Ja mielestäni ainakin helpompi tapa, se mutikka on siellä raidetangossa niin pirullisen tiukassa, ainakin mulla, ja kettumaisessa paikassa, että mieluummin kääntäisin ite ainakin ratista.
Ok. säätedään sitten ratista. Onko kenelläkään ohjetta kuinka se ratti otetaan irti? Meinaan, etten vain laukaise vahinkossa turvatyynyyä
Älä ny mee rattia kääntelemään. Ei toimi vilkun palautukset yms jos oikeen paljo väännät. Rattiakseli ohjausvaihteesta irti ja sitte hyppyytät sitä muoviliparetta booreilla ohjausvaihteesta mieluummin. Ensin tietty keskität ohjauksen keskelle. Itse en sitä tehnyt toisella vaihtokerralla ja toiseen suuntaan käännettäessä oli enemmän kierroksia ratissa, mitä toiselle suunnalle.
Ja tuo ratin irrotus riippuu ihan käyttämästäsi ratista.
Vilkun palautus taitaa olla kyllä ihan ratissa, niin ei siitä tuu ongelmaa vaikka kuinka paljon kääntäis rattia eri asentoon. Mutta siitä kannattaa olla varma että ohjauvaihde on oikeasti keskiasennossa kun renkaat on suoraan eteenpäin.
Instagram, YouTube kanava
ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva
Jos se tosiaan meni vain hammastangon päästä väärille booreille (hajosiko se muovilipare?), niin:
- akku irti
- hetki odottelua
- ratti suoraan ja keskelle kierrosten suhteen
- ratti irti
- keskitä hammastanko
- ratti takaisin suoraan
Näin jotta slipring pysyy oikeassa kohtaa. Saa senkin keskitettyä jälkikäteen, mutta mitä sitä itselleen lisää puuhailtavaa teettää.
Eilen sain vihdoin toteutettua oman hammastankoprojektin, vanha ruosteen raiskaama yksilö on nyt romukopassa ja ehjä paikallaan. Ei kolise enää Vaihtoyksilön ostin sillä periaatteella, että korjatuissa on liikaa riskiä huonoista osista/keinotekoisesta kiristyksestä ja käytetyissä voi olla ongelmaa lupauksista ja hinnasta huolimatta, joten otin uudemman pään purkuosan mikä halvimmalla löytyi.
Älä ny mee rattia kääntelemään. Ei toimi vilkun palautukset yms jos oikeen paljo väännät. Rattiakseli ohjausvaihteesta irti ja sitte hyppyytät sitä muoviliparetta booreilla ohjausvaihteesta mieluummin. Ensin tietty keskität ohjauksen keskelle. Itse en sitä tehnyt toisella vaihtokerralla ja toiseen suuntaan käännettäessä oli enemmän kierroksia ratissa, mitä toiselle suunnalle.
Ja tuo ratin irrotus riippuu ihan käyttämästäsi ratista.
Joo vilkun palautus on nytkin jo perseellään. Ei se ratti ole kuin noin.45 astetta kierossa
Jos se tosiaan meni vain hammastangon päästä väärille booreille (hajosiko se muovilipare?), niin:
- akku irti
- hetki odottelua
- ratti suoraan ja keskelle kierrosten suhteen
- ratti irti
- keskitä hammastanko
- ratti takaisin suoraan
Näin jotta slipring pysyy oikeassa kohtaa. Saa senkin keskitettyä jälkikäteen, mutta mitä sitä itselleen lisää puuhailtavaa teettää.
Eilen sain vihdoin toteutettua oman hammastankoprojektin, vanha ruosteen raiskaama yksilö on nyt romukopassa ja ehjä paikallaan. Ei kolise enää Vaihtoyksilön ostin sillä periaatteella, että korjatuissa on liikaa riskiä huonoista osista/keinotekoisesta kiristyksestä ja käytetyissä voi olla ongelmaa lupauksista ja hinnasta huolimatta, joten otin uudemman pään purkuosan mikä halvimmalla löytyi.
Joo siis muovilipare on ehjä ja yritin kohdistaa sen mukaan, vai teinkö jotain väärin? Tangossa oli sellanen pieni kanttinen neliö jonka mukaan laitoin lipareen (oli valmiiksi) ja rattiakselin hahlon.:think Autossahan oli jo valmiiksi ratti oikealle vinossa tukivaren vaihdon jälkeen!
Myös havittelin purkuosaa ja sainki ihan hyvän näköisen ja välyksettömän yksilön, mutta sitä ei tiedä pirukaan, että kauanko toimii.
Jos sulla on ratti hammastangon keskikohdassa, niin sitten säädetään pyörät vielä oikeaan suuntaan että rattikin on suorassa. Ei sitä saa kääntää suoraan jos hammastanko ei ole keskellä, tulee mielenkiintoisia ominaisuuksia.
Jos sulla on ratti hammastangon keskikohdassa, niin sitten säädetään pyörät vielä oikeaan suuntaan että rattikin on suorassa. Ei sitä saa kääntää suoraan jos hammastanko ei ole keskellä, tulee mielenkiintoisia ominaisuuksia.
Täytyy tämä vielä selvittää sielä rattiakselin booreilta, että kuinkas se sieltä menikään. Auto tuntuu menevän suoraan kuten vanhallakin tangolla ja ohjauksesta tuli paljon jämäkämpi.
Suojakumi oli osunut johonkin jääpaakkuun viime talvena ja lähtenyt paikallaan, tanko täynnä suolavettä ja hiekkaa. Voisi sanoa että viallinen puoli oli aikalailla vainaa
Kuis paljon se hammastanko voi sitten olla metässä oikein, eikait siinä säätövaraa paljoa ole? Monissa autoissa ei tietääkseni ollenkaan, vaan se pultataan paikoilleen ja se on siinä. Sitte käännetään ratti kohdalleen, tottakai silloin kun renkaat/hammastanko on suorassa/keskellä. :think
Ei nyt omaan tajuntaan ainakaan vielä aukea, miten tästä saadaan näin "vaikeaa", tai sitten näissä autoissa kaikki on mukamas tehty ihan liian vaikeasti.
BMW 520d Touring '06 314tkm BMW 530D Touring '99 552tkm BMW 320da Touring '02 427tkm Volvo V70 D5 '02 Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja
Case IH 5140 Maxxum
silloin kun renkaat/hammastanko on suorassa/keskellä. :think
Juuri tästä tässä nyt puhutaan. Eli rattiakseli ohjausvaihteeseen kiinni ratti suorassa, kun edellä mainitut ehdot täyttyvät. Älä sekoita omaa päätäsi liian omituisilla ajatuksilla
Joo siis tottakai noin, mutta jotenkin tuo selostus oli niin omituinen... Ja kuka nyt kääntäisi rattia suoraan jos hammastanko ei ole suorassa, eihän silloin renkaatkaan ole.
BMW 520d Touring '06 314tkm BMW 530D Touring '99 552tkm BMW 320da Touring '02 427tkm Volvo V70 D5 '02 Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja
Case IH 5140 Maxxum
Vilkun palautus taitaa olla kyllä ihan ratissa, niin ei siitä tuu ongelmaa vaikka kuinka paljon kääntäis rattia eri asentoon. Mutta siitä kannattaa olla varma että ohjauvaihde on oikeasti keskiasennossa kun renkaat on suoraan eteenpäin.
Ei se palautusmekanismi pelkästään ratissa ole, vaan tottahan siellä rattiakselin päällä on se vastakappale, joka tönäisee sen vilkkuviiksen nastaa että vilkku nollautuu. Tietenkin.
Oikein toimiakseen ratin pitää olla juuri siinä oikeassa asennossa tähän rattiakselin vastakappaleeseen nähden kun renkaat on suorassa.
Tämä pitää pitää mielessä jos ratti on ollut irroitettuna.
Ja kuka nyt kääntäisi rattia suoraan jos hammastanko ei ole suorassa, eihän silloin renkaatkaan ole.
Ovat ne, jos raidetangon päät on väljät tai säädetty sivuun. Johan noita ratti suoraan -korjauksia täälläkin aina välillä kysytään, toki uudempien kanssa vähemmän kun airbag nostaa ratin irroituskynnystä.
Comment