Announcement

Collapse
No announcement yet.

Imusarjan läpät poistettiin ja alavääntl tippui reilusti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 325E
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 1227
    • LAHTI

    missä koneissa väännöt nousee 530D

    Onko E60 530D vääntö tuo ilmoittamasi 500Nm, vai onko sama uudemmassa mallissa LCI jossa se ilmoitetaan samaksi kuin vanhakin 500Nm. Siis onko uudemmassa mallissa suurempi vääntömomentti, vaikka tehot nousee 218hv:ta 235hv:seen ja luulisi jos tehot kasvaa niin vääntöä luulisi tulevan lisää ?


    Originally posted by BMW525Xda View Post
    Ilmoitetut väännöt, 25/30/35 dieseleille, 400/1300-3250rpm...500/1750rpm ja 560/2000rpm. Miksi läpättömässä 25d koneessa on tasaisin ja matalimmilta kierroksilta lähtevä vääntöalue ?

    Selvää että noissa "isommissa" on vääntöä enemmän (max) mutta lähteekö noin alhaalta jo 400nm väännöt ?
    Last edited by 325E; 19-02-2015, 00:17.

    Comment

    • MajorDrake
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 7527
      • Jyväshyvä

      Originally posted by 325E View Post
      Onko E60 530D LCI vääntö suurin tuo ilmoittamasi 560Nm vai paljon puhuttu 500Nm joka ilmoitetaan ennen LCI mallia oleville koneille, siis onko uudemmassa mallissa suurempi vääntömomentti, vaikka tehot nousee 218hv:ta 235hv:seen ja luulisi jos tehot kasvaa niin vääntöä luulisi tulevan lisää ?
      Ei se ihan noin mene, 535d:ssä on 560/580 Nm, ei 530d:ssä sellaista ole.

      Ei maksimivääntö välttämättä nouse yhtään vaikka teho nouseekin vähän,
      kun se dieselin teho löytyy sieltä alueelta missä ei olla enää maksimiväännön alueella. Ts. jos teho nousee mutta maksimiväännöt ei, vääntö on noussut siellä maksimitehon kierrosluvulla.

      Väännöt on näissä kuitenkin rajattu/tasattu joten se on lähinnä markkinointia että paljonko sitä vääntöä on otettu ulos (jos puhutaan jostain kymmenistä nyyttoneista)...
      M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
      Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
      Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

      Comment

      • jaki
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2003
        • 2978
        • Uusimaa

        Originally posted by BMW525Xda View Post
        Ilmoitetut väännöt, 25/30/35 dieseleille, 400/1300-3250rpm...500/1750rpm ja 560/2000rpm. Miksi läpättömässä 25d koneessa on tasaisin ja matalimmilta kierroksilta lähtevä vääntöalue ?

        Selvää että noissa "isommissa" on vääntöä enemmän (max) mutta lähteekö noin alhaalta jo 400nm väännöt ?
        Lässyn lässyn, bla bla. Lue nyt noita aikaisempia postauksia. maksimiväännöllä ja alakierosten väännöllä & herkkyydellä ei ole mitään tekemistä keskenään. Ja sitten vertaat vielä täysin eri koneita keskenään.

        WDS:ssähän tosiaan puhutaan vain noista saasteista. Itse en usko siihen (WDS:ssä on aika helkutin monta virhettä muutenkin & epätarkkuutta) katsokaapa koko tuota läppärakennetta ja kantta. Olen melkoisen varma, että noin monimutkaista (lue kallista) rakennetta ei tehtäisi pelkästään jonkun pienen saastejutun takia. Se yritettäisiin ratkaista jollakin muulla, halvemmalla konstilla. itse uskon tuohon, että läpät auttaa sekä alakierrosten väännössä/herkkyydessä että saasteissa.

        Ja edelleen. kyse on pienestä erosta ilman läppiä. Jos itse ostaisin jonkun alla kympin ja yli 300 veivatun vanhan rupuskan, kiskoisin itsekin nuo läpät pois, jos vielä sielä olisivat. Sen sijaan alla 200 ajetusta LCI.stä en. Voimalinja on niin hieno kokonaisuus, että en haluaisi sinne yhtän mitään, pientäkään huononnusta.
        BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

        Comment

        • VolvoTDi
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2006
          • 1576
          • Tampere - Pori

          Lueskelin Volvon ja Jaguarin läppien merkityksestä ja siellä kummassakin toiminta on täysin samanlaista kuin bemulla. Läpillä on tosiaan kaksi merkitystä, alaväännön parantaminen sekä saasteiden pienennys. No kokeilin Jaguarista ottaa kummankin läppien alipaineletkut (V6 diesel eli siis kahdet läpät) pois ja lähdin ajelulle. Vaikka kuinka yritin tunnustella niin en kertakaikkiaan huomannut mitään eroa vaikka tuo perstuntuma on tullut herkäksi pienillekin muutoksille. Ainoa ero mikä tuli mieleen oli, että EGR:t ovat elininoitu eli ilmaa kulkee osakaasulla enemmän eli kompensoisiko se juuri osakaasun vaikutusta alavääntöön...
          Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
          Check:
          www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
          Tampere 044-5867096

          Comment

          • JarnoE36
            BTCF Member
            • Jun 2009
            • 253
            • Uusimaa

            Originally posted by Anzafin View Post
            Se että väität läppien poiston vaikuttavan alavääntöön satavarmasti kaikissa tapauksissa on ihan yhtä heikolla pohjalla kuin jos että väitetään että sinulla ei ole väännöt tippuneet. Veikkaisin siis että joissakin vaikuttaa enemmän ja joissakin vähemmän ja joissakin taas niin vähän ettei sitä huomaa ja joissakin ei ollenkaan.
            Juuri näin ajattelen. Miettikääs kuinka pienillä imu tai pakopuolen muutoksilla saadaan virtaukset optimaalisemmaksi kun porttaillaan kansia ja ajetaan hitsauspurseita pois pakosarjoista etc. Mitäs sitten kun imupuolella on joko 6 kanavaa auki tai 12 !??! Tottakai vaikuttaa. Ja kun pidetään mielessä juuri pieni pintakaasu niin juuri silloin imusarjojen virtauksilla ja palotilojen täyttymisellä on iso merkitys.

            Jos ajatellaan vähän out of the box ja googlaillaan mitä swirl flaps function tarkoittaa ja miten vaikuttaa sylinterien täyttymiseen niin alkaa homma valottumaan.

            Btcf forumilta saa mahtavasti tietoa ja apua vrt. muiden merkkien yhteisöllisyyttä mutta kun näitä jotain threadeja lukee niin alkaa äkkiä ajatella että mitä hemmettiä ei muuta kuin EGR:t pois, Dpf:t mäkeen ja läpät pois ja ohjelmat tilalle..sit alkaakin olla jo aika erilainen moottorin toiminta kuin tehtaalta lähtiessä niin hyvässä kuin pahassa. Kyllä siellä suunnittelijoilla on aina ajatusta taustalla kun Bmw koneet ovat kuitenkin nykymittakaavassa aika edistyksellisiä kaikkine suunnittelu kukkineenkin��
            Jarppa

            Toyota GT86
            (330d Sport F31 N57 2014)
            ( 518d F10 2015 B47 Business Exclusive )
            (330da E91 N57 LCI 2008 ///M-Sport)
            ( 530da E60 M57N2 2006)
            ( 520da E60 2006)
            ( 520 E39x3)
            (E46x2)
            (Z3)

            Comment

            • JarnoE36
              BTCF Member
              • Jun 2009
              • 253
              • Uusimaa

              Miten kukaan ei ole puhunut imusarjan pituudesta kun eri valmistajilla on eri menetelmiä muuttuvapituuksisten imusarjojen toiminnoissa.

              Onko nuo läppien tukkimat imukanavat lyhyemmät? Silloinhan pienillä kierroksillä ilma pakotetaan pidempien kanavien kautta ja saadaan aikaiseksi parempi pyörteily sylinterien täyttymiseksi. Vai perustuuko pelkästään tuohon pyörteilyyn se että pienellä kaasulla vaste ja vääntö on parempi?

              Tahtoo perusteluja kiitos.

              Jarppa

              Toyota GT86
              (330d Sport F31 N57 2014)
              ( 518d F10 2015 B47 Business Exclusive )
              (330da E91 N57 LCI 2008 ///M-Sport)
              ( 530da E60 M57N2 2006)
              ( 520da E60 2006)
              ( 520 E39x3)
              (E46x2)
              (Z3)

              Comment

              • JarnoE36
                BTCF Member
                • Jun 2009
                • 253
                • Uusimaa

                Originally posted by JarnoE36 View Post
                Miten kukaan ei ole puhunut imusarjan pituudesta kun eri valmistajilla on eri menetelmiä muuttuvapituuksisten imusarjojen toiminnoissa.

                Onko nuo läppien tukkimat imukanavat lyhyemmät? Silloinhan pienillä kierroksillä ilma pakotetaan pidempien kanavien kautta ja saadaan aikaiseksi parempi pyörteily sylinterien täyttymiseksi. Vai perustuuko pelkästään tuohon pyörteilyyn se että pienellä kaasulla vaste ja vääntö on parempi?

                Tahtoo perusteluja kiitos.

                http://en.m.wikipedia.org/wiki/Varia...ntake_manifold
                "Swirl flaps are used inside the inlet manifold of the BMW M47TU & M57TU diesel engines to vary the length of inlet manifold tract subject to load and anticipated demand. This allows optimum performance to be delivered (on a dynamometer!)"

                Ilmeisesti imukanavat ovat eripituiset läpällisissä kanavissa vrt.läpättömät. Eli voi kiesus jos joku vielä väittää ettei vaikuta �� vaikutus korostuu juuri pienillä kierroksilla ja täyttömäärillä. Kyllähän siinä oli ajatus takana kun Karala tiesi läppien vaikuttavan. Ottakaapa oppia näiltä pioneereilta jotka ovat virittäneet tuhansia koneita niin rallikäyttöön kuin lippispäille jotka roikkuu vasemmalla kaistalla ��

                Ps. Jos joku ohitti minut tänään kehäkolmosella turun motarin rampin nopeuskameran jälkeen länteen päin E36:lla niin hyvinhän se lähti��
                Jarppa

                Toyota GT86
                (330d Sport F31 N57 2014)
                ( 518d F10 2015 B47 Business Exclusive )
                (330da E91 N57 LCI 2008 ///M-Sport)
                ( 530da E60 M57N2 2006)
                ( 520da E60 2006)
                ( 520 E39x3)
                (E46x2)
                (Z3)

                Comment

                • Kissvesala
                  Moderator
                  • Jun 2010
                  • 3110
                  • Liminka

                  en nyt jaksa inttää, mutta melko monesta oon poistanu, eikä kukaan oo valittanu että ois väännöt tippunu.
                  enkä omien kippojen kans oo myöskään eroa huomannu
                  Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
                  Kissvesala.fi
                  Priva tai o443424479

                  Comment

                  • JarnoE36
                    BTCF Member
                    • Jun 2009
                    • 253
                    • Uusimaa

                    Originally posted by 1031 View Post
                    Itse ymmärrän että läppien tehtävä on sulkea lyhyt imukanava pienillä kierroksilla ja sylinterin täytös tapahtuu pitemmän kanavan kautta jolloin ilman ja polttoaineen seos on isomman pyöreilyn alainen sylineterissä ts. seos sekoittuu paremmin.
                    Vaikuttaako tuo sitten vääntöön huomattavasti? en osaa sanoa.
                    Joku esitti että DPF poltot olisi tiheentyneet läppien poiston jälkeen, teoriassa tuon on ihan mahdollista, koska palotapahtuma ei ole yhtä "puhdas"
                    Aumetin Z-moottori pääsee euro-6 spekseihin ilman DPF:ffiä.. juurikin osittain tuon tehokkaamman ilman ja polttoaineen pyöreilyn ansiosta.



                    Sorry, meni aika teoreettiseksi
                    Juurikin näin. Kyllähän joku muukin on huomannut saman imukanavien pituuden merkityksestä.
                    Jarppa

                    Toyota GT86
                    (330d Sport F31 N57 2014)
                    ( 518d F10 2015 B47 Business Exclusive )
                    (330da E91 N57 LCI 2008 ///M-Sport)
                    ( 530da E60 M57N2 2006)
                    ( 520da E60 2006)
                    ( 520 E39x3)
                    (E46x2)
                    (Z3)

                    Comment

                    • 325E
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2006
                      • 1227
                      • LAHTI

                      Onko 525D imusarja lyhyempi

                      Onko sitten tuon 525D imusarja lyhyempi kun ei ole läppiä? Siis jos aikoo poistaa imusarjanläpät miksi ei sitten laita imusarjaa jossa ei ole läppiä sehän on silloin autoon BMW tehtaan optimaallinen imusarja ilman ongelmia.



                      Originally posted by JarnoE36 View Post
                      "Swirl flaps are used inside the inlet manifold of the BMW M47TU & M57TU diesel engines to vary the length of inlet manifold tract subject to load and anticipated demand. This allows optimum performance to be delivered (on a dynamometer!)"

                      Ilmeisesti imukanavat ovat eripituiset läpällisissä kanavissa vrt.läpättömät. Eli voi kiesus jos joku vielä väittää ettei vaikuta �� vaikutus korostuu juuri pienillä kierroksilla ja täyttömäärillä. Kyllähän siinä oli ajatus takana kun Karala tiesi läppien vaikuttavan. Ottakaapa oppia näiltä pioneereilta jotka ovat virittäneet tuhansia koneita niin rallikäyttöön kuin lippispäille jotka roikkuu vasemmalla kaistalla ��

                      Ps. Jos joku ohitti minut tänään kehäkolmosella turun motarin rampin nopeuskameran jälkeen länteen päin E36:lla niin hyvinhän se lähti��

                      Comment

                      • JarnoE36
                        BTCF Member
                        • Jun 2009
                        • 253
                        • Uusimaa

                        Originally posted by Kissvesala View Post
                        en nyt jaksa inttää, mutta melko monesta oon poistanu, eikä kukaan oo valittanu että ois väännöt tippunu.
                        enkä omien kippojen kans oo myöskään eroa huomannu
                        Eihän tämä ole mikään mielipide asia vaan fakta. Perehtykää nyt vähän asiaan. Nyt parin viikon jälkeen auto tuntuu ihan kivalta ja persedynon muisti haalenee ja autossa ei ole mitään "vikaa" mutta nyt jos heittäisi taas läpällisen imusarjan autoon niin käytös muuttuisi. Case closed!
                        Jarppa

                        Toyota GT86
                        (330d Sport F31 N57 2014)
                        ( 518d F10 2015 B47 Business Exclusive )
                        (330da E91 N57 LCI 2008 ///M-Sport)
                        ( 530da E60 M57N2 2006)
                        ( 520da E60 2006)
                        ( 520 E39x3)
                        (E46x2)
                        (Z3)

                        Comment

                        • JarnoE36
                          BTCF Member
                          • Jun 2009
                          • 253
                          • Uusimaa

                          Ottaa nöyränä oppikirjan käteen ja selvittää. Vähän niin kuin koulussa eikös joo.
                          Jarppa

                          Toyota GT86
                          (330d Sport F31 N57 2014)
                          ( 518d F10 2015 B47 Business Exclusive )
                          (330da E91 N57 LCI 2008 ///M-Sport)
                          ( 530da E60 M57N2 2006)
                          ( 520da E60 2006)
                          ( 520 E39x3)
                          (E46x2)
                          (Z3)

                          Comment

                          • JarnoE36
                            BTCF Member
                            • Jun 2009
                            • 253
                            • Uusimaa

                            Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!
                            Jarppa

                            Toyota GT86
                            (330d Sport F31 N57 2014)
                            ( 518d F10 2015 B47 Business Exclusive )
                            (330da E91 N57 LCI 2008 ///M-Sport)
                            ( 530da E60 M57N2 2006)
                            ( 520da E60 2006)
                            ( 520 E39x3)
                            (E46x2)
                            (Z3)

                            Comment

                            • JarnoE36
                              BTCF Member
                              • Jun 2009
                              • 253
                              • Uusimaa

                              Lukekaas tuosta ��



                              Suomen kielellä kun puhutaan vain imusarjan läpistä. Englanniksi tuolla isossa maailmassa puhutaan"swirl flap" eli vapaasti suomennettuna"pyörreläpät" tms. Kun imusarjassa eri moottorivalmistajien toteutuksilla saadaan pyörteilyä aikaiseksi saadaan palotilaan optimaalisempi palotapahtuma joka vaikuttaa päästöihin, vääntöön etc.

                              Jos joku on yhtä kaheli kuin minä niin lukekaa tuon linkin eka sivu edes :think
                              Jarppa

                              Toyota GT86
                              (330d Sport F31 N57 2014)
                              ( 518d F10 2015 B47 Business Exclusive )
                              (330da E91 N57 LCI 2008 ///M-Sport)
                              ( 530da E60 M57N2 2006)
                              ( 520da E60 2006)
                              ( 520 E39x3)
                              (E46x2)
                              (Z3)

                              Comment

                              • Anzafin
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2006
                                • 3747
                                • Kajaani

                                Huh huh...
                                Rauhotu nyt jo vähän.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎