Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 530d hidas lämpeään ja muutenkin kylmää kyytiä..termariko Part. II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -rik
    BTCF Member
    • Nov 2009
    • 827
    • Rovaniemi

    E61 530d hidas lämpeään ja muutenkin kylmää kyytiä..termariko Part. II

    Tuolla edellinen http://www.btcf.fi/forum/showthread....0+530d+kylm%E4

    Alotellaan ja nostellaan ku kelit kylmenee niin rupiaa varmaan olemaan taas tuttua monille e60/61 omistajille.

    Salavalikossa lämmöt seilas 73-77 välillä @ +0...+2 ilmalla 130km ajoa. Hienosti 2v lämpes

    Oma kysymys koskee egr termarin eliminointia. Joskus täällä oli ohjeet ja hyvin selostettu (oliko jopa kuvien kera?) miten tuosta ks. Termarista eliminoidaan ensimmäinen avautumisvaihe (75 astetta?) ja mahdollisesti kokonaan (egr ohjelmoitu pois käytöstä, lienee tarpeeton silloin tuo termari, vai täytyykö jättää toinen avautumisvaihe käyttöön, ~88 asteinen. Johtuuhan se lämpö kyllä sen verran pakosarjasta silti..) Eli miten tapahtuu tämä toimenpide?
    ex bimmers: | BMW e91 335dA | BMW e34 518i | BMW e60 530dA | BMW e36 318iS |
  • Kosta87
    Bimmer Rookie
    • Jul 2013
    • 178
    • Finland

    #2
    Onko porukka vaihtanut e60 530D:hen itse lämmönvaihdinta? Onko tästä mitään ohjetta olemassa? Ja pystyykö jollain vesiletkun puristuksella varmistaan että vika olisi juuri lämmönvaihtimessa ja sen termarissa??

    Comment

    • exautisti
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2007
      • 1267
      • oulu

      #3
      Poista riku kaikki egr viritykset ja hommaa se egr delete palikka imusarjaan...

      Kostajalle.. Sen vaihtimen letkun voi tukkia koneen ja syylärin välistä,hoksaat kyllä kun vähän tutkit. Nosturi helpottaa aika paljon vaihtoa.
      -99 punane passatti

      https://www.nettiauto.com/bmw/535/9505964

      Tuikun softat
      Webasto retrofitit (myös F sarjaan)
      BMW Maahantuonti ammattitaidolla
      Laatikon huuhtelut (myös F sarjaan)
      Vuokraamme otsonaattoreita,painehuuhtelulaitteita ym..

      www.mcars.fi

      Kysy 041-5056506

      https://www.facebook.com/MCarsOulu/

      INPA DIS BMW Scanner VCDS OPCOM ,MB Star

      Webasto,BMW,VW,OPEL,MB Vikakoodinluvut,Koodaukset,N47 jakopää remontit.RAVENOL öljyt edullisesti

      Comment

      • Gonzalez
        BTCF Member
        • Jun 2003
        • 2632
        • Seinäjoki

        #4
        Kokonaan deletointi, vaikka ei olisi EGR ohjelmoitukaan pois käytöstä:
        Termariton EGR "pakokaasuputki" esim. E39:n M57 koneesta tai jostain manuaalivaihteisesta. Ruuvaat sen paikalleen, tulppaat termarin letkut sopivilla pulteilla+tiivisteliimalla ja klemmareilla. ---> Ja heität termarin roskikseen. Ja näin on yksi murhe vähemmän.
        Last edited by Gonzalez; 15-10-2014, 11:44.
        530d GT F07 2010
        325i E30 Cabriolet 1987

        Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

        Comment

        • Kosta87
          Bimmer Rookie
          • Jul 2013
          • 178
          • Finland

          #5
          Tälläistä huomattu lämmöissä tänään +2celciuksen kelissä työmatkalla:

          Ajelin 100km/h ja ensimmäiseen 10km lämpes just 80c. Tästä seuraavat 10km ja lämpöjä 87c, jonka jälkeen ajelin kuorma-auton perässä 60km/h ja lämmöt tippui nopeasti 82c. Lämmöt pysyivät lopun matkan (5km) 82-84c.

          EGR termari sekä päätermari vaihdettu vajaa vuosi sitten ja niiden vaihdolla ei silloin ollut kauheasti merkitystä lämpöihin. Nyt kun talvi tulee niin taas alkoi kiehtomaan nuo lämmöt.

          Eli pitääkö lämpöjen normaalisti nousta kuinka nopeasti ja kuinka ylös kun lähetään kylmällä autolla liikkeelle? Se kierroslukumittarin lämpömittari oli tuon oman matkan lopussa siellä yhden pykälän päälle 4500.

          Comment

          • Ha2
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 1786
            • Oulu

            #6
            Eilen vaihdoin E61 525d LCI:hin EGR-termostaatin. Muuten tosiaan helppo ja nopea homma mutta EGR:n alipaineltkua oli vaikea saada vedettyä ulos, koska edessä oli joku ihme tukirauta. Lopuksi piti vääntää pihdeillä sitä L-mallisen raudan kulmaa vähän loivemmaksi, jotta letku mahtui tulemaan ulos. Sen jalkeen homma oli helppo ja lopuksi väänsin tukiraudan alkuperäiseen kulmaansa. EGR-termostaatin vaihdon vaikutus oli +10-12 astetta käyntilämpötilaan ja tasaisempi käyntiääni. Mutta vielä mennään liian alhaisilla lämmöillä. Seuraavaksi sitten päätermostaatti.

            EGR-termostaatin ostin Motonetistä hintaan n. 25 €. Käteen tuli Behrin paketti, jossa termostaatista oli vinguteltu BMW-logot pois. Wetterillä merkkiliikkeessä olisi halunnu siitä BMW Club Finnlandin alennuksilla 66 €.
            E61 525d LCI

            Comment

            • jjanii
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2012
              • 629
              • joensuu

              #7
              paljon muilla lämmöt näillä -0-10 asteen pakkasilla joilla ei egrää ole? ites otin kokonaan pois ja matkassa näyttää lämmöt 37-42 vauhdista riippuen..

              Comment

              • eemi
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2006
                • 303
                • Heinola

                #8
                Originally posted by jjanii View Post
                paljon muilla lämmöt näillä -0-10 asteen pakkasilla joilla ei egrää ole? ites otin kokonaan pois ja matkassa näyttää lämmöt 37-42 vauhdista riippuen..
                Sigun 530xd ollut mulla vasta reilun kuukauden enkä tiedä onko egr poistettu käytöstä, mutta 40km matkalla, josta maantietä n. puolet nousi lämmöt maks. 72 asteeseen. Onko normaalia, vai pitäisikö alkaa termari jumppaan? Ei varsinaisesti kyllä vastaa kysymykseesi mutta vastasin kuitenkin. Lämpöä oli ajon aikana 2,5 astetta plussalla.

                Auto kyllä lämpeää sisätiloiltaan, mutta ei mielestäni läheskään yhtä nopeasti kuin edellinen e46 320d.
                Nyt: G31 520d X-drive -18 M-sport Carbon schwarz

                ex:
                e70 X5 30d -08 M-sport Individual Ruby Schwarz
                e91 320d -11 Alpinweiss III
                e61 530xd LCI -07 M-sport Titansilber
                e46 320d -03 touring M-Sport II Black Sapphire Metallic
                e39 520i -97 touring Schwarz II
                e34 525i -89 Luxorbeige metallic
                e34 520i -89 Diamantschwarz

                Comment

                • Fabsu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 1754

                  #9
                  Originally posted by eemi View Post
                  Sigun 530xd ollut mulla vasta reilun kuukauden enkä tiedä onko egr poistettu käytöstä, mutta 40km matkalla, josta maantietä n. puolet nousi lämmöt maks. 72 asteeseen. Onko normaalia, vai pitäisikö alkaa termari jumppaan? Ei varsinaisesti kyllä vastaa kysymykseesi mutta vastasin kuitenkin. Lämpöä oli ajon aikana 2,5 astetta plussalla.

                  Auto kyllä lämpeää sisätiloiltaan, mutta ei mielestäni läheskään yhtä nopeasti kuin edellinen e46 320d.
                  No ei todellakaan ole normaalia. Lämmöt sinne yheksänkympin kieppeille, niin kaikki on kunnossa. Termareita nyt nopeasti vaihtamaan, ettei mene dpf tukkoon!
                  AUDI e-tron Sportback Edition S line 55 quattro

                  ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
                  e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
                  e30 318i -88

                  Comment

                  • eemi
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2006
                    • 303
                    • Heinola

                    #10
                    Originally posted by Fabsu View Post
                    No ei todellakaan ole normaalia. Lämmöt sinne yheksänkympin kieppeille, niin kaikki on kunnossa. Termareita nyt nopeasti vaihtamaan, ettei mene dpf tukkoon!
                    Näin vähän uumoilinki, onko mahoton homma vaihtaa ite jos pysyy ees vähän työkalut käsissä? Mistä kannattaisi osia alkaa haalimaan, tekeekö mätänetin osilla mitään?
                    Nyt: G31 520d X-drive -18 M-sport Carbon schwarz

                    ex:
                    e70 X5 30d -08 M-sport Individual Ruby Schwarz
                    e91 320d -11 Alpinweiss III
                    e61 530xd LCI -07 M-sport Titansilber
                    e46 320d -03 touring M-Sport II Black Sapphire Metallic
                    e39 520i -97 touring Schwarz II
                    e34 525i -89 Luxorbeige metallic
                    e34 520i -89 Diamantschwarz

                    Comment

                    • MajorDrake
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 7531
                      • Jyväshyvä

                      #11
                      Ei termareita kannata vaihdella jos lämmöt normiajossa nousee selvästi 80 asteen päälle, 88-90 astetta on toki ihanteellinen mutta sinne päästäkseen termareita sais olla kokoajan vaihtamassa...
                      M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                      Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                      Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                      Comment

                      • böntti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2011
                        • 2857
                        • Tampere

                        #12
                        Ja 75c on raja sille että dpf-poltto käynnistyy.
                        -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                        -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                        -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                        -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                        -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                        Comment

                        • Ile R
                          Bimmer Rookie
                          • Dec 2005
                          • 32
                          • Kajaani

                          #13
                          Missäs kilometreissä ja ajassa noita on tarvinnut vaihtaa? Itselle tuli alle e60 535d -05vm ja termarit on vaihdettu 1/11 90tkm sitten. Tänään lämmöt nousi enimmillään 92 asteeseen ja tippui kyllä vauhdin tiputtua ja alamäissä sinne 80c. Milloin vesipumppu kannattaisi uusia? Kilometrejä 243tkm tällä hetkellä ja en huomannut kuiteista ja huoltokirjasta että olisi vaihdettu.

                          T:Ile

                          Comment

                          • jjanii
                            Bimmer Fanatic
                            • Apr 2012
                            • 629
                            • joensuu

                            #14
                            Originally posted by iippo vinetto View Post
                            Missäs kilometreissä ja ajassa noita on tarvinnut vaihtaa? Itselle tuli alle e60 535d -05vm ja termarit on vaihdettu 1/11 90tkm sitten. Tänään lämmöt nousi enimmillään 92 asteeseen ja tippui kyllä vauhdin tiputtua ja alamäissä sinne 80c. Milloin vesipumppu kannattaisi uusia? Kilometrejä 243tkm tällä hetkellä ja en huomannut kuiteista ja huoltokirjasta että olisi vaihdettu.

                            T:Ile
                            alkaahan se ääntä pitämään kun on hajoamassa yleensä, (tai itse ainakin) vaihdan termarien vaihdon yhteydessä vesipumpunkin

                            Comment

                            • Budder
                              Bimmer Rookie
                              • Jan 2006
                              • 96

                              #15
                              Kylmä e6x...

                              Täälläkin kylmä e60 535d :think
                              Ajoin n.140km josta osa motaria ,niin lämmöt olivat 53-59c ja lämpötila ulkona +2c. Sisälle puhalsi +35-40,5c asteista ilmaa...
                              egr ohjelmoitu pois käytöstä.
                              Uutta termariako vaihtamaan vai keula lähes tukittuna talvi ajellen?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎