Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 tulipalo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • markok
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 3018
    • Kuopio

    Originally posted by izzuL View Post
    Tätä juuri tarkoitin, eli vaikka omaan autoon on huollon mukaan kyseinen operaatio tehty saa silti jännittää kun autoa tallissa säilyttää.
    Kampanjaan kuuluu tosiaan kontin puolelta liitoksen tarkastus, mahdollisesti uuden muovisuojuksen vaihto sekä suojavoitelu. Uskoisin, että yksikään paloista ei ole alkanut kontin puolelta vaan palo alkaa aina auton alla olevan liitoksen hapettumisesta. Olosuhteet hapettumiselle auton alla on aika paljon otollisemmat kuin peräkontissa kuivassa tilassa.
    BMW 530iA Touring -05

    Comment

    • 325E
      Bimmer Enthusiast
      • May 2006
      • 1227
      • LAHTI

      Voiko miinuksen IBS olla myös osa-syylinen

      Voiko miinusnavan IPS olla myös osasyyllinen sehän määrittelee miten virtaa aanetaan ja jos on huono liitos sen määrittelee silloin latauklsen olevan huonon ja antaa laturille käskyn ladata lisää vaikka todellisuudessa jännite olisi hyvä. Tämän em. takia laturin 170A syöttö on niin suurta että se huonossa pluskaapeli liitoksessa aiheuttaa vastusta ja se paikka alkaa kuumenemaan. Olen kuullut että miinusnavan yhteydessä oleva IPS kaapeli on päivitetty, olisko sen vika korjattu jotta sen valvonta toimisi paremmin, voiko tätä kukaan vahvistaa vai onko se huhu vaan.


      Originally posted by Doni666 View Post
      Toisenlainen tulipalo tänään. Eilen töistä lähtiessä i-Drive käynnistyi epäilyttävän pitkään ja nyt yön aikana oli kadonnut virrat autosta, mittasin konehuoneen puolelta jännitteeksi 0 V. Laitoin akkulaturin kiinni, jotta saisin takaluukun auki, virtaa meni n 6 A. Irrotin kaapelit kun alkoi haisemaan palaneelle ja auto oli sisältä aivan savussa.

      Tuuletuksen jälkeen otin manuaalisesti takaluukun auki ja purkasin verhoilut pois jotta näin tuon akkukaapelin läpiviennin. Suojamuovi oli musta, mutta ehjä. Akun jännite myös navoissa oli 0 V ja vaihdoin toisen ladatun akun kokeeksi paikoilleen. Miinusnavassa alkoi savu ja kipinöinti (IBS), irrotin sen pikkuliittimen ja käry loppui. Autokin lähti käyntiin ja kaikki tuntui toimivan, paitsi aktiiviohjauksen valo paloi.

      Iltapäivällä jännitetään onko a) keskisuuri palo b) akku taas tyhjä vai c) kaikki toimii normaalisti

      Comment

      • Clavurion
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 9158
        • Oulu

        Ei sillä IBS:llä ole mitään tekemistä tämän ongelman kanssa. Toki se normaalisti toimiessaankin voi myötävaikuttaa liitoksen lämpenemiseen nostaessaan latausjännitettä, mutta vaikutus kokonaisuudessa on marginaalinen ja suuri osa näistä paloista on alkanut auton ollessa parkissa, eli latausta ei ole tapahtunut.
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • fraatti
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 4630
          • Tampere

          Originally posted by Clavurion View Post
          Ei sillä IBS:llä ole mitään tekemistä tämän ongelman kanssa. Toki se normaalisti toimiessaankin voi myötävaikuttaa liitoksen lämpenemiseen nostaessaan latausjännitettä, mutta vaikutus kokonaisuudessa on marginaalinen ja suuri osa näistä paloista on alkanut auton ollessa parkissa, eli latausta ei ole tapahtunut.
          Mikähän tuolla noin paljon virtaa voi kuluttaa että se riittää paloon asti? Eikö levossa kulutus pitäisi olla joitain kymmeniä milliampeereja?
          F11 535dX LCI
          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

          Comment

          • 1031
            Bimmer Rookie
            • Jul 2008
            • 125

            Originally posted by fraatti View Post
            Mikähän tuolla noin paljon virtaa voi kuluttaa että se riittää paloon asti? Eikö levossa kulutus pitäisi olla joitain kymmeniä milliampeereja?
            Ja tuon päävirtakaapelin kautta kun kulkee vain startin/laturin virrat. Muut sähköt otetaan sulaketaulun kautta.

            Palohan alkaa kun läpiviennin eriste antaa periksi (sulaa) ja päävirtakaapeli ottaa kontaktin auton runkoon... mitä sitä ennen tapahtuu?? varmaakin päävirtakaapelin läpiviennin ympäristössä on otolliset olosuhteet reilulle vuotovirralle ja virtaa vuotaa päävirtakaapelista koriin sitä tahtia että muovieristeet antaa periksi.. tai sitten läpivientikappaleen-päävirtakaapelin ylimenovastus aiheuttaa lämpenemää ja muovi sulaa.. mutta, tätä ei pitäisi tapahtua auton ollessa levossa:think
            E61 520da LCI 2007
            EX: E36 325TDS touring 1997, E30 324D 1989

            Comment

            • ekaBMW
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2010
              • 446
              • Oulu

              Niin eiköhän tuo ole niin että kun akun + ja - pääsevät yhteen niin kumma on jos joku paikka ei syty palamaan. Ei ole väliä onko oikosulku itse akun navoissa vai akkuun kytketyissä johdoissa.
              Laturin/startin ja akun välissä ei ole relettä/katkaisijaa joka tekisi kaapelin jännitteettömäksi kun auto sammutetaan. Ei myöskään sulaketta joka auttaisi oikosulkutapauksessa. Täten ei myöskään ole väliä onko auto käynnissä vai ei. Tulipalo voi syttyä auto sammutettunakin jos oikosulku tapahtuu.
              Sulake voi tuntua hyvältä ajatukselta mutta sen pitäisi olla (yli) 1000A luokkaa jotta varmasti kestäisi ilman lämmitystä normaalin starttauksen pakkasaamuna.

              Toinen tapaus on lähes poikki kulunut kaapeli. Tällöin suuri virta aiheuttaa lämpenemistä kaapelin ohuemmassa kohdassa. Tämä lämpö saattaa sitten sytyttää jotain palamaan tai ainakin hapristuttaa eristeitä. Periaatteessa tällainen vahinko voi sattua vain auton ollessa käynnissä jolloin kaapelissa kulkee virta. Mutta jos jotain on jo alkanut kytemään tai kaapeli hapristunut (oikosulku) niin varsinainen tulipalo voi tulla auton sammutuksen jälkeenkin.
              Last edited by ekaBMW; 07-08-2017, 13:47.
              F11 530d xDrive 09/16
              Ex E60 530d xDrive A 10/08
              Ex E60 520dA 09/08 liisari
              Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
              Ex Opel Kadett 1.6 -89

              Comment

              • MajorDrake
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 7531
                • Jyväshyvä

                Jep, parkissa ollessaan valtaosa palaa.

                Virtakaapeli menee oikosulkuun läpiviennin kohdalta,
                IBS:llä ei ole mitään tekemistä asian kanssa.
                M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                Comment

                • JaniLap
                  BTCF Member
                  • Sep 2012
                  • 2737
                  • Tampere

                  MIelenkiinnosta kysyn kuinka vastaava kaapelointi on ratkaistu F-sarjalaisissa?
                  IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                  BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
                  Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

                  Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                  Tampere

                  Comment

                  • peto2
                    BTCF Member
                    • Jan 2007
                    • 8264
                    • Järvikylä (Nakkila)

                    Originally posted by JaniLap View Post
                    MIelenkiinnosta kysyn kuinka vastaava kaapelointi on ratkaistu F-sarjalaisissa?
                    Saman tapainen läpivienti sielläkin on. Alapuolen liitoksesta en löytänyt kuvaa, enkä ihmettele. Paikka on varmasti hieman mielenkiintoinen päästä käsiksi.



                    F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                    ex:
                    E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                    Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                    Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                    Nakkaa privaa jos tarvetta.

                    Comment

                    • JJtalo
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2011
                      • 350
                      • Kokkola

                      Onko tässä läpiviennissä ollut porukalla silminnähden jotain vikaa ? Eilen ryömein auton alle ja katoin alapuolelta ton. Otin suojakuoren auki mutta ei siinä näkyny mitään, sen näkönen ku olis vuosi sitte asennettu, vähän pölyä kutistesukan päällä, ei mitään merkkejä minkäänlaisesta hapettumasta tai lämpenemisestä, suojakuoren muovi oli tasasen valkonen. Olettaisin että jotain vihreää muhaa puskis liitoksesta jos olis hapettunu ?
                      Kotterona 05/05 valmistettu e61. Ei kuulunut tohon korjauskamppanjaan, voiko olla että olis jo ton ikäseen joku parannus ton osalta tehty ?

                      Comment

                      • Laku
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2007
                        • 17534
                        • Turku

                        Originally posted by JJtalo View Post
                        Onko tässä läpiviennissä ollut porukalla silminnähden jotain vikaa ? Eilen ryömein auton alle ja katoin alapuolelta ton. Otin suojakuoren auki mutta ei siinä näkyny mitään, sen näkönen ku olis vuosi sitte asennettu, vähän pölyä kutistesukan päällä, ei mitään merkkejä minkäänlaisesta hapettumasta tai lämpenemisestä, suojakuoren muovi oli tasasen valkonen. Olettaisin että jotain vihreää muhaa puskis liitoksesta jos olis hapettunu ?
                        Kotterona 05/05 valmistettu e61. Ei kuulunut tohon korjauskamppanjaan, voiko olla että olis jo ton ikäseen joku parannus ton osalta tehty ?
                        Ei voi, koska aikanaan omaan E61 LCI -08 mallikin kuului korjauskampanjaan.
                        Näillä mennään:
                        - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                        - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                        - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                        - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                        Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                        Comment

                        • JaniLap
                          BTCF Member
                          • Sep 2012
                          • 2737
                          • Tampere

                          Näitä palaa edelleen ja koskee myös LCI-malleja.

                          E61 kontista alkanut autopalo
                          IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                          BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
                          Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

                          Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                          Tampere

                          Comment

                          • Janna
                            BTCF Member
                            • Dec 2013
                            • 1068
                            • Rovaniemi

                            Takaisinkutsukampanja, vai mikä ikinä se nyt onkaan on kuitenkin jo päättynyt.
                            Nimimerkillä tässä syksyllä siitä kyselin..

                            Comment

                            • HTK12
                              BTCF Member
                              • Jul 2011
                              • 10941
                              • Joensuu

                              Originally posted by Janna View Post
                              Takaisinkutsukampanja, vai mikä ikinä se nyt onkaan on kuitenkin jo päättynyt.
                              Nimimerkillä tässä syksyllä siitä kyselin..
                              Eikä se takaisinkutsu edes tuota varsinasita ongelmaa, joka on auton alla korjannut.
                              e39 540iA E85

                              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                              Comment

                              • asis
                                BTCF Member
                                • Mar 2009
                                • 1138
                                • Joensuu

                                Originally posted by JaniLap View Post
                                Näitä palaa edelleen ja koskee myös LCI-malleja.

                                E61 kontista alkanut autopalo
                                Onko tuossa kuvassa 10/12 ihan rehellinen ruostereikä, vai mitä tuo kuva esittää? :think
                                E39 540iA M-Sport Imolarot II
                                E36 323i touring
                                Volvo V70 2.4D mk3
                                Honda Accord 2.4 i-VTEC CL9
                                Honda Civic 1.4 4d ES
                                Chevy Caprice Classic
                                ex:
                                E32 730iA
                                E39 528i Calypsorot metallic
                                E36 325i x2

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎