e39 - akku taas tyhjä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • janke
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2010
    • 3665
    • seinäjoki

    Originally posted by Havis View Post
    Aamulla laitettii autoon uusi Exide EB950 akku. Kun sanoin että entinen on 5v ikäinen Powerlinen 100Ah, myjä kommentoi että "ei se oo akku". Makunsa tietty jokaisella.

    Kovasti kyllä kehui tätä exidee, pitäis olla parempi kuin powerline. Exidellä on kyllä hyvä maine mun silmissä, priimamerkki.
    Minä laitoin kans Exide Premium EA1000 100A. Katotaan kauanko kestää. Noista Exideistä on kyllä niin kirjavia tarinoita, että ottaa nyt sitten selvää onko se hyvä vai huono:think Tuli vielä hankittua tuohon lämppärin johtoihin calixin ylläpitolaturi, mutta en ole vielä saanut sitä laitettua kiinni. Voi tuo laturi "ehkä" lisätä akun ikää, kun lataa aina silloin, kun auto on roikassa.
    Bmw 316 E30 -88

    Comment

    • Juize
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2010
      • 238
      • Joensuu

      Originally posted by janke View Post
      Minä laitoin kans Exide Premium EA1000 100A. Katotaan kauanko kestää. Noista Exideistä on kyllä niin kirjavia tarinoita, että ottaa nyt sitten selvää onko se hyvä vai huono:think Tuli vielä hankittua tuohon lämppärin johtoihin calixin ylläpitolaturi, mutta en ole vielä saanut sitä laitettua kiinni. Voi tuo laturi "ehkä" lisätä akun ikää, kun lataa aina silloin, kun auto on roikassa.
      Mulla kesti tuo Exide Premium EA1000 100A 3 vuotta lyhyellä ajolla ilman ylläpitolaturia. Nykyisin FIAMM 90Ah AGM ja Defan ylläpitolaturi
      i20 iX xdrive 40 -22, Sophisto Grey Brilliant Effect
      ex G31 530e -20 lci M/// -Sport , Phythonic Blue Metallic

      ex G31 520D -18 M/// -Sport , Blue Stone Metallic
      ex F11 530D -14, Jatoba Metallic
      ex E39 530iA -03, M/// Sport individual Orinoco Metallic

      Comment

      • 205/65-15H
        BTCF Member
        • Mar 2008
        • 1424

        Otin kesäauton liikenteeseen pari viikkoa sitten. Latasin akun (9 vuotta vanha BMW AGM 90aH). Sen jälkeen on tullut mittariin 1500km.

        Uuden orkkis-siilen vaihdoin viime kesänä kun vanha hummaili ja tyhjensi akkua.

        Viime ke-aamuna auto lähti ongelmitta käyntiin pihalta (-1C), mutta tuuletin ei toiminut lainkaan. Sammutin ja käynnistynyt auton uudelleen mutta tuuletin oli mykkä. Auto seisoi päivän ja illalla tuuletin toimi ja auto käynnistyi ongelmitta. Ke jälkeen autolla ei ole ajettu ja nyt häly alkoi huutaa jaksottain, vilkutkaan ei vilkkuneet, sireenin pitäen välillä taukoja, akku aivan tyhjä, eli mekaanisella avaimella konttiin ja akku lataukseen.

        Akku on vanha ja siili uusi. Toisaalta tuo ke-aamun episodi menis siilin piikkiin. Ajatuksia vianetsintään?
        e39 M54B22 manual
        Polestar2 LRDM -21
        Ioniq5 AWD -22 (vaimon kiesi)

        Comment

        • Night-Wind
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2006
          • 1534
          • 02

          ^

          Ensitöikseen uusisin akun välittömästi. Itse ostin tossa alkutalvesta uuden Varta 100Ah akun ja ei ole sen jälkeen ollut käynnistyksen kanssa ongelmia.

          Jos ei puhallin puhalla ni se voi olla kabut.
          ex: BMW E38 735iA -97
          ex: MB W211 E200CDI -03
          ex: BMW E39 530d ///M-Sport -99
          ex: BMW E39 528iA -96
          ex: MB W126 300SE -89
          ex: BMW E34 525iAT -95
          ex: BMW E36 316iA -91

          Comment

          • 205/65-15H
            BTCF Member
            • Mar 2008
            • 1424

            Joo, eipä ole autossa elonmerkkejä vaikka ollut 12h ctek 4A latauksessa, akku taisi kuolla yht' äkkia, normiakut on yleensä menneen huonoksi hissun kissun.
            e39 M54B22 manual
            Polestar2 LRDM -21
            Ioniq5 AWD -22 (vaimon kiesi)

            Comment

            • 205/65-15H
              BTCF Member
              • Mar 2008
              • 1424

              Uusi akku tyhjeni neljässä päivässä. 11kk vanha BEHR (Hella) siili meni takuuvaihtoon, oli irrotettaessa aika lämmin vaikka auto olis seissyt 24h. Vanha siili oli tehty 2015-01-02, Made in China. Nyt näyttää toimivan kaikki.

              Myyjäliike epäili että autoni (facelift e39) tuhosi siilin. Onko tälle epäilylle mitään perustetta?
              e39 M54B22 manual
              Polestar2 LRDM -21
              Ioniq5 AWD -22 (vaimon kiesi)

              Comment

              • Hezman
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2012
                • 708
                • Jyväskylä

                Originally posted by 205/65-15H View Post
                Uusi akku tyhjeni neljässä päivässä. 11kk vanha BEHR (Hella) siili meni takuuvaihtoon, oli irrotettaessa aika lämmin vaikka auto olis seissyt 24h. Vanha siili oli tehty 2015-01-02, Made in China. Nyt näyttää toimivan kaikki.

                Myyjäliike epäili että autoni (facelift e39) tuhosi siilin. Onko tälle epäilylle mitään perustetta?
                Saattaa olla, riippuu minkä ikäinen lämppärin puhallin.

                Juuri viikko takaperin velipojan pirssissä lämppärin moottori mykistyi. No, uusi tilalle mutta puhallin edelleen mykkä. Siilen ohitus suoralla kytkennällä käynnisti puhaltimen, joten myös siili meni sit vaihtoon. Sen jälkeen ei murheita.

                Comment

                • Purtsi123
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2008
                  • 1011
                  • Kuopio

                  Täällä virran riittämättömyys vaivaa e39:ssä ollut parisen viikkoa.

                  Yhtenä aamuna auto ei vain jaksanut lähteä käyntiin. Noh, luulin että emäntä jättäny vahingossa parkit päälle(vaikka ei myöntänytkään) ja akku sen takia tyhjä. Latasin akun täyteen Ctek 7A laturilla.
                  Seuraavana iltana taas ei kuitenkaan enää virta riittänyt käynnistykseen.
                  Mittasin, että laturi ainakin lataa ja sanoin emännälle, että jos auto käynnistyy niin voi ajaa, kunhan ensin ajelee jonkun matkan ja ei viivy hirmu kauan missään.
                  Lähti sitten seuraavana iltana kauppaan, oli ajanut ensin tunnin ympäri kuopioo jonka jälkeen kauppaan. Siellä n.20min ja alle vuoden vanha Sznajder 75Ah niin tyhjä että ei jaksa lähteä käyntiin!
                  Tästä päättelin, että mikään ei voi viedä virtaa niin paljoa, että akku olisi 20min tyhjentynyt. Jonkun pitäis olla jo tulessa.
                  Eikun akku irti autosta ja sisälle lataukseen. Oli melkein vuorokauden em. laturissa kiinni -> laturi irti -> 12,2V josta kymmenessä minuutissa tippui 11,9V. Akku paskana.

                  No muistin, että viime talvena pois vaihdettu akku oli vielä varastossa. Latasin sen täyteen ennen varastointia joskus helmikuussa. Mittasin niin vielä näytti 12,5xV. Vaikutti hyvältä. Latasin vielä kuitenkin täyteen Ctekillä ja seurasin jännitteitä vuorokauden. Pysyy virta 12,9V Totesin, että kait tämä onkin ehjä -> autoon kiinni -> samantien jännite tippui 12.5V ??? Onko normaalia?
                  Tällä setupilla mentiin päivä pari ongelmitta, mutta sitten taas yksi ilta akku tyhjä. Ajattelin, että kait se vika sittenkin on autossa. Akkua täyteen, jonka jälkeen mittasin virran kulutuksia. Alkuun näytti 3A pari minuuttia -> tippui 0,8A ja kun auto meni unille 0,02A. Kaikki vaikuttais olevan kunnossa. :think

                  Jos jaksoit lukea tänne asti, niin nyt ideoita kehiin mikä tässä mättää?

                  Latausta mittailtu useasti ja myös ajon aikana. Aina näyttänyt 14.1V yleismittarilla ja salavalikon kautta 13,8V.
                  Siili vaihdettu varmuuden vuoksi uuteen.

                  Vaihtoehdoiksi jää enää:
                  1. Tämäkin akku kuitenkin sökö?
                  2. Joku vie satunnaisesti virtaa?
                  3. Laturi lataa oikeella jännitteellä, mutta ei anna tarpeeksi virtaa? Onko tämä mahdollista?
                  4. Muu. Mikä?
                  E61 525xda -08

                  Comment

                  • mikron
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2005
                    • 2174
                    • Himas

                    Valmiustilassa auto ottaa virtaa jonkin verran ja napajännite laskee silloin. Vasta noin vartin odottelun jälkeen auto menee ns. lepotilaan.

                    Vanha akku nyt ainakin on kaputt jos se on vielä vuoden seissyt.
                    F11 530dA xDrive M-sport -13
                    Ex:E39 525i Touring M-sport -03
                    Ex: E38 740iA -98
                    Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
                    Ex: E39 523i -96
                    Ex: E34 520i -89

                    Comment

                    • hander
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2013
                      • 152
                      • Mylly

                      Originally posted by Purtsi123 View Post
                      Täällä virran riittämättömyys vaivaa e39:ssä ollut parisen viikkoa.

                      Yhtenä aamuna auto ei vain jaksanut lähteä käyntiin. Noh, luulin että emäntä jättäny vahingossa parkit päälle(vaikka ei myöntänytkään) ja akku sen takia tyhjä. Latasin akun täyteen Ctek 7A laturilla.
                      Seuraavana iltana taas ei kuitenkaan enää virta riittänyt käynnistykseen.
                      Mittasin, että laturi ainakin lataa ja sanoin emännälle, että jos auto käynnistyy niin voi ajaa, kunhan ensin ajelee jonkun matkan ja ei viivy hirmu kauan missään.
                      Lähti sitten seuraavana iltana kauppaan, oli ajanut ensin tunnin ympäri kuopioo jonka jälkeen kauppaan. Siellä n.20min ja alle vuoden vanha Sznajder 75Ah niin tyhjä että ei jaksa lähteä käyntiin!
                      Tästä päättelin, että mikään ei voi viedä virtaa niin paljoa, että akku olisi 20min tyhjentynyt. Jonkun pitäis olla jo tulessa.
                      Eikun akku irti autosta ja sisälle lataukseen. Oli melkein vuorokauden em. laturissa kiinni -> laturi irti -> 12,2V josta kymmenessä minuutissa tippui 11,9V. Akku paskana.

                      No muistin, että viime talvena pois vaihdettu akku oli vielä varastossa. Latasin sen täyteen ennen varastointia joskus helmikuussa. Mittasin niin vielä näytti 12,5xV. Vaikutti hyvältä. Latasin vielä kuitenkin täyteen Ctekillä ja seurasin jännitteitä vuorokauden. Pysyy virta 12,9V Totesin, että kait tämä onkin ehjä -> autoon kiinni -> samantien jännite tippui 12.5V ??? Onko normaalia?
                      Tällä setupilla mentiin päivä pari ongelmitta, mutta sitten taas yksi ilta akku tyhjä. Ajattelin, että kait se vika sittenkin on autossa. Akkua täyteen, jonka jälkeen mittasin virran kulutuksia. Alkuun näytti 3A pari minuuttia -> tippui 0,8A ja kun auto meni unille 0,02A. Kaikki vaikuttais olevan kunnossa. :think

                      Jos jaksoit lukea tänne asti, niin nyt ideoita kehiin mikä tässä mättää?

                      Latausta mittailtu useasti ja myös ajon aikana. Aina näyttänyt 14.1V yleismittarilla ja salavalikon kautta 13,8V.
                      Siili vaihdettu varmuuden vuoksi uuteen.

                      Vaihtoehdoiksi jää enää:
                      1. Tämäkin akku kuitenkin sökö?
                      2. Joku vie satunnaisesti virtaa?
                      3. Laturi lataa oikeella jännitteellä, mutta ei anna tarpeeksi virtaa? Onko tämä mahdollista?
                      4. Muu. Mikä?
                      4. E39 ominaisuus. Mulla on ihan samanlainen oikuttelija no eivaan veikkaan ite että syyskosteudet pääsee johonkin suojaamattomaan liittimeen tms. Tekemään oikosulkua. Mulla menee 100 Ah akku päivässä tyhjäks jos en pistä katkasijasta paa kiinni. Kesällä ei purkautunu sitten yhtään.
                      - vw

                      Menneet:
                      e34 520, vw, vw, e36 318, vw, vw, e38 740,
                      vw, vw, e39 540, vw, vw, 1966 Ford Fairlane, vw.

                      Comment

                      • [Snowboarder]
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2008
                        • 2193
                        • Karstula

                        Ja ainakin yleensä snaiderin akku on sit paska jo uutena toisin sanoen ne ei kestä kauaa..Virran kulutus näyttäs auton puolelta olevan ok. >Toki vissiin laturikin voi antaa täyttä jännitettä muttei siltä riittävästi ampeereja. Sen pystyy mittaamaan helpoiten virtapihti mittarilla,kuluttajat päällä ja katsoa paljon antaa ampeereja. Tulos tietysti riippuu laturin koosta.
                        Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
                        Köyhä Connection - Rahasta tiukkaa kerho

                        Comment

                        • Purtsi123
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2008
                          • 1011
                          • Kuopio

                          Originally posted by [Snowboarder] View Post
                          Ja ainakin yleensä snaiderin akku on sit paska jo uutena toisin sanoen ne ei kestä kauaa..Virran kulutus näyttäs auton puolelta olevan ok. >Toki vissiin laturikin voi antaa täyttä jännitettä muttei siltä riittävästi ampeereja. Sen pystyy mittaamaan helpoiten virtapihti mittarilla,kuluttajat päällä ja katsoa paljon antaa ampeereja. Tulos tietysti riippuu laturin koosta.
                          Kyllähän tuo akulta vaikuttaa taas minunkin mielestä, vaikka ilman kuormaa näyttikin toimivalta. Ja joo, jos se nyt on viimenen syypää niin on tasan viimenen sznajderi mikä tulee. E34;ssa kesti sentään neljä vuotta, tuo edellinen mikä nyt on paikallaan 2v ja tuo uusin n.8kk. No sen luulis menevän takuuseen vielä. Mutta jos uuden samanlaisen antaavat tilalle niin menee tasan vara-akuksi.

                          E: Laturi Bosch 120A ja bmw logo löytyy, eli ilmeisesti alkuperäinen. Auto 97 523IA ja kilometrejä nähny jo 385tkm. Eli jos ei oo hiiliä/jännitteensäädintä vaihdettu niin varmaan sekin huoltamisen tarpeessa.
                          Last edited by Purtsi123; 01-10-2016, 18:11.
                          E61 525xda -08

                          Comment

                          • [Snowboarder]
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2008
                            • 2193
                            • Karstula

                            Originally posted by Purtsi123 View Post
                            Kyllähän tuo akulta vaikuttaa taas minunkin mielestä, vaikka ilman kuormaa näyttikin toimivalta. Ja joo, jos se nyt on viimenen syypää niin on tasan viimenen sznajderi mikä tulee. E34;ssa kesti sentään neljä vuotta, tuo edellinen mikä nyt on paikallaan 2v ja tuo uusin n.8kk. No sen luulis menevän takuuseen vielä. Mutta jos uuden samanlaisen antaavat tilalle niin menee tasan vara-akuksi.

                            E: Laturi Bosch 120A ja bmw logo löytyy, eli ilmeisesti alkuperäinen. Auto 97 523IA ja kilometrejä nähny jo 385tkm. Eli jos ei oo hiiliä/jännitteensäädintä vaihdettu niin varmaan sekin huoltamisen tarpeessa.
                            Veikkaan akkua, ettei ota virtaa vastaan. Tuolla laturilla, kun annat olla kuluttajat hetken päällä ja käynnistät ja mittaa virran tulon laturin johdosta, niin pitäisi olla jossain 80-110A ja tyhjäkäynnillä ilman kuluttajia jossain 20-30A luokassa. Ja tähän ei kelpaa yleis mittarin A mittaus koska ne on rajoitettu yleensä 10a asti. Oikeella virtamittarilla tai sit virtapihdeillä jonka saa yleismitariin kiinni. Toki virtapihtejä oikeisiin testereihinkin. Mutta varmaan edullisin vaihto ehto mitata laturin tuottama virta korjaamolla, kuin ostaa oma mittari. Yksi vaihto ehto viiä akku suoraan liikkeeseen mistä ostanut(oletan motonet, kun heiän yleisiä merkkejä ainaki) ja vaatia takuuseen, tekeevät akkutestin jne. Sitä en tiiä onko heillä kuormittava testeri, ainaki itse mitä testaillut niin ei kuormittava antaa lähes aina akku kunnossa tuloksen toki pitää myös mitata virran otto kyky. Sekavaa tekstiä ehkä mut pikku päissään ei pysty parempaan
                            Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
                            Köyhä Connection - Rahasta tiukkaa kerho

                            Comment

                            • 0se
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2012
                              • 113
                              • .

                              Jos jännite pysyy hyvänä täydellä kuormalla niin se kyllä kertoo että laturi lataa. Laturin työntämä virta riippuu ihan kuorman määrästä, ei laturin nimelliskoosta (A).

                              Kyllä siellä joku purkaa akkua auton seisoessa. Vika pitäisi ensin saada "päälle" ja sitten mitata vaikka pihtimittarilla mihin menee virtaa.

                              Comment

                              • [Snowboarder]
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2008
                                • 2193
                                • Karstula

                                Originally posted by 0se View Post
                                Jos jännite pysyy hyvänä täydellä kuormalla niin se kyllä kertoo että laturi lataa. Laturin työntämä virta riippuu ihan kuorman määrästä, ei laturin nimelliskoosta (A).

                                Kyllä siellä joku purkaa akkua auton seisoessa. Vika pitäisi ensin saada "päälle" ja sitten mitata vaikka pihtimittarilla mihin menee virtaa.
                                Nehän oli mitattu, ok jos oireileva vika mikä ei aina päällä mutta mikä tämmönen olisi? Ei ainakaan äkkiseltään tuu mieleen semmosta joka lisäks söis 20min akun tyhjäks? Toki kannattaa se auton kuluttama virtakin mitata useammin jos siltä tuntuu. Vaikuttaisi vaan huonolta akulta joka ei ota virtaa vastaan/purkaa itse itsensä. Varsinki akun merkistä päätellen..
                                Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
                                Köyhä Connection - Rahasta tiukkaa kerho

                                Comment

                                Working...
                                X