Vietin viikonlopun tallissa kaikkea puuhaillessa ja siinä samalla sitten tutkin tarkemmin webaston sielunelämää. Webastolta tuleva letku, se samainen jossa on ilmaruuvi, lämpenee letkun päältä mitattuna reippaaseen 40 asteeseen. Se on varmaankin riittävä lämpötila. Lämmin vesi tulee vesiventtiilille asti ja jatkaa matkaansa hieman viileämpänä kohti kennoa. Kennolle menevä vesi on about 30 asteista. Ehkä enemmänkin, muttei kuitenkaan enää niin kuumaa kuin heti webastolta tullessaan. Webastolle palaava letku ei lämpene missään vaiheessa. Onko vesiventtiilin ja kennon välissä tai jossain heti kennon jälkeen jotain joka voisi estää vettä kiertämästä?
Webasto lopettaa polton aika tiuhaan tahtiin. Vahva mutu on, että se tunnistaa jostain veden lämpötilan ja polttaa sen mukaan mitä tarvii. Ja nyt kun vesi ei kunnolla kierrä, niin se katkoo sen takia polttoakin.
Ilmaruuvista tuli hetken ilmaa, ei mitenkään kamalasti ja voi olla etten saanut kaikkea ilmaa vieläkään pois. Onko tuohon jotain parempaa keinoa olemassa kuin vaan ruuvailla auki ja kiinni?
Mittasin myös vesiventtiilille tulevan johdon, mutten saanut mitään arvoja sieltä webaston ollessa käynnissä. Se ei varmaankaan anna sinne mitään komentoja. Vesiventtiilin käytin pöydällä ja sisällä oli kaikki kunnossa. Letkumuutoksia en myöskään tehnyt koska en ollut aivan varma mitä pitää muuttaa ja mihin.
Yhteenvetona tulin siihen tulokseen, että webasto toimii aivan oikein, mutta joku muu estää veden kiertämisen.
e39 webaston sielunelämästä...
Collapse
X
-
Originally posted by Clavurion View PostJuurikin näin, ellei jo tehtaalta ole esilämmitysominaisuutta ja sille kaukkaria, joka kytketty siihen 1-pinniin. Jännite siihen orkkissysteemissäkin tulee, eli voi vaikka rosvolla liittää samaan kaapeliin, jos on jo valmiiksi kytketty. Jos haluaisi hifistellä, niin voisi laittaa vielä diodit, mutta ei liene tässä tapauksessa tarvetta.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by mie View PostMulla ainakin on juurikin 6pin. liittimessä 1 pinnissä vanha nokialainen kiinni.
Ja jos oon oikeen ymmärtäny nii siihen liittimeen tulee alunperin vain 2 johtoa 2pinniin väylä ja 6 lähtee pa.pumpulle.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Jamppa81 View PostSuosittelen käyttämään piuhan päässä. Itse aloitin omien ongelmien selvittelyn sillä että käytin webaston vian paikallistuksessa Laakkosella. Sain kasan paskaa käteen ja parin sadan euron laskun. Ehkä joku foorumilainen omistaisi tarvittavat softat ja piuhat?
Kysymys: Hommasin gsm ohjaimen tuolle weballe enkä kuollaksenikaan muista onko siitä 6 pinnisessä liittimessä joku piuha kiinni. Jos ei, niin ykkösnastaan ohjaimelta piuha liittimellä, no problem. Mutta jos on, niin meneekö koko maailma sekaisin jos rosvoliittimellä otan suoraan piuhasta ohjaimellekin kytkennän? Ja oliko se edes tuo 6 pinninen jonka ykköseen se piuha kytkettiin?
Jokaisessa liittimessä on merkattu 1 ja 2 pinnit.
Ja jos oon oikeen ymmärtäny nii siihen liittimeen tulee alunperin vain 2 johtoa 2pinniin väylä ja 6 lähtee pa.pumpulle.
Leave a comment:
-
-
Suosittelen käyttämään piuhan päässä. Itse aloitin omien ongelmien selvittelyn sillä että käytin webaston vian paikallistuksessa Laakkosella. Sain kasan paskaa käteen ja parin sadan euron laskun. Ehkä joku foorumilainen omistaisi tarvittavat softat ja piuhat?
Kysymys: Hommasin gsm ohjaimen tuolle weballe enkä kuollaksenikaan muista onko siitä 6 pinnisessä liittimessä joku piuha kiinni. Jos ei, niin ykkösnastaan ohjaimelta piuha liittimellä, no problem. Mutta jos on, niin meneekö koko maailma sekaisin jos rosvoliittimellä otan suoraan piuhasta ohjaimellekin kytkennän? Ja oliko se edes tuo 6 pinninen jonka ykköseen se piuha kytkettiin?
Jokaisessa liittimessä on merkattu 1 ja 2 pinnit.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by mie View PostNo nyt on ojainkorttiin pinnit vaihettu uus vanha palopesä ja hehku vaihdettu.
Eli onko nyt ohjainkortti korjattu päin vittua kun ei enää polttoainepumppu lähe päälle.
Ennen (korjausta) kyllä pa.pumppu naksutteli.
Ja toimii suoralla virralla.
Nyt on käytetty webankortti vielä tarkistuksessa eikä pitäs olla kortissa vikaa kai, vähän tuntu epävarmalta tämä jätkän tuntemus. Oli kyllä eri ukko tiskin takana kun menin korttia hakemaan eikä se oikeen kans tuntunu tietävän mitään. Rahat niille kyllä kelpas.
Kaikki pumput ja puhaltimet toimii suoralla virralla.
Pitäs vissii saaja tietokoneeseen tuo romu kiinni...
Alkaa jo vituttaa pikkuhiljaa tämä weban kans taistelu, ois kiva jo vähä lämmitellä tuota autoa.
Leave a comment:
-
-
Äsken kun lähdin töihin niin tutkiskelin tarkemmin taskulampun kanssa ja kokeilin kaikki letkut jne. Ne kolme letkua jotka on kytköksissä vesiventtiiliin ja siihen pumppuun, ovat kuumia. Tai no ei kuumia mutta ainakin yli 40 asteisia. Tätä kuvaa jos katsoo niin ylävesiletkussa on T haara joka löytyy myös omastani. Se on kylmä. Kuten myös sen alapuolelta menevä Y haara.
Täytyy mennä jonnekin talliin ja alkaa tutkia kunnolla tota hommaa. Ei tuolla vesisateessa taskulampun avulla saa mitään järkevää aikaiseksi.
Webasto on kuitenkin todella heikkotehoinen. Letkut lämpenee hyvin mutta sisään tulee vain todella haaleaa pihinää. Ei mene jakeluun. Onko siellä lämppärillä jossain jemmassa joku palikka joka on antautunut?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Clavurion View PostOletko katsonut, että siellä oikeasti on se pumppu, vai pelkästään vikakoodin perusteella uusimassa sitä?
Tuommoinen mötikkä.Last edited by Jamppa81; 03-12-2015, 03:20.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Jamppa81 View PostKäyttääkö tuo thermo toppi millään muotoa tuota auxiliary water pumppua hyväkseen? Mikäli tähän on uskominen niin kyllä vesi ainakin sen kautta kiertää. Omassa autossani on tuo pumppu rikki niin voisikohan se aiheuttaa yhdessä huonon ilmauksen kanssa jotain heikkoa lämmitystehoa?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by ^^jaani^^ View PostJoo elikkä webasto lähtee tulille mulla sillon, kun autokin käy kylmällä. Autossa iso navisoitin ja sieltäkun laittaa ajastimen niin puhallin vaan alkaa pyöriä, mutta webasto ei. Missähän voisi olla vika?
Leave a comment:
-
-
No nyt on ojainkorttiin pinnit vaihettu uus vanha palopesä ja hehku vaihdettu.
Eli onko nyt ohjainkortti korjattu päin vittua kun ei enää polttoainepumppu lähe päälle.
Ennen (korjausta) kyllä pa.pumppu naksutteli.
Ja toimii suoralla virralla.
Leave a comment:
-
-
Käyttääkö tuo thermo toppi millään muotoa tuota auxiliary water pumppua hyväkseen? Mikäli tähän on uskominen niin kyllä vesi ainakin sen kautta kiertää. Omassa autossani on tuo pumppu rikki niin voisikohan se aiheuttaa yhdessä huonon ilmauksen kanssa jotain heikkoa lämmitystehoa?
Leave a comment:
-
-
Joo elikkä webasto lähtee tulille mulla sillon, kun autokin käy kylmällä. Autossa iso navisoitin ja sieltäkun laittaa ajastimen niin puhallin vaan alkaa pyöriä, mutta webasto ei. Missähän voisi olla vika?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by HTK12 View PostWebastolla on oma ilmausruuvinsa, jota tulee käyttää, että sen saa kunnolla ilmattua. Löytyy vasemman raitistilmasuodattimen alta.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Jamppa81 View PostOn varmaan tyhmä kysymys, mutta kysynpä silti. Ilmautuuko myös webaston vesiletkut ihan yhtälailla kuin moottorinkin. Erillistä ilmausta ei siis tarvitsisi suorittaa?
Leave a comment:
-
Leave a comment: