Jostakin joskus luin että voisi johtua termostaatista, jos se on viallinen niin yrittää sulkeutua mutta ei mene kiinni ja siitä johtuu epäsäännöllinen naputus. Termostaatti ei pitäisi yrittää sulkeutua enään (oisko ollu??) 70-75c asteen jälkeen. Joten voisit kokeilla että loppuuko naputus, kun moottorin lämmöt nousee lähelle 90c astetta. Itse termostaatin vaihtaneena katsoin vanhan rakennetta ja siellä oli sellaista osaa joka voisi aiheuttaa kyseisen äänen. :think
Jostakin joskus luin että voisi johtua termostaatista, jos se on viallinen niin yrittää sulkeutua mutta ei mene kiinni ja siitä johtuu epäsäännöllinen naputus. Termostaatti ei pitäisi yrittää sulkeutua enään (oisko ollu??) 70-75c asteen jälkeen. Joten voisit kokeilla että loppuuko naputus, kun moottorin lämmöt nousee lähelle 90c astetta. Itse termostaatin vaihtaneena katsoin vanhan rakennetta ja siellä oli sellaista osaa joka voisi aiheuttaa kyseisen äänen. :think
Niin, ääntä ei ole kylmänä, voi johtua myös siitä, että tyhjäkäynti on hieman korkeampi kuin lampösenä.
Mitenkäs tähän termostaatti teoriaan sopii se, että kun hieman nostaa kierroksia, niin ääni häviää.. Tähän vedoten, olen miettinyt öljynpaineen merkitystä ääneen.
Onko tyhjäkäynnillä paljon pienempi öljynpaine, kuin esim 200rpm ylempänä.
Miten alhaalla teillä muilla on tyhjäkäynti?
Mittarista arvioiden minulla on jossain 600-650rpm.
Kyllä mää kuiten veikkaisin enemmän sille alipainesolenoidille mitä arvuuteltiin aikasemmin. Eikä oo huono sekään Termostaatti. Kierrokset nousee = vesipaine kasvaa = termari kusee enemmän läpi.
Vikakoodinluku, Livedata,Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti Kissvesala.fi
Priva tai o443424479
Kyllä mää kuiten veikkaisin enemmän sille alipainesolenoidille mitä arvuuteltiin aikasemmin. Eikä oo huono sekään Termostaatti. Kierrokset nousee = vesipaine kasvaa = termari kusee enemmän läpi.
Niin. Ääntä ei kuulu kylmällä koneella.
Egr termarin vaihdoin pari kuukautta sitten ja nyt lämmöt on siellä 80 asteen tietämissä.
Missä kohdin tarkasti ottaen päätermostaatti majailee? Jos stetoskoopilla sais siihen osuman, niin sais varmuuden asiaan.
Egr solenoidin pois sulkemiseksi kokeilin painaa tukkoon sen egr venttiililtä lähtevän alipaineletkun. Näin joku osasi neuvoa. Ei vaikutusta ääneen.
Itsellä entinen e46 e320dA piti saman kuuloista ääntä ennen ku suli 4 pytyltä mäntä.
Johtu suuttimien ohivuodosta ja nellos pytyllä sitä oli reilusti.
Ootko tsekannut ohivuotoja tuli vaan mieleen? :think
Last edited by Benzi87; 10-01-2015, 00:54.
Reason: Kuvaa
Näkyykö ne kuitenkin korjausarvoissa jos on rikki :think:think:think
Ei välttämättä näy. Kaverin autossa kaks piezoa oli paskana Korjausarvot oli hyvät ja loppujen lopuksi jätti tien laitaan. Vikakoodit 5 ja 6 suuttimista mutta vika oli 3 ja 4 suuttimissa. Pietsoissa semmonen keraaminen osa joka vettyy ja alkaa päästämään sähköä läpi. Tämä kyseinen pirssi pelas kylmänä niinku kuuluuki. Lämpimänä pysy käynnissä noin 5sekuntia kerrallaan. Vika löyty vasta mekkeröimällä suuttimet. Normi yleismittarilla ei saatu läpilyöntiä esiin mutta mekkerillä ku pukkas 500volttia suuttimiin niin kaks suutinta päästi siitä lämpimänä ison osan runkoon.
Vikakoodinluku, Livedata,Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti Kissvesala.fi
Priva tai o443424479
Ei välttämättä näy. Kaverin autossa kaks piezoa oli paskana Korjausarvot oli hyvät ja loppujen lopuksi jätti tien laitaan. Vikakoodit 5 ja 6 suuttimista mutta vika oli 3 ja 4 suuttimissa. Pietsoissa semmonen keraaminen osa joka vettyy ja alkaa päästämään sähköä läpi. Tämä kyseinen pirssi pelas kylmänä niinku kuuluuki. Lämpimänä pysy käynnissä noin 5sekuntia kerrallaan. Vika löyty vasta mekkeröimällä suuttimet. Normi yleismittarilla ei saatu läpilyöntiä esiin mutta mekkerillä ku pukkas 500volttia suuttimiin niin kaks suutinta päästi siitä lämpimänä ison osan runkoon.
Voi voi. Minun autossa käynnissä eikä kulkupuolessa mitään ongelmaa.
Lähtee hyvin käyntii sekä kylmänä että kuumana. Oireileeko suutin mitenkään muuten kuin äänenä.
Voiko suuttimien liittimiä käyttää irti koneen käydessä? Näinhän saisi ainakin paikallistettua jos ääni johtuu suuttimesta.
Itsellä entinen e46 e320dA piti saman kuuloista ääntä ennen ku suli 4 pytyltä mäntä.
Johtu suuttimien ohivuodosta ja nellos pytyllä sitä oli reilusti.
Ootko tsekannut ohivuotoja tuli vaan mieleen? :think
miten kauan nakutti, ennen kuin suli mäntä? Tuossa äänessä tuo epäsäännöllisyys hämää. Vaikea kuvitella mistä tulee.
Ja tuo linkitetty Nm nahkasaapikkaan auton ääni on juuri samanlainen kuin omassa.
Voiko kahdessa eri autossa suutin naksua juuri samaan epäsäännölliseen rytmiinsä?
Tuossa nahkasaapikkaan autossa oli suutin vika jo pois suljettu, tosin merkkikorjaamossa:think
Egr termarin vaihdoin pari kuukautta sitten ja nyt lämmöt on siellä 80 asteen tietämissä.
Missä kohdin tarkasti ottaen päätermostaatti majailee? Jos stetoskoopilla sais siihen osuman, niin sais varmuuden asiaan.
Egr solenoidin pois sulkemiseksi kokeilin painaa tukkoon sen egr venttiililtä lähtevän alipaineletkun. Näin joku osasi neuvoa. Ei vaikutusta ääneen.
Termariateoriassa oli muistaakseni se että kierrosten nostaminen aiheutti äänen loppumisen.Kuten joku mainitsi niin se olisi ihan loogista kun virtaus kasvaa ja matalapaineinen virtaus voi aiheuttaa läpässä tms. epämääräistä napsumista. Jos sulla ei lämmöt nouse 90c niin päätermari on myös rikki. Mutta varmaan vain osittain, koska lämmöt nousee 80c asteeseen. Napsuminen lämpimällä moottorilla voisi myös johtua siitä että kun termarin metalliosat lämpenee niin joku yliliikkuu ja alkaa napsumaan tai termari ei sulkeudu kuin osittain ja yrittää sulkea sitä kokonaan. Kokeile ihmeessä kuunnella päätermaria ja mielellään vaihda se.
Termariateoriassa oli muistaakseni se että kierrosten nostaminen aiheutti äänen loppumisen.Kuten joku mainitsi niin se olisi ihan loogista kun virtaus kasvaa ja matalapaineinen virtaus voi aiheuttaa läpässä tms. epämääräistä napsumista. Jos sulla ei lämmöt nouse 90c niin päätermari on myös rikki. Mutta varmaan vain osittain, koska lämmöt nousee 80c asteeseen. Napsuminen lämpimällä moottorilla voisi myös johtua siitä että kun termarin metalliosat lämpenee niin joku yliliikkuu ja alkaa napsumaan tai termari ei sulkeudu kuin osittain ja yrittää sulkea sitä kokonaan. Kokeile ihmeessä kuunnella päätermaria ja mielellään vaihda se.
Joo, kyllä tuo termostaatti täytyy tutkia. En ole lämpöjen takia jaksanut ruveta termaria vaihtamaan, kun kyse on vaan vajaasta 10 asteesta, eikä autossa ole pdf suodatinta. Mutta jos ääni tulee termarista, niin vaihtuu heti!!!
Comment