Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 tulipalo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 1031
    Bimmer Rookie
    • Jul 2008
    • 125

    #16
    Originally posted by 03R6 View Post
    Auto ei oireillut mitenkään. Muutaman kerran on talvella hälytellyt rengaspaineita vaikka ovat kunnossa. Tuskin voi liittyä paloon? Kyselen tällä viikolla huoltoliikkeeltä, että onko autolle tehty takaisinkutsutyö. Onko tuon palaneen johdon lähettyvillä muuta mikä olisi mahdollisesti tuhoutunut samalla? Siis verhoiluiden lisäksi. Eipä taida vahingot lunastukseen riittää kuitenkaan.
    Perän ilmajousien paineilmaputket voi palaa poikki auton alla ja itse läpiviennin reikä voi vaatia uutta peltiä ja maalia. Vahingot voi riittää lunastukseenkin asti, riippuen kuinka paljon savu ja noki on tehnyt sisustalle damagea. silloin lasketaan tod.näk. koko sisustan uusiminen ja loppusumma varmaankin 20Keur.

    Itse tutkiskelin tuota kaapelia ja joihinkin malleihin löytyy kuparinen kaapelikin tuon alumiinisen tilalle, koitin kysyä huoltoliikeestä että onko heillä tietoa onko tuo kuparinen kaapeli tullut korvaavaksi alumiinisen tilalle, eivät tienneet asiasta sen enempää. Itse korvaisisin tuon kaapelin kuparisella (osanum. 3 )

    Last edited by 1031; 09-03-2015, 14:54. Reason: lisäyksiä.
    E61 520da LCI 2007
    EX: E36 325TDS touring 1997, E30 324D 1989

    Comment

    • markok
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 3018
      • Kuopio

      #17
      BMW saisi kyllä tehdä uuden takaisinkutsun missä tarkastettaisiin tuo alapuolen kaapelikin. Sen verran vakavasta asiasta on kuitenkin kyse. Mielestäni tuo yläpuolen muovisuojan korjaus ei ole riittävä toimenpide ja niinkuin tässäkin topicissa tuli esiin niin myös korjattuja autoja on palanut. Oliko topicin aloittaja auton vieressä kun palo alkoi? Sen verran pieniltä vahingot näyttää. Autotallissa kun tuollainen sopivasti syttyy niin palaa vielä talokin auton lisäksi.
      BMW 530iA Touring -05

      Comment

      • 03R6
        Bimmer Rookie
        • Sep 2005
        • 153
        • Kotka

        #18
        Sisusta haisee rankasti savulle enkä tiedä minkälaisia puhdistustuloksia voi odottaa. Auto tosiaan oli ennen tapahtumaa ajossa edellisenä päivänä. Olin iltapäivällä lähdössä asioille ja auto oli autokatoksessa, joka on OKT:n yhteydessä. Autoon istuessani huomasin savun hajun vaikka nenä oli täysin tukossa flunssan takia. Ehdin tuoksua nuuhkiessa kokeilla starttia tuloksetta ja sitten availin konepellin, jossa päällisin puolin kaikki ok. Päätin avata takakontinkin, josta tulikin savua kun kontin aukaisin. Kontin avattava pohjalevy oli ehjä ja avasin sen, jolloin liekit ja savu oli näkyvissä.

        Niin muuten, olihan auto kallellaan kun sitä hinausauton päälle otettiin. Eli luultavasti tasonsäädön ilmaletku on palanut poikki tms.

        Oli täysi tuuri, että olin paikalla ennenkuin koko auto (ja talo) paloi. Jos kontin pohjalevyyn olisi ehtinyt palaa reikä, niin palo olisi saanut ns läpivedon ja luulen, että palo olisi edennyt sen jälkeen nopeasti.

        Comment

        • Tony0
          Bimmer Rookie
          • Oct 2013
          • 172
          • Parkano

          #19
          Omassa huomannu startin pyörittävän laiskasti eli taitaa olla plussakaapeli hapettunu auton alta. Akku on uusi ja laturi yms kunnossa. Oon lukenu noista piuhoista kaikenlaistaja ja jokainen sanoo erilailla et siitä olis recall kutsu ja toiset sanoo sen vain koskevan peräkompsun liitosta. Siis meneekö se bemarin piikkiin jos on tuontiauto ja se auton alla menevä piuha kaputt?

          Comment

          • djs^
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2009
            • 1177
            • Mikkeli

            #20
            No nyt täällä. Isoveli soitteli töistä päästyään, että auto on palanut. Oli tutkiskellut enemmän, ja kontista löytyi kuvassa oleva kohta. Auto on 535d -08, ja on tehty takaisinkutsu tuohon edellämainittuun kohtaan. Kannattaa tämä näköjään ottaa vähän totisemmin.
            Attached Files
            EX :
            -E36 316
            -E36 325
            -E39 523
            -E39 530dA M-Sportx2
            -E60 525dA M-Sport x2
            -E60 545i Matte white
            -E53 x5
            -E91 3xx

            Comment

            • MajorDrake
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 7531
              • Jyväshyvä

              #21
              Kannattais vinkata Trafille että noin on käynyt, jos näitä tätä tahtia alkaa tulla niin pitäisi valmistajankin reagoida asiaan...
              M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
              Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
              Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

              Comment

              • markok
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 3018
                • Kuopio

                #22
                Originally posted by MajorDrake View Post
                Kannattais vinkata Trafille että noin on käynyt, jos näitä tätä tahtia alkaa tulla niin pitäisi valmistajankin reagoida asiaan...
                Onkohan foorumilla ketään joka osaisi alkaa viemään asiaa eteenpäin oikealla tavalla? Onko tuo Trafi se oikea kanava mistä pitäisi aloittaa?
                BMW 530iA Touring -05

                Comment

                • 1031
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2008
                  • 125

                  #23
                  Aika tuuria ollut näissä tämän ketjun kahdessa palossa, sekä huonoa että hyvääkin. Itse näkisin että tilanne menee seuraavanlaisesti: auton alapuolella kontin alla oleva läpivienninkappaleen ja kaapelin liitos hapettuu ja sen resistanssi kasvaa, virran vaikutuksesta liitoskappale rupeaa lämpenemään ja sulattamaan läpiviennin muoveja (muovit syttyy palamaan) sitten pahin tilanne on se kun itse kaapelit tai läpiviennin metalli kontaktit pääsee muovien ja maalien palaessa ottamaan runkoon kontaktin, tällöin palo siirtyy kontin sisälle kun akun + navalta läpivientiin menevä kaapeli "hitsaa" koriin kiinni.

                  Kuvista vaikea sanoa, mutta näyttäisi että palo näissä kahdessa tapauksessa ei olisi mennyt vielä tuohon "päävirtakaapeli hitsaa koriin kiinni" tilanteeseen asti.

                  Eikö olisi hienoa että auton softa tunnistaisi tämän vikatilanteen ja poksauttaisi BST: ennen kun pahempaa tapahtuu.
                  E61 520da LCI 2007
                  EX: E36 325TDS touring 1997, E30 324D 1989

                  Comment

                  • djs^
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2009
                    • 1177
                    • Mikkeli

                    #24
                    Vielä sen verran mainittakoon, että tuo isoveljen auto oli aamulla ilmoittanut tuon "high battery discharge" tekstin. Onkohan jo silloin alkanut tapahtumaan?:think
                    EX :
                    -E36 316
                    -E36 325
                    -E39 523
                    -E39 530dA M-Sportx2
                    -E60 525dA M-Sport x2
                    -E60 545i Matte white
                    -E53 x5
                    -E91 3xx

                    Comment

                    • Hakkapeliitta
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2014
                      • 552
                      • P-Sawo

                      #25
                      Originally posted by MajorDrake View Post
                      Kannattais vinkata Trafille että noin on käynyt, jos näitä tätä tahtia alkaa tulla niin pitäisi valmistajankin reagoida asiaan...

                      Laitoin asian vireille Trafiin.

                      annetaan BMW-osaa

                      Comment

                      • jaki
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2003
                        • 2979
                        • Uusimaa

                        #26
                        Originally posted by Hakkapeliitta View Post
                        Laitoin asian vireille Trafiin.
                        Melkein kannataisi nostaa meteli lehtiin, ELLEI BMW tule vastaan ja vaihda takuuseen sitä alapuolen kaapelia. Ei nimittäin ole ihan "tunnin" homma vaihtaa. Lisäksi kaapeli maksaa reilu 300 euroa.
                        BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                        Comment

                        • 1031
                          Bimmer Rookie
                          • Jul 2008
                          • 125

                          #27
                          Itse mietiskelin tuossa tätä palon syttymis tapahtumaa vielä lisää, autot syttyneet palamaan yleensä tilanteessa jolloin auto seissyt esim. yön yli eikä esim. startatessa.
                          Alumiinikaapeliin muodostuu hapettumaa ja oksidia joka toimii eristeenä, kun tuollaisen hapettuneen/oksidoituneen "liitoksen" läpi menee iso virta (starttaus) saattaa oksidit palaa pois (liitos hitsautuu kiinni) Pienempi virta ei poista oksidoitumaa/hapettumaa, silloin voi tuo "liitos" alkaa kuumentumaan.
                          E61 520da LCI 2007
                          EX: E36 325TDS touring 1997, E30 324D 1989

                          Comment

                          • jumppakuutio
                            Bimmer Rookie
                            • Mar 2011
                            • 131
                            • Ylöjärvi

                            #28
                            Tutulla oli pari viikkoa sitten vastaava tapaus, asia tutkittiin autokeskuksella, raportti lähetettiin saksaan tehtaalle ja sieltä tuli päätös että auto korjataan bemarin piikkiin. Eli viekää autonne merkkikorjaamolle. Oli myös vakuutusyhtiöön yhteydessä, mutta eipä niitä sen jälkeen kiinnostanut kun tuli päätös että bemari korjaa.

                            Aika ihme että näitä tähän vuodenaikaan tulee näin paljon..?

                            Comment

                            • 1031
                              Bimmer Rookie
                              • Jul 2008
                              • 125

                              #29
                              Originally posted by jumppakuutio View Post

                              Aika ihme että näitä tähän vuodenaikaan tulee näin paljon..?
                              Tuoreet tiesuolat autojen alla :think
                              E61 520da LCI 2007
                              EX: E36 325TDS touring 1997, E30 324D 1989

                              Comment

                              • MajorDrake
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2006
                                • 7531
                                • Jyväshyvä

                                #30
                                Sinänsä ihmetyttää että miksi se palo alkaa yön aikana kun ei virtaa juurikaan kaapelista kulje... Vai onko vika jo tullut ajossa ja hiljalleen kytenyt parkissa ollessaan?
                                M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                                Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                                Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎