Originally posted by Cell
View Post
e39 Hammastanko
Collapse
X
-
Pystytkö sä näkee väljästä raidetangonpäästä, että rengas on vinossa?
BMW 520d Touring '06 314tkm
BMW 530D Touring '99 552tkm
BMW 320da Touring '02 427tkm
Volvo V70 D5 '02
Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja
Case IH 5140 Maxxum
-
En, mutta helposti väljyys aiheuttaa sen että ratti on ainakin yhden boorivälin vinossa suoraan ajaessa, siitä sitten korjataan. Hilut vaihtoon ja säädetään pyöränkulmat niin että ratti on suorassa -> hammastanko on sivussa vaikka ratti ja pyörät on suorassa. Vai mistä tässä nyt enää puhutaan? :thinkOriginally posted by Bmw Dreamer View PostPystytkö sä näkee väljästä raidetangonpäästä, että rengas on vinossa?
325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
Totta. Mut jos yhden boorivälin on pielessä, niin se ei haitta enää mitään.
BMW 520d Touring '06 314tkm
BMW 530D Touring '99 552tkm
BMW 320da Touring '02 427tkm
Volvo V70 D5 '02
Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja
Case IH 5140 Maxxum
Comment
-
Tuota joo.. Kun näyttää edelleen kolisevan tuo uusikin hammastako, niin herää kysymyksiä, että jos auraus on ihan perseellään, niin lisääkö se raidetankoihin kohdistuvaa tärinää joka sitten monistuu rattiakseliin? Mä en tajua miten tuo on edes mahdollista? Jonku osan on pakko aiheuttaa tuota tai sitten kun kulmat ovat perseellään niin jos se olisi tuo syy??? Kulmia en säädätä muutakun vasta kesärenkaille.Bmw 316 E30 -88
Comment
-
Miten pielessä se auraus sitten on ja miksi? Ei minulla ainakaan ilmennyt mitään lisätärinöitä kun auraus oli pielessä raidetankojen vaihdon jälkeen. Hammastangon vaihto taas vaikutti niin vähän, ettei sillä ollut merkitystä. Eikös se sinun "uusi" hammastanko ollut käytetty? Joten vika voi olla yhä siinä.Originally posted by janke View PostTuota joo.. Kun näyttää edelleen kolisevan tuo uusikin hammastako, niin herää kysymyksiä, että jos auraus on ihan perseellään, niin lisääkö se raidetankoihin kohdistuvaa tärinää joka sitten monistuu rattiakseliin? Mä en tajua miten tuo on edes mahdollista? Jonku osan on pakko aiheuttaa tuota tai sitten kun kulmat ovat perseellään niin jos se olisi tuo syy??? Kulmia en säädätä muutakun vasta kesärenkaille.
Comment
-
Auraus on pielessä todennäkösesti, kun talven aikana on osaa vaihdettu ja irroiteltu, mutta kitkoista ei huomaa merkkejä epä-tasaisesta kulumisesta ja pikkuisen hakee oikealle, kun päästää ratista. Oli joo käytetty tanko, mutta vähempi ajettu, mutta ei liene merkitystä.Originally posted by TJJ View PostMiten pielessä se auraus sitten on ja miksi? Ei minulla ainakaan ilmennyt mitään lisätärinöitä kun auraus oli pielessä raidetankojen vaihdon jälkeen. Hammastangon vaihto taas vaikutti niin vähän, ettei sillä ollut merkitystä. Eikös se sinun "uusi" hammastanko ollut käytetty? Joten vika voi olla yhä siinä.
Kyl se uusittu tanko tekee saman kolinan kun vanhakin rattiakselista heiluttaen sivusuunnasta? En saanut selvää Raleomista että mitä osaa siellä ratti-akselin ja palopellin välissä on? Tuntuu että sielläkin on jo välystä?:think
Mutta se, että voisko joku tietty osa navoissa olla väljä joka edesauttaa raidetankoihin kohdistuvaa tärinää?Bmw 316 E30 -88
Comment
-
Tulipellissä on jonkinlainen muoviholkki jonka läpi tuo rattiakseli menee. Ainakin minulla se kaipasi voitelua (akselin juuressa näkyi muovipölyä). Tuon osan näkee kuskin jalkatilasta maton alta. En tiedä onko tuo osa vaihdettavissa vai kuuluuko se akseliin, ETK on epäselvä.Originally posted by janke View PostEn saanut selvää Raleomista että mitä osaa siellä ratti-akselin ja palopellin välissä on? Tuntuu että sielläkin on jo välystä?:think
Comment
-
Kiitos vinkistä! Täytyy tarkistaa myös tuo kyseinen holkki ja kyllähän sekin varmasti vaikuttaa enempi tai vähempi tuohon kolinaan. Nythän tuo kolina tosiaanki hieman hiljeni, kun kiristin sitä taikamutteria, mutta meni vähän liikaa, kun ohjaus kangistui.Originally posted by TJJ View PostTulipellissä on jonkinlainen muoviholkki jonka läpi tuo rattiakseli menee. Ainakin minulla se kaipasi voitelua (akselin juuressa näkyi muovipölyä). Tuon osan näkee kuskin jalkatilasta maton alta. En tiedä onko tuo osa vaihdettavissa vai kuuluuko se akseliin, ETK on epäselvä.
Täytyy kirrata sitä takaisinpäin.
Olikos muuten joku uskaltanut laittaa motonetin hammastangon autoonsa?Bmw 316 E30 -88
Comment
-
Paikallaan kun ratti kääntelee edes-takaisin nopeasti, kuuluu lonksunta. Kaikki paitsi hammastanko on uusittu, sekö siellä kolaa? Haitanneeko tuo mitään, eli kannattaako vaihtaa vai annanko olla?
Comment
-
Mulla ei kuuluu paikallaan kääntäessään lonksuntaa! Voisko sulla kuulua ylä-pään tukilaakereista? Sinänsä tuo hammastangon kolina ei vaikuta mihkään millään tapaan, mutta se kolina vituttaa, kun muuten tuntusi olevann hiljaista ajoa.Originally posted by Bmw Master View PostPaikallaan kun ratti kääntelee edes-takaisin nopeasti, kuuluu lonksunta. Kaikki paitsi hammastanko on uusittu, sekö siellä kolaa? Haitanneeko tuo mitään, eli kannattaako vaihtaa vai annanko olla?Bmw 316 E30 -88
Comment
-
Joko taikamutteria on säädetty? Klonksuuko enemmän jos pyörät ovat vinossa (1 kierros ratista) ja heilutat rattia edestakaisin nopeasti?Originally posted by Bmw Master View PostPaikallaan kun ratti kääntelee edes-takaisin nopeasti, kuuluu lonksunta. Kaikki paitsi hammastanko on uusittu, sekö siellä kolaa? Haitanneeko tuo mitään, eli kannattaako vaihtaa vai annanko olla?
Comment
-
Säädetty on. Keskiasennosta heilutin ja kolisee. Katsastuksessa sanoi että tuntuu pienenpieni välys, epäili raidetangon sisäpäätä. Ne vaan on uudet Lemförderit.Originally posted by TJJ View PostJoko taikamutteria on säädetty? Klonksuuko enemmän jos pyörät ovat vinossa (1 kierros ratista) ja heilutat rattia edestakaisin nopeasti?
Comment
-
-
Comment