Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mitä öljyä?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • eiskalt
    Bimmer Fanatic
    • May 2012
    • 836
    • Hyvinkää

    #31
    Omassa 530tkm 525tds:ssä taas ei teboililaiset oikeen taho kestää. Mobilin 3000 (5w40) taas pelaa aivan loistavasti.

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #32
      Originally posted by Bomb5 View Post
      Tästä kuulisin mielelläni enemmänkin kokemuksia, esim. mistä öljystä vaihdettu ko. öljyyn ja mitkä olivat konkreettiset muutokset? Taitavat juuri nuo 2 ominaisuutta olla melkein kiinnostavimmat M54-koneiden kanssa. Autossa on öljyinä käytetty ennen minua pääasiassa Shell Helix Ultra 5W-40:tä (vaihdot aina 10-15 tkm) ja viimeisimmät 3 vaihtoa Mobil 1 0W-40:tä. Kerää hieman kylmälimaa työajoissa, mikä tosin lähtee pois vähänkin pidemmillä reissuilla. Tuon Teboilin öljyn lisäksi olen myös miettinyt Castrolin Edge 0W-40 ja Magnatec 5W-40:tä. Onhan näistä öljyistä paljon threadeja, mutta hauska näitä on lukea.
      No, meillä vaihdetaan aina automaattisesti kaikkiin bensa ja diesel bemareihin, niin uusiin omiin kuin vaihdokkeihinkin Teboilin 5W-40W Diamondit edellisessä tuomieni seikkojen vuoksi.
      Eli tuon kylmäliman muodostumisen puuttumisen havaitsee helpoiten talvisin, pieniä pätkiä harvoin ajettavissa vaihdokeissa. Näin aivan erityisesti Mobileilla joka on se varmimmin huohottimen tukkiva öljy, kovilla pakkasilla. pätkäajossa.
      Lisäksi, aika monen koneen "naputusongelmat" ovat tässä vuosien saatossa loppuneet kun varsinkin Castrolin nollaöljyt on vaihdettu Teboilin 5W-40W öljyihin, muutaman viikon käytön jälkeen.

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #33
        Originally posted by eiskalt View Post
        Omassa 530tkm 525tds:ssä taas ei teboililaiset oikeen taho kestää. Mobilin 3000 (5w40) taas pelaa aivan loistavasti.
        Mitä tarkoitat tuolla: "ei tahdo kestää"? Siis LL-Diamondit?

        Comment

        • eiskalt
          Bimmer Fanatic
          • May 2012
          • 836
          • Hyvinkää

          #34
          Originally posted by Hemi View Post
          Mitä tarkoitat tuolla: "ei tahdo kestää"? Siis LL-Diamondit?
          Valuu luontoon.

          Comment

          • Bomb5
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2011
            • 726
            • Kivijärvi

            #35
            Originally posted by Hemi View Post
            No, meillä vaihdetaan aina automaattisesti kaikkiin bensa ja diesel bemareihin, niin uusiin omiin kuin vaihdokkeihinkin Teboilin 5W-40W Diamondit edellisessä tuomieni seikkojen vuoksi.
            Eli tuon kylmäliman muodostumisen puuttumisen havaitsee helpoiten talvisin, pieniä pätkiä harvoin ajettavissa vaihdokeissa. Näin aivan erityisesti Mobileilla joka on se varmimmin huohottimen tukkiva öljy, kovilla pakkasilla. pätkäajossa.
            Lisäksi, aika monen koneen "naputusongelmat" ovat tässä vuosien saatossa loppuneet kun varsinkin Castrolin nollaöljyt on vaihdettu Teboilin 5W-40W öljyihin, muutaman viikon käytön jälkeen.
            Pitääkö sen öljyn olla Teboil Diamond 5W-40 ilman diesel-merkintää, vai dieselin kanssa, bensakoneeseen siis, vai onko niillä mitä eroa? Pistäkääs muutkin kommentteja tuosta majoneesista, ketkä tuota öljyä käyttävät. Viime talvi meni Mobileilla ihan ok, kun huolehti siitä, että ajeli kovilla pakkasilla huohottimen puhtaaksi ennen sammutusta. Olisihan tuo parempi, jos majoneesia kertyisi vähemmän, tai ei ollenkaan.
            E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #36
              Originally posted by Bomb5 View Post
              Pitääkö sen öljyn olla Teboil Diamond 5W-40 ilman diesel-merkintää, vai dieselin kanssa, bensakoneeseen siis, vai onko niillä mitä eroa? Pistäkääs muutkin kommentteja tuosta majoneesista, ketkä tuota öljyä käyttävät. Viime talvi meni Mobileilla ihan ok, kun huolehti siitä, että ajeli kovilla pakkasilla huohottimen puhtaaksi ennen sammutusta. Olisihan tuo parempi, jos majoneesia kertyisi vähemmän, tai ei ollenkaan.
              Siis tavallista bensakoneeseen ja dieseliä dieseleihin ja nimenomaan 5W-40W Diamond, ei nollaöljyjä.

              Comment

              • Bmw Dreamer
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 2762
                • Kouvola

                #37
                Ite oon ollu tuon huohottimen kanssa vähä pelko perseessä, mutta hyvä tietää, jos teboili keittää vähemmän cafe lattea sinne, niin voi vähä huolettomammin ainakin ajella.

                eiskalt: Jos se valuu luontoon, niin pitäiskö tehdä jotain?

                Tullee siis putken kautta läpi? :think
                BMW 520d Touring '06 314tkm
                BMW 530D Touring '99 552tkm
                BMW 320da Touring '02 427tkm
                Volvo V70 D5 '02
                Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                Case IH 5140 Maxxum

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #38
                  Originally posted by Bmw Dreamer View Post
                  Ite oon ollu tuon huohottimen kanssa vähä pelko perseessä, mutta hyvä tietää, jos teboili keittää vähemmän cafe lattea sinne, niin voi vähä huolettomammin ainakin ajella.

                  eiskalt: Jos se valuu luontoon, niin pitäiskö tehdä jotain?

                  Tullee siis putken kautta läpi? :think
                  Tuossa Diamondissa taitaa lisäaineistus olla painoitettu nimenomaan talvikäyttöä ajatellen.
                  Kun diamond aikoinaan voitti TM:n öljytestin, niin jotain tämän suuntaista kai hekin totesivat. Tosin itse tuotehan on tästä jonkin verran jo kehittynyt ja tuom mm.kylmäliman muodostumisen suhteen perustan näkemykseni omiin ja ympärilläni tietämiini kokemuksiin, tosin jo vuosien sellaisiin.
                  Lisäksi, vaikka öljynvaihdoilla ei moottoreissa ja laatikoissa mikään koskaan korjannu, nämä Castrolleilla ja Mobileilla syntyvät pyörimättömien paininkuppien ongelmat...eli "naputukset", useinkin loppuvat muutaman viikon Teboilin käytöllä.
                  Tätäkään ei tarvitse castroiluskovaisten uskoa, mutta ken kokeilee, tietää itse tehoaako vai ei.

                  Comment

                  • Antsah
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2009
                    • 1776
                    • Oulu

                    #39
                    Milloin Teboil voitti TM:n testin? TM:n 2006 öljytestissä Teboil Diamond taisi olla toinen ja Mobil voittaa testin? Testissähän painotetiin öljyn toimivuutta kylmässä. Muistaakseni Teboilin suurin puute oli leikkaavuus. Tietääkseni tuon jälkeen öljyjä ei ole TM:ssä testattu? Teboil oli kuitenkin hinta-laatusuhteeltaan ihan ylivoimainen kun muut öljyt oli tuplahintaisia.

                    Tuulilasissa oli kerran yleisökysymys, että miksi noita öljytestejä ei ole enään tehty ja vastaus oli jotain siihen suuntaan, että öljyjen erojen testaaminen on ilmeisen kallista ja eroja vaikea saada esille yms.. Eli ilmeisesti Suomalainen lehdistö ei enään öljyjä aio vertailla. Olisi kyllä hauska nähdä joku uusi testi, koska viimeisimmästä on niin paljon aikaa, että jokainen valmistaja on kehittänyt öljyään. Melko paljon myös öljyjen keskinäisessä järjestyksessä vaikuttaa mitä ominaisuuksia painotetaan.

                    Löytyihän se testikin: http://tos.pp.fi/koukku/5w-40.pdf Näköjään Mobil ja Teboil jakoivat 1.sijan 9,5 arvosanalla. Tuo leikkaavuus on sellainen ominaisuus jota ainakin vähän enemmän moottoria kuormittava arvostaa. Omassa koneessa pyörivät Mobilin 5w-50 näytti verrokkiöljynä pärjäävän oikein mukavasti.
                    Last edited by Antsah; 25-10-2012, 08:36.

                    Comment

                    • janke
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2010
                      • 3667
                      • seinäjoki

                      #40
                      Originally posted by Antsah View Post
                      Milloin Teboil voitti TM:n testin? TM:n 2006 öljytestissä Teboil Diamond taisi olla toinen ja Mobil voittaa testin? Testissähän painotetiin öljyn toimivuutta kylmässä. Muistaakseni Teboilin suurin puute oli leikkaavuus. Tietääkseni tuon jälkeen öljyjä ei ole TM:ssä testattu? Teboil oli kuitenkin hinta-laatusuhteeltaan ihan ylivoimainen kun muut öljyt oli tuplahintaisia.

                      Tuulilasissa oli kerran yleisökysymys, että miksi noita öljytestejä ei ole enään tehty ja vastaus oli jotain siihen suuntaan, että öljyjen erojen testaaminen on ilmeisen kallista ja eroja vaikea saada esille yms.. Eli ilmeisesti Suomalainen lehdistö ei enään öljyjä aio vertailla. Olisi kyllä hauska nähdä joku uusi testi, koska viimeisimmästä on niin paljon aikaa, että jokainen valmistaja on kehittänyt öljyään. Melko paljon myös öljyjen keskinäisessä järjestyksessä vaikuttaa mitä ominaisuuksia painotetaan.

                      Löytyihän se testikin: http://tos.pp.fi/koukku/5w-40.pdf Näköjään Mobil ja Teboil jakoivat 1.sijan 9,5 arvosanalla. Tuo leikkaavuus on sellainen ominaisuus jota ainakin vähän enemmän moottoria kuormittava arvostaa. Omassa koneessa pyörivät Mobilin 5w-50 näytti verrokkiöljynä pärjäävän oikein mukavasti.
                      Muistan testin jossain ~1999 vuonna, kun Diamondia mainostettiin testivoittajana!
                      Bmw 316 E30 -88

                      Comment

                      • janke
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2010
                        • 3667
                        • seinäjoki

                        #41
                        Lainattu teksti:
                        Vaikka nelitahtimoottori ei polta öljyä samalla lailla kuin kaksitahtinen, öljyä palaa silti aina pieni määrä. Tämä pieni määrä öljyä pääsee palotilaan venttiilinvarsien ja -ohjaimien sekä männänrenkaiden ja sylinteriseinän välistä, etenkin moottorijarrutuksen luoman alipaineen seurauksena. Myös suljetussa kampikammion huohotinjärjestelmässä öljysumua voi päästä imusarjan kautta sylintereihin. Moottorin on kulutettava kohtuullinen määrä öljyä, jotta sylinterinseinämät ja venttiilinvarret tulisivat voideltua. Jos öljyä ei kulu, moottori kuluu. Jos ajoneuvolla ajetaan vain lyhyttä matkaa, öljy ei ehdi lämmetä tarpeeksi ja siihen alkaa sekoittua polttoainetta ja kondenssivettä. Öljyn lämmetessä pitkässä ajossa nämä haihtuvat ja vaikuttaa siltä, että öljyä olisi kulunut yhtäkkiä normaalia enemmän.
                        Henkilöauton moottorin tavallisena öljynkulutuksen ylärajana pidetään 1 litra / 1 000 km. Tämän rajan ylittyessä on moottori todennäköisesti korjauksen tarpeessa tai öljyllä on liian alhainen kuumaviskositeetti. Öljynkulutus riippuu ajotavasta, öljyn laadusta (haihtuminen), moottorin kuluneisuudesta ja ajoympäristöstä. Aggressiivinen ajotyyli, huonolaatuinen öljy, väljä moottori, mahdolliset ulkoiset öljyvuodot ja alhainen öljyn viskositeetti lisäävät öljynkulutusta.
                        Jos öljyä kuluu paljon, kannattaa ensin katsoa öljypohjan tulpan ja öljynsuodattimen tiiviys ja kiinnitys. Myös mahdolliset öljyläikät ajoneuvon alla kannattaa tarkistaa. Auton käydessä katso pakokaasujen väri: sininen pakokaasu on merkki siitä, että öljyä palaa palotilassa. Öljyn kuumaviskositeetin muuttaminen suurempaan (öljy on paksumpaa kuumana) voi auttaa joissakin tilanteissa, mutta ei pelasta jos esimerkiksi männänrenkaat ovat loppuunkuluneet. Tällöin edessä on moottorinkorjaus, jotta kulutus vähenisi. Vanhempiin autoihin voi kuitenkin olla edullisempaa asennuttaa autopurkamolta vaihtomoottori.
                        Bmw 316 E30 -88

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #42
                          Originally posted by Antsah View Post
                          Milloin Teboil voitti TM:n testin? TM:n 2006 öljytestissä Teboil Diamond taisi olla toinen ja Mobil voittaa testin? Testissähän painotetiin öljyn toimivuutta kylmässä. Muistaakseni Teboilin suurin puute oli leikkaavuus. Tietääkseni tuon jälkeen öljyjä ei ole TM:ssä testattu? Teboil oli kuitenkin hinta-laatusuhteeltaan ihan ylivoimainen kun muut öljyt oli tuplahintaisia.
                          Teboil Diamond 5W-40W voitti -06 testissä, mutta oli siis tulloin tasapistein ykkösenä.
                          Sen jälkeen ko.öljy on lisäksi rajusti kehittynyt ja saanut mm.LL-luokituksia ja omiin kokemuksiin vedoten, juurikin talviominaisuudet ovat mm.tuon kylmäliman muodostumisen suhteen selvästi tästä parantuneet entisestään.
                          mm.Joihinkin fransmannien moottoreihin ei ilman huohottimien lisälämmityksiä voi ilman jäätymistä nykyään käyttää mitään muuta kuin Teboilia.
                          Mobilithan tukkivat varsinkin M52TU ja M54 moottorien huohotinputket todella herkästi kovilla pakkasilla pätkäajossa. Jopa herkemmin kuin nykyiset halvimmat Motoxit.

                          Comment

                          • Antsah
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2009
                            • 1776
                            • Oulu

                            #43
                            Originally posted by janke View Post
                            Muistan testin jossain ~1999 vuonna, kun Diamondia mainostettiin testivoittajana!
                            Minä taas löysin vastaavalta vuosiajalta maininnan, että Diamondi floppasi tuolloin ollen vasta 8 tai 9

                            Comment

                            • janke
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2010
                              • 3667
                              • seinäjoki

                              #44
                              Tuossa joku siperiassa tehty testi eri öljyillä.
                              Bmw 316 E30 -88

                              Comment

                              • janke
                                Bimmer Enthusiast
                                • Nov 2010
                                • 3667
                                • seinäjoki

                                #45
                                Originally posted by Antsah View Post
                                Minä taas löysin vastaavalta vuosiajalta maininnan, että Diamondi floppasi tuolloin ollen vasta 8 tai 9
                                Ai jaa. Voin muistaa väärin No ehkä öljyt on tuosta ajasta kehittyneet.
                                Bmw 316 E30 -88

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎