Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 - akku taas tyhjä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ironic32
    Bimmer Rookie
    • Mar 2010
    • 148
    • Finland

    Originally posted by Havis View Post
    Ei kylmän tuoton nopeus tai hitaus kerro mitään akkujännitteen tasosta. Siitä ei siis voi päätellä lainkaan akun varaukseen liittyviä asioita, ainoastaan ilmastoinnin toimintaa.

    Eikä ilmastointi muutenkaan tällaisilla helteillä missään autossa ala välittömästi kylmää puskemaan, tarttee se kuitenkin hetken aikaa jäähtyäkseen.
    No tässä autossa tuntuu kertovan. Ei se tietysti kylmää puske välittömästi, mutta jos akun navoista mitattu jännite on alhainen, niin tämä kyseinen yksilö ei jostain syystä auton käynnissä ollessakaan puske täydellä teholla ilmaa pihalle. Jos taas akun lataa ulkoisella laturilla täyteen ennen käynnistystä, niin välittömästi alkaa täysillä ilman puhkuminen. En tiedä, mistä moinen johtuu, mutta tuosta kuitenkin tässä yksilössä huomaa alkaa seuraamaan akun purkautumista. Tarkoitan siis tuota puhalluksen "intensiiviteettiä", eli miten se autoilmastointi puskee ilmaa (oli sitten kylmää tai lämmintä) tulemaan.

    Mutta pitänee tosiaan kaivaa jostain kunnollinen pihtivirtamittari, että saa tuota virrankulutusta seurattua myös silloin, kun tämä ongelma iskee päälle. Epämääräisten google-tuloksien perusteella noihin bilteman mittareihin ei välttämättä ole kauheasti luottamista näissä mitta-asteissa.
    E350 BlueTec 4Matic, E39 530iA Individual
    -------------------------------------
    Ex: E90 320dA, E90 320d, E39 528iA, E61 530dA

    Comment

    • Oodi
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2011
      • 169
      • Oulu

      Originally posted by Ironic32 View Post
      Eli tuo vaan napataan siihen miinusnapaan kiinni? Tekeekö noilla bilteman vehkeillä mitään vai olisiko suosituksia hyvästä mittarista?
      Pihtivirtamittarit napsautetaan kaapelin päälle, ei väliä onko + vai - kaapeli kunhan kaikki akkunapaan liitetyt kaapelit menevät pihdin sisältä. e39:ssä helpoin on akun maadoituskaapeli.
      Bilteman virtamittari on varmasti riittävän tarkka autotallikäyttöön. Jos tarvetta hieman laadukkaammalle niin sitten voisin suositella FLUKE-323 joka taitaa olla Fluken halvin pihti.

      Comment

      • Ironic32
        Bimmer Rookie
        • Mar 2010
        • 148
        • Finland

        Originally posted by Oodi View Post
        Pihtivirtamittarit napsautetaan kaapelin päälle, ei väliä onko + vai - kaapeli kunhan kaikki akkunapaan liitetyt kaapelit menevät pihdin sisältä. e39:ssä helpoin on akun maadoituskaapeli.
        Bilteman virtamittari on varmasti riittävän tarkka autotallikäyttöön. Jos tarvetta hieman laadukkaammalle niin sitten voisin suositella FLUKE-323 joka taitaa olla Fluken halvin pihti.
        Tarve on varmaankin sen verran vähäinen, ettei tätä varten viitsisi investoida paria sataa euroa Flukeen, vaikka varmasti olisikin kunnon laite. Taisi muuten olla 325 ensimmäinen, joka mittaa myös tasavirtaa?

        Jos tuolla bilteman vehkeellä (tai muulla vastaavalla halvemmalla) saisi edes suunnalleen lukemia, niin kyllä tuollakin varmaan pääsisi alkuun. Nyt on muuten taas auto pelannut tuon resetin jälkeen ongelmitta.
        E350 BlueTec 4Matic, E39 530iA Individual
        -------------------------------------
        Ex: E90 320dA, E90 320d, E39 528iA, E61 530dA

        Comment

        • Ironic32
          Bimmer Rookie
          • Mar 2010
          • 148
          • Finland

          Ja vaihteeksi samaa ongelmaa. Lainaksi saatu pihtivirtamittari ei näytä järkeviä lukemia, eli tuosta ei nyt ole apuja. Sulakepaikkaan tarkoitettu mittari (sulake mittarin kylkeen ja mittarin piuha sulakepaikkaan) sen sijaan näyttäisi toimivan ja ainakaan nuo takakontin navi / cd-vaihtaja ei vie virtaa kuin vähän aikaa. Takakontin kaikki sulakkeet kävin läpi ja missään ei virran kulutusta.

          Auto ei siis mene ollenkaan lepotilaan. P:n vieressä palaa valo ja ilmastoinnin paneelin hyrrä pyörii koko ajan (ovet kiinni autossa istuen todettu). Näyttää vievän 280mA hanskalokeron sulakkeen nro 9 takaa. Jos sulakkeen ottaa irti, hyrrä pysähtyy, mutta auto ei edelleenkään mene lepotilaan.

          Sulakkeen 11 erehdyin kokeilemaan googlailujen tuloksena ja meinasi kuulo lähteä. Hälytin alkaa huutaa suoraa huutoa, mutta tuon sulakkeen takaa ei mene kuin 20mA virtaa.

          Pienen googlailun perusteella tulee mieleen pari kokeilun arvoista asiaa:
          - Flekti
          - Puhaltimen siili

          Olisiko jotain muita hyviä ehdotuksia? Tietenkin pitää vielä kokeilla napsia noita sulakkeita yksitellen irti, mutta aika hidasta touhua, kun pitää aina 16min odotella tuloksia :think

          EDIT: Nyt kun tuon sulakkeen 11 käytin irti, niin autohan meni lepotilaan ja sulakkeen 11 takana oleva virtamittari näyttää 0mA. Mitäs kaikkea tuon sulakkeen 11 takana nyt oikein on (varashälytin, GM3-moduli, keskuslukitus, Servotronic, muuta?). Nimittäin tuo GM3 on keväällä vaihdettu Servotronicin toimimattomuuden takia ja voisi nyt hyvinkin yhdistyä ajallisesti ongelmien alkamiseen:

          Last edited by Ironic32; 07-08-2014, 18:26.
          E350 BlueTec 4Matic, E39 530iA Individual
          -------------------------------------
          Ex: E90 320dA, E90 320d, E39 528iA, E61 530dA

          Comment

          • Clavurion
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 9146
            • Oulu

            Ei sen sulakkeen F11 syötössä ole muuta kuin korimoduli.
            E39 530dA -02 M-Sport
            E53 X5 3.0dA -06 Sport
            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

            Comment

            • Ironic32
              Bimmer Rookie
              • Mar 2010
              • 148
              • Finland

              Originally posted by Clavurion View Post
              Ei sen sulakkeen F11 syötössä ole muuta kuin korimoduli.
              Eli pitäisikö sitä nyt epäillä sitten vikaa tuossa modulissa. Tosiaan joitakin viikkoja pelaa aina sen jälkeen kun käyttää virrat pois. Näemmä tosiaan riittää pelkästään tuon sulakkeen irroitus. On vaan aavistuksen ikävämpi sulake irroitella, kun häly alkaa huutamaan.

              Ja jos tuo sulake sattuisi palamaan vaikka ajon aikana, niin alkaako sama äänishow silloinkin?

              Tuo vanha moduulihan mulla on vielä, mutta sillä ei toimi servotronic oikein. Sillä sen tietysti voisi kokeilla, että poistuuko virran kulutus.
              E350 BlueTec 4Matic, E39 530iA Individual
              -------------------------------------
              Ex: E90 320dA, E90 320d, E39 528iA, E61 530dA

              Comment

              • Clavurion
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 9146
                • Oulu

                Helpointa varmaan kokeilla sillä aiemmalla GM:llä.
                E39 530dA -02 M-Sport
                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                Comment

                • jaskap
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2010
                  • 527
                  • Finland Rovaniemi

                  Omaehtoiset kytkennät a'la Pelle Pelottomat

                  Kaikki jälkiasenteiset kytkennät ja muut viritykset kannattaa tarkastaa ihan heti.

                  Auto kuluttaa ovet auki sisävalot päällä noin 6A, valoen sammuttua noin 750 mA 16 min ajan ja unilla noin 28 mA.

                  Itsekin etsin virran vuotajaa kissojen ja koirien kanssa. Syylliseksi paljastui kojelaudassa oleva virheellisesti kytketty soitin, joka imi iankaikkisesti vähintään 200 mA. Tämä kaiken muun auton normaalin virrankulutuksen lisäksi oli kaupunkiajossa kesälläkin 100 Ah akulle liikaa.
                  Lisäksi takaboksin vahvari oli kytketty ilman sulaketta ja herätevirta takavaloilta
                  Ja soittimen vahvistimelle tarkoitettu herätevirta oli kytketty suoraan akun miinusnapaan.

                  Akkukenkien kiristyssysteemi on aika syvältä ja kannattaa putsata kengät ja navat ja kiristää ne kunnolla. Sama koskee auton maattopisteitä ja startin/laturin kenkiä.
                  Last edited by jaskap; 15-09-2014, 21:00.
                  e39 540i Sport Wagon manuaali -98. Pitää olla veekasi.
                  e32 750 iA -88 DoubleSex.
                  Kyllähän näillä ajamaan pystyvät kaikki. Mutta korjaapa romusta helmeksi ja ylläpidä.

                  Vitriinissä (koska BMW on kaunis auto)
                  e32 735 1/18
                  e34 M5 1/18
                  e24 635 Csi 1/18
                  e9 3.0 CSi 1/18
                  e31 850 Csi

                  Comment

                  • peto2
                    BTCF Member
                    • Jan 2007
                    • 8259
                    • Järvikylä (Nakkila)

                    Originally posted by jaskap View Post
                    Kaikki jälkiasenteiset kytkennät ja muut viritykset kannattaa tarkastaa ihan heti.

                    Auto kuluttaa ovet auki sisävalot päällä noin 6A, valoen sammuttua noin 750 mA 16 min ajan ja unilla noin 28 mA.

                    Itsekin etsin virran vuotajaa kissojen ja koirien kanssa. Syylliseksi paljastui kojelaudassa oleva virheellisesti kytketty soitin, joka imi iankaikkisesti vähintään 200 mA. Tämä kaiken muun auton normaalin virrankulutuksen lisäksi oli kaupunkiajossa kesälläkin 100 Ah akulle liikaa.
                    Lisäksi takaboksin vahvari oli kytketty ilman sulaketta ja herätevirta takavaloilta

                    Akkukenkien kiristyssysteemi on aika syvältä ja kannattaa putsata kengät ja navat ja kiristää ne kunnolla. Sama koskee auton maattopisteitä ja startin/laturin kenkiä.
                    OT:
                    Se on ihan uskomatonta miten typeriä viritelmiä ihmiset autoihinsa tekee
                    F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                    ex:
                    E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                    Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                    Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                    Nakkaa privaa jos tarvetta.

                    Comment

                    • bigmasa
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2006
                      • 130
                      • Espoo

                      Mulla E39:n akun söi parissa päivässä ilmastoinnin lahduttimen tarvikeflekti, ebayn halvin

                      Comment

                      • henrik
                        Newbiemmer
                        • Jan 2003
                        • 20
                        • Halikko

                        528i 1999 Navigaattori ja näyttö jää päälle, kun sammuttaa auton. Radio kyllä sammuu (se oranssi merkkivalo). Navigaattorin vaihdoin MK2 => MK4 ja näytön 4:3 => 16:9. Nämä muutokset eivat auttaneet, eli vika ei ollut Navigaatorissa. Käytin auton paikallisessa BMW huollossakin, mutta vika ei ole vielä selvinnyt. Auto menee lepotilaan, eli automaatin valo sammuu.
                        Mistä navigaattori ja näyttö saavat herätetiedon? Luin jostain että K3 Unloader relay terminal R olisi jotain tekemistä tämän kanssa?
                        Vikakoodien luku ja nollaus (Boschin testeri)
                        Turbotecin edustaja Salossa, Karalan softat edullisesti!

                        edeltäjät:
                        Mitsubishi Lancer Evolution IX -07
                        BMW:
                        e38 740i, e21 320i, e53 X5 4.4i sport, e38 750 -95, e34 525 -89, e31 850 -90, e36 318is -96, e36 316, e34 520 -89
                        BMW Motorsport:
                        e39 M5 -00, e30 M3 -89, e34 M5 -89 ja -91

                        Comment

                        • BaTTman
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2014
                          • 70
                          • Pirkanmaa

                          Omassa 540 akku tyhjenee jo kauppareissun aikana (eli n 30 min).
                          Eilen illalla nappasin ilmastoinnin flektin irti, mutta tässä juuri mietiskelen että vika tuskin siinä on. Vika ilmenee useimmin hieman kylmemmillä ilmoilla. Tosin eipä auto meillä vielä kauaa ole ollutkaan. Ensimmäisen kerran tyhjeni akku noin kuukausi sitten, jonka jälkeen toiminut normaalisti. Mutta jälleen lauantaina emäntä jäi kaupan pihaan.

                          Autoon on vaihdettu tomaattiloota. Tosin noin nopea akun purkaus kyllä viittaa johonkin oikosulkuun... Mutta jos syynä olisi oikosulku, eikö akku tyhjenisi kokonaan? Virrat kun pistää päälle , syttyy mittariston valot ja startin solenoidikin kilahtaa. Akun jännite on tällöin alle 10V.
                          Voiko tomaatin ohjaus/tms. purkaa akun alle 30 min?

                          Noh, täytyy illalla jälleen jatkaa tutkimuksia ja ihmettelyä.

                          Comment

                          • Heguli 31
                            BTCF Member
                            • Oct 2004
                            • 10007
                            • KVLA

                            Originally posted by BaTTman View Post
                            Noh, täytyy illalla jälleen jatkaa tutkimuksia ja ihmettelyä.
                            Perusasiat ok?Eli akku varmasti kunnossa ja ottaa/pitää laturin työntämän virran?

                            Onhan autossa lataus myös täysin kunnossa?Paljonko työntää voltteja tyhjäkäynnillä ja kierroksilla kaikki sähkölaitteet päällä?Entä ilman kuormitusta?

                            Comment

                            • BaTTman
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2014
                              • 70
                              • Pirkanmaa

                              Latausjännite tyhjäkäynnillä 14 V. Lyhyen latauksen jälkeen akun jännite oli vielä yli 12,4 V eikä siitä kauheasti laskenut. Näistä päättelin että laturi ja akku on kunnossa....

                              Koska kuitenkin kuukauden päivät auto toimi moiteettomasti.

                              Comment

                              • merbau
                                Bimmer Rookie
                                • Jun 2010
                                • 130
                                • Pälkäne

                                Originally posted by BaTTman View Post
                                Latausjännite tyhjäkäynnillä 14 V. Lyhyen latauksen jälkeen akun jännite oli vielä yli 12,4 V eikä siitä kauheasti laskenut. Näistä päättelin että laturi ja akku on kunnossa....

                                Koska kuitenkin kuukauden päivät auto toimi moiteettomasti.
                                Oletko koittanut mittailla purkuvirtaa, kun auto on nukkumassa? Entä meneekö auto lepotilaan 16 min päästä ovien sulkemisesta (ei tarvi laittaa lukkoon). Lepotilassa hanskalokeron valo sammuu, kuten myös oranssi ledi automaattilaatikollisista vaihdekepin vierestä.

                                Akun lepojännite ei kaikkea kerro, jos et seuraa sitä säännöllisesti. Ja siltikään se ei parhaassa tapauksessa kerro kuin että vikaa on.

                                Eli lepotilassa virtamittaus (pitäisi olla luokkaa 20-30mA). Jos ei ole, niin sulakkeita yksitellen pois ja takaisin. Toistat riittävän pitkään, niin jossain vaiheessa kuormitus putoaa -> vika löytyi ko. sulakkeen takaa.
                                540iA -00 M-sport
                                Vikakoodilukua ja virtamittauksia pihtimittareilla 20mA..400A. Myös tallentavat jännite- ja virtamittaukset.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎