Announcement

Collapse
No announcement yet.

530d outo nakse tyhjäkäynnillä. Ääni Paikallistettu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ptoivola
    Bimmer Rookie
    • Jan 2014
    • 61
    • Kokkola

    #46
    Nahkasaappikas on kysellyt btcf:n puolella myös.



    Ei tieten ole löytynyt mitään syytä. :think
    Kesäauto MB S320 cdi -02

    Talvipirssi VW Passat 4 motion 2.0tdi -13

    2. vaimon auto Toyota Prius

    Ex. Audi A6 2.7d aut -11, BMW E61 525D aut touring -10, Seat Exeo Sport 170hp -11, Ford Mondeo -08, MB C200 CDI Avantgarde -09, MB ML 270 CDI -02 AMG Style, Audi A4 2.0 TDI -08, Volvo V50 2.0 TDI -08, Volvo V50 1.8 bensa -06, VW Passat 2.0 TDI -06, Volvo S80 2.5 TDI -01, MB C200 Diesel -94, Volvo 740 2.4 TDI -88

    Comment

    • ptoivola
      Bimmer Rookie
      • Jan 2014
      • 61
      • Kokkola

      #47
      Jostakin joskus luin että voisi johtua termostaatista, jos se on viallinen niin yrittää sulkeutua mutta ei mene kiinni ja siitä johtuu epäsäännöllinen naputus. Termostaatti ei pitäisi yrittää sulkeutua enään (oisko ollu??) 70-75c asteen jälkeen. Joten voisit kokeilla että loppuuko naputus, kun moottorin lämmöt nousee lähelle 90c astetta. Itse termostaatin vaihtaneena katsoin vanhan rakennetta ja siellä oli sellaista osaa joka voisi aiheuttaa kyseisen äänen. :think
      Kesäauto MB S320 cdi -02

      Talvipirssi VW Passat 4 motion 2.0tdi -13

      2. vaimon auto Toyota Prius

      Ex. Audi A6 2.7d aut -11, BMW E61 525D aut touring -10, Seat Exeo Sport 170hp -11, Ford Mondeo -08, MB C200 CDI Avantgarde -09, MB ML 270 CDI -02 AMG Style, Audi A4 2.0 TDI -08, Volvo V50 2.0 TDI -08, Volvo V50 1.8 bensa -06, VW Passat 2.0 TDI -06, Volvo S80 2.5 TDI -01, MB C200 Diesel -94, Volvo 740 2.4 TDI -88

      Comment

      • kaismat
        Bimmer Rookie
        • Dec 2014
        • 139
        • kuopio

        #48
        Originally posted by ptoivola View Post
        Jostakin joskus luin että voisi johtua termostaatista, jos se on viallinen niin yrittää sulkeutua mutta ei mene kiinni ja siitä johtuu epäsäännöllinen naputus. Termostaatti ei pitäisi yrittää sulkeutua enään (oisko ollu??) 70-75c asteen jälkeen. Joten voisit kokeilla että loppuuko naputus, kun moottorin lämmöt nousee lähelle 90c astetta. Itse termostaatin vaihtaneena katsoin vanhan rakennetta ja siellä oli sellaista osaa joka voisi aiheuttaa kyseisen äänen. :think
        Niin, ääntä ei ole kylmänä, voi johtua myös siitä, että tyhjäkäynti on hieman korkeampi kuin lampösenä.
        Mitenkäs tähän termostaatti teoriaan sopii se, että kun hieman nostaa kierroksia, niin ääni häviää.. Tähän vedoten, olen miettinyt öljynpaineen merkitystä ääneen.
        Onko tyhjäkäynnillä paljon pienempi öljynpaine, kuin esim 200rpm ylempänä.
        Miten alhaalla teillä muilla on tyhjäkäynti?
        Mittarista arvioiden minulla on jossain 600-650rpm.

        mitenkähän rvs auttaisi....?
        Last edited by kaismat; 09-01-2015, 20:03.

        Comment

        • BMW525Xda
          BTCF Member
          • Feb 2014
          • 8681
          • Xxxxxx

          #49
          Onko kukaan veikannut suutinta, ääni on epäsäännöllinen = ei jokaisella tahdilla kuulu ja välillä sitten kaksi peräkkäin jne.

          Ääni loppuu kun nostaa kierroksia....suuttimen aukioloajat pitenee ja tihentyy ?

          Comment

          • kaismat
            Bimmer Rookie
            • Dec 2014
            • 139
            • kuopio

            #50
            Originally posted by BMW525Xda View Post
            Onko kukaan veikannut suutinta, ääni on epäsäännöllinen = ei jokaisella tahdilla kuulu ja välillä sitten kaksi peräkkäin jne.

            Ääni loppuu kun nostaa kierroksia....suuttimen aukioloajat pitenee ja tihentyy ?
            Onhan sitäkin puitu. Suuttimia kun stetoskoopilla kuuntelee, niin kaikista kuuluu tasainen naputus.

            Jos suutin olisi aiheuttaja, voiko ääni siitä huonosta palotapahtumasta kantautua öljypohjaan?

            Ja tuo kierrosten pieni nosto hävittää äänen. Voiko rikkinäinen suutin käyttäytyä näin?
            Last edited by kaismat; 09-01-2015, 21:53.

            Comment

            • Kissvesala
              Moderator
              • Jun 2010
              • 3110
              • Liminka

              #51
              Kyllä mää kuiten veikkaisin enemmän sille alipainesolenoidille mitä arvuuteltiin aikasemmin. Eikä oo huono sekään Termostaatti. Kierrokset nousee = vesipaine kasvaa = termari kusee enemmän läpi.
              Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
              Kissvesala.fi
              Priva tai o443424479

              Comment

              • kaismat
                Bimmer Rookie
                • Dec 2014
                • 139
                • kuopio

                #52
                Originally posted by Kissvesala View Post
                Kyllä mää kuiten veikkaisin enemmän sille alipainesolenoidille mitä arvuuteltiin aikasemmin. Eikä oo huono sekään Termostaatti. Kierrokset nousee = vesipaine kasvaa = termari kusee enemmän läpi.
                Niin. Ääntä ei kuulu kylmällä koneella.

                Egr termarin vaihdoin pari kuukautta sitten ja nyt lämmöt on siellä 80 asteen tietämissä.
                Missä kohdin tarkasti ottaen päätermostaatti majailee? Jos stetoskoopilla sais siihen osuman, niin sais varmuuden asiaan.

                Egr solenoidin pois sulkemiseksi kokeilin painaa tukkoon sen egr venttiililtä lähtevän alipaineletkun. Näin joku osasi neuvoa. Ei vaikutusta ääneen.

                Comment

                • Benzi87
                  BTCF Member
                  • Feb 2011
                  • 1106
                  • Oulu

                  #53
                  Itsellä entinen e46 e320dA piti saman kuuloista ääntä ennen ku suli 4 pytyltä mäntä.
                  Johtu suuttimien ohivuodosta ja nellos pytyllä sitä oli reilusti.
                  Ootko tsekannut ohivuotoja tuli vaan mieleen? :think

                  Last edited by Benzi87; 10-01-2015, 00:54. Reason: Kuvaa

                  Comment

                  • Kissvesala
                    Moderator
                    • Jun 2010
                    • 3110
                    • Liminka

                    #54
                    Omassa ainaki piezot, joten niistä nyt ei ohivuotoja ainakaan nuin vain mittailla.
                    Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
                    Kissvesala.fi
                    Priva tai o443424479

                    Comment

                    • MajorDrake
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 7527
                      • Jyväshyvä

                      #55
                      Originally posted by Kissvesala View Post
                      Omassa ainaki piezot, joten niistä nyt ei ohivuotoja ainakaan nuin vain mittailla.
                      Näkyykö ne kuitenkin korjausarvoissa jos on rikki :think:think:think
                      M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                      Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                      Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                      Comment

                      • Kissvesala
                        Moderator
                        • Jun 2010
                        • 3110
                        • Liminka

                        #56
                        Originally posted by MajorDrake View Post
                        Näkyykö ne kuitenkin korjausarvoissa jos on rikki :think:think:think
                        Ei välttämättä näy. Kaverin autossa kaks piezoa oli paskana Korjausarvot oli hyvät ja loppujen lopuksi jätti tien laitaan. Vikakoodit 5 ja 6 suuttimista mutta vika oli 3 ja 4 suuttimissa. Pietsoissa semmonen keraaminen osa joka vettyy ja alkaa päästämään sähköä läpi. Tämä kyseinen pirssi pelas kylmänä niinku kuuluuki. Lämpimänä pysy käynnissä noin 5sekuntia kerrallaan. Vika löyty vasta mekkeröimällä suuttimet. Normi yleismittarilla ei saatu läpilyöntiä esiin mutta mekkerillä ku pukkas 500volttia suuttimiin niin kaks suutinta päästi siitä lämpimänä ison osan runkoon.
                        Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
                        Kissvesala.fi
                        Priva tai o443424479

                        Comment

                        • kaismat
                          Bimmer Rookie
                          • Dec 2014
                          • 139
                          • kuopio

                          #57
                          Originally posted by Kissvesala View Post
                          Ei välttämättä näy. Kaverin autossa kaks piezoa oli paskana Korjausarvot oli hyvät ja loppujen lopuksi jätti tien laitaan. Vikakoodit 5 ja 6 suuttimista mutta vika oli 3 ja 4 suuttimissa. Pietsoissa semmonen keraaminen osa joka vettyy ja alkaa päästämään sähköä läpi. Tämä kyseinen pirssi pelas kylmänä niinku kuuluuki. Lämpimänä pysy käynnissä noin 5sekuntia kerrallaan. Vika löyty vasta mekkeröimällä suuttimet. Normi yleismittarilla ei saatu läpilyöntiä esiin mutta mekkerillä ku pukkas 500volttia suuttimiin niin kaks suutinta päästi siitä lämpimänä ison osan runkoon.

                          Voi voi. Minun autossa käynnissä eikä kulkupuolessa mitään ongelmaa.
                          Lähtee hyvin käyntii sekä kylmänä että kuumana. Oireileeko suutin mitenkään muuten kuin äänenä.

                          Voiko suuttimien liittimiä käyttää irti koneen käydessä? Näinhän saisi ainakin paikallistettua jos ääni johtuu suuttimesta.

                          Comment

                          • kaismat
                            Bimmer Rookie
                            • Dec 2014
                            • 139
                            • kuopio

                            #58
                            Originally posted by Benzi87 View Post
                            Itsellä entinen e46 e320dA piti saman kuuloista ääntä ennen ku suli 4 pytyltä mäntä.
                            Johtu suuttimien ohivuodosta ja nellos pytyllä sitä oli reilusti.
                            Ootko tsekannut ohivuotoja tuli vaan mieleen? :think

                            miten kauan nakutti, ennen kuin suli mäntä? Tuossa äänessä tuo epäsäännöllisyys hämää. Vaikea kuvitella mistä tulee.
                            Ja tuo linkitetty Nm nahkasaapikkaan auton ääni on juuri samanlainen kuin omassa.
                            Voiko kahdessa eri autossa suutin naksua juuri samaan epäsäännölliseen rytmiinsä?

                            Tuossa nahkasaapikkaan autossa oli suutin vika jo pois suljettu, tosin merkkikorjaamossa:think

                            Comment

                            • ptoivola
                              Bimmer Rookie
                              • Jan 2014
                              • 61
                              • Kokkola

                              #59
                              Originally posted by kaismat View Post
                              Niin. Ääntä ei kuulu kylmällä koneella.

                              Egr termarin vaihdoin pari kuukautta sitten ja nyt lämmöt on siellä 80 asteen tietämissä.
                              Missä kohdin tarkasti ottaen päätermostaatti majailee? Jos stetoskoopilla sais siihen osuman, niin sais varmuuden asiaan.

                              Egr solenoidin pois sulkemiseksi kokeilin painaa tukkoon sen egr venttiililtä lähtevän alipaineletkun. Näin joku osasi neuvoa. Ei vaikutusta ääneen.
                              Termariateoriassa oli muistaakseni se että kierrosten nostaminen aiheutti äänen loppumisen.Kuten joku mainitsi niin se olisi ihan loogista kun virtaus kasvaa ja matalapaineinen virtaus voi aiheuttaa läpässä tms. epämääräistä napsumista. Jos sulla ei lämmöt nouse 90c niin päätermari on myös rikki. Mutta varmaan vain osittain, koska lämmöt nousee 80c asteeseen. Napsuminen lämpimällä moottorilla voisi myös johtua siitä että kun termarin metalliosat lämpenee niin joku yliliikkuu ja alkaa napsumaan tai termari ei sulkeudu kuin osittain ja yrittää sulkea sitä kokonaan. Kokeile ihmeessä kuunnella päätermaria ja mielellään vaihda se.
                              Kesäauto MB S320 cdi -02

                              Talvipirssi VW Passat 4 motion 2.0tdi -13

                              2. vaimon auto Toyota Prius

                              Ex. Audi A6 2.7d aut -11, BMW E61 525D aut touring -10, Seat Exeo Sport 170hp -11, Ford Mondeo -08, MB C200 CDI Avantgarde -09, MB ML 270 CDI -02 AMG Style, Audi A4 2.0 TDI -08, Volvo V50 2.0 TDI -08, Volvo V50 1.8 bensa -06, VW Passat 2.0 TDI -06, Volvo S80 2.5 TDI -01, MB C200 Diesel -94, Volvo 740 2.4 TDI -88

                              Comment

                              • kaismat
                                Bimmer Rookie
                                • Dec 2014
                                • 139
                                • kuopio

                                #60
                                Originally posted by ptoivola View Post
                                Termariateoriassa oli muistaakseni se että kierrosten nostaminen aiheutti äänen loppumisen.Kuten joku mainitsi niin se olisi ihan loogista kun virtaus kasvaa ja matalapaineinen virtaus voi aiheuttaa läpässä tms. epämääräistä napsumista. Jos sulla ei lämmöt nouse 90c niin päätermari on myös rikki. Mutta varmaan vain osittain, koska lämmöt nousee 80c asteeseen. Napsuminen lämpimällä moottorilla voisi myös johtua siitä että kun termarin metalliosat lämpenee niin joku yliliikkuu ja alkaa napsumaan tai termari ei sulkeudu kuin osittain ja yrittää sulkea sitä kokonaan. Kokeile ihmeessä kuunnella päätermaria ja mielellään vaihda se.
                                Joo, kyllä tuo termostaatti täytyy tutkia. En ole lämpöjen takia jaksanut ruveta termaria vaihtamaan, kun kyse on vaan vajaasta 10 asteesta, eikä autossa ole pdf suodatinta. Mutta jos ääni tulee termarista, niin vaihtuu heti!!!

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎