Mitä jos liimais grafiittijauheen ja pikaliiman sekotuksella? Jauheenhan pitäisi ehkäistä oikarit.
Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.
Mitä jos liimais grafiittijauheen ja pikaliiman sekotuksella? Jauheenhan pitäisi ehkäistä oikarit.
Vois ennemminkin aiheuttaa oikkareita. se grafiittihan johtaa sähköä aika pirun hyvin. Ite alan kallistua siihen, että pikaliimalla nurkista tai pitkästä reunasta hintsusti kiinni ja kontakti tehdään puristamalla.... Eli tavaraa niiden muovien/kumien alle tai korvataan ne paremmin puristavilla...
Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
E61 530d M-sport -08
E39 528i Touring -97
Kävin tänään vähän tiedusteluretkellä ja elektroniikkaliikkeessä pyöritti päätä ja silmiä eri suuntiin ja sanoi että ei ole kyseisetä asiasta mitään kokemusta, mutta ehdotti juuri tuota hopeamaalia mikä makso 25€ ja siinä oli korkeintaan 5grammaa!! ..Siis vittu tolla hinnalla saa kalliossa jo pillua tai ainakin suihinoton!
Noh, en sitä sitten ostanut kun porukka oli niin epävarmoja kaikesta niin ei juuri motivoinut kyseinen kauppa joten lähdin käymään kuuluisalla sytelällä paikanpäällä kyselemään vähän faktoja, noh se sano että kyllä noita on korjattu hyvällä mesestyksellä n.99.7% saabin mittareista on onnistuneita korjauksia.. Mutta ei mulla mikään vitun saappi ole mulla on bmw ja tässä on se osa mikä pitäs saada liitettyä piirilevyyn onnistuuko? Noh setä otti näytön käteen ja vei sen mikroskoopin alle, katsoi hetkisen ja tokaisi: -aika pahalta näyttää on todella vaikea saada korjattua ellei mahdoton. Eli antoi ymmärtää ettei onnistu mutta voi toki kokeilla.
Tässä nyt olen sitten miettinyt että viittiskö kokeilla eli jättäisinkö sen näytön sinne korjattavaksi(siis ne langat siitä muovista)vaiko en!?
No oletetaan sitten vaikka että setä sanoo että näyttäis onnistuneen siis ainakin visuaalisesti, noh mutta varmaksi en pysty toteamaan ennen kuin revin omasta mittaristosta näytön irti ja kokeilen sitä siihen ja jos ei toimi niin laakkoselta uusi mittaristo BLING BLING 1000€!!!!!! Joten aika arvokas riski.
Samppa: juuri joku tuollainen kosti pitäisi keksiä, eli ne johtimet on kelmun ja pahvin välissä eli mun pitäisi jotenkin saada se pahvi päältä pois niin että johtimet säilyy ehjinä ja saa kontaktia piirilevystä.
TJJ: Asia on just niin kuin sanoit.
KFZ:kelmussa riittäisi juuri pituus jos ne johtimet vaan saisi esille siitä paperin alta. Mutta tuota jauheen ja liiman sekoitusta mä en halua kokeilla.
Jartsakin on oikeassa ei niitä todellakaan voi liimata millään sähköä johtavalla liimalla, sehän olisi sama kuin laittaisi rautalangan poikittain johtimien päälle. Ja mä luulen kanssa että toi liiman funktio on ainostaan pitää sitä hieman paikallaan koska kyllähän se paikallaan pysyy kun se puristetaan niillä ruuveilla tuon valkoisen kotelon ja piirilevyn väliin eli jo tämänkin takia kannatta unohtaa se ruuvien läpi poraaminen toiselta puolelta koska juuri ne pitää kontaktit jännityksessä toisiinsa!!
Eli oikeastaan ainoa todellinen ongelma on saada ne kontaktipinnat esille tuosta kelmusta ei niinkään se liimaus.
BMW Service P.o4oo925441 [email protected] Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat
Vois ennemminkin aiheuttaa oikkareita. se grafiittihan johtaa sähköä aika pirun hyvin. Ite alan kallistua siihen, että pikaliimalla nurkista tai pitkästä reunasta hintsusti kiinni ja kontakti tehdään puristamalla.... Eli tavaraa niiden muovien/kumien alle tai korvataan ne paremmin puristavilla...
Juuri tätä mieltä minäkin olen!
BMW Service P.o4oo925441 [email protected] Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat
Eli oikeastaan ainoa todellinen ongelma on saada ne kontaktipinnat esille tuosta kelmusta ei niinkään se liimaus.
Viddu.. Pitäis nähdä tuo kaapeli vai mikä kalvo se nyt onkaan ihan livenä.. Voiskohan sitä "paperia" liottaa sillä kynsilakan poisto aineella tai jollain, vai lähteekö se johde materiaali mukana?
Halpa konsti korjata noita johteita vois olla pehmeä lyijykynä, jota hankais siihen kohtaan, josta se kontaktipinta läks vittuhun. Lyijykynällähän ne poistettiin joskus kerroinlukotkin prosessoreista, kun ylikellotettiin Tiiä sitten riittääkö kunnon kontaktiin??
PS. Jos alat purkamaan sitä ehjää, koita ottaa liuottamalla se muovikalvo veks. Jos vaikka lähtis ehjänä. Ja samalla tavalla se varmasti irtoaa siitä näytöstäkin!
Hopeamaali varmaan olisi ainoa ratkaisu, pitäisi löytää joku kauppa mikä antaisi testata pysyykö se kiinni tuossa muovissa. Kynämallinen voisi olla kätevin noiden viivojen korjaamiseen ja tämän sivun Flex Conductive Pen olisi ominaisuuksiltaan ilmeisesti täydellinen tuohon:
Niin ja sitten on tietysti vielä tämä korjaustapa: ostat johtavaa liimaa ja ohutta eristettyä lankaa (lakattu kuparilanka voisi olla kätevin, lakka sulaa kolvilla). Sitten liimaat jokaiseen LCD:n kontaktipintaan johdonpätkän ja juotat toiset päät kiinni piirilevyyn. Toimii mutta hermot voi mennä ja johtavan liiman pitäisi olla sellaista, että se pysyy kiinni LCD:n lasissa.
Chemtronics ainakin valmistaa erilaisia kyniä ym. tuotteita.
CW2200MTP:llä voi piirtää kortille hyvin johtavan hopeakerroksen. Lisäksi sillä voidaan kapean kärjen ansiosta piirtää ohuitakin johtimia. Johtimia voidaan juottaa matalilla lämpötiloilla.
CW2900 sopisi todennäköisesti paremmin ainakin tuohon muovikelmuun, koska se kestää joustavilla materiaaleilla. Kapea mikrokärki, pysyy tiukasti kiinni erilaisissa joustavissa pinnoissa.
Nyt olen vähän kokeillut pumpulipuikolla ja propanolilla liottaa esille niitä kosketuspintoja ja silmämääräisesti näyttäis että onnistuin ..Tosin tarvii vissiin hommata suurennuslasi että näkee tarkemmin
Nyt ei tarvis kun jotenkin saada testattua toiminta mutta miten???
Niin ja jos jollain on mittaristo ihan pikselimössöä ja ei ole mitään hävittävää niin mä voisin yrittää korjata ihan vaan kokeeksi ja tietysti ilmaiseksi omistajan vastuulla, mahdollisuudet olisi ainakin hyvät onnistua nyt kun tiedetään missä se vika on ja miten sen voisi yrittää korjata.
Eli onko vapaaehtoisia????
TJJ:Ajatus on kyllä teoriassa hyvä mutta käytännössä jokainen yksitellen jollain tavalla juottaa yms. ei ole kyllä valkoisen miehen hommaa kun niitä on about sata jos edes riittää ja ne on max. puolen millin välein ja edelleenkään ei voi käyttää kolvia koska ennemmin sulaa tuo kelmu kuin mikään muu.
Tuo kalvo on varmaan samanlainen kuin Opelin radion ja päivämäärän näytössä. Korjasin sellaisen onnistuneesti viime kesänä.
Rakenne on siinäkin sellainen että se kalvo oli toisesta päästä liimattu lcd-näytöön ja toinen pää piirilevyyn. Kalvon pituus oli n.5cm.
No ekaks koko paska ihan osiksi ja kylmästi se kalvo siitä piirilevystä irti.
Siellä lcd-näytön puolella ei ollut kosketusvikaa.
Sitten leikkasin siitä kalvosta millin tai pari pois ja raaputin ihan pienellä meisselillä niiden johtimien päältä sen lakkakerroksen tms. pois. Apuna piti käyttää luuppia kun ei niitä muuten nähnyt.
Varovasti vaan kaikista uutta johdetta näkyviin.
Sitten piirilevystä kaikki vanhat liimat ja muut paskat pois.
Folion kiinnitin siihen piirilevyyn ihan teipillä niin että puolet teipistä meni yli.
Tarkkana piti olla folion kohdistuksen kanssa.
Koppaa kasatessa laitoin jonkun pahvin sinne väliin kun tuossakin oli sellainen kumirengas joka puristi sen folion siihen piirilevyyn, niin nyt se jäi vähän kovempaan puristukseen kuin alunperin.
En tiedä kauanko tuo korjaus kestää mutta kuntoon se ainakin silloin tuli.
-BMW 530d Touring -14 LCI -Ford Mondeo 2.0 TDCi -19 150hp Titanium Wagon -Zetor 6245-89 -David Brown 996 -76 -MF 35 -58 -Tunturi Super Sport -85 -Tunturi Super Sport -77
Tuo kalvo on varmaan samanlainen kuin Opelin radion ja päivämäärän näytössä. Korjasin sellaisen onnistuneesti viime kesänä.
Rakenne on siinäkin sellainen että se kalvo oli toisesta päästä liimattu lcd-näytöön ja toinen pää piirilevyyn. Kalvon pituus oli n.5cm.
No ekaks koko paska ihan osiksi ja kylmästi se kalvo siitä piirilevystä irti.
Siellä lcd-näytön puolella ei ollut kosketusvikaa.
Sitten leikkasin siitä kalvosta millin tai pari pois ja raaputin ihan pienellä meisselillä niiden johtimien päältä sen lakkakerroksen tms. pois. Apuna piti käyttää luuppia kun ei niitä muuten nähnyt.
Varovasti vaan kaikista uutta johdetta näkyviin.
Sitten piirilevystä kaikki vanhat liimat ja muut paskat pois.
Folion kiinnitin siihen piirilevyyn ihan teipillä niin että puolet teipistä meni yli.
Tarkkana piti olla folion kohdistuksen kanssa.
Koppaa kasatessa laitoin jonkun pahvin sinne väliin kun tuossakin oli sellainen kumirengas joka puristi sen folion siihen piirilevyyn, niin nyt se jäi vähän kovempaan puristukseen kuin alunperin.
En tiedä kauanko tuo korjaus kestää mutta kuntoon se ainakin silloin tuli.
Se on varmasti samanlaista, tuo on kuitenkin aika yleisesti käytettyä tavaraa autoissa.
Eli juuri noin olen nyt itsekkin yrittänyt tehdä mutta on vaan saatanan tarkkaa hommaa..
Ei tuossa minun korjausideassa enää sitä muovia olisikaan vaan sen tilalla johdonpätkät. Johtojen toinen pää liimalla suoraa LCD:n kontaktiin ja toinen pää kolvilla piirilevyyn. Kuten sanottu, hermot siinä menee, eikä sitä varmaan muille tekisi, mutta ehkä omaa mittaria jaksaisi korjailla sitten kun kaikki toivo saada se muuten korjattua on mennyttä ja vaihtoehtona on yli 600 euron mittarin osto. Tosin voi olla, että jossain 25. johdon kohdalla päässä napsahtaisi ja mittari saisi kyytiä...
Mä luulen, että sitä näytönpään liimausta ei kannata lähtee irrottaa ollenkaan .. sitten se on kyllä lopullisesti menetettyä, sitä ei saa varmaankaan enää kotikonsteilla takasin toimivaksi. Mä mietin tota piirilevynpuolen korjausta, sillee että ois leikellyt sen kalvon päästä niitä lankoja vähän erilleen elikkä sellasiks hapsuiksi, joissa aina yhessä hapsussa on yksi johde. Sitten rupeis liimaamaan niitä hapsuja yksi kerrallaan johtavalla hopealiimalla siihen piirilevyn kontaktiin kiinni .. toi homma kans kyllä tulee olemaan erittäin vaikee ja hermoja raastava, kun ne kontaktit on pieniä. Toi pitäis kans melkein tehdä suurennuslasin taikka mikroskoopin alla .. mutta toi ei oo mikään probleemo, noi kaikki vehkeethän löytyy "tallilta" .
Toinen vaihtoehto ois kyllä putsaa ne kaikki kontaktipinnat puhtaiks ja sitten liimata vaan jollain liimalla se liuskan pää kiinni kuten se oli ennenkin ja sitten kehittää siihen vähän parempi systeemi painamaan niitä kontakteja kiinni ..
Mut Rahu, jos otat noi romut mukaan sit kun tehdään sulle se ksenon-tsumari-Piiltema-relehässäkkä, niin voidaan katella vähän tarkemmin tota juttua tuolla "tallilla", että mitä siihen vois keksii ..
Comment