Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 mittariston pikselien katoaminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Samppasika
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2004
    • 769
    • Kempele

    #46
    Originally posted by TJJ
    Eihän tuossa poraa tarvita tai kannata käyttää vaan kolvi/juotin jossa on kapea pyöreä terä ja sillä painaa sitä ruuvia jolloin se muovikin sulaa ruuvin ympäriltä ja ruuvi irtoaa.
    Ja sulaa se ympäristökin samalla, eikä sitä saa kiinni enää muulla kuin rautalangalla Tosin saatan kokeilla tuotakin, kun on tuo Wellerin säädettävä juotosasema tuossa pöydällä valmiina...

    Originally posted by Rahu
    Nyt nyt pojat menee jo liian pitkälle noiden poppakonstien kanssa, eihän tämä nyt sentään mikään opelin mittaristo ole missä voi kehitellä tuollaisia pelle pelottoman työkaluja!

    Jos mä saan edullisesti jostain tuollaisen mittariston niin mä voin purkaa sen ja kertoa teille sen jälkeen ne salaisuudet, kyllähän niiden täytyy lähteä irti ilman poraakin onhan ne sinne laitettukin jotenkin.

    Joten tarjotkaa nyt niitä mittaristoja edullisesti niin saa moni kaipaamansa tiedon!!!!
    Poppakonsti paras konsti Ei kai tuo kovin paha oo, jos puoli tuntia käyttää ja rakentelee työkalun, jolla saa koko LCD:n näppärästi irti ilman koko mittarin purkamista? On sitä pöljempiäkin tarkoituksia varten työkaluja tehty (kuten esim. E39 reaktiotangon puslan ulosvetäjä, jolla saa puslan vaihdettua ilman , että ottaa koko tangon irti)
    Eipähän tarvis kalibroida mitään, ku ei oo viisareita irroiteltu...
    Last edited by Samppasika; 19-02-2005, 20:19.
    Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
    E61 530d M-sport -08
    E39 528i Touring -97

    Yhteydenotot: [email protected] !!

    Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.

    Comment

    • KFZ-Koenig
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2003
      • 2900

      #47
      No se kalibrointi ei ois kuin parin minuutin homma jos ne viisarit vois saada ehjänä irti. Ite koittaisin kyl saada ton LCD:n tolleen takaperin pois ja jättää viisarit rauhaan.

      Noi pelkät ruuvit ei siis riitä tuossa, vaan etupuolella on vielä jotkut pikkuset pari milliä leveet peltisuirut kummallakin puolella LCD:tä ja ne menee pitkänomasista rei'istä piirilevyssä läpi ja sitten ne päät on käännetty silleen 45 asteen kulmaan. Ne taitaa itse asiassa olla noiden LCD:n taustapolttimoiden kontaktipeltejä tossa kuvassa. Ne vois tulla ulos kevyesti LCD:tä ulospäin kampeemalla, mutta jonkun pitäis tehä testejä vielä valmiiks rikotulla mittaristolla.

      Kyy me tää pikselijuttu viel selvitetään
      Last edited by KFZ-Koenig; 19-02-2005, 20:52.
      Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

      Comment

      • Samppasika
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2004
        • 769
        • Kempele

        #48
        Originally posted by KFZ-Koenig
        No se kalibrointi ei ois kuin parin minuutin homma jos ne viisarit vois saada ehjänä irti. Ite koittaisin kyl saada ton LCD:n tolleen takaperin pois ja jättää viisarit rauhaan.

        Noi pelkät ruuvit ei siis riitä tuossa, vaan etupuolella on vielä jotkut pikkuset pari milliä leveet peltisuirut kummallakin puolella LCD:tä ja ne menee pitkänomasista rei'istä piirilevyssä läpi ja sitten ne päät on käännetty silleen 45 asteen kulmaan. Ne taitaa itse asiassa olla noiden LCD:n taustapolttimoiden kontaktipeltejä tossa kuvassa. Ne vois tulla ulos kevyesti LCD:tä ulospäin kampeemalla, mutta jonkun pitäis tehä testejä vielä valmiiks rikotulla mittaristolla.

        Kyy me tää pikselijuttu viel selvitetään
        Jep. Ne on niitä polttimoiden johteita ja ovat melko varmasti juotettu kiinnni piirilevyn folioon toiselta puolelta, eli eipä ne taida sieltä vetämällä lähteä. Tähän tais tökätä tämä yritys?
        Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
        E61 530d M-sport -08
        E39 528i Touring -97

        Yhteydenotot: [email protected] !!

        Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.

        Comment

        • Rahu
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2002
          • 6464
          • Tuusula

          #49
          Nonniin poijjaat malttakaahan vähän aikaa niin saatte jonkun näköistä faktaa tosta mittaristosta, menin sitten ostamaan erään vanhan mittariston ja meinaan vedellä sen sitten ihan atomeiksi joten saatte ehkä vielä tänään vastauksia arvailuihinne kuvien kera


          Niin ja selvyyden vuoksi voisitte listata mielenkiintoisimmat kysymykset mittariston suhteen mihin haluatte vastausia vai oliko se tärkein se NEULOJEN irroitus?

          Mutta ensin asiat tärkeysjärjestykseen: Pojan bemarista meni tukivarsi poikki ja pitänee ensin se projekti hoitaa loppuun
          BMW Service
          P.o4oo925441
          [email protected]
          Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
          Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

          Comment

          • KFZ-Koenig
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2003
            • 2900

            #50
            Originally posted by Samppasika
            Jep. Ne on niitä polttimoiden johteita ja ovat melko varmasti juotettu kiinnni piirilevyn folioon toiselta puolelta, eli eipä ne taida sieltä vetämällä lähteä. Tähän tais tökätä tämä yritys?
            Mulla on koneella jotain kuvia puretusta mittaristosta ja siinä näyttäis noi polttimoiden johteet menevän vaan jotenkin siitä piirilevyn läpi, mutta niitä ei ois juotettu mihinkään kiinni. Tässä kuvassa joku jylppy avittaa pihdeillä johteita tosta läpi ja samalla kampee ruuvarilla. Jos siihen kuvasarjaan minkä netistä löysin on luottamista, niin juotoksia ei tarviis poistaa.

            Rahu
            Mulla ei ole henkilökohtaisesti ainakaan pakottavaa tarvetta saada irti niitä neuloja jos pikselit voi jotenkin muutenkin saada takasin. Hemillähän oli tossa toisessa keskustelussa halu saada vaihdettuu koko mittariston pohja, joten oishan se hyvä tietää saako neuloja ehjänä irti.

            Se kulutusmittari on niin ahtaassa paikassa tuolla mittaristossa, ettei sen akselia näy ollenkaan ja sen irrottaminen tulee olemaan riskipeliä. Muita akseleita varten vois tehdä jonkunlaisen lukituksen sinne piirilevyn takapuolelle, ettei se akseli pääse liikkumaan ulospäin. Todennäköisesti rikkoutumisvaara voi olla myös silloin jos painaa niitä viisareita liian kovalla voimalla takasin. Omassa vessassa huomasin, että akseli pitää olla oikeessa syvyydessä, jotta viisari liikkuis jouhevasti, eikä rupeis jumittaa.
            Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

            Comment

            • Samppasika
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2004
              • 769
              • Kempele

              #51
              neulojen/viisarien ulosvetotyökalu

              Oli ihan pakko mennä aamulla talliin ja ottaa määrätynlainen sessio teräksen kanssa. Tässä tulos. Saa nähä toimiiko/ Uskaltaako kokeilla? Hilut on karkaistu, joten pitäis kestää taipumatta vääntöäkin. Toinen osa puristetaan akselin ympärille ja toisella kammetaan neulaa pois.

              Pitäisköhän Rahun testata noita ensin siihen rikkinäiseen....
              Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
              E61 530d M-sport -08
              E39 528i Touring -97

              Yhteydenotot: [email protected] !!

              Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.

              Comment

              • Rahu
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2002
                • 6464
                • Tuusula

                #52
                Nyt ollaan jo tässä vaiheessa menossa(mittari ostettu ja purku voi alkaa) joten lähituntien aikana lisää infoa tulossa..


                Otahan samppasika rauhassa, älä mene vielä hajottamaan mittaristoasi, kerron kohta miten ne saattaisi irrota..
                Last edited by Rahu; 20-02-2005, 11:41.
                BMW Service
                P.o4oo925441
                [email protected]
                Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                Comment

                • KFZ-Koenig
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2003
                  • 2900

                  #53
                  Malttaakohan tässä odotella enää....

                  Kokeilitko samppasika mahtuuko nuo kummatkin osat sinne väliin. Jos mahtuu, niin näyttäis olevan toimiva ratkasu. Mietin ite vaan koko ajan, että akselin lukitsisi piirilevyn takapuolelta.
                  Last edited by KFZ-Koenig; 20-02-2005, 11:44.
                  Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

                  Comment

                  • Samppasika
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2004
                    • 769
                    • Kempele

                    #54
                    Originally posted by KFZ-Koenig
                    Malttaakohan tässä odotella enää....

                    Kokeilitko samppasika mahtuuko nuo kummatkin osat sinne väliin. Jos mahtuu, niin näyttäis olevan toimiva ratkasu. Mietin ite vaan koko ajan, että akselin lukitsisi piirilevyn takapuolelta.
                    Kyllä tuo syntyi eilisten muistikuvien perusteella, eli saattaa vaatia pientä hienosäätöä. Muistelen kuitenkin että siinä muutama milli oli väliä..

                    Originally posted by Rahu
                    Otahan samppasika rauhassa, älä mene vielä hajottamaan mittaristoasi, kerron kohta miten ne saattaisi irrota..
                    Jep. Mulla menee huomiseen, kun pääsen mittarin kimppuun (tytön synttärit). Katotko paljonko siinä on mittaritaulun ja neulan alaosan välissä tilaa. Nuo mun hilut vaatii about <3 mm..
                    Last edited by Samppasika; 20-02-2005, 11:55.
                    Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
                    E61 530d M-sport -08
                    E39 528i Touring -97

                    Yhteydenotot: [email protected] !!

                    Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.

                    Comment

                    • KFZ-Koenig
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2003
                      • 2900

                      #55
                      Tossa Rahun mittarissa näkyis olevan päällä sama vika mikä omaan tuli kun kampesin polttoainemittarista viisaria pihalle, eli jumittu johonkin kohtaan. Sain oman kyl viel pelittää ihan normaalisti kun painoin sen viisarin takas sisään voimalla. Sattu menee oikeeseen syvyyteen. Eli ne saattaa tehä ton ulosvetäjänkin kanssa jos pääsee liikkuu edes pikkasen, mutta jossain tapauksessa "korjaus" saattaa viel onnaa.
                      Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

                      Comment

                      • Rahu
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2002
                        • 6464
                        • Tuusula

                        #56
                        Noniin.. väliaika tietoja, eli nyt olen siinä vaiheessa että yritän saada tuota mustaa pohjaa irti tusta mittaristosta varovasti ettei mikään menisi rikki.


                        Tuossa muutama kuva:

                        Jos sen viisarin vaan vetää irti eikä pidä akselista kiinni niin käy noin, eli ei kannata yrittää
                        Sitten tärkeä kuva kun tulevaisuudessa kalibroi viisareita, eli tässä kuvassa olen vapauttanut viisarit tappien yli ja ne on vapaana, eli jos ja kun ne saa joskus irti niin tuossa asennossa ne pitää tökätä takaisin akselilleen.

                        Ja yksi kuva on samppasialle tuosta viisarin ja mittariston välistä, pahoin pelkään että se on alle 3mm.
                        BMW Service
                        P.o4oo925441
                        [email protected]
                        Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                        Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                        Comment

                        • KFZ-Koenig
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2003
                          • 2900

                          #57
                          Samppasika

                          sen sun ulosvetäjä ei voi muuten toimia, koska se viisarin läpinäkyvä muoviosa on siinä koko akselin matkalla, ei se ulosvetäjä mahdu siihen väliin. Se ulosvetäjähän pitää saada siihen metalliakseliin!!! Se ulosvetäjä on pakko saada siis sinne piirilevyn takapuolelle, jossa on aikas ahdasta (kärkipihdit menee just just).

                          Rahu miten sä "vapautit" noi viisarit? Irrotitko tapit? Kalibrointi menee erilailla, koska se mittari kalibroi ittensä jotenkin kun lyö virrat päälle. Huru-ukko on muuten tehnyt ton kalibroinnin jo ite ja postas mulle ohjeet. No odotetaan, että saa ne viisarit eka veke. Voitko kokeilla tohon paskana olevaan akseliin kuinka kovaa voimaa vaatii saada viisari irti akselista. Ihan vaan pihdeillä tms....
                          Last edited by KFZ-Koenig; 20-02-2005, 12:46.
                          Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

                          Comment

                          • Samppasika
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2004
                            • 769
                            • Kempele

                            #58
                            Originally posted by KFZ-Koenig
                            Samppasika

                            sen sun ulosvetäjä ei voi muuten toimia, koska se viisarin läpinäkyvä muoviosa on siinä koko akselin matkalla, ei se ulosvetäjä mahdu siihen väliin. Se ulosvetäjähän pitää saada siihen metalliakseliin!!! Se ulosvetäjä on pakko saada siis sinne piirilevyn takapuolelle, jossa on aikas ahdasta (kärkipihdit menee just just).

                            Rahu miten sä "vapautit" noi viisarit? Irrotitko tapit? Kalibrointi menee erilailla, koska se mittari kalibroi ittensä jotenkin kun lyö virrat päälle. Huru-ukko on muuten tehnyt ton kalibroinnin jo ite ja postas mulle ohjeet. No odotetaan, että saa ne viisarit eka veke. Voitko kokeilla tohon paskana olevaan akseliin kuinka kovaa voimaa vaatii saada viisari irti akselista. Ihan vaan pihdeillä tms....
                            No voihan perkele... Niinpä näkyy olevan! Oletin, että sen sais puristettua siitä neulan alta metalliakseliin kiinni... Ei tuota kyllä todellakaan oo tarkotettu purettavaksi... Vittu toi on ihan perseestä toi mittari aivan turha kampe....

                            Nyt kun noita Rahun kuvia kattelin, alkoi mietityttämään tuosta kuvasta, jossa se yks neula on akseleineen irti, että
                            saako sen mustan osan jotenkin irti siitä kirkkaan päältä!!? Onko sen alla jokin lukitus???

                            PS: Kokeilin demota tuota ulosvetäjää sileäreunaiseen ruuviin, jota kampesin kannasta tuolla vääntö osalla. Puree kyllä kiinni kuin tauti akseliin ja varmasti irtoais neulat, jos vain sais johonkin väliin survottua... kele..
                            Last edited by Samppasika; 20-02-2005, 13:23.
                            Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
                            E61 530d M-sport -08
                            E39 528i Touring -97

                            Yhteydenotot: [email protected] !!

                            Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.

                            Comment

                            • Rahu
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2002
                              • 6464
                              • Tuusula

                              #59
                              Prkleee.. Meinasin juuri keksiä ratkaisun mutta vituiks meni, eli yritin mittariston Takaa pitää kiinni tuosta messinki osasta tuossa akselilla(näkyy aikaisemman viestin ekassa kuvassa) mutta vittu.. sehän liikkuu siinä vitun akselilla tietysti prkle taas..


                              Sitäkään ei oikein uskalla vetää pois koska sitten se "kela"-"jousi" tai mikä vittu nyt sitten ikinä onkaan niin pyörähtää miljoonaa siellä eikä varmasti enää saa takaisin siihen asentoon kuin se on tarkoitettu, joten alkaa keinot olla vähissä..

                              No tuossa taas muutama projekti kuva ..Siis ilman noita leluja ei edes tähän asti olisi päässyt

                              Tuossa yhdessä kuvassa näkyy siis se akseli sieltä takaa millä pitäis jollain hyper työkalulla pitää kiinni koska ne neulat on oikeesti ihan vitun tiukassa.
                              BMW Service
                              P.o4oo925441
                              [email protected]
                              Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                              Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                              Comment

                              • KFZ-Koenig
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2003
                                • 2900

                                #60
                                Rahu

                                Koita ottaa siitä irtonaisesta viisarista se musta muovijuttu irti. Oon kyl satavarma ettei siinä ole lukitusta, mutta silti.

                                Jos sen viisarin saa irti vahingoittamatta sitä kelaa tms. ja vaikka akseli pyörähtäis 32847 kertaa, niin sen saa kyllä kasattua takas.

                                Sieltä takapuolelta pitäis pystyy pitää kiinni siitä akselista (ei mistään muusta) siilleen, että esim. puristaa kärkipideillä aivan v***ti akselia vasten ja kärkipihdit lepää piirilevyä vasten, jolloin etupuolelta pystyis kampeen voimalla, mutta ilman mitään nykimistä sitä viisaria veke.

                                Etupuolelle vois tehdä ehkä sellasen ulosvetäjän, jossa ois kaks levyä ja päissä ruuvit ja sitten niitä ruuveja kääntämällä se toinen levy nousis ja nostais viisaria samalla pikku hiljaa. Tajusko joku??? Akselin paikallaan pysyminen tuntuu olevan kyllä vaikea toteuttaa, mutta joku todella pieni lukitus sinne pitää saada tai sitten luottaa kärkipihteihin.


                                Sitten kun Rahu toi mittaristo on tuhansina osina pöydällä ja jos ei oikeeta tekniikkaa löydy, niin lainaa sitä mulle ja katon jos keksin jotain.
                                Last edited by KFZ-Koenig; 20-02-2005, 13:57.
                                Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎