Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 530d hidas lämpeään ja muutenkin kylmää kyytiä..termariko Part. II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Heguli 31
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 10078
    • KVLA

    #61
    Originally posted by Jpa80 View Post
    Automaatti. Vaihteisto on kyllä vaihdettu tehdasuuteen noin vuosi sitten, mutta onko tuo ongelmallinen osa erillisenä vai samassa paketissa loran kanssa? Ja termostaatti on varmasti mallia china export, en vaan millään jaksa uskoa että suomenmaassa myydään niinkin huonoja varaosia että eivät kuukautta kestä....?
    Kyllä se lämmönvaihdin on ihan erillinen osa (laatikon ulkopuolella siis).Kuten jo aiemmin kirjoitin,niin noita paskoja termostaatteja on kahta lajia:Huonoimmat ei toimi edes heti asennuksen jälkeen ja ne hieman paremmat pettää vasta hetken kuluttua.Joten itse kyllä hommaisin autoon uudet laadukkaammat termarit ensin.Sitten rupeaisi miettimään sitä lämmönvaihdinta,jos aihetta vielä ilmenee.Tosin jos EGR on "poistettu",niin kannattaisiko sen temarin vedenkierto/poisto miettiä uudelleen.

    Tuon laatikon lämmönvaihtimen toiminnan voit toki testata jos puristat sen vesiletkun lyttyyn (estää vedenkierron vaihtimessa) ja katsot testilenkillä vaikutuksen lämpöjen nousuun.

    Uusi oem-osa maksaa Suomessa +200€ ja vaihtotyö päälle.
    Last edited by Heguli 31; 30-11-2014, 18:28.

    Comment

    • Jpa80
      Bimmer Rookie
      • Sep 2013
      • 133
      • Pirkanmaa

      #62
      Originally posted by Heguli 31 View Post
      Kyllä se lämmönvaihdin on ihan erillinen osa (laatikon ulkopuolella siis).Kuten jo aiemmin kirjoitin,niin noita paskoja termostaatteja on kahta lajia:Huonoimmat ei toimi edes heti asennuksen jälkeen ja ne hieman paremmat pettää vasta hetken kuluttua.Joten itse kyllä hommaisin autoon uudet laadukkaammat termarit ensin.Sitten rupeaisi miettimään sitä lämmönvaihdinta,jos aihetta vielä ilmenee.Tosin jos EGR on "poistettu",niin kannattaisiko sen temarin vedenkierto/poisto miettiä uudelleen.

      Tuon laatikon lämmönvaihtimen toiminnan voit toki testata jos puristat sen vesiletkun lyttyyn (estää vedenkierron vaihtimessa) ja katsot testilenkillä vaikutuksen lämpöjen nousuun.

      Uusi oem-osa maksaa Suomessa +200€ ja vaihtotyö päälle.
      Mitä tarkoitat tuolla "termarin vedenkierto/poisto miettiä uudelleen" kohdalla?

      Comment

      • BMW525Xda
        BTCF Member
        • Feb 2014
        • 8681
        • Xxxxxx

        #63
        Jos kyseinen vaihteiston lämmönvaihdin on hajalla niin kumpaan suuntaan laatikon öljyn lämmöt menee, pystyisikö impalla katsomaan tuon vaihtimen kunnon ilman kikkailuja ?

        Comment

        • Heguli 31
          BTCF Member
          • Oct 2004
          • 10078
          • KVLA

          #64
          Originally posted by Jpa80 View Post
          Mitä tarkoitat tuolla "termarin vedenkierto/poisto miettiä uudelleen" kohdalla?
          Eikös porukat ole noita EGR systeemejä heittäneet kuikkaan ja tulpanneet "systeemit" tuon ohjelmoinnin yhteydessä?Eli ei huolta ainakaan EGR termarin toiminnasta sen jälkeen.
          Last edited by Heguli 31; 30-11-2014, 21:55.

          Comment

          • Heguli 31
            BTCF Member
            • Oct 2004
            • 10078
            • KVLA

            #65
            Originally posted by BMW525Xda View Post
            Jos kyseinen vaihteiston lämmönvaihdin on hajalla niin kumpaan suuntaan laatikon öljyn lämmöt menee, pystyisikö impalla katsomaan tuon vaihtimen kunnon ilman kikkailuja ?
            Se öljyhän kiertää aina samaan suuntaan.Vain veden kierto ei toimi oikein (on jatkuva virtaus),jos lämmönvaihdin "laskee läpi".Ja vesi/neste jäähtyy koko ajan.Vai ymmärsinköhän kysymyksesi oikein?
            Last edited by Heguli 31; 30-11-2014, 19:30.

            Comment

            • BMW525Xda
              BTCF Member
              • Feb 2014
              • 8681
              • Xxxxxx

              #66
              Originally posted by Heguli 31 View Post
              Se öljyhän kiertää aina samaan suuntaan.Vain veden kierto ei toimi oikein (on jatkuva virtaus),jos lämmönvaihdin "laskee läpi".Ja vesi/neste jäähtyy koko ajan.Vai ymmärsinköhän kysymyksesi oikein?
              Kyllä, ymmärsit oikein.
              Eli silloin käytännössä vaihteiston öljyn lämpötila on alhainen ja tämän luultavasti näkee testerilläkin (?)

              Comment

              • ekaBMW
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2010
                • 450
                • Oulu

                #67
                Originally posted by BMW525Xda View Post
                Kyllä, ymmärsit oikein.
                Eli silloin käytännössä vaihteiston öljyn lämpötila on alhainen ja tämän luultavasti näkee testerilläkin (?)
                Paljonkos se laatikon lämpö olisi normaalisti? Siis talvella.
                Itsellä joskus mittasin ja taisi pakkasella olla 30-40 välillä mutta onko tuo normaali?

                Jos laatikon normaali lämpötila on yli noin 70 niin silloin vuotava vaihdin laskisi laatikon lämpötilaa normaalista.
                Jos laatikon normaali lämpötila on alle noin 50 niin vuotava vaihdin nostaa (turhaan) laatikon lämpöjä.
                Vai miten?

                Vai tuleeko vesi vaihtimelle suoraan syyläristä (pakkasella siis tosi kylmänä)? Mutta silloinhan se ei vaikuta moottorin lämpöihin...

                Joskus olen yrittänyt löytää kuvaa tuosta vesikierrosta kokonaisuutena mutta on löytyny vain moottori/sisälämppäri osuus.
                F11 530d xDrive 09/16
                Ex E60 530d xDrive A 10/08
                Ex E60 520dA 09/08 liisari
                Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
                Ex Opel Kadett 1.6 -89

                Comment

                • BMW525Xda
                  BTCF Member
                  • Feb 2014
                  • 8681
                  • Xxxxxx

                  #68

                  Comment

                  • pouri
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2007
                    • 370
                    • 06 area

                    #69
                    Ei se vuotava laatikon termari nosta laatikon lämpöjä, vaan pitää niitä matalalla, eikä ne pääse nousemaan normaaliin missään vaiheessa. Laatikon vuotava termari laskee myös moottorin lämpöjä, kun vesi pääsee syylärille vaikka lämmöt on matalalla.

                    Eli sama mikä kolmesta termarista (moottori, egr, laatikko(jos automaativaihteet)) vuotaa, niin vesi pääsee syylärille ja jäähtyy -> moottori ei saavuta normaalia lämpöä.
                    Diesel, fuel of satin man

                    Comment

                    • ekaBMW
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2010
                      • 450
                      • Oulu

                      #70
                      En epäile etteikö tuo jäähdytä moottoria. Haluan ymmärtää miksi.

                      Laatikon vuotava termari laskee myös moottorin lämpöjä, kun vesi pääsee syylärille vaikka lämmöt on matalalla.
                      Mitä se haittaa jos vaihtimen kylmä vesi pääsee syylärille? Ei se moottoria jäähdytä kun moottorin termostaatti on kiinni.

                      Se on sitten toinen juttu jos moottorin termari ohitetaan EGR/vaihdin osalta. Pumpun kautta veden on kuitenkin kierrettävä joten ainakin osa vuotaneesta vedestä joutuu koneesenkin.
                      Jos moottori ja vaihdin on sarjassa niin riippuen veden kiertosuunnasta joko moottorin tai laatikon jäähdytys heikkenee kesäkelillä. Tällä ei ole täällä merkitystä mutta maailmalla on paljon kuumempiakin maita joissa on moottorin jäähdytysongelmia ilman vaihtimiakin.

                      Niin joo paljonko se laatikon normaali lämpötila on pakkasella ja vaikka nollakelillä? Vois itseltäkin tarkistaa ja verrata kun on epäilyksiä ettei toimisi oikein.
                      Itsellä kokemuksia että 60 asti lämpö nousee ihan hyvin mutta sen jälkeen hidastuu eikä ainakaan 15km työmatkalla nouse kuin 70 paikkeille.
                      F11 530d xDrive 09/16
                      Ex E60 530d xDrive A 10/08
                      Ex E60 520dA 09/08 liisari
                      Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
                      Ex Opel Kadett 1.6 -89

                      Comment

                      • Whispi
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2009
                        • 131
                        • Tampere

                        #71
                        Originally posted by ekaBMW View Post
                        En epäile etteikö tuo jäähdytä moottoria. Haluan ymmärtää miksi.


                        Mitä se haittaa jos vaihtimen kylmä vesi pääsee syylärille? Ei se moottoria jäähdytä kun moottorin termostaatti on kiinni.

                        Se on sitten toinen juttu jos moottorin termari ohitetaan EGR/vaihdin osalta. Pumpun kautta veden on kuitenkin kierrettävä joten ainakin osa vuotaneesta vedestä joutuu koneesenkin.
                        Jos moottori ja vaihdin on sarjassa niin riippuen veden kiertosuunnasta joko moottorin tai laatikon jäähdytys heikkenee kesäkelillä. Tällä ei ole täällä merkitystä mutta maailmalla on paljon kuumempiakin maita joissa on moottorin jäähdytysongelmia ilman vaihtimiakin.

                        Niin joo paljonko se laatikon normaali lämpötila on pakkasella ja vaikka nollakelillä? Vois itseltäkin tarkistaa ja verrata kun on epäilyksiä ettei toimisi oikein.
                        Itsellä kokemuksia että 60 asti lämpö nousee ihan hyvin mutta sen jälkeen hidastuu eikä ainakaan 15km työmatkalla nouse kuin 70 paikkeille.
                        En osaa nyt laatikon lämmöistä sanoa, mutta sen verran sanon että omassa ex -04 530d:ssä vaihdettiin ensin molemmat termarit eikä lämmöt nousseet normaaleihin. Vasta kun lämmönvaihdin vaihdettiin niin lämmöt nousivat tuonne normaaliin 88c. Vaihtimen hinta oli ~200e marmoritiskillä ja vaihtotyö tapahtui jarruremontin yhteydessä enkä muista nyt työn osuutta.
                        -12 E70 40d

                        Ex:
                        -11 Porsche 958
                        -11 F11 535dA
                        -09 E90 330dA
                        -09 E61 530dA
                        -09 E60 530xdA
                        -04 E60 530dA

                        +10 muuta kakkoskolmos värkkiä

                        Comment

                        • Mlatvala
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2003
                          • 3553
                          • Kuopio

                          #72
                          JA taas on termari tilattu. Edellisen olen näemmä tilannut vuosi sitten.

                          Vaikka tuon päätermarin vaihtoon on jo rutinoitunut niin silti se ottaa pari tuntia
                          E61 535d alkuunsa viritetty.

                          Comment

                          • MajorDrake
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 7531
                            • Jyväshyvä

                            #73
                            Originally posted by ekaBMW View Post

                            Mitä se haittaa jos vaihtimen kylmä vesi pääsee syylärille? Ei se moottoria jäähdytä kun moottorin termostaatti on kiinni.

                            Se on sitten toinen juttu jos moottorin termari ohitetaan EGR/vaihdin osalta. Pumpun kautta veden on kuitenkin kierrettävä joten ainakin osa vuotaneesta vedestä joutuu koneesenkin.
                            Jos moottori ja vaihdin on sarjassa niin riippuen veden kiertosuunnasta joko moottorin tai laatikon jäähdytys heikkenee kesäkelillä. Tällä ei ole täällä merkitystä mutta maailmalla on paljon kuumempiakin maita joissa on moottorin jäähdytysongelmia ilman vaihtimiakin.

                            Niin joo paljonko se laatikon normaali lämpötila on pakkasella ja vaikka nollakelillä? Vois itseltäkin tarkistaa ja verrata kun on epäilyksiä ettei toimisi oikein.
                            Itsellä kokemuksia että 60 asti lämpö nousee ihan hyvin mutta sen jälkeen hidastuu eikä ainakaan 15km työmatkalla nouse kuin 70 paikkeille.

                            Sitä se haittaa että laatikon lämmönvaihtimelta vedet kulkeutuu vesipumpulle joten kylmää vettä pääsee koneeseen... Kai katsoit sen aiemmin linkitetyn kuvan, vesi kiertää syyläristä lämmönvaihtimen kautta koneeseen...
                            M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                            Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                            Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                            Comment

                            • Mlatvala
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2003
                              • 3553
                              • Kuopio

                              #74
                              Originally posted by Mlatvala View Post
                              JA taas on termari tilattu. Edellisen olen näemmä tilannut vuosi sitten.

                              Vaikka tuon päätermarin vaihtoon on jo rutinoitunut niin silti se ottaa pari tuntia
                              JA jatketaan harjotuksia. Taas on egr termari tilattu. Edellinen kesti vuoden ja 3 kk. Saas nähdä joko laatikonlauhdutinkin on jo antautunut. Huomenna selviää. Ehanata
                              E61 535d alkuunsa viritetty.

                              Comment

                              • Prison
                                BTCF Member
                                • Feb 2006
                                • 633
                                • Kankaanpää

                                #75
                                Tää termarijumppa on kyl riesa näitten kans itekki n. vuosi sitten päätermarin vaihdoin ja nyt taas viime viikolla egr:n kera.. Pysyy taas hienosti ~90 asteessa kokoajan ja muutenkin kulutus tippu

                                Pari bemaria

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎