Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 mittariston pikselien katoaminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • KFZ-Koenig
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2003
    • 2900

    Oli sitten vihdoin itellä aikaa korjata nuo pikselivirheet ja vauhtiin kun pääsi, piti korjata ne kahesta mittarista. Kumpikin onnistui 100%:sti , kiitos Rahun ja Sampan pioneerityön.

    Huomasin kuitenkin pari seikkaa, joista saattaa olla hyötyä, jos joku muu rupee korjailemaan noita myös:

    - Polttoaine- ja lämpöviisarit voi laittaa paikalleen jo kylmiltään, eli mittaristo ei tarvii olla autossa kiinni. Laittaa viisarit siis niin, että viisarin oikea reuna on samansuuntainen ao. mittarin alimman viivan kanssa. Tällöin ne näyttää automaattisesti oikein.

    - LCD-paneeli lähtee irti ja sen saa paikoilleen parhaiten kun työntää/vetää niistä kontaktipiikeistä. Tällöin ei hajoa niiden ruuvien kierteet siitä paneelista.

    - Viisarit (lukuunottamatta kulutusta / öljynlämpö M5:ssä) poraa 1mm terällä kuten Samppakin teki, mutta painaa ne heti sopivan syvälle ja rupee sitten kääntelemään niitä akselilla pihtien kanssa (syvyys pitää olla ok, jottei viisari ota tauluun kiinni edes testattaessa. Tässä vaiheessa kun puuttuu kiinnitysruuvit vielä). Tällöin ei viisari kierry akselilla painettaessa sitä sopivaan syvyyteen. Kalibroinnissa kannattaa käyttää vaikka kaveria apuna, jolloin kääntää viisarin jonkun merkin kohdalle ja toisen pitäessä akselilta kiinni, toinen kääntää sen verran viisaria kuin mittarissa oli virhettä. Tälleen menee paljon nopeemmin kuin jos yksin söhlää ja tällöin ei tarvii ottaa mittaristoa irti, vaan riittää kun ottaa akun irti ja mittaristoa vähän kallistaa.

    - Kulutusviisari on paskin laittaa just oikeelle kohdalle, sillä se pitää mennä kerralla oikein. Painettaessa se saattaa liikkua 0.5l suuntaan tai toiseen, mutta tällä ei ole niin suurta merkitystä.

    Otin aivan kaikista vaiheista kuvat "for dummies" -artikkelia varten ja koitan saada sen joskus jakoon.

    Niin ja aikaa meni kyllä mullakin yhteenlaskettuna koko päivä / mittaristo.
    Last edited by KFZ-Koenig; 14-04-2005, 10:17.
    Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

    Comment

    • Rahu
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2002
      • 6464
      • Tuusula

      Miten tarkalleen ottaen itse korjasit ne kosketuspinnat missä oli kosketushäikkää?
      BMW Service
      P.o4oo925441
      [email protected]
      Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
      Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

      Comment

      • KFZ-Koenig
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2003
        • 2900

        Originally posted by Rahu
        Miten tarkalleen ottaen itse korjasit ne kosketuspinnat missä oli kosketushäikkää?
        Ai niin, mähän ostin sen hopeakynän ja koitin sillä parantaa niitä kontakteja. No se kynä oli sen verran paska, ettei siitä tullut luvattua 0.6mm raitaa, vaan sellasta töfnää levis joka paikkaan. Heitin sillä kynällä sitten lokkia ja leikkasin siitä aikasemmin jo xyleenillä putsaamastani muovikontaktista kulahtaneen osan pois ja liimasin sen sitten piirilevyyn tavallisella kirkkaalla teipillä niin syvälle kuin mahdollista. Siinä muovikontaktissa on sellainen paksumpi valkoinen raita, jonka jätin pikkasen sen puristuskohdan ulkopuolelle, koska epäilen, että se häiritsee oleellisesti liitosta. Sitten vaan siivut kelakorttia niiden punasten kumien alle ja kumit käänsin 90 astetta. Lopuks ruuvit kiinni ja testaamaan. Noita kontaktipintoja hieroin aikas kauan tolla xyleenillä, koska varsinkin piirilevyssä se liima istui kuin tikku silmässä. Siinä oli pitkään sellasta valkosta kerrosta, jonka näki valoo vasten peilaamalla ja mikä ei ainakaan paranna kontaktia.

        Toivottavasti vastasin kysymykseesi.
        Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

        Comment

        • Rahu
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2002
          • 6464
          • Tuusula

          Originally posted by KFZ-Koenig
          Ai niin, mähän ostin sen hopeakynän ja koitin sillä parantaa niitä kontakteja. No se kynä oli sen verran paska, ettei siitä tullut luvattua 0.6mm raitaa, vaan sellasta töfnää levis joka paikkaan. Heitin sillä kynällä sitten lokkia ja leikkasin siitä aikasemmin jo xyleenillä putsaamastani muovikontaktista kulahtaneen osan pois ja liimasin sen sitten piirilevyyn tavallisella kirkkaalla teipillä niin syvälle kuin mahdollista. Siinä muovikontaktissa on sellainen paksumpi valkoinen raita, jonka jätin pikkasen sen puristuskohdan ulkopuolelle, koska epäilen, että se häiritsee oleellisesti liitosta. Sitten vaan siivut kelakorttia niiden punasten kumien alle ja kumit käänsin 90 astetta. Lopuks ruuvit kiinni ja testaamaan. Noita kontaktipintoja hieroin aikas kauan tolla xyleenillä, koska varsinkin piirilevyssä se liima istui kuin tikku silmässä. Siinä oli pitkään sellasta valkosta kerrosta, jonka näki valoo vasten peilaamalla ja mikä ei ainakaan paranna kontaktia.

          Toivottavasti vastasin kysymykseesi.
          Hyvä tietää että sillä hopeakynällä ei tee sitten mitään niin voi heittää sitä lokkia jollain halvemmalla esineellä.

          Loput kuullostaakin ihan tutulta, joten kiitos vastauksesta.
          BMW Service
          P.o4oo925441
          [email protected]
          Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
          Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

          Comment

          • Samppasika
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2004
            • 769
            • Kempele

            Originally posted by KFZ-Koenig
            Oli sitten vihdoin itellä aikaa korjata nuo pikselivirheet ja vauhtiin kun pääsi, piti korjata ne kahesta mittarista. Kumpikin onnistui 100%:sti , kiitos Rahun ja Sampan pioneerityön.

            Huomasin kuitenkin pari seikkaa, joista saattaa olla hyötyä, jos joku muu rupee korjailemaan noita myös:

            - Polttoaine- ja lämpöviisarit voi laittaa paikalleen jo kylmiltään, eli mittaristo ei tarvii olla autossa kiinni. Laittaa viisarit siis niin, että viisarin oikea reuna on samansuuntainen ao. mittarin alimman viivan kanssa. Tällöin ne näyttää automaattisesti oikein.

            - LCD-paneeli lähtee irti ja sen saa paikoilleen parhaiten kun työntää/vetää niistä kontaktipiikeistä. Tällöin ei hajoa niiden ruuvien kierteet siitä paneelista.

            - Viisarit (lukuunottamatta kulutusta / öljynlämpö M5:ssä) poraa 1mm terällä kuten Samppakin teki, mutta painaa ne heti sopivan syvälle ja rupee sitten kääntelemään niitä akselilla pihtien kanssa (syvyys pitää olla ok, jottei viisari ota tauluun kiinni edes testattaessa. Tässä vaiheessa kun puuttuu kiinnitysruuvit vielä). Tällöin ei viisari kierry akselilla painettaessa sitä sopivaan syvyyteen. Kalibroinnissa kannattaa käyttää vaikka kaveria apuna, jolloin kääntää viisarin jonkun merkin kohdalle ja toisen pitäessä akselilta kiinni, toinen kääntää sen verran viisaria kuin mittarissa oli virhettä. Tälleen menee paljon nopeemmin kuin jos yksin söhlää ja tällöin ei tarvii ottaa mittaristoa irti, vaan riittää kun ottaa akun irti ja mittaristoa vähän kallistaa.

            - Kulutusviisari on paskin laittaa just oikeelle kohdalle, sillä se pitää mennä kerralla oikein. Painettaessa se saattaa liikkua 0.5l suuntaan tai toiseen, mutta tällä ei ole niin suurta merkitystä.

            Otin aivan kaikista vaiheista kuvat "for dummies" -artikkelia varten ja koitan saada sen joskus jakoon.

            Niin ja aikaa meni kyllä mullakin yhteenlaskettuna koko päivä / mittaristo.
            Dodiid.... Onnex olkoon! Se on sitte tehty!!! Ja mullekkin on vissiin tulossa joku mittari lähiaikoina korjattavaksi, niin pääsee verestämään muistoja
            Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
            E61 530d M-sport -08
            E39 528i Touring -97

            Yhteydenotot: [email protected] !!

            Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.

            Comment

            • jupeva
              Newbiemmer
              • Mar 2005
              • 2

              Originally posted by jarkko67
              Onko kukaan yrittänyt korjata (onnistunutkin) pikselien katoamista E39:n matkamittari/Control-näytöstä? Onnistuuko ja onko ohjeita?
              Mulla oli sama ongelma ja sen korjas yks kaveri hämeestä. Kehu että oli oikein mielenkiintoinen homma ja ottaa useamman illan. En tiedä lähteekö enää siihen projektiin, mutta kysy: [email protected]

              Comment

              • Rahu
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2002
                • 6464
                • Tuusula

                Mä jouduin purkamaan eilen oman mittariston uudelleen tekemisen puutteessa ja vähän varmistelemaan kontakteja jotta homma pysyy hanskassa, hyvinhän se taas onnistu.
                BMW Service
                P.o4oo925441
                [email protected]
                Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                Comment

                • KFZ-Koenig
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2003
                  • 2900

                  Originally posted by Rahu
                  Mä jouduin purkamaan eilen oman mittariston uudelleen tekemisen puutteessa ja vähän varmistelemaan kontakteja jotta homma pysyy hanskassa, hyvinhän se taas onnistu.
                  Saakos udella millä/miten varmistelit?
                  Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

                  Comment

                  • Rahu
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2002
                    • 6464
                    • Tuusula

                    Elikkä syy miksi avasin sen niin välillä tuli ihan täydellinen blackout lcd paneliin ja sitten kun käytti sitä alempaa riviä eli ajotietokoneen näyttöä niin ylempi rivi vähän himmeni joten terävänä poikana ajatteölin että kosketus taitaa olla vähän huono..


                    Eli alunperin laittamani fyllinki taisi olla liian ohutta eli laitoin sinne nyt pankkikiortin suikaleet kumien alle jotta se painaisi kunnolla sitä, tosin jo aikeisemmin olin tehnyt näin siihen näytön puoleisen kumipalan alle mutta en muista miksi en tehnyt sitä siihen toiseenkin liitokseen, noh nyt ainakin toistaiseksi toimii taas.

                    Olisin hakenut sitä hopeamössöä mistä kerroit mutta kun se kerta oli niin paskaa niin päätin unohtaa sen.
                    BMW Service
                    P.o4oo925441
                    [email protected]
                    Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                    Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                    Comment

                    • KFZ-Koenig
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2003
                      • 2900

                      Originally posted by Rahu
                      Olisin hakenut sitä hopeamössöä mistä kerroit mutta kun se kerta oli niin paskaa niin päätin unohtaa sen.
                      Saattaa olla, että osa niistä hopeakynistä on parempia kuin osa, mutta kokeilu tulee kalliiksi. Mulla itellä saattoi olla osasyynä siihen "mössöön" se, että olin ottanut kynän ympäriltä ilmatiiviin muovin pois viikkoa ennenkuin käytin sitä ja tuollainen kynä alkaa sitten kuivua varmaan välittömästi. Oli vika käyttäjässä tai kynässä, niin hyvin ne pikselit toimii ilmankin kynää.
                      Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

                      Comment

                      • KFZ-Koenig
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2003
                        • 2900

                        Laitetaas vielä tämmönen kyssäri, että onkohan joku korjaillut jo ilmastoinnin paneelissa olevia pikselivirheitä. Omassa autossa ei onneksi niitä ole, mutta kaverin autosta ne pitäis korjata lähiaikoina. Onkohan vika/rakenne sama siinä kuin mittaristossa?
                        Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

                        Comment

                        • HassisenKone
                          Bimmer Rookie
                          • Mar 2005
                          • 146

                          Samppasika, helvetin hieno homma! Omat pikselit kanssa kateissa, joten ei voi muuta sanoa kun

                          Paljonko suunnilleen kului työtunteja... paljonko veikkaat, että kun tekee sun ohjeitten mukaan tunteja kuluvan?
                          X5 M-sport 40e
                          Kupla -74-
                          530 dAT -03-
                          911 carrera cabriolet -99-
                          E93 335iA cab -07-
                          ________________
                          Ex: 530 dAT -03- <--530 dAT 99/00

                          Comment

                          • KFZ-Koenig
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2003
                            • 2900

                            Originally posted by HassisenKone
                            Paljonko suunnilleen kului työtunteja... paljonko veikkaat, että kun tekee sun ohjeitten mukaan tunteja kuluvan?
                            Varaa koko päivä tai viikonloppu, niin ei lopu aika kesken. Kannattaa tehä huolella se ulosvetäjä ja rälläkällä kaventaa jotkut kärkipihdit, niin ite korjaus menee nopeemmin, eikä tuu hajotettuu mitään. Lisäks tarviit ainakin kahta eri kokoa olevia torx-avaimia, joten sellanen torx-sarja kandee varata kans hollille.
                            Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

                            Comment

                            • Samppasika
                              Bimmer Fanatic
                              • Jun 2004
                              • 769
                              • Kempele

                              Originally posted by HassisenKone
                              Samppasika, helvetin hieno homma! Omat pikselit kanssa kateissa, joten ei voi muuta sanoa kun

                              Paljonko suunnilleen kului työtunteja... paljonko veikkaat, että kun tekee sun ohjeitten mukaan tunteja kuluvan?
                              Jep.. Kyllä siinä ensi kerralla ainakin se yksi päivä kulahtaa ihmetellessä ja työkaluja väsätessä. Valmiilla kaluilla ja kokemuksen tuomalla varmuudella saanee tuon muutamaan tuntiin tehtyä.
                              Rahu osaa kertoa tarkemmin, kun on useamman kerran kokeillut
                              Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
                              E61 530d M-sport -08
                              E39 528i Touring -97

                              Yhteydenotot: [email protected] !!

                              Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.

                              Comment

                              • Rahu
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2002
                                • 6464
                                • Tuusula

                                Originally posted by Samppasika
                                Jep.. Kyllä siinä ensi kerralla ainakin se yksi päivä kulahtaa ihmetellessä ja työkaluja väsätessä. Valmiilla kaluilla ja kokemuksen tuomalla varmuudella saanee tuon muutamaan tuntiin tehtyä.
                                Rahu osaa kertoa tarkemmin, kun on useamman kerran kokeillut
                                Jep, eli ekalla kerralla koko päivä ja toisella vähän vähemmän ja kolmannella kun alkaa olemaan homma hanskassa ja tietää mitä tekee ja työkalut on valmiina niin muutama tunti siitä kun auto sammutetaan ja tehdään tarvittavat toimenpiteet ja auto taas käyttökunnossa..
                                BMW Service
                                P.o4oo925441
                                [email protected]
                                Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                                Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎