Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 Hammastanko

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • janke
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2010
    • 3667
    • seinäjoki

    Originally posted by Bmw Dreamer View Post
    Miksei sitä vois sisältä kääntää.

    Ja mielestäni ainakin helpompi tapa, se mutikka on siellä raidetangossa niin pirullisen tiukassa, ainakin mulla, ja kettumaisessa paikassa, että mieluummin kääntäisin ite ainakin ratista.
    Ok. säätedään sitten ratista. Onko kenelläkään ohjetta kuinka se ratti otetaan irti? Meinaan, etten vain laukaise vahinkossa turvatyynyyä
    Bmw 316 E30 -88

    Comment

    • Samppae39
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2009
      • 1592
      • Vähäkyrö

      Älä ny mee rattia kääntelemään. Ei toimi vilkun palautukset yms jos oikeen paljo väännät. Rattiakseli ohjausvaihteesta irti ja sitte hyppyytät sitä muoviliparetta booreilla ohjausvaihteesta mieluummin. Ensin tietty keskität ohjauksen keskelle. Itse en sitä tehnyt toisella vaihtokerralla ja toiseen suuntaan käännettäessä oli enemmän kierroksia ratissa, mitä toiselle suunnalle.

      Ja tuo ratin irrotus riippuu ihan käyttämästäsi ratista.

      Comment

      • Pazi88
        Moderator
        • Jan 2007
        • 11095
        • Oulu

        Vilkun palautus taitaa olla kyllä ihan ratissa, niin ei siitä tuu ongelmaa vaikka kuinka paljon kääntäis rattia eri asentoon. Mutta siitä kannattaa olla varma että ohjauvaihde on oikeasti keskiasennossa kun renkaat on suoraan eteenpäin.

        Instagram, YouTube kanava
        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

        Comment

        • Samppae39
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2009
          • 1592
          • Vähäkyrö

          Originally posted by Pazi88 View Post
          Vilkun palautus taitaa olla kyllä ihan ratissa, niin ei siitä tuu ongelmaa vaikka kuinka paljon kääntäis rattia eri asentoon.
          Niin taitaa ollakin

          Comment

          • Cell
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 7037
            • Uusikaupunki

            Jos se tosiaan meni vain hammastangon päästä väärille booreille (hajosiko se muovilipare?), niin:

            - akku irti
            - hetki odottelua
            - ratti suoraan ja keskelle kierrosten suhteen
            - ratti irti
            - keskitä hammastanko
            - ratti takaisin suoraan

            Näin jotta slipring pysyy oikeassa kohtaa. Saa senkin keskitettyä jälkikäteen, mutta mitä sitä itselleen lisää puuhailtavaa teettää.


            Eilen sain vihdoin toteutettua oman hammastankoprojektin, vanha ruosteen raiskaama yksilö on nyt romukopassa ja ehjä paikallaan. Ei kolise enää Vaihtoyksilön ostin sillä periaatteella, että korjatuissa on liikaa riskiä huonoista osista/keinotekoisesta kiristyksestä ja käytetyissä voi olla ongelmaa lupauksista ja hinnasta huolimatta, joten otin uudemman pään purkuosan mikä halvimmalla löytyi.
            325i -08
            i3 REx -17
            M5 -98 Imolarot
            535i -90 N/A project (maatumassa)

            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

            Comment

            • janke
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2010
              • 3667
              • seinäjoki

              Originally posted by Samppae39 View Post
              Älä ny mee rattia kääntelemään. Ei toimi vilkun palautukset yms jos oikeen paljo väännät. Rattiakseli ohjausvaihteesta irti ja sitte hyppyytät sitä muoviliparetta booreilla ohjausvaihteesta mieluummin. Ensin tietty keskität ohjauksen keskelle. Itse en sitä tehnyt toisella vaihtokerralla ja toiseen suuntaan käännettäessä oli enemmän kierroksia ratissa, mitä toiselle suunnalle.

              Ja tuo ratin irrotus riippuu ihan käyttämästäsi ratista.
              Joo vilkun palautus on nytkin jo perseellään. Ei se ratti ole kuin noin.45 astetta kierossa
              Bmw 316 E30 -88

              Comment

              • janke
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2010
                • 3667
                • seinäjoki

                Originally posted by Cell View Post
                Jos se tosiaan meni vain hammastangon päästä väärille booreille (hajosiko se muovilipare?), niin:

                - akku irti
                - hetki odottelua
                - ratti suoraan ja keskelle kierrosten suhteen
                - ratti irti
                - keskitä hammastanko
                - ratti takaisin suoraan

                Näin jotta slipring pysyy oikeassa kohtaa. Saa senkin keskitettyä jälkikäteen, mutta mitä sitä itselleen lisää puuhailtavaa teettää.


                Eilen sain vihdoin toteutettua oman hammastankoprojektin, vanha ruosteen raiskaama yksilö on nyt romukopassa ja ehjä paikallaan. Ei kolise enää Vaihtoyksilön ostin sillä periaatteella, että korjatuissa on liikaa riskiä huonoista osista/keinotekoisesta kiristyksestä ja käytetyissä voi olla ongelmaa lupauksista ja hinnasta huolimatta, joten otin uudemman pään purkuosan mikä halvimmalla löytyi.
                Joo siis muovilipare on ehjä ja yritin kohdistaa sen mukaan, vai teinkö jotain väärin? Tangossa oli sellanen pieni kanttinen neliö jonka mukaan laitoin lipareen (oli valmiiksi) ja rattiakselin hahlon.:think Autossahan oli jo valmiiksi ratti oikealle vinossa tukivaren vaihdon jälkeen!

                Myös havittelin purkuosaa ja sainki ihan hyvän näköisen ja välyksettömän yksilön, mutta sitä ei tiedä pirukaan, että kauanko toimii.
                Last edited by janke; 11-03-2013, 17:00.
                Bmw 316 E30 -88

                Comment

                • Cell
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 7037
                  • Uusikaupunki

                  Jos sulla on ratti hammastangon keskikohdassa, niin sitten säädetään pyörät vielä oikeaan suuntaan että rattikin on suorassa. Ei sitä saa kääntää suoraan jos hammastanko ei ole keskellä, tulee mielenkiintoisia ominaisuuksia.
                  325i -08
                  i3 REx -17
                  M5 -98 Imolarot
                  535i -90 N/A project (maatumassa)

                  Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                  Comment

                  • janke
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2010
                    • 3667
                    • seinäjoki

                    Originally posted by Cell View Post
                    Jos sulla on ratti hammastangon keskikohdassa, niin sitten säädetään pyörät vielä oikeaan suuntaan että rattikin on suorassa. Ei sitä saa kääntää suoraan jos hammastanko ei ole keskellä, tulee mielenkiintoisia ominaisuuksia.
                    Täytyy tämä vielä selvittää sielä rattiakselin booreilta, että kuinkas se sieltä menikään. Auto tuntuu menevän suoraan kuten vanhallakin tangolla ja ohjauksesta tuli paljon jämäkämpi.

                    Mikäs oire Cellin vanhassa tangossa oli?
                    Bmw 316 E30 -88

                    Comment

                    • Cell
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 7037
                      • Uusikaupunki

                      Suojakumi oli osunut johonkin jääpaakkuun viime talvena ja lähtenyt paikallaan, tanko täynnä suolavettä ja hiekkaa. Voisi sanoa että viallinen puoli oli aikalailla vainaa
                      325i -08
                      i3 REx -17
                      M5 -98 Imolarot
                      535i -90 N/A project (maatumassa)

                      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                      Comment

                      • Bmw Dreamer
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2004
                        • 2762
                        • Kouvola

                        Kuis paljon se hammastanko voi sitten olla metässä oikein, eikait siinä säätövaraa paljoa ole? Monissa autoissa ei tietääkseni ollenkaan, vaan se pultataan paikoilleen ja se on siinä. Sitte käännetään ratti kohdalleen, tottakai silloin kun renkaat/hammastanko on suorassa/keskellä. :think

                        Ei nyt omaan tajuntaan ainakaan vielä aukea, miten tästä saadaan näin "vaikeaa", tai sitten näissä autoissa kaikki on mukamas tehty ihan liian vaikeasti.
                        BMW 520d Touring '06 314tkm
                        BMW 530D Touring '99 552tkm
                        BMW 320da Touring '02 427tkm
                        Volvo V70 D5 '02
                        Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                        Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                        Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                        Case IH 5140 Maxxum

                        Comment

                        • Samppae39
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2009
                          • 1592
                          • Vähäkyrö

                          Originally posted by Bmw Dreamer View Post
                          silloin kun renkaat/hammastanko on suorassa/keskellä. :think
                          Juuri tästä tässä nyt puhutaan. Eli rattiakseli ohjausvaihteeseen kiinni ratti suorassa, kun edellä mainitut ehdot täyttyvät. Älä sekoita omaa päätäsi liian omituisilla ajatuksilla

                          Comment

                          • Bmw Dreamer
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2004
                            • 2762
                            • Kouvola

                            Joo siis tottakai noin, mutta jotenkin tuo selostus oli niin omituinen... Ja kuka nyt kääntäisi rattia suoraan jos hammastanko ei ole suorassa, eihän silloin renkaatkaan ole.
                            BMW 520d Touring '06 314tkm
                            BMW 530D Touring '99 552tkm
                            BMW 320da Touring '02 427tkm
                            Volvo V70 D5 '02
                            Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                            Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                            Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                            Case IH 5140 Maxxum

                            Comment

                            • Havis
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2004
                              • 1835
                              • Kotona/Poissa

                              Originally posted by Pazi88 View Post
                              Vilkun palautus taitaa olla kyllä ihan ratissa, niin ei siitä tuu ongelmaa vaikka kuinka paljon kääntäis rattia eri asentoon. Mutta siitä kannattaa olla varma että ohjauvaihde on oikeasti keskiasennossa kun renkaat on suoraan eteenpäin.
                              Ei se palautusmekanismi pelkästään ratissa ole, vaan tottahan siellä rattiakselin päällä on se vastakappale, joka tönäisee sen vilkkuviiksen nastaa että vilkku nollautuu. Tietenkin.

                              Oikein toimiakseen ratin pitää olla juuri siinä oikeassa asennossa tähän rattiakselin vastakappaleeseen nähden kun renkaat on suorassa.

                              Tämä pitää pitää mielessä jos ratti on ollut irroitettuna.
                              Last edited by Havis; 12-03-2013, 14:44.
                              "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                              E60 523iA -08

                              Comment

                              • Cell
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2004
                                • 7037
                                • Uusikaupunki

                                Originally posted by Bmw Dreamer View Post
                                Ja kuka nyt kääntäisi rattia suoraan jos hammastanko ei ole suorassa, eihän silloin renkaatkaan ole.
                                Ovat ne, jos raidetangon päät on väljät tai säädetty sivuun. Johan noita ratti suoraan -korjauksia täälläkin aina välillä kysytään, toki uudempien kanssa vähemmän kun airbag nostaa ratin irroituskynnystä.
                                325i -08
                                i3 REx -17
                                M5 -98 Imolarot
                                535i -90 N/A project (maatumassa)

                                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎