Ilmastointi automaattiasetuksella ja menee pitkään ennenkuin auto lämpiää sisältä kunnolla, keski ja sivusuulakkeista tulee kylmää ilmaa jopa sittenkin kun muualta alkaa tulla lämmintä.
Eilen ajelin 60km matkan eikä hirveän lämpöiseltä tuntunut ensimmäisen 20km aikana sisäilma. Pistin manuaalisäädölle ja suljin keski/sivusuulakkeet, puhallin nopeus pykälää pienemmälle kuin automaatti sitä pitää.
Auto lämpesi todella hyvin ja joka puolelta tuli lämmintä kabiiniin, asetusarvo edelleen +22.
Pitää vielä katsoa koneen lämmöt varmuudeksi.
Selitys taitaa olla sekava.
Ilmastointi automaattiasetuksella ja menee pitkään ennenkuin auto lämpiää sisältä kunnolla, keski ja sivusuulakkeista tulee kylmää ilmaa jopa sittenkin kun muualta alkaa tulla lämmintä.
Eilen ajelin 60km matkan eikä hirveän lämpöiseltä tuntunut ensimmäisen 20km aikana sisäilma. Pistin manuaalisäädölle ja suljin keski/sivusuulakkeet, puhallin nopeus pykälää pienemmälle kuin automaatti sitä pitää.
Auto lämpesi todella hyvin ja joka puolelta tuli lämmintä kabiiniin, asetusarvo edelleen +22.
Pitää vielä katsoa koneen lämmöt varmuudeksi.
Selitys taitaa olla sekava.
Sama huomattu, koneen lämmöt normaalit. Merkkihuollossa sanovat bemarin ominaisuudeksi. Tuulilasille ja jaloille kuumaa mutta keskisuulakkeista haaleaa.
Ja tosiaan automaatilla suht hitaasti kabiini lämpeää, mutta sitten kun on lämmennyt niin kyllä tarkenee ja pelaa hyvin automaatilla.
Testilenkki ajettu, vaihtelevilla nopeuksilla 60-100kmh yhteensä 25km.
Salavalikko.
Lähtölukema +66 ja nousi nopeasti n.3km matkalla 80kmh nopeudella +79C
Tasaisella ajonopeudella 100kmh n.4km matkalla pysyi +80C tasan.
Nopeudenlasku 60kmh ja lämmöt pysyi +77 tasolla.
Nyt pihassa tyhjäkäynnillä n.5min ja noussut +84C
10min ja +87....+88....+89...+90....+92 ja pysähtyi +93.
Sisäpuhallus kuumalle ja nyt laskee lämmöt koneessa.
Testilenkki ajettu, vaihtelevilla nopeuksilla 60-100kmh yhteensä 25km.
Salavalikko.
Lähtölukema +66 ja nousi nopeasti n.3km matkalla 80kmh nopeudella +79C
Tasaisella ajonopeudella 100kmh n.4km matkalla pysyi +80C tasan.
Nopeudenlasku 60kmh ja lämmöt pysyi +77 tasolla.
Nyt pihassa tyhjäkäynnillä n.5min ja noussut +84C
10min ja +87....+88....+89...+90....+92 ja pysähtyi +93.
Sisäpuhallus kuumalle ja nyt laskee lämmöt koneessa.
Ulkolämpötila +5
Termari(t) paskana. Pakkasten kiristyessä tilanne pahenee tuosta.
AUDI e-tron Sportback Edition S line 55 quattro
ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
e30 318i -88
Näin epäilinkin ja netti lämpimänä etsin juuri termareiden sijaintia konehuoneesta.
Kannattaako suosiolla ostaa Laakkoselta alkuperäiset ?.
Juu. OEM osaa. -ellet halua olla vaihtamassa tiuhaan niitä. Muistaakseni ovat Behrin tekemiä.
Egr termari voi löytyä jopa ihan vaikka Fixus liikkeestä.
Jarppa
BMW i4M50 individual -23 exiä: BMW 545e -21
BMW F33 435xd -15
M550xd-12 e93 330da -08
Dodge Stealth RT/TT -91
Ford Thunderbird SC -91
Olds Supreme avo -71
Chevy Chevelle 2d HT -72
EGR-termostaatille ei taida olla vieläkään tarvikevalmistajaa. Niinpä tarvikkeena myydyt EGR-termarit ovat todennäköisesti orkkiskamaa josta vain BMW-logo on jyrsitty pois.
Muttei se EGR-termari järkyttäviä maksa ees marmorilla.
Ennen päätermarin vaihtoa oli lämmöt max 81. Nyt on siinä 90 paikkeilla maantiellä mutta tänään taajamassa ~50km/h vauhdeissa nousi jopa 98 josta putosi 95 melko nopeasti. Taitaa olla vähän turhan lämmintä jo tuo? Lieköhän ollut dpf-poltto käynnissä? Onko muuten jotain mistä näkee milloin polttaa ja miten kauan tuo kestää?
Ennen päätermarin vaihtoa oli lämmöt max 81. Nyt on siinä 90 paikkeilla maantiellä mutta tänään taajamassa ~50km/h vauhdeissa nousi jopa 98 josta putosi 95 melko nopeasti. Taitaa olla vähän turhan lämmintä jo tuo? Lieköhän ollut dpf-poltto käynnissä? Onko muuten jotain mistä näkee milloin polttaa ja miten kauan tuo kestää?
Ei oo liian lämmin tuo 98 astetta. Ihan normaali jos poltto käynnissä. Eikä nää mistää polton käynnisoloa/kestoa. Salavalikosta näkee, kun lämmöt on korkeemmalla ja kulutusmittari näyttää pari litraa korkeempia lukemia. Jotkun sanoo, että käyntiäänessäkin ois eroa, mutta itse on huomaa mitään eroa äänessä, kun poltto käynnissä.
AUDI e-tron Sportback Edition S line 55 quattro
ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
e30 318i -88
Aamulla testailin lisää, samalla myös lohkolämmittimen tehoa hieman.
Ulkolämpö +6C
Moottorin lämpö +27C (töpselissä 1h)
Lämpeni 4km matkalla +73C:een
30km matkalla +80C:een. Moottoritiellä 110-120 nopeudessa +83.
Huomenna termarit tilaukseen ja vkloppuna on vaihdettava.
Motonetistä löytyisi näköjään molemmat mutta kysäistään nyt Laakkoselta kuitenkin, pienen hintaeron takia ei huvita monen tunnin jumppaa toistaa joka vuosi.
Motonetistä saat EGR:ään Behr-merkkisen alkuperäistermostaatin. Vähän aikaa sitten kirjoitin tähän topikkiin, että Oulussa merkkiliike Wetteri oli vailla 66 euroa EGR-termostaatista ja Motonetistä sai saman 25 eurolla.
Termari(t) paskana. Pakkasten kiristyessä tilanne pahenee tuosta.
Ei tunnu pahenevan, nyt -2C ja lämmöt aivan samat kuin aikaisemmilla testeilläkin. Muutoksena nyt pidempi matka ja nopeudella 90kmh lämmöt pysyivät tasan +83C vaikka sisälämmön nosti täydelle asetukselle ja puhalluksen täysille.
Sellainen huomio, kun ylämäkeen painaa kaasun kikdownille asti jolloin ei vielä vaihde vaihdu, nousee koneen lämmöt samantien +85...+88. Laskevat sitten +83:een kun ylämäki loppuu ja palataan tasaiselle maalle.
Testasin huvikseni myös taukolämmittystoiminnan, kun koneen lämmöt oli +48 sammutti puhalluksen, noin 15min kesti ja puhalsi täysin kuumaa sisälle. Lämmön pyynti oli täydet ja puhallus täydellä.
E: lisäsin eilen vajaan litran jäähdytysnestettä jota oli siis kadonnut.
Comment