Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 530d vetoja hukassa...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • zener
    Moderator
    • Oct 2004
    • 14454
    • Oulu

    #76
    Minkälainen homma tuo turbon irroitus muuten näistä on?
    E65 730dA '04 klick
    F10 520dA '11 klick
    E34 520iA (2.8l) '91 klick

    Instagram


    "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

    Comment

    • E.K.
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2010
      • 494
      • Helsinki

      #77
      Originally posted by zener View Post
      Minkälainen homma tuo turbon irroitus muuten näistä on?
      Jotain 4 tuntia meni itsellä,kun katoksessa(sadepäivänä) ilman nosturia ja parin lankunpätkän päälle ajettuna ekakertaa pari viikkoa sitten opettelin...toinen mokoma 4 tuntia uuden paikalleen laitossa.

      Tilan puute aiheutti hieman ongelmia ja ehkei asennusmotivaatiokaan paras ollut,mutta kun pakko oli saada peli liikkeelle niin piti vaan harjoitella.
      Nopeempi ja paremmilla työkaluilla varustettu varmaan puolittaa ajan....

      Alakautta pois tulee --eikä meinaa takasin mahtua. Bmw:n ohjeistus netistä katottuna ei kuitenkaan tullut ylivoimaisia ongelmia. Tosin kiinnityspultit oli vähän yllättäen 12-kulmasia.

      (Vanha hajos perjantai-iltapäivänä! 13.30 jälkeen helsingissä ja kiitos bemariosat.fi:n erittäin hienon asiakaspalvelun, oli uusi puhallin kädessä vielä SAMAN! iltapäivän aikana.)

      Comment

      • Smokend
        Bimmer Rookie
        • Aug 2005
        • 172

        #78
        Jatketaanpas! Tuli tuossa viimeviikolla purettua autoa sitten melko reippaasti! "kröm" koko keula... "krhöm" ja yläkerta koneesta... mutta positiivisesti YLLÄTYIN! paitsi turbosta siinä on rikkimenemisen edellytykset esillä 1-2mm sivuttaisklapin ansiosta. Nyt itse asiaan eli noin 50% tuli lisää tehoa auto repii ihan perkeleesti. mitään osaa ei ole vaihdettu ainoastaan putsattu ja kiristetty. se puutuminen mitä oli esimerkiksi alakierroksilla niin siitä ei ole tietoakaan enään. turbo herää jo 1200rpm ja vetää sinne yli 5000rpm tässä kohtaan mittari näyttää 1,6bar. Ainoa mikä jäi putsaus operaatiossa harmittamaan oli se että en saanut kunnolla irti välijäähdytintä vaikka oli purettu edestä ja sen takaa kaikki. katselin näitä kuvia http://bmwfans.info/parts-catalog/E3...e_air_cooling/ ja ajattelin sen lähtevän irti ilman syylärin irroittamista mitä en halunnut tehdä jottei tarvitse kamalaa ilmausoperaatiota suorittaa kun pysyy kylmänä kone nyt hyvin.

        tarvitseeko se syyläri ottaa käteen asti jotta saan sen välijäähdyttimen kunnolla putsattua? siitä ei meinaan nähnyt ollenkaan läpi ja sain sen 60% auki joten tekisin mielelläni kunnolisen avaamisen.
        Nykyinen - F11 M550D `13

        Ex= e61 `04 535D M-sport (satinblack) e39 `99 530d - manuaali - e39 `97 525 tdsa "ritsa", e36 328 M-Sport "97

        Projektina - 66" Dart

        Comment

        • Hezman
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2012
          • 708
          • Jyväskylä

          #79
          Originally posted by Smokend View Post
          Jatketaanpas! Tuli tuossa viimeviikolla purettua autoa sitten melko reippaasti! "kröm" koko keula... "krhöm" ja yläkerta koneesta... mutta positiivisesti YLLÄTYIN! paitsi turbosta siinä on rikkimenemisen edellytykset esillä 1-2mm sivuttaisklapin ansiosta. Nyt itse asiaan eli noin 50% tuli lisää tehoa auto repii ihan perkeleesti. mitään osaa ei ole vaihdettu ainoastaan putsattu ja kiristetty. se puutuminen mitä oli esimerkiksi alakierroksilla niin siitä ei ole tietoakaan enään. turbo herää jo 1200rpm ja vetää sinne yli 5000rpm tässä kohtaan mittari näyttää 1,6bar. Ainoa mikä jäi putsaus operaatiossa harmittamaan oli se että en saanut kunnolla irti välijäähdytintä vaikka oli purettu edestä ja sen takaa kaikki. katselin näitä kuvia http://bmwfans.info/parts-catalog/E3...e_air_cooling/ ja ajattelin sen lähtevän irti ilman syylärin irroittamista mitä en halunnut tehdä jottei tarvitse kamalaa ilmausoperaatiota suorittaa kun pysyy kylmänä kone nyt hyvin.

          tarvitseeko se syyläri ottaa käteen asti jotta saan sen välijäähdyttimen kunnolla putsattua? siitä ei meinaan nähnyt ollenkaan läpi ja sain sen 60% auki joten tekisin mielelläni kunnolisen avaamisen.
          Olen kerran irrottanut välijäähdyttimen pesua varten ja muistelisin että ei se tarvinnu erikoisempia kikkoja jotta lähtee irti. Ahtoputket irti ja oisko siinä jäähdyttimen alapinnalla ollu muovi klipsut jotka pitää sen paikallaan. Toki jos sitä ei ole koskaan irroitettu niin voi vaatia vähän tuimemman katseen pois lähtiäkseen.
          Tietysti helpompi putsata kun palikka kädes. Paremmin lähteekin puhtaaksi kun pääsee takapuolelta puhaltaan/peseen läpi.

          Comment

          • Smokend
            Bimmer Rookie
            • Aug 2005
            • 172

            #80
            Oiskos mitäån ohjetta tämän välijäähdyttimen irroitukseen vaikka kuvien kera mitä muoviklipsuja pittää irroittaa kun ei viitsisi rikkoa
            Nykyinen - F11 M550D `13

            Ex= e61 `04 535D M-sport (satinblack) e39 `99 530d - manuaali - e39 `97 525 tdsa "ritsa", e36 328 M-Sport "97

            Projektina - 66" Dart

            Comment

            • Hezman
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2012
              • 708
              • Jyväskylä

              #81
              Originally posted by Smokend View Post
              Oiskos mitäån ohjetta tämän välijäähdyttimen irroitukseen vaikka kuvien kera mitä muoviklipsuja pittää irroittaa kun ei viitsisi rikkoa
              Ei ole kuvia tähän hätään olemassa, eikä tarkempia ohjeitakaan.. Jokunen vuosi sitten kun ite sen irroitin, ja muisti on mikä on.. Mutta jos olet moottoriakin purkaillu ja koonnu niin varmasti osaat yhden coolerin irrottaa.

              Voipi olla että viikonloppuna vaihdan omaan pirssiin ahtopaineen säätimen ja jollei joku ole sitä ennen kerinny laittaa kuvia/ohjeita voin sivusilmällä kattoo kuinka se irrotus mahtoi mennä.

              Comment

              • Smokend
                Bimmer Rookie
                • Aug 2005
                • 172

                #82
                kiva =) ja ei kyse ole siitä ettei sitä irti saa mutta tässä tapauksessa sitten varmaan menee liimailemalla muovit takaisin paikalleen =)
                Nykyinen - F11 M550D `13

                Ex= e61 `04 535D M-sport (satinblack) e39 `99 530d - manuaali - e39 `97 525 tdsa "ritsa", e36 328 M-Sport "97

                Projektina - 66" Dart

                Comment

                • Hezman
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2012
                  • 708
                  • Jyväskylä

                  #83
                  Nonii. Eilen tuli ropattu tuota omaa bamua ja tässä tulis lupaamani ohjeet välijäähdyttimen irrottamiseen, 530d e39.

                  Irroita
                  1. Flekti sekä tuulitunneli
                  2. Pohjapanssari muovi
                  3. Sekä ahto putket

                  Ahtoputket kantee ottaa kokonaisuudessaan irti. Ei ole myöhemmin haitolla.Click image for larger version

Name:	bmw 052.jpg
Views:	1
Size:	77.5 KB
ID:	4830376

                  Click image for larger version

Name:	välijäh. klipsut.jpg
Views:	1
Size:	62.0 KB
ID:	4830377
                  Kloksauta kuvassa näkyvät pidikkeet alas.

                  Click image for larger version

Name:	välijäh. klipsut2.jpg
Views:	1
Size:	71.7 KB
ID:	4830378
                  Väännä hiukan toista klipsua ylös ja toista alas. Samalla nyppäse välijäähdytintä moottoriin päin. Toista sama jäähdyttimen toisessa päässä.

                  Click image for larger version

Name:	välijäh. klipsut4.jpg
Views:	1
Size:	68.0 KB
ID:	4830379
                  Click image for larger version

Name:	välijäh. klipsut5.jpg
Views:	1
Size:	83.2 KB
ID:	4830380
                  Näi ikkäästi. Ja ei muuta kuun vetää jäähdyttimen pois.

                  Comment

                  • Smokend
                    Bimmer Rookie
                    • Aug 2005
                    • 172

                    #84
                    no ilmankos en ite sitä saanut ulos =) ei kyllä tullut mieleenikään noin tehdä =)
                    Nykyinen - F11 M550D `13

                    Ex= e61 `04 535D M-sport (satinblack) e39 `99 530d - manuaali - e39 `97 525 tdsa "ritsa", e36 328 M-Sport "97

                    Projektina - 66" Dart

                    Comment

                    • Hezman
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2012
                      • 708
                      • Jyväskylä

                      #85
                      Minäkään en muistanut noita ylempiä pidikkeitä. Semmonen pointti vielä että kannattaa kokeilla nousisko tuulitunneli tarpeeksi ylös ilman flektin irroittamista. Helpottaa huomattavasti jos ei ole sopivia avaimia viskon mutterin aukaisuun. Ite kerkesin purkaa jo kaikki pois ennen kuin muistin ottaa kuvat.

                      Kyllähän se olikin putsaamisen tarpeessa. Nopeesti putsasin jarrucleenerillä ja paineilmalla rivat mutta paremminkin olis voinu tehdä. Esim. kunnon liuotus ainetta ja sit kuumavesi painepesurilla puhtaaksi.
                      Click image for larger version

Name:	bmw 064.jpg
Views:	1
Size:	59.8 KB
ID:	4830384

                      Comment

                      • reddewil
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2003
                        • 3015
                        • West Coast

                        #86
                        406tkm ajettu 530dA ja vetelee alle 8 0-100 nyt ku laitoin railihuijariboxin. Mikä särkyy, kertokaa visaammat? En oo paikolllaan polltanu kumia ku ei vissii voikkaan? Muutamat risteykset oon vetäny poikittain ja silleen... lyöhän tuo joutavaa ku antaa soittaa vaan!
                        ...

                        Comment

                        • lurkki3
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2004
                          • 657
                          • ylivieska

                          #87
                          Originally posted by reddewil View Post
                          406tkm ajettu 530dA ja vetelee alle 8 0-100 nyt ku laitoin railihuijariboxin. Mikä särkyy, kertokaa visaammat? En oo paikolllaan polltanu kumia ku ei vissii voikkaan? Muutamat risteykset oon vetäny poikittain ja silleen... lyöhän tuo joutavaa ku antaa soittaa vaan!
                          mittarissa nyt itellä 360tkm ja niistä 150tkm ajettu karalan ohjelmalla ja on vedetty poikittain kuivalla että märällä eikä ole mitään särkynyt.hyvin kestää käskyttää ja ajaa reippaamminki.itellä manuaali vaihteistolla.
                          Last edited by lurkki3; 09-10-2014, 12:44.
                          E60 525d -05 m-sport 300hv/700nm
                          Bagged e32
                          Ex E61 525d m-sport -06
                          Ex e39 530d touring By Aj Tech 365hv/650nm
                          Lukuisia muita bmw merkin viritelmiä

                          Comment

                          • Fastpiksu
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2010
                            • 1571
                            • Kajaani-Paltamo

                            #88
                            Originally posted by reddewil View Post
                            406tkm ajettu 530dA ja vetelee alle 8 0-100 nyt ku laitoin railihuijariboxin. Mikä särkyy, kertokaa visaammat? En oo paikolllaan polltanu kumia ku ei vissii voikkaan? Muutamat risteykset oon vetäny poikittain ja silleen... lyöhän tuo joutavaa ku antaa soittaa vaan!
                            Laatikkomurheita todennäköisesti tiedossa, se GM:n automaattiaski nyt on täysin susi.
                            Chevrolet Express van
                            Ford Escort -76 powered by Holset-Megasquirt-Cosworth. Vappuna -16 ajossa??
                            E36 325i group F

                            Ex:
                            e34 525i
                            e34 525tds "superturbo"
                            e39 530d M-Sport

                            Comment

                            • jpalvima
                              Bimmer Rookie
                              • Dec 2008
                              • 52
                              • Hämeenkyrö City

                              #89
                              530d tehoista...

                              Originally posted by lurkki3 View Post
                              kyllä tuli hymy huulille ku vedot palasivat..ilmeisesti ei mun aikana ahtopaineanturi ja ahtopaineen säätöventtiili ole pelannut kunnolla ollenkaan....vaikka mittarin mukaan ahdot 1.1bar vanhoilla osilla ja uusilla 1.2-1.3bar ni rupesi erilailla löytymään löylyä alakierroksille.
                              Joo, omassa menopelissä tehot oli hukassa melkoisen kauan....ilmeni eritysesti alle 2200 rpm alueella. Ikävä ajaa cruise päällä alle satasta kun loivassakin ylämäessä alkaa "arpominen" millä vaihteella pitäisi mennä. Kulutusmittarikin näytti alakierroksilla max 14l / 100. Silti, menohalua on niin perkeleesti kun polkaisee pedaalin lattiaan ja kone on muuten ns perusterveen oloinen käyden nätisti ja kuluttaen hyvin vähän matka-ajossa

                              Vaihdettu uusiin :
                              - MAF ( x 4) , 2 x tarvike, 2 x Bosch
                              - Turbo
                              - Alipainesäädin
                              - alipaineletkut
                              - DDE koodaus ( ..527 MAFfille koska pre-facelift kyseessä)
                              - tankin siirtopumppu
                              - "paineenkorotuspumppu" tms, siinä lattian alla
                              - filtterit tottakai, useampaankin kertaan
                              - imusarjan tiiviyttä tutkittu huolella, ei mitään löydöksiä ( EGR oli ohitettu, ei eroa jos kytki sen toimimaan)
                              - pa-järjestelmää puhdisteltu erilaisilla mömmöillä
                              - pari kertaa käyty töpselissä. Ei mitään vikakoodeja aiheesta, mutta testerin/testaajan mukaan "sai liikaa ilmaa"--> semi-tieteellistä arvailua ja yleisluontoista ihmettelyä josko MAF olisi viallinen ? No ei ole. Silti menoa oli jonkinverran paremmin kun irroitti MAF-töpselin

                              Koska ainoat pa-järjestelmän tehtaan jäljiltä olevat anturit olivat rail-paine ja MAP, --> helpommin vaihdettava ensin (=ahtopaine). Ja ihmettä kummaa, meno palautui ennalleen saman tien. Case closed

                              Äkkiä ajatellen paljon kulutettuja taateleita 81 Eur analogisen paineanturin takia, toisaalta kaikki nuo on kulutusosia ja 12v / 300tkm jälkeen alkaa "uusintakierros" häämöttää kuitenkin. Huoltofirma jossa käytiin töpselöitymässä on jollain lailla erikoistunutkin Bimmereihin, mutta ei kai nämä mitään itsestäänselvyyksiä sitten ole kun ei mitään oikeaa syytä löytynyt...vai lieneekö se asiantuntemuksen taso yhtä hyvä kun senhetkisen huoltoheebon osaaminen:think Ei silti, ihan ok paikka!

                              Comment

                              • Hezman
                                Bimmer Fanatic
                                • Oct 2012
                                • 708
                                • Jyväskylä

                                #90
                                Onko sulla se vanha vielä tallella? Tuli mieleen että pystyiskö sen rikkoutumisen tunnistaa yleismittarilla, ohmisesti. En ole aikaisemmin anturin toimintaa perehtynyt mutta nyt mielenkiinnosta vähä tsekkailin. Tubesta löyty yksi video jonka mukaan se toimis vastuksena virtapiirissä. Sillä perusteella sitä vois mittarilla ja paineilmalla vähä tutkailla. Ja sit vertailla uuteen.





                                Originally posted by jpalvima View Post
                                Joo, omassa menopelissä tehot oli hukassa melkoisen kauan....ilmeni eritysesti alle 2200 rpm alueella. Ikävä ajaa cruise päällä alle satasta kun loivassakin ylämäessä alkaa "arpominen" millä vaihteella pitäisi mennä. Kulutusmittarikin näytti alakierroksilla max 14l / 100. Silti, menohalua on niin perkeleesti kun polkaisee pedaalin lattiaan ja kone on muuten ns perusterveen oloinen käyden nätisti ja kuluttaen hyvin vähän matka-ajossa

                                Vaihdettu uusiin :
                                - MAF ( x 4) , 2 x tarvike, 2 x Bosch
                                - Turbo
                                - Alipainesäädin
                                - alipaineletkut
                                - DDE koodaus ( ..527 MAFfille koska pre-facelift kyseessä)
                                - tankin siirtopumppu
                                - "paineenkorotuspumppu" tms, siinä lattian alla
                                - filtterit tottakai, useampaankin kertaan
                                - imusarjan tiiviyttä tutkittu huolella, ei mitään löydöksiä ( EGR oli ohitettu, ei eroa jos kytki sen toimimaan)
                                - pa-järjestelmää puhdisteltu erilaisilla mömmöillä
                                - pari kertaa käyty töpselissä. Ei mitään vikakoodeja aiheesta, mutta testerin/testaajan mukaan "sai liikaa ilmaa"--> semi-tieteellistä arvailua ja yleisluontoista ihmettelyä josko MAF olisi viallinen ? No ei ole. Silti menoa oli jonkinverran paremmin kun irroitti MAF-töpselin

                                Koska ainoat pa-järjestelmän tehtaan jäljiltä olevat anturit olivat rail-paine ja MAP, --> helpommin vaihdettava ensin (=ahtopaine). Ja ihmettä kummaa, meno palautui ennalleen saman tien. Case closed

                                Äkkiä ajatellen paljon kulutettuja taateleita 81 Eur analogisen paineanturin takia, toisaalta kaikki nuo on kulutusosia ja 12v / 300tkm jälkeen alkaa "uusintakierros" häämöttää kuitenkin. Huoltofirma jossa käytiin töpselöitymässä on jollain lailla erikoistunutkin Bimmereihin, mutta ei kai nämä mitään itsestäänselvyyksiä sitten ole kun ei mitään oikeaa syytä löytynyt...vai lieneekö se asiantuntemuksen taso yhtä hyvä kun senhetkisen huoltoheebon osaaminen:think Ei silti, ihan ok paikka!

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎