Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 jarrujen ilmaus hankalaa..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 325E
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 1228
    • LAHTI

    #16
    Olet Oikeassa

    Originally posted by Thuppu View Post
    No sit omassa on vikaa ku siinä ei mee poljin pohjaan vaikka päivän seisois sen päällä.
    Olet oikeassa Thuppu, jos poljin menee pojaan on jossakin vikaa.

    Omasta kokemuksestani on tullut sellainen käsite esille
    tuleelle vialle..ensin tutkisin Pääsylinteriä se päästää paineet kumien läpi ja näin poljin laskeutuu kohti lattiaa toki voi vuotaa työsylinteritkin ja onko myös kyseessä jarrutehostimen tila joka olisi täynnä vettä ja ruostuttanut mm. tehostimen rungon puhki...tässä eväitä jolla aloittaa...

    Comment

    • -Tapi
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 3117
      • Välisuomi

      #17
      Originally posted by 325E View Post
      tila joka olisi täynnä vettä ja ruostuttanut mm. tehostimen rungon puhki...tässä eväitä jolla aloittaa...
      Se olisikin huolestuttavaa kun alumiini ruostuu puhki.

      Kumma kun poljin on parin pumppauksen jälkeen kova kuin kivi, kuten kuuluukin. Se painuu pohjaan vain käynnissäollessa, silloinin taisi olla vain ekalla painalluksella. Tämä viittaisi ABS/DSC-boksin sisäisiin vuotoihin tai toimintoihin.
      ---

      Comment

      • Sekottaja
        Bimmer Rookie
        • May 2007
        • 73
        • kuopio

        #18
        Pääsylinteristä minäkin lähtisin vikaa etsimään, e30:sessä oli aikoinaan sama omituisuus ja viimen meni niin pahaksi että auto saattoi liikennevaloissa lähteä valumaan jos puolihuolimattomasti polki jarrua. Eli poljin painui pohjaan. Parilla pumppauksella poljin oli taas normaali. Saman huomasi myös kovemmassa ja pitemmässä jarrutuksessa. Korjaantui pääsylinterin vaihdolla, entisestä oli tiivisteet loppu.
        Last edited by Sekottaja; 23-12-2010, 14:14. Reason: lisää juttua...
        530dat -01, 325ix -90, Mini -65, Hayabusa -03

        Comment

        • Muuli
          Bimmer Rookie
          • Mar 2007
          • 115

          #19
          Originally posted by Thuppu View Post
          No sit omassa on vikaa ku siinä ei mee poljin pohjaan vaikka päivän seisois sen päällä.
          Onko sulla ASC vai DSC?

          Comment

          • -KK-
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2005
            • 265

            #20
            Originally posted by -Tapi View Post
            Se olisikin huolestuttavaa kun alumiini ruostuu puhki.

            Kumma kun poljin on parin pumppauksen jälkeen kova kuin kivi, kuten kuuluukin. Se painuu pohjaan vain käynnissäollessa, silloinin taisi olla vain ekalla painalluksella. Tämä viittaisi ABS/DSC-boksin sisäisiin vuotoihin tai toimintoihin.
            Oma vaikuttaa samalta. Vettä ei ole varmasti ollut, koska olen tarkastanu vähän väliä tallilla tuon kaukalon. Huomasin itsekin tuon erikoisuuden jarrurempan jälkeen, koska ei sitä muuten tule seisottua jarrulla. Nesteitä ja paloja on vaihdettu erittäin huolellisesti.

            Ihmettelen, että jarrutunto on tosi hyvä, mutta vaan raskas verrattuna mihin tahansa muuhun ajoneuvoon. Ja tuo selvisi itellekin vasta vertailemalla.

            Comment

            • -Tapi
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 3117
              • Välisuomi

              #21
              Originally posted by -KK- View Post
              Ihmettelen, että jarrutunto on tosi hyvä, mutta vaan raskas verrattuna mihin tahansa muuhun ajoneuvoon. Ja tuo selvisi itellekin vasta vertailemalla.
              Juu, valitsin väärät sanat tuolla aiemmin: Jarrutunto ei minullakaan ole huono, päinvastoin. Huonoa on se voimantarve joka yllättää kun siirtyy tämän rattiin muista laitteista.
              ---

              Comment

              • Keke71
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2007
                • 340
                • Kiiminki

                #22
                No, minä mistään tiedä. Mutta oon vaihtanu tohon meidän E39:iin niin jarrupalatkin kuin myös levytkin, ja ei oo mitään ongelmaa ollu. Poljinvoima on pysynyt ihan samana, paitsi nyt "pakkasilla" ei tartte paljoa jarruun koskea kun jarrutta todella herkästi. Oletettavasti jos on jotain "ihme" oireilua, niin jossakin on vikaa, oma villi veikkaus:think
                E: Niin, tosiaankin ei tarttenu ilmailla yhtikäs mitään. Mutta oottakao kokeillu ilmata silleen että annatta valua nesteet ihan painovoimalla ulos, toki menee hetki ennenkuin nestettä tulee ulos.
                Last edited by Keke71; 23-12-2010, 21:26.
                E39 540iA Touring

                Comment

                • petrolhead
                  Moderator
                  • Feb 2004
                  • 13793
                  • Hyvinkää

                  #23
                  Originally posted by Sakemanneri View Post
                  Mulla on joku Bilteman malli jossa on säiliöön (ATE?) käypänen korkki, josta lähtee letku, jonka toinen pää käy renkaan venttiiliin. Ostin joskus vuosia, vuosia sitten.

                  Tällä olen ilmannut järjestelmät onnistuneesti useista erinäisistä saksalaisista kikottimista ml. e46 ja e39 bemmit...
                  Kannattaa ton kanssa olla varovainen. Päälle pari kiloa painetta JN-säiliöön niin se voi kestää tai sitten antautuu.
                  1 bar paineella neste tulee jo varsin iloisesti ilmaruuvista ulos jos muuta vikaa ei linjassa ole , litraa ei kauan valuta.
                  2015 VW Crafter
                  1984 BMW 316
                  2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                  petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                  "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                  Comment

                  • Rocla
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2002
                    • 7692
                    • Kajaani

                    #24
                    Originally posted by 325E View Post
                    Olet oikeassa Thuppu, jos poljin menee pojaan on jossakin vikaa.

                    Omasta kokemuksestani on tullut sellainen käsite esille
                    tuleelle vialle..ensin tutkisin Pääsylinteriä se päästää paineet kumien läpi ja näin poljin laskeutuu kohti lattiaa toki voi vuotaa työsylinteritkin ja onko myös kyseessä jarrutehostimen tila joka olisi täynnä vettä ja ruostuttanut mm. tehostimen rungon puhki...tässä eväitä jolla aloittaa...
                    Tehostimen vesitäytös tai mikään reikä tehostimessa ei aiheuta polkimen painumista pohjaan, en kyllä tiedä tarkoitikaan sitä.
                    Olli.

                    Comment

                    • AnttiR
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2006
                      • 819
                      • Jyväskylä

                      #25
                      Täällä ihan sama vaiva ja ilmaantui kun vaihtoi jarrulevyt ja palat uusiin. Jarrulinjoja ei avattu missään vaiheessa, painettiin vaan männät sisään.
                      Pysyy kyllä esim. liikennevaloissa paikallaan ilman että poljin painuu yhtään mutta kun voimalla painaa poljinta niin se painuu pikkuhiljaa pohjaan. Eikä poljinvoima muuttunut mielestäni mihinkään. Ainut vaan tuo että se poljin painuu pohjaan kun voimakkaasti painaa ja ennen se ei sitä tehnyt.
                      E61 535d -04

                      Comment

                      • Havis
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2004
                        • 1838
                        • Kotona/Poissa

                        #26
                        Kyllä kunnossa olevassa E39:ssa on ihan huippuluokan jarrut ja jarrutunto ilman mitään erityistä polkimen painumisongelmaa. Mikäli jarrurempan jälkeen alkaa ongelmat, on remontti epäonnistunut tavalla tai toisella. Joko palat tai satula/sen luikutapit ei ole oikein paikoillaan ja antaa periksi.

                        Eikun paikat auki uudestaan ja huolella kasaan.

                        Ja jos rempassa on vaihdettu vain jarrupala/-levy palikkaa, syyllistä on ihan turha alkaa kaivaa pääsylinteristä. Miks se nyt ois jarrusatuloiden kimpussa työskennellessä ottanut itseensä?!?! Turha tehdä asioista liian monimutkaisia
                        Last edited by Havis; 24-12-2010, 17:16.
                        "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                        E60 523iA -08

                        Comment

                        • Rocla
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2002
                          • 7692
                          • Kajaani

                          #27
                          Originally posted by Havis View Post
                          Ja jos rempassa on vaihdettu vain jarrupala/-levy palikkaa, syyllistä on ihan turha alkaa kaivaa pääsylinteristä. Miks se nyt ois jarrusatuloiden kimpussa työskennellessä ottanut itseensä?!?! Turha tehdä asioista liian monimutkaisia
                          Niin, mutta ajetellaanpa, että jos jarrutunto on normaali, eikä polkimessa ole lainkaan tyhjää liikettä ja se silti menee pohjaan, niin mikä vika siellä paloissa/levyissä voi olla?

                          Mikään jumitus ei aiheuta kerrasta toiseen toistuvaa polkimen pohjaan menemistä JOS kerta jarruvoima ja jarrujen toiminta on muutoin normaali.

                          Polkimen Pohjaan meneminen tarkoititaisi sitä, että lepoasennosta pitäisi jonkun palan liikku vielä useampi milli, ja tällöin poljin kyllä lopsahtaisi pohjaan aluksi, eikä lopuksi.
                          Olli.

                          Comment

                          • Havis
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2004
                            • 1838
                            • Kotona/Poissa

                            #28
                            Originally posted by Rocla View Post
                            Niin, mutta ajetellaanpa, että jos jarrutunto on normaali, eikä polkimessa ole lainkaan tyhjää liikettä ja se silti menee pohjaan, niin mikä vika siellä paloissa/levyissä voi olla?

                            Mikään jumitus ei aiheuta kerrasta toiseen toistuvaa polkimen pohjaan menemistä JOS kerta jarruvoima ja jarrujen toiminta on muutoin normaali.

                            Polkimen Pohjaan meneminen tarkoititaisi sitä, että lepoasennosta pitäisi jonkun palan liikku vielä useampi milli, ja tällöin poljin kyllä lopsahtaisi pohjaan aluksi, eikä lopuksi.
                            Mitä tuota arvailemaan, auki vaan. Joku siellä kuitenki ei ole ny oikein kun noin käyttäytyy.
                            "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                            E60 523iA -08

                            Comment

                            • -Tapi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 3117
                              • Välisuomi

                              #29
                              Originally posted by Havis View Post
                              Mitä tuota arvailemaan, auki vaan. Joku siellä kuitenki ei ole ny oikein kun noin käyttäytyy.
                              Lässynlässyn. Noita minun jarrujakin on purettu ja kasattu merkkiosilla uudestaan ja uudestaan enkä todellakaan tee näitä hommia ensimmäistä kertaa. Spesifioi ehdotuksesi tarkemmin ja perustele järkiperäisesti niin saat kehotukseesi jotain sisältöäkin.
                              ---

                              Comment

                              • harjomi
                                Newbiemmer
                                • Dec 2008
                                • 13

                                #30
                                Voiskohan tää olla niinkin yksinkertainen asia, että dieselissä alipaine joka jarrujakin tehostaa, tuotetaan pumpulla, eikä imusarjan alipaineella kuten noissa kevyemmissä tisleissä. Mitä kauemmin siis seisot siinä jarrulla, sitä suurempi tehostus pukkaa kun alipaine tehostimella kasvaa joka sykäyksellä.

                                -mikko-

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎