Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vanoksen, lambdan, MAFin ja perän vaikutus kiihtyvyyteen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • TJJ
    replied
    Nyt on paineensäädin vaihdettu. Helppo homma, lukkorengaspihdit tosin pitää olla. Säätimen aukossa ja suodattimessa oli hiukan mustaa töhnää, samanlaista mitä löytyi bensansuodattimen sisältä kun avasin sen.

    Sitten ne vaikutukset: ei tullut hurjaa tehoa eikä potkua 2-4k alueelle. Mutta voisinpa vannoa, että autossa on enemmän potkua/tehoa/jotain suurilla kierroksilla, siis yli 6000rpm. Moottorin äänikin on nyt jotenkin aggressiivisempi siellä. Olisi pitänyt mitata MAF:in ilmamäärä tayskaasulla ennen ja jälkeen.

    Ehkäpä muidenkin kannattaisi tuo säädin tutkia. Siis ottaa sen irti, puhdistaa ja testaa. Se suodatinrengaskin ilmeisesti lähtee irti jolloin sisuksen voi puhdistaa paremmn.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
    Tämä on ihan uutta mulle. Bensapumppu kai jäähtyy bensalla? Mutta miten se tyhjä tankki sitä kuumentaa?
    Pumppu ei ole enää bensan alla jos tankki on melkein tyhjä. En enää tarkkaan muista paljon minulla oli tankissa kun vaihdoin pumpun. Taisi olla vähän alle 20L ja pumppu oli jo suurelta osin bensan yläpuolella. (saatan kyllä muistaa ihan väärin...)

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by Tuoppo View Post
    Autossa on myös sellainen ominaisuus, kun se on puutunut niin kiihtyvyys on selvästi vaiheittain aaltoilevaa, kun taas "tehot tallessa " auto kiihtyy tasaisesti koko matkan punaiselle asti. En ole vikaa kovinkaan aktiivisesti metsästänyt, koska auto kulkee matkaa käytännössä täysin normaalisti ja ongelmat eivät näy kulutuksessa. Eniten minua on alkanut epäilyttämään MAF. Voisiko ongelmat johtua siitä koska uskoisin sen olevan vielä alkuperäinen?
    Mulla ihan sama homma, vaihdoin maffin uuteen eikä vaikuttanut mitään. Mulla on vanha maf ylimääräisenä, voin myydä niin voit kokeilla mutta tuskin vaikuttaa mitään.

    Leave a comment:


  • Petri.Kekkonen
    replied
    Originally posted by Tuoppo View Post
    Eniten minua on alkanut epäilyttämään MAF. Voisiko ongelmat johtua siitä koska uskoisin sen olevan vielä alkuperäinen?
    Voi tosiaan olla että tuo munkin havaitsema tyhjän tankin "teholisä" on jostain muusta kuin keveydestä johtuvaa. Ei sitäkään ole mulla aina yhtä voimakkaana ollut, mutta usein kyllä. Enkä ole koskaan ajatellut että joku tietty tankin tyhjymisen taso olisi rajana tuossa. Mulla on myös luultavasti alkuperäinen MAF, enkä ole sitä myöskään koskaan puhdistellut. Kiihtyvyys ei aaltoile, mutta nopeissa ykköseltä kakkoselle vaihdoissa tulee usein kuollut kohta (mitä ei alunperin ole tuossa ollut kun auton ostin).

    Originally posted by TJJ View Post
    Minä pyrin bensapumpun jäähdytyksen takia tankkaamaan jo jossain 15-20l kohdilla.
    Tämä on ihan uutta mulle. Bensapumppu kai jäähtyy bensalla? Mutta miten se tyhjä tankki sitä kuumentaa?

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
    Ainahan se kevyt auto mukavammin kulkee. Ainakin itse kuvittelen että tuon huomaa ja siksi ajelenkin tankin aina ihan tyhjäksi kun tässä kotinurkilla pyörin.
    Minä pyrin bensapumpun jäähdytyksen takia tankkaamaan jo jossain 15-20l kohdilla.

    Leave a comment:


  • Tuoppo
    replied
    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
    Ainahan se kevyt auto mukavammin kulkee. Ainakin itse kuvittelen että tuon huomaa ja siksi ajelenkin tankin aina ihan tyhjäksi kun tässä kotinurkilla pyörin.
    En usko, että bensan painon vaikutus tuntuu näin dramaattisesti, ikävä kyllä. Autossa on myös sellainen ominaisuus, kun se on puutunut niin kiihtyvyys on selvästi vaiheittain aaltoilevaa, kun taas "tehot tallessa " auto kiihtyy tasaisesti koko matkan punaiselle asti. En ole vikaa kovinkaan aktiivisesti metsästänyt, koska auto kulkee matkaa käytännössä täysin normaalisti ja ongelmat eivät näy kulutuksessa. Eniten minua on alkanut epäilyttämään MAF. Voisiko ongelmat johtua siitä koska uskoisin sen olevan vielä alkuperäinen?
    Last edited by Tuoppo; 02-07-2013, 22:47.

    Leave a comment:


  • Petri.Kekkonen
    replied
    Originally posted by Tuoppo View Post
    Näyttäisi kuitenkin, että auto toimii aina "täydellä teholla" kun tankissa on vähemmän kun 1/4 polttoainetta.
    Ainahan se kevyt auto mukavammin kulkee. Ainakin itse kuvittelen että tuon huomaa ja siksi ajelenkin tankin aina ihan tyhjäksi kun tässä kotinurkilla pyörin.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by Tuoppo View Post
    Tämä kiinnostaa kovasti myös täällä. Omassa 323ci tehot palasivat muutavaksi viikoksi uudella bensapumpulla, mutta nyt auto taas puutuu vähän väliä. Näyttäisi kuitenkin, että auto toimii aina "täydellä teholla" kun tankissa on vähemmän kun 1/4 polttoainetta.
    En minä oikeasti ihmeitä odota, mutta vaihdetaan nyt kuitenkin.. Tuossa säätimessä muuten on suodatin, sellainen muoviverkko. Mutta tuskin sille likaa bensansuodattimen läpi pääsee.

    Leave a comment:


  • Tuoppo
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    On jäänyt loggaukset yms. tekemättä ja oktaaniboosterikin on yhä hyllyssä. Mutta ostin uuden bensapaineensäätimen. Täytyy huomenna vaihtaa, luultavasti sillä tulee hurjat tehot jatkuvasti päälle ja elämä hymyilee...
    Tämä kiinnostaa kovasti myös täällä. Omassa 323ci tehot palasivat muutavaksi viikoksi uudella bensapumpulla, mutta nyt auto taas puutuu vähän väliä. Näyttäisi kuitenkin, että auto toimii aina "täydellä teholla" kun tankissa on vähemmän kun 1/4 polttoainetta.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by pheno View Post
    löysin niistä sun ms42 traceista semmosen kuin MDK adaptation, joja näytti reilua 10% arvoa. Onko tarkempaa tietoa mitä tuo tarkoittaa?
    Se taitaa liittyä tuohon kaasuläpän ja lisäilmaluistin yhteistoimintaan josta laitoin tänne taannoin kuvan. Muuta tietoa ei ole. Inpassa ei ole nollausta tuolle arvolle erikseen (ei ole tullut tutkittua nollaako engine adaptioiden nollaus senkin arvon).

    Joku noista adaption arvoista (joiden nollausta ei ole Inpassa) on varmaan myös se maaginen juttu joka menee joskus päälle kun akun napa on päivän irti. Eli silloin menee automaattilaatikossa päälle joku hyperaktiivinen tila jossa se vaihtaa pienempää tosi herkästi, siis kevyt kaasunpainallus ja laatikko vaihtaa heti 2 pykälää pienemmän vaihteen vaikka on D-asento. Päivän kun ajelee, niin ollaan taas samassa kuin ennenkin eli se yrittää ensin "väännöllä".

    Leave a comment:


  • pheno
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    On jäänyt loggaukset yms. tekemättä ja oktaaniboosterikin on yhä hyllyssä. Mutta ostin uuden bensapaineensäätimen. Täytyy huomenna vaihtaa, luultavasti sillä tulee hurjat tehot jatkuvasti päälle ja elämä hymyilee...


    löysin niistä sun ms42 traceista semmosen kuin MDK adaptation, joja näytti reilua 10% arvoa. Onko tarkempaa tietoa mitä tuo tarkoittaa?

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    On jäänyt loggaukset yms. tekemättä ja oktaaniboosterikin on yhä hyllyssä. Mutta ostin uuden bensapaineensäätimen. Täytyy huomenna vaihtaa, luultavasti sillä tulee hurjat tehot jatkuvasti päälle ja elämä hymyilee...

    Leave a comment:


  • pheno
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Nopeus näyttää tuossa minun logissa olevan aina jäljessä, sitä tietoa ilmeisesti ei tule DME:lle niin tiheästi kuin muita arvoja? Sehän taitaa tulla ABS-moduulin kautta. Saisikohan sitä suoraa sieltä tiheämmällä päivitysajalla?
    Sieltä DME:ltä pyydetään yhtä pakettia, sieltä tulee vastauksena tietty kokoelma arvoja, jossa on mukana tuo nopeus-arvo. Sitä ei pysty tuohon samaan pakettiin kysymään muualta. DME on sen tod.näk. valmiiksi hakenut muistiinsa, ehkä juuri tuolta ABS:stä.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by pheno View Post
    Jos katsoo TJJ:n logia, joka on otettu paremmalla loggauksella, näkee että joka rivillä kaikki arvot on ns. tuoreita arvoja.
    Nopeus näyttää tuossa minun logissa olevan aina jäljessä, sitä tietoa ilmeisesti ei tule DME:lle niin tiheästi kuin muita arvoja? Sehän taitaa tulla ABS-moduulin kautta. Saisikohan sitä suoraa sieltä tiheämmällä päivitysajalla?

    Leave a comment:


  • pheno
    replied
    Originally posted by Jax_KiBez View Post
    Tarkoitin sitä kun katson arvoja graafissa, esim. kaasuläpänasentoa, niin helppo seurata jos kaasu lyödään pohjaan kerralla, niin tps voltit nousee luonnollisesti 0.66V -> ~3.6V vaikkapa kuvitteellisessa ajassa 1:30,30 niin esim. MAF-arvo nousee jo 1:29,90 ja Ign. Angle nousee jo 1:30,10 Eli se viittaisi siihen että graafit eivät mene sekunnin sadasosan tarkkuudella samassa ajassa. Sitä tässä hain että voiko noitta ajoittaa keskenään megalogviewerin avulla?

    Ja se että johtuuko ilmiö nimenomaan siitä 200ms viiveestä, eli tiedot eri arvoista tulee eri aikaan perille, esim. toista arvoa lähdetään noutamaan kun toinen tulee jo perille jolloin näyttää että ne tapahtuvat eri aikaan.?

    Ei muuten sinänsä väliä, häiritsi vaan hieman silmää.
    kyllä tämä johtuu juuri tuosta päivitysnopeudesta n. 200ms per arvo. Arvothan haetaan peräkkäin eculta. Kullakin rivillä joka .csv:stä löytyy on vain yksi tuore arvo. Parhaiten asian ymmärtää kun ottaa sen 'fill all columns with last known value' pois ja katsoo logia. Tällöin rivillä on vain yksi arvo muut on tyhjiä. Tuo optio on tehty sitä varten että esim. Megalogviewer vaatii sen.

    Jos katsoo TJJ:n logia, joka on otettu paremmalla loggauksella, näkee että joka rivillä kaikki arvot on ns. tuoreita arvoja.
    Last edited by pheno; 23-06-2013, 11:01.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎