Lässynlässyn. Noita minun jarrujakin on purettu ja kasattu merkkiosilla uudestaan ja uudestaan enkä todellakaan tee näitä hommia ensimmäistä kertaa. Spesifioi ehdotuksesi tarkemmin ja perustele järkiperäisesti niin saat kehotukseesi jotain sisältöäkin.
Kommenttini koski AnttiR:n esittämään tapaukseen jossa ongelmat alkoivat levy/palarumban jälkeen, ei sinun esittämään ongelmaan. Kaikki muut sen varmaan tajusikin... Joulun jatkoa vaan sullekin
"Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"
Kommenttini koski AnttiR:n esittämään tapaukseen jossa ongelmat alkoivat levy/palarumban jälkeen, ei sinun esittämään ongelmaan. Kaikki muut sen varmaan tajusikin... Joulun jatkoa vaan sullekin
Samsta toimituksesta se tässä itse kullakin on alkanut
Itse epäilen että polkimen painuminen johtuu asiasta X, olkoon mikä onkin ja taipumus alkaa häiritä vasta kun on itse ilmattu jarrut tai poljettu palojen vaihdon jälkeen palat levyyn kiinni ja jääty varmistelemaan tuntumaan.
Ts. ongelma olisi ollut olemassa jo aiemmin ja se on huomattu vasta kulutusosien/jarrunesteen vaihdon jälkeen.
Miten pitkään polkimella pitää seisoa jotta se painuu pohjaan asti? Minullakin poljin alkaa painumaan alaspäin jos sitä painaa suurella voimalla pitkän ajan mutta en jaksanut odottaa, että se olisi pohjassa asti. Tuon jälkeen jarrut tuntui kyllä ottavan nopeammin kiinni. Onko nyt jollain E39 jossa tuota pohjaanpainumista ei tapahdu lainkaan?
Minä olen vaihtanut nesteet tuolla korkin tilalle tulevalla systeemillä millainen 2. viestissä kuvattiin. Siitä vaan hajosi korkki viime kesänä (eikä se ollut Biltemasta ostettu vaan Varaosamaailmasta..). Tuli sitten ostettua ebaysta tuollainen mutta se on vielä kokeilematta:
.
Kyllä kunnossa olevassa E39:ssa on ihan huippuluokan jarrut ja jarrutunto ilman mitään erityistä polkimen painumisongelmaa. Mikäli jarrurempan jälkeen alkaa ongelmat, on remontti epäonnistunut tavalla tai toisella. Joko palat tai satula/sen luikutapit ei ole oikein paikoillaan ja antaa periksi.
Eikun paikat auki uudestaan ja huolella kasaan.
Ja jos rempassa on vaihdettu vain jarrupala/-levy palikkaa, syyllistä on ihan turha alkaa kaivaa pääsylinteristä. Miks se nyt ois jarrusatuloiden kimpussa työskennellessä ottanut itseensä?!?! Turha tehdä asioista liian monimutkaisia
Muun merkkisessä on ollut muistaakseni sellasta pääsylinteri-/abs-/dsc-rakennetta, että joissain olosuhteissa sen saa tuhottua juurikin jarrurempassa junttaamalla mäntiä väkisin sisään. Ja en tarkoita nyt mitään jarrumännänkiertohommia tällä.
Mutta tämä nyt vain ajatuksena.
Oma E39 ei tuollaista tehnyt vaikka olikin diesel.
///M5
"Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."
Muun merkkisissä on usein poljentailmauksessa hajonnut jarrupääsylinteristä männän tiiviste. Mäntä liikkuu sylinterissä poljettaessa ilmaamalla yli normaalin toiminta-alueensa, jonka liian pitkään vaihtamatta olleet jarrunesteet on syövyttäneet. Syöpymät sitten repii tiivisteen rikki ja soppa on valmis.
Omassa e39:ssä myös sama ominaisuus, eli poljin painuu hitaasti pohjaan.
Epäilen tuota pääsylinteriä, mutta koska ei ajossa ole haitannut
en ole asiaa enempää tutkinut.
Joku sisäinen vuoto sen täytyy olla, ainakaan ei nestettä mistään tiputtele ja satulat liikkuu hyvin. :think
Omassa e39:ssä myös sama ominaisuus, eli poljin painuu hitaasti pohjaan.
Epäilen tuota pääsylinteriä, mutta koska ei ajossa ole haitannut
en ole asiaa enempää tutkinut.
Joku sisäinen vuoto sen täytyy olla, ainakaan ei nestettä mistään tiputtele ja satulat liikkuu hyvin. :think
Siis jos oot liikennevaloissa ja pidät autoa jarrulla paikoillaan, poljin menee pohjaan...auto lähtee ryömimään:think
Ei lähde ryömimään, jarrut pitää kyllä, mutta poljin painuu hissukseen alemmas.
Kuinka alas milleissä...:think Minusta tuntuu kuvauksesi perusteella, että jarrupaineen jatkuessa ja kumiosien laajentuessa, yms. löysien poistuessa poljin hilpan myötää. Mielestäni se on normaalia. -Tapi voi tähän subjektiiviseen havaintoon lisätä lusikkansa.
Kyllä se ihan lattiaan asti painuu jos hitaasti painaa voimalla.. Se onkin omituista kun se ei tee samaa kun auto ei ole käynnissä. Siksi poissuljen pääsylinterin tiivistevian. Jos pääsylkyssä olisi vuoto, ei poljin olisi kova missään tilanteessa. Nyt se on esim pumppauksen jälkeen kova kun auto ei ole käynnissä. Pitääkin tarkistaa miten se kättäytyy kun pumppaa auton ollessa käynnissä.
Roclan teoria voisi hyvin pitää paikkaansa: Enhän ole koskaan edes kokeillut painaa poljinta niin että "selkänoja taipuu" ennen jarrujen ilmauksen jälkeistä testailua. Aiemmat hätäjarrutukset yms eivät saa poljinta pohjaan vaan se pitää painaa hitaasti, useiden sekuntien aikana.
Ennenvanhaan pihassa oli paljon E39:sejä yhtäaikaa ja niitä kävi korjattavana vähän väliä. Nyt kun kaipaisin muutamaa verrokkiyksilöä, niin pelkkiä E6x ja E7x malleja pukkaa tyrkylle.
Kuinka alas milleissä...:think Minusta tuntuu kuvauksesi perusteella, että jarrupaineen jatkuessa ja kumiosien laajentuessa, yms. löysien poistuessa poljin hilpan myötää. Mielestäni se on normaalia. -Tapi voi tähän subjektiiviseen havaintoon lisätä lusikkansa.
Missään vehkeessä (ehjillä nestejarruilla) ei pidä jarrupolkimen mennä pohjaan asti. On sitten Citikka C3 tai E39 piste
2015 VW Crafter 1984 BMW 316 2009 Kawasaki Ninja 250RRR petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Missään vehkeessä (ehjillä nestejarruilla) ei pidä jarrupolkimen mennä pohjaan asti. On sitten Citikka C3 tai E39 piste
Paitsi diesel Chevyssä hydrobuusterilla... Oikein lukee ohjekirjassa että näin käy. Hydrobuustissa ei olekkaan suoraa yhteyttä polkimesta pääsylinteriin.
C4 citikassa kyllä meni pohjaan kun oikein painoi ja oli alle 10k ajettu auto.
Citikka kyllä nyt oli muutenkin ihan rämä
Nyt on testailtu:
Käynnissäollessa poljin painuu pohjaan aina kun vaan jaksaa painaa kovaa ja pitkään. Pumppaaminenkaan ei muuta tilannetta.
Sammuksissa ollessa poljin ei painu vaikka kuinka painaa kovaa ja pitkään. Pumppaaminen ei muuta tilannetta, poljinvaste muuttuu luonnollisesti vaan hieman kovemmaksi.
Nyt on testailtu:
Käynnissäollessa poljin painuu pohjaan aina kun vaan jaksaa painaa kovaa ja pitkään. Pumppaaminenkaan ei muuta tilannetta.
Sammuksissa ollessa poljin ei painu vaikka kuinka painaa kovaa ja pitkään. Pumppaaminen ei muuta tilannetta, poljinvaste muuttuu luonnollisesti vaan hieman kovemmaksi.
Kun oikein mietitään mistä tuo voisi antaa periksi ei ole perinteisiä jarruja miettiessä muuta paikkaa kuin pääsylinteri.
ABS yksikön tapauksessa en osaa sanoa mitään.
Olisi mielenkiintoista tietää mitä tapahtuu jos tehostimelle syöttäisi alipainetta ja auto ei ole käynnissä.
Comment