Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 tulipalo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Clavurion
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 9158
    • Oulu

    Originally posted by Timelord View Post
    Eli bensaversiot on vähemmän paloalttiita? Vai kokonaan "savuttomia"?
    Läpiviennin alapuolinen liitos se ongelmallisin kohta ja tuon osalta ei malleilla eroa ja koaksiaalinen rakenne vasta liitoksen jälkeen. Eli lähtökohtaisesti riski sama. Myös bensamalleissa kaapeli ollut alunperin alumiinia ja se on päivitetty kupariseksi.
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • Art_Zi
      Bimmer Rookie
      • Jun 2009
      • 170
      • Kemi

      Originally posted by Clavurion View Post
      Läpiviennin alapuolinen liitos se ongelmallisin kohta ja tuon osalta ei malleilla eroa ja koaksiaalinen rakenne vasta liitoksen jälkeen. Eli lähtökohtaisesti riski sama. Myös bensamalleissa kaapeli ollut alunperin alumiinia ja se on päivitetty kupariseksi.
      Ja kuparikaapelissa ei tätä ongelmaa ole?
      Pitänee varmaan käydä tuo liitos läpi, kun saa auton nosturille.
      Onko paha rasti vaihtaa farkkuun?
      E61 525dA preLCI -2007
      VW Typ2 -1967
      Ex. E46 328ia touring

      Comment

      • markok
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 3018
        • Kuopio

        Originally posted by Clavurion View Post
        Läpiviennin alapuolinen liitos se ongelmallisin kohta ja tuon osalta ei malleilla eroa ja koaksiaalinen rakenne vasta liitoksen jälkeen. Eli lähtökohtaisesti riski sama. Myös bensamalleissa kaapeli ollut alunperin alumiinia ja se on päivitetty kupariseksi.
        Auton alla kulkeva kaapeli on kuitenkin eri osanumerolla kuin diesel malleissa ja kuvien perusteella siinäkin joku suojaus olisi. Onko Clavulla varma tieto, että suojaus on vain kontin puolella ja alla kulkeva kaapeli on molemmissa sama? Tuossa viimeisimmässä versiossa kaapelin kokokin on molemmissa sama.
        BMW 530iA Touring -05

        Comment

        • Clavurion
          BTCF Member
          • Feb 2005
          • 9158
          • Oulu

          Originally posted by markok View Post
          Auton alla kulkeva kaapeli on kuitenkin eri osanumerolla kuin diesel malleissa ja kuvien perusteella siinäkin joku suojaus olisi. Onko Clavulla varma tieto, että suojaus on vain kontin puolella ja alla kulkeva kaapeli on molemmissa sama? Tuossa viimeisimmässä versiossa kaapelin kokokin on molemmissa sama.
          Minähän koitin tuossa jo edellisessä viestissä sanoa, että bensamalleissa auton pohjassa kulkeva kaapeli on eri osanumerolla, kun siinä on koaksiaalinen rakenne (suojasukka). Se vaan ei auta vasta kuin tuon kontin pohjan läpi tulevan liitoksen jälkeen itse kaapelin (krympatun liitoksen jälkeen) mahdollisesti vaurioituessa. Kontin pohjan läpi tuleva liitos on molemmissa identtinen.
          E39 530dA -02 M-Sport
          E53 X5 3.0dA -06 Sport
          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

          Comment

          • Clavurion
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 9158
            • Oulu

            Originally posted by Art_Zi View Post
            Ja kuparikaapelissa ei tätä ongelmaa ole?
            Pitänee varmaan käydä tuo liitos läpi, kun saa auton nosturille.
            Onko paha rasti vaihtaa farkkuun?
            Ongelman ydin on monesti auton pohjassa, kun sinne liitoksen muovisuojan sisään kertyy moskaa, suolaa ja kosteutta. Kaapelin ja liittimen välinen liitos hapettuu ja aiheuttaa ylimenovastusta. Ongelma on rakenteellinen, eikä kuparikaan sitä täysin poista, mutta todennäköisesti se on alumiinia parempi vaihtoehto.

            En ole tuota kaapelia itse koskaan vaihtanut, joten en mene vaihdosta enempää kommentoimaan.
            E39 530dA -02 M-Sport
            E53 X5 3.0dA -06 Sport
            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

            Comment

            • markok
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 3018
              • Kuopio

              Originally posted by Clavurion View Post
              Minähän koitin tuossa jo edellisessä viestissä sanoa, että bensamalleissa auton pohjassa kulkeva kaapeli on eri osanumerolla, kun siinä on koaksiaalinen rakenne (suojasukka). Se vaan ei auta vasta kuin tuon kontin pohjan läpi tulevan liitoksen jälkeen itse kaapelin (krympatun liitoksen jälkeen) mahdollisesti vaurioituessa. Kontin pohjan läpi tuleva liitos on molemmissa identtinen.
              Ymmärsin aikaisemmasta viestistäsi, että kontin puolella oleva kaapeli olisi koaksiaalinen ja auton alla kulkeva kaapeli sama. Samaa mieltä siis ollaan asiasta. Käsitin vain väärin kirjoittamasi.

              En tiedä onko mitään hyötyä, mutta itse olen joskus mitannut jännitehäviön konehuoneessa olevan + "kengän" ja peräkontin akunkengän väliltä. Kun liitos menee huonoksi niin jännitehäviö kasvaa aika isoksi. Sitä en tiedä miten nopeasti tälläinen vika sitten kehittyy, että pitäisikö mittausta olla tekemässä vähän väliä ennenkuin siitä mitään hyötyä olisi. Helppo tuo on kuitenkin tehdä.
              BMW 530iA Touring -05

              Comment

              • Clavurion
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 9158
                • Oulu

                Originally posted by markok View Post
                En tiedä onko mitään hyötyä, mutta itse olen joskus mitannut jännitehäviön konehuoneessa olevan + "kengän" ja peräkontin akunkengän väliltä. Kun liitos menee huonoksi niin jännitehäviö kasvaa aika isoksi. Sitä en tiedä miten nopeasti tälläinen vika sitten kehittyy, että pitäisikö mittausta olla tekemässä vähän väliä ennenkuin siitä mitään hyötyä olisi. Helppo tuo on kuitenkin tehdä.
                Itse kaapelissa resistanssi mOhm luokkaa, eli normaali jännite-ero mV luokassa. Minkälaisia jännitehäviöitä noista sitten on mitattu?
                E39 530dA -02 M-Sport
                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                Comment

                • markok
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 3018
                  • Kuopio

                  Originally posted by Clavurion View Post
                  Itse kaapelissa resistanssi mOhm luokkaa, eli normaali jännite-ero mV luokassa. Minkälaisia jännitehäviöitä noista sitten on mitattu?
                  Ehjässä kaapelissa tosiaan jännitehäviö on mV luokkaa. Jännitehäviön mittaaminen on kuitenkin kotioloissa tavallisella yleismittarilla paljon helpompaa kuin resistanssin mittaaminen. Kuormittamattomana kaapeli saa olla lähes poikki ennenkuin se vastusmittauksessa näkyy, mutta starttauksen yhteydessä mitattu jännitehäviö kertoo paljon enemmän. Muistaakseni tällä foorumilla oli eräs tapaus, jossa auto ei ehtinyt palaa, mutta startti ei pyörittänyt kunnolla. Tuossa jännitehäviö oli pari volttia ja tarkempi vian selvittely paljasti pahasti hapettuneen kaapelin kiinnityksen pohjan läpiviennissä.
                  BMW 530iA Touring -05

                  Comment

                  • MajorDrake
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 7531
                    • Jyväshyvä

                    Viikonloppuna taas paloi naapurifirmasta yksi E61:n läpivienti...
                    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                    Comment

                    • permanent
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2004
                      • 300

                      Mitä tuon läpivientiongelman ennaltaehkäisyksi kannattaa tehdä?

                      Comment

                      • peto2
                        BTCF Member
                        • Jan 2007
                        • 8264
                        • Järvikylä (Nakkila)

                        Originally posted by permanent View Post
                        Mitä tuon läpivientiongelman ennaltaehkäisyksi kannattaa tehdä?
                        Purkaa koko liitos molemmin puolin atomeiksi, hapettumat pois ja liitosrasvan kanssa takaisin nippuun. Olettaen että kaapelit ovat muuten ehjiä mutta sen näkee vasta purkaessa.

                        (disclaimer: En tunne rakennetta sen paremmin joten tämä on vaan "yleisneuvo" hapettuville liitoksille)
                        F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                        ex:
                        E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                        Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                        Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                        Nakkaa privaa jos tarvetta.

                        Comment

                        • 1031
                          Bimmer Rookie
                          • Jul 2008
                          • 125

                          Originally posted by peto2 View Post
                          Purkaa koko liitos molemmin puolin atomeiksi, hapettumat pois ja liitosrasvan kanssa takaisin nippuun. Olettaen että kaapelit ovat muuten ehjiä mutta sen näkee vasta purkaessa.

                          (disclaimer: En tunne rakennetta sen paremmin joten tämä on vaan "yleisneuvo" hapettuville liitoksille)
                          Ei päde tämän ongelman kohdalla. Minusta se ongelma on tuossa prässätyssä liitoskappaleessa (kappale johon varsinaiset kaapelit ovat puristettu kiinni) Tuo liitoskappale kun ei ole avattavissa ja hapettuma tapahtuu alumiinijohtimien ja tuon liitoskappaleen välillä.
                          Maksaako se noin 300 eur uusi kuparikaapeli auton alle.. joten sillä minä menisin. Parituntia töitä nosturilla ja virtakaapelin saa uusittua. Tankkia joutuu laskemaan alas ja pari "ahdasta kohtaa" tuossa on, joten ei ihan mukavin homma vaihtaa.

                          Edit. tuossa postissa kuva palaneen auton puretusta "liitoskappaleesta" joka on siis osa tuota auton alla menevää virtakaapelia. Eli tuo "liitoskappale" on se johon takakontin puoleinen virtakaapeli kiinnitetään pulttiliitoksella.

                          Last edited by 1031; 01-08-2017, 07:29. Reason: linkki
                          E61 520da LCI 2007
                          EX: E36 325TDS touring 1997, E30 324D 1989

                          Comment

                          • izzuL
                            Bimmer Rookie
                            • May 2016
                            • 54
                            • NURMIJÄRVI

                            Onko kellään tietoa onko näissä korjatuissa liitoksissa ollut vikaa tai paloriskejä, onko korjattuja kärähtänyt samasta paikasta?
                            X5 F15 40e - 17
                            Ex: E70 40d -12
                            Ex: E61 530xd -08

                            Comment

                            • markok
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2002
                              • 3018
                              • Kuopio

                              Originally posted by izzuL View Post
                              Onko kellään tietoa onko näissä korjatuissa liitoksissa ollut vikaa tai paloriskejä, onko korjattuja kärähtänyt samasta paikasta?
                              Jos korjauksella tarkoitat BMW:n takaisinkutsukampanjaa niin sillä ei ole mitään merkitystä tähän ongelmaan. Se on ainoastaan BMW keksimä halpa käsienpesu jolla tehdä trafi tyytyväiseksi. Kampanjan läpikäyneitä autoja on palanut siinä missä muitakin.
                              BMW 530iA Touring -05

                              Comment

                              • izzuL
                                Bimmer Rookie
                                • May 2016
                                • 54
                                • NURMIJÄRVI

                                Originally posted by markok View Post
                                Jos korjauksella tarkoitat BMW:n takaisinkutsukampanjaa niin sillä ei ole mitään merkitystä tähän ongelmaan. Se on ainoastaan BMW keksimä halpa käsienpesu jolla tehdä trafi tyytyväiseksi. Kampanjan läpikäyneitä autoja on palanut siinä missä muitakin.
                                Tätä juuri tarkoitin, eli vaikka omaan autoon on huollon mukaan kyseinen operaatio tehty saa silti jännittää kun autoa tallissa säilyttää.
                                X5 F15 40e - 17
                                Ex: E70 40d -12
                                Ex: E61 530xd -08

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎