Announcement

Collapse
No announcement yet.

Alaväännöt hukassa ja kulutus tapissa! RATKAISTU!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    Originally posted by Hammerhood View Post
    Laitanpa tähän väliaika tietoa tulppia odotellessa

    Asiani liittyy moneen topicin kirjoittajaan jotka ovat minun lisäkseni imuvuoto ongelmien kanssa painineet ja varsinkin tähän niin sanottuun ''muutaman sekunnin suhinaan'' mikä lähtee jostain imusarja tietämiltä kun auton sammuttaa.

    Monet ovat sanoneet että tämä kyseinen suhina olisi ominaisuus m52TU/m54 koneissa mitä minäkin olen tähän päivään asti luullut.

    No, tänään sitten ajattelin vaihdella joitakin tiivisteitä mitä ei ollut tullut vielä vaihdettua, eli kaasuläpän, öljynmittatikun alimmainen o-rengas (josta oli jäljellä enään vaan puolet :P) ja disa venttiilin o-rengas.
    Sitten auto käymään ja testi lenkille.
    Kierrosherkkyyttä tuli lisää ja alavääntö tuntui olevan parempi mitä luulin alkuun vaan mututuntumaksi.
    Sitten auto sammuksiin ja kuuntelemaan suhiseeko kone pellin alla.
    Eipä suhissut Tänään monta eri lenkkiä tehty ja auto mielestäni käyttäytyy paljon paremmin kuin aikaisemmin ja ei mitään ylimääräisiä suhinoita edelleenkään.
    Monet tuntuu puhuvan siitä kun auton sammuttaa että tämä kyseinen suhina kuuluisi joko huohottimesta tai disasta tai sitten lisäilmaluistista tai jostain ihan muusta, mutta kun ei.
    Tämän päivän jälkeen sain itselleni todeta että tämä suhina ei todellakaan ole mikään ominaisuus vaan ongelma imuvuodosta eli siitä että paine pääsee purkautumaan pois imusarjasta.

    Toivottavasti tästä on edes joillekkin hyötyä jotka pohtivat tätä kyseistä moottorin sammumisen jälkeistä suhina ongelmaa, eli korjatkaa ne imuvuodot

    Ps. Auto starttaa käyntiin jokakerta jo pelkällä napulla kun aiemmin siinä meni noin sekuntti.
    ...ja pidetään nyt oikeasti tästäkin casesta viisastuneena mielessä se että ne "vanosongelmat" oikeasti ovat kuitenkin imuvuotoja (eli ei nyt lähdetä ongelmaratkaisussa siitä).
    Ok, ne vanoksen tiivisteetkin voi jossain kohdin olla vaihtotarpeessa, mutta nämä käynti ja teho-ongelmat ovat kuitenkin yli 90%:sti vain löytymättömiä imuvuotoja.
    Joskus se vuoto on vain sellaisessa paikassa että ottaa ns."pidemmän kaavan" mukaan ennen kuin löytyy.

    Comment

    • Havis
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2004
      • 1838
      • Kotona/Poissa

      Oireena E39:ssäni oli siis jo jonkin aikaa vaivannut tutiseva ja epätasainen tyhjäkäynti sekä hankala liikkeellelähtö pieniltä kierroksilta. Kierroksilla kone on pelannut ihan jees. Kone siis M52B25, ajettu 412000 km.

      Kokeiltu on vaikka mitä, käyty läpi imupuolen letkut ja vaihdettu sytytystulppia, ei vaikutusta.

      Kun oli niin hieno ulkoilusää niin otin ja puhdistin ICV:n, siis sen tyhjäkäyntiventtiilin. Irti ottaessa sen sisus näytti lievästi tummuneelta, ja paketti tuntui olevan yhtä puuta. Pruikkailin ICV:n sisuksiin Contact Cleaneria (mekaanisten osien, sähköliitosten ja jarrujen puhdistukseen), ja hetihän tuo alkoi helisemään. Sisällä oleva kiertyvä luisti siis irtosi ja herkistyi.

      Jatkoin liuotushuoltoa vielä tovin ennenkuin laitoin osat paikoilleen. Kaikki kumit ja tiivisteet oli ehyet, haitarikumissa tosin alkavaa murtumaa, muttei vielä läpipuhki.

      Homma tuntuu korjaantuneen, seurataan ja katsellaan tilannetta, mutta pikaisella koeajolla tuntuu pelaavan hienosti.

      Eli johtopäätös:
      ICV kannattaa tutkia ja puhdistaa jos E39:ssa esiintyy seuraavia oireita:
      - hummaava/epätasainen tyhjäkäynti
      - kulutusmittari jää joskus moottorijarrutuksessa näyttämään jotain muuta kuin 0:aa
      - kaasunvaste pintakaasulla nykivää ja terävän tuntuista.

      Työnä ei kovin vaikea, pääasiassa vain hiukan aikaa vievä.
      Työssä säästää paljon kun miettii hetken missä järjestyksessä osat laittaa takaisin. Muu kuin optimijärjestys vaikeuttaa asioita ja lisää suoritusaikaa. Esim sen ICV:n ja imusarjan välinen kumi kannattaa laittaa ensin kiinni imusarjaan, ja vasta sitten ICV siihen, toisessa järjestyksessä tosi hankala saada menemään paikoilleen.

      Siis omalla tavallaan imuvuotohan se tuokin on, vaikkakaan ei aiheutunut rikkinäisestä letkusta tms, vaan takertelevasta ICV:stä.
      Last edited by Havis; 26-04-2014, 17:15.
      "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

      E60 523iA -08

      Comment

      Working...
      X
      😀
      🥰
      🤢
      😎
      😡
      👍
      👎