä ja alkoi käydä huonosti. Kurkkasin konepellin alle ja huomasin öljytikun pompahtaneen irti tai jääneen auki. Laitoin takasi ja kytkin virran, eml valo ei enää syttynyt. Kun kävin koeajolla kaupassa, ongelmia ei ollut, mutta kaupasta palatessa, eml syttyi jälleen ja moottori kävi vajaalla. Kotipihassa uudelleen virta-avainta kääntäessä (ja käynnistäessä) ongelma poistui.
Mulla oli viime talvena vähän samanlainen ropleema. 2km käynnistyksen jälkeen motarin rampilla syttyi tuo eml ja luistoneston valot, nilkuttelin kotiin koneen käydessä vähän miten sattuu (yhjäkäynti 1500rpm, ei ottanut oikein jengoja). Kotona luin vikakoodit ja siellä oli pari koodia sähköiseen kaasuläppään liittyen. Annoin auton olla parkissa puolisen tuntia ja vika poistui. Oletan ongelman aiheutuneen jäätyneestä kaasuläpästä tms. jonka moottorin lämpö sulatti. Vika ei ole toistaiseksi toistunut.
Itselle tai paremminkin eukolle tuli e39 523i -99 otsikon mukainen vika tässä joulukuun alussa 30 asteen paukkupakkasilla. Työmatkaa ollut vajaat 15 kilsaa yhteen suuntaan. Öljyä venttiilikopan tiivisteen välistä pakosarjalle, käryt sisään ja hinaus korjaamolle. Korjaamon setä kurkkas korkkiin, jossa majoneesit. Päivän sulattelu ja huohottimen puhdistus. Ja varoitukset päälle, että saattaa uusia..
Tänään noin 10 asteen pakkasessa tuli uus ongelma. EML oli alkanut palaa matkan alkaessa ja luistonesto kytkeytyi pois päältä ja alkoi käydä huonosti. Kurkkasin konepellin alle ja huomasin öljytikun pompahtaneen irti tai jääneen auki. Laitoin takasi ja kytkin virran, eml valo ei enää syttynyt. Kun kävin koeajolla kaupassa, ongelmia ei ollut, mutta kaupasta palatessa, eml syttyi jälleen ja moottori kävi vajaalla. Kotipihassa uudelleen virta-avainta kääntäessä (ja käynnistäessä) ongelma poistui.
Olisiko huohotinongelmilla jotai osuutta asiaan? Korkki näytti nyt puhtaalta. Vaihdettu uudet huohotinosat ja öljyt viimeksi syksyllä. MAF-termaritunnistin sanottiin viime testeris olevan vaihdon tarpeessa. Imuvuodosta pieni epäilys, varsinkin nyt kun pukkas paineet. Tutkittu viimeksi tosin pari kuukautta sitten, jolloin ei näkyviä ongelmia, paitsi minkään vasteen tuntuminen alipaineletkussa, joka lähtee "kellolta" venttilikopan päällä. Testeriaika tilattu, pääsee vasta viikon päästä. Tohtiiko ajaa? Munuaiset tulpattu. Cold Country-setti tilaukseen? Jostain (mahd. pumpusta) ainakin vuotaa nesteitä kuin seula. Menee jo sen vuoksi korjaukseen.
Joo, sama syy tuossa mullakin taisi olla. Tästä erikoisuudesta olen jotain kuullutkin aiemmin.
Eli silloin kun auto oli jo "sulanut", autoa tuli testattua ja koekäytettyä juurikin muutama sekunti. Tämän jälkeen auto seisoikin joulun pyhät, jonka jälkeen remontti päästiin tekemään. Eli auto seisoi lähes viikon. Ja se "sahaus" oli tosiaankin aika armotonta, varmaan se sama 15-20 min pätkis, oikeastaan usko meinas jo mennä, mutta tuli onneks koitettua "vielä kerran"!
No, taas pelittää vehkeet ja pakkanenkin on onneks alle 10, että uskaltaa ajella...
Tosin näillä keleillä tulee varoitus alhaisesta ulkolämpötilasta joka kytkee tuossa tilanteessa piilovalikon pois päältä. (toki sen voi koodata pois, mutta se on eri juttu)
Ja tuossa jälleen kerran ohjeita miten sinne valikkoon pääsee.
Iso ajotietokone (tekstirivi mittaristossa)
The Ideaphile provides absolutely free business and product
ideas from Peter N. Glaskowsky, a well-known computer industry technology analyst, writer,
columnist, and design engineer.
Heps,
Loppukliimaksi oli aika mielenkiintoinen: Kaikki osat oli vaihdettu, öljyt vaihdettu, liittimet oikeilla paikoillaan jne => auto ei starttaa!!! WTF
Startatessa pyöritti konetta ok ja lupasikin aluks mut ei vaan lähteny. Kaikki kuitenkin piti olla oikein laitettu, niin tulipa sitte vaan startattua lisää ja kyllähän se siittä sitte lähti viimein tulille, 4,5 ja 6:skin pytty...
Ilmeisesti oli sitte päässy öljyt männän päälle. Mistähän sitä sinne nyt sit oli päässy, kun viikko sitten huohottimen sulattelun jälkeen auto tuli käynnistettyä ja silloin kaikki tuntui olevan kunnossa!:think
Tuliko sulla käytettyä autoa lyhyen aikaa vikaa tutkiessasi? Tuo käynnistymättömyys voi johtua siitäkin kun kylmää konetta käyttää käynnissä lyhyen hetken, sen seurauksena voi venttiilit jumia jos auton jättää seisomaan vuorokaudeksi tjs... itsellä on kahdesti nyt käynyt tuo: siirsin auton pihalta talliin ja seuraavana aamuna ei lähtenyt käyntiin, ihan kuin startti ei olisi tarttunut, vaan pyöri tyhjää vaikka tosiasiassa venttiilit olivat jumineet ja puristukset hukassa. Käyntiin lähti riittävän pitkällä sahauksella molemmilla kerroilla (n. 15-20min pikkupätkissä). Ja käynnistyminen tosiaan tapahtui tuolleen sylinteri kerrallaan. Ensin yksi pytty, sitten toinen... lopussa neljällä ja viidellä kunnes kuudeskin heräsi. Tuskaista sahausta kyllä.
Ja voi sammuttaa koneen ja startata uudelleen kunhan ei käännä kokonaan virtoja pois.
Tosin näillä keleillä tulee varoitus alhaisesta ulkolämpötilasta joka kytkee tuossa tilanteessa piilovalikon pois päältä. (toki sen voi koodata pois, mutta se on eri juttu)
Ja tuossa jälleen kerran ohjeita miten sinne valikkoon pääsee.
Iso ajotietokone (tekstirivi mittaristossa)
The Ideaphile provides absolutely free business and product
ideas from Peter N. Glaskowsky, a well-known computer industry technology analyst, writer,
columnist, and design engineer.
Oisko tähänkin hyvä laittaa ohjeet miten tuo katsotaan piilovalikosta ja onko tuolla mahdollista aiheuttaa mitään tuhoa. Toimiiko homma niin että laittaa piilovalikon näkyviin ennen starttausta ja se pysyy näkyvissä koko ajon ajan seuraavaan stoppiin. Seuraavassa startissa ollaan taas norminäkymissä? Vai miten homme menee?
Joo, voi laittaa päälle ennen. Ja voi sammuttaa koneen ja startata uudelleen kunhan ei käännä kokonaan virtoja pois.
Mutta monikohan muukin ajelee alilämpöisellä koneella sillä viisarihan on keskellä jo 75 asteessa joten asiaa ei huomaa ellei vika pahene tai katso lämpöjä piilovalikosta. Minä aloin tuota katselemaan sen takia kun peitin nuo munuaiset ja halusin tutkia miten nopeasti moottori lämpenee.
Oisko tähänkin hyvä laittaa ohjeet miten tuo katsotaan piilovalikosta ja onko tuolla mahdollista aiheuttaa mitään tuhoa. Toimiiko homma niin että laittaa piilovalikon näkyviin ennen starttausta ja se pysyy näkyvissä koko ajon ajan seuraavaan stoppiin. Seuraavassa startissa ollaan taas norminäkymissä? Vai miten homme menee?
"Some of the typical symptoms can be: rough idle, oil smoke from the exhaust at start-up of while running, increased oil consumption/use, poor fuel mileage, or in the worst case, a total lock-up of the engine."
Eli mulla kuluu öljyä litra/10tkm. Voiko osasyynä tosiaankin olla osittain tukossa oleva huohotin?
Kaikki hilut vaihdettu eilen illalla ja bemmi taas ajossa!
Onnistui ilman imusarjan irrotusta, vaikka toki ahdastakin oli parissa kohtaa. Kaikki putket tuli uusittua niin eipä tarvinnu vanhoja sääliä.
Loppukliimaksi oli aika mielenkiintoinen: Kaikki osat oli vaihdettu, öljyt vaihdettu, liittimet oikeilla paikoillaan jne => auto ei starttaa!!! WTF
Startatessa pyöritti konetta ok ja lupasikin aluks mut ei vaan lähteny. Kaikki kuitenkin piti olla oikein laitettu, niin tulipa sitte vaan startattua lisää ja kyllähän se siittä sitte lähti viimein tulille, 4,5 ja 6:skin pytty...
Ilmeisesti oli sitte päässy öljyt männän päälle. Mistähän sitä sinne nyt sit oli päässy, kun viikko sitten huohottimen sulattelun jälkeen auto tuli käynnistettyä ja silloin kaikki tuntui olevan kunnossa!:think
Eli näin täällä. Aikaa operaatioon meni about 7h. Tulipa samalla munuaisetkin tukittua äänieristelevyn palasilla...
Joo kyllä se putki meni ihan pienellä voimalla painamalla paikoilleen ku laitti vähä rasvaa O-renkaaseen.
Pitää vaan saada hyvä ote painaa. Ja putki lähtee "ehjänä" irti jotain 90 astetta kiertämällä.
Samaa mieltä imusarjan irrottamisesta, paljo lisää työtä vaan.
Leave a comment: