Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 tulipalo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • markok
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 3018
    • Kuopio

    Originally posted by markok View Post
    laitoin Trafille juttua kuukausi tai kaksi sitten ja vastauskin tuli. Olivat pyytäneet BMW:ltä selityksen asiaan ja sieltä vakuuteltiin nykyisen kampanjan olevan riittävä. Laitoin jotain todisteita ettei näin ole ja ainakin sanoivat, että maahantuoja pohtii yhdessä valmistajan kanssa onko tarvetta muuttaa kampanjaa koskemaan myös alapuolen kaapeli. Tämän jälkeen ei ole kuulunut mitään onko valmistaja tehnyt jotain päätöstä asian suhteen.
    Originally posted by edva View Post
    Iso käsi hei bemarille hyödyllisestä kampanjasta!
    Tuon ylhäällä olevan lainaukseni olen kirjoittanut keväällä 2015. Trafi otti kyllä silloin asian tutkintaan, mutta BMW sai vakuutettua Trafin, että heillä on korjauskampanja mikä on riittävä. Toivoisi muidenkin pommittavan Trafin suuntaan todisteita, että BMW:n kampanja ei korjaa vikaa. Pakkohan Trafin on asiaan puuttua jos tapauksia on riittävästi tiedossa. Jos edva:n autoon oli siis kampanja suoritettu ja silti auto paloi, niin olisi hienoa jos raportoisit asiasta Trafia.
    BMW 530iA Touring -05

    Comment

    • edva
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2018
      • 303
      • Pirkkala

      Originally posted by markok View Post
      Pakkohan Trafin on asiaan puuttua jos tapauksia on riittävästi tiedossa. Jos edva:n autoon oli siis kampanja suoritettu ja silti auto paloi, niin olisi hienoa jos raportoisit asiasta Trafia.
      Täytyykin ehottomasti laittaa Trafille viestiä asiasta.
      e61 530xd LCI 3/2007

      Comment

      • JaniLap
        BTCF Member
        • Sep 2012
        • 2737
        • Tampere

        Originally posted by markok View Post
        Toivoisi muidenkin pommittavan Trafin suuntaan todisteita, että BMW:n kampanja ei korjaa vikaa. Pakkohan Trafin on asiaan puuttua jos tapauksia on riittävästi tiedossa.
        Tästä on helppo olla samaa mieltä.

        Trafin mukaan "Ajoneuvon valmistajan on käynnistettävä takaisinkutsukampanja, jos sen valmistamassa ajoneuvomallissa (tai sen osassa) havaitaan korjaamista vaativa vakava virhe tai poikkeama.

        Vakavaksi luokiteltu virhe tai poikkeama aiheuttaa vakavaa vaaraa liikenneturvallisuudelle tai huomattavaa haittaa ympäristölle tai terveydelle. Lähtökohtaisesti tällainen vika tai puute johtaisi ajoneuvon hylkäämiseen määräaikaiskatsastuksessa.

        Ajoneuvon valmistaja voi järjestää myös vähäisempien virheiden tai puutteiden takia ns. huolto-/korjauskampanjoita.
        "

        Mikäli Trafi on asiassa jo lähestynyt BMW:tä ilman konkreettista tulosta (ilmeisesti BMW tulkitsee autopalot harvinaisiksi yksittäistapauksiksi mikä ei aiheuta toimenpiteitä), tulisi ajoneuvon omistajien painostaa Trafia suhtautumaan asiaan huolellisemmin. Käytännössä tämä edellyttää riittävää määrää tapausesimerkkejä ja palaneiden ajoneuvojen omistajien yhteydenottoa Trafiin, jotta tapaukset voidaan kirjata.

        AVK:n kautta nämä palaneet yksilöt suurmmalta osin oletettavasti kulkevat, jolloin heilläkin olisi mahdollisuus kerätä tilastoa tapauksista valokuvatodisteineen. Tällaiset reklamoinnit eivät kuitenkaan taida kuulua yrityksen intresseihin, vaikka kyseessä on vakuutusyhtiöiden omistama yritys ja oletettavasti oikein suoritetulla takaisinkutsukampanjan korjaustoimenpiteellä voitaisiin saada muutama vakuutusyhtiön korvaama ajoneuvopalo jopa kokonaan estettyä.
        IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
        BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
        Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

        Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
        Tampere

        Comment

        • Heguli 31
          BTCF Member
          • Oct 2004
          • 10064
          • KVLA

          Tähänkin hommaan liittyen olisi kiva tietää mikä on ulkomailla saldo noiden takakontti palojen suhteen? Ei kai tämä Suomi ole ainoa maa,jossa näitä käryää?

          Comment

          • JaniLap
            BTCF Member
            • Sep 2012
            • 2737
            • Tampere

            Originally posted by Heguli 31 View Post
            Tähänkin hommaan liittyen olisi kiva tietää mikä on ulkomailla saldo noiden takakontti palojen suhteen?
            Hyvä huomio ja tämä olisikin mielenkiintoinen tieto. Tähän saattaa vaikuttaa myös kansallinen erityispiirteemme haalia euroopasta käytettyjä ajoneuvoja loppusijoituspaikaksi. Toisin sanoen rekisterissä olevien autojen ikä ja ajosuorite saattaa Suomessa olla sen verran korkea, että joidenkin tyyppivikojen ilmaantuminen on epätodennäköisempää maissa, jossa kalusto on keskimäärin tuoreempaa. Pohjoinen ilmastommekin saattaa edesauttaa joidenkin tapausten ilmaantumista.
            IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
            BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
            Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

            Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
            Tampere

            Comment

            • markok
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 3018
              • Kuopio

              Originally posted by peeämwee View Post
              http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-...er/a/10064809/

              Tuollainen löytyi nopealla gooletuksella. Tosin Norjaksi. Katsotaan löytyykö lisää.

              Ruotsiksi: http://teknikensvarld.se/bmw-aterkal...tionen-120983/ Ruotsissa kyseiset omistajat saavat kirjeen jossa mainitaan virheestä ja autot korjataan ilmaiseksi. Korjaaminen kestää noin 30min. Asia koskee yhteensä 1,3 miljoonaa autoa jotka valmistettu 2003-2010. Myös 6-sarjaa.

              Tuossa vielä keskustelua ruotsiksi autofoorumilta: http://www.autopower.se/forum/topic....=275407&sida=1
              Originally posted by Heguli 31 View Post
              Tähänkin hommaan liittyen olisi kiva tietää mikä on ulkomailla saldo noiden takakontti palojen suhteen? Ei kai tämä Suomi ole ainoa maa,jossa näitä käryää?
              Ulkomailla tapahtuneita paloja sivuttiin tässä topicissa postauksesta 152 eteenpäin ja tuossa ylhäällä yksi lainaus aiheeseen liittyen. Paremmin ruotsin kieltä osaavat voisivat katsoa puhutaanko noissa linkeissä samasta kampanjasta mikä meilläkin on vai onko se muualla laajempi. BMW on kuitenkin muuttanut kaapelin tyyppiä kahteenkin kertaan niin tuskin he sitä tekisivät jos alkuperäisissä osissa ei mitään ongelmaa olisi. Suomen olosuhteet ja tiesuola on varmasti yksi asiaan vaikuttava tekijä. Suurin osa paloista on sattunut talvikaudella.
              BMW 530iA Touring -05

              Comment

              • JaniLap
                BTCF Member
                • Sep 2012
                • 2737
                • Tampere

                Originally posted by markok View Post
                ...puhutaanko noissa linkeissä samasta kampanjasta mikä meilläkin on vai onko se muualla laajempi. BMW on kuitenkin muuttanut kaapelin tyyppiä kahteenkin kertaan niin tuskin he sitä tekisivät jos alkuperäisissä osissa ei mitään ongelmaa olisi. Suomen olosuhteet ja tiesuola on varmasti yksi asiaan vaikuttava tekijä. Suurin osa paloista on sattunut talvikaudella.
                Linkittämissäsi uutisissa on kyse samasta kampanjasta, joka on toteutettu myös Suomessa. Siis kontin yläpuolisen kaapelin liitoksen tarkistus. Todellinen ongelma on se kontin alapuolinen läpivienti.
                IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
                Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

                Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                Tampere

                Comment

                • ekaBMW
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2010
                  • 446
                  • Oulu

                  Ei taida mikään kampanja auttaa tähän jos eivät keksi kaapeli/liitosta joka kestää kosteuden, suolaveden yms. Jos tuonne pääsee hiemankin kosteutta niin vesi jäätyessään turpoaa ja hajoittaa eristeet. Lisäksi kosteus hapettaa kuparin/alumiinin tms. Jossain vaiheessa piuha on ohentunut niin paljon että lämpö nousee ja sulattaa loputkin eristeet.
                  Ainoa millä nuo saisi eliminoitua on että ne kuuluisi osana huoltoa. Esim 10tkm välein tarkistus tms valmistajan piikkiin. Jos vikaa löytyy niin tehtaan piikkiin uusi kaapeli.
                  F11 530d xDrive 09/16
                  Ex E60 530d xDrive A 10/08
                  Ex E60 520dA 09/08 liisari
                  Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
                  Ex Opel Kadett 1.6 -89

                  Comment

                  • Heguli 31
                    BTCF Member
                    • Oct 2004
                    • 10064
                    • KVLA

                    Originally posted by JaniLap View Post
                    Pohjoinen ilmastommekin saattaa edesauttaa joidenkin tapausten ilmaantumista.
                    Tämä lienee yksi pointti. Pakkasilla starttaillessa koneen pyöriessä "jäykästi",jos ei ole lämmitetty. Niin uskoisin isomman starttivirran koettelevan tuota liitosta rankemmin.kuin Euroopassa olevia autoja. Ja sitten jossain vaiheessa napsahtaa.

                    Comment

                    • Clavurion
                      BTCF Member
                      • Feb 2005
                      • 9158
                      • Oulu

                      Originally posted by Heguli 31 View Post
                      Tämä lienee yksi pointti. Pakkasilla starttaillessa koneen pyöriessä "jäykästi",jos ei ole lämmitetty. Niin uskoisin isomman starttivirran koettelevan tuota liitosta rankemmin.kuin Euroopassa olevia autoja. Ja sitten jossain vaiheessa napsahtaa.
                      Tuo on toki myötävaikuttava tekijä siinä vaiheessa, kun vaurion takia ylimenovastus on jo selvästi kasvanut.
                      E39 530dA -02 M-Sport
                      E53 X5 3.0dA -06 Sport
                      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                      Comment

                      • HTK12
                        BTCF Member
                        • Jul 2011
                        • 10941
                        • Joensuu

                        Originally posted by Heguli 31 View Post
                        Tämä lienee yksi pointti. Pakkasilla starttaillessa koneen pyöriessä "jäykästi",jos ei ole lämmitetty. Niin uskoisin isomman starttivirran koettelevan tuota liitosta rankemmin.kuin Euroopassa olevia autoja. Ja sitten jossain vaiheessa napsahtaa.
                        Ehjälle liitokselle starttivirta ei aiheuta mitään. Täällä ilmaston takia suolataan ja suola kyllä hapettaa kaikki liitokset mihin se vain pääsee. Etelässä ei paljon suolata. Ei ne autot siellä etelässä myöskään ruostu kuten täällä, ihan suolaamisesta johtuen. Hapettuma lisää vastusta liitoksessa -> liitos lämpenee.
                        e39 540iA E85

                        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                        Comment

                        • edva
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2018
                          • 303
                          • Pirkkala

                          Onkos se virtakaapeliongelma tämä mitä harasoo-mies autostaan irrottaa?

                          Poistuuko ongelma sillä ku nakuttelee tuon vastakappaleen alta ja kontin puolelta irti rungosta, lyö esim. Ensto SR1-möhnää joka puolelle ja väliin ja kasailee hommat takasin?

                          e61 530xd LCI 3/2007

                          Comment

                          • Clavurion
                            BTCF Member
                            • Feb 2005
                            • 9158
                            • Oulu

                            Originally posted by edva View Post
                            Onkos se virtakaapeliongelma tämä mitä harasoo-mies autostaan irrottaa?

                            Poistuuko ongelma sillä ku nakuttelee tuon vastakappaleen alta ja kontin puolelta irti rungosta, lyö esim. Ensto SR1-möhnää joka puolelle ja väliin ja kasailee hommat takasin?

                            https://www.youtube.com/watch?v=w71ntkdYkUs
                            Sehän riippuu, missä kunnossa se alapuolen liitos on. Jos se on kunnolla hapantunut, niin se ei korjaannu kuin uudella liitoksella tai kaapelilla.
                            E39 530dA -02 M-Sport
                            E53 X5 3.0dA -06 Sport
                            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                            Comment

                            • fraatti
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2002
                              • 4630
                              • Tampere

                              Originally posted by Clavurion View Post
                              Sehän riippuu, missä kunnossa se alapuolen liitos on. Jos se on kunnolla hapantunut, niin se ei korjaannu kuin uudella liitoksella tai kaapelilla.
                              Itse päädyin tuon oman kaapelin kanssa sellaiseen johtopäätökseen että vesi uiskentelee liitoksen päällä olevan kutistesukan välistä tuonne liittimen sisälle. Tuo sitten tekee aikansa tuolla tuhoja kunnes suoja liitimen päältä pettää kokonaan hapettuman halkaisemana. Tällöin enstoista ei ole apuja.

                              Vastaava mutta ohuempi naru.

                              F11 535dX LCI
                              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                              Comment

                              • JaniLap
                                BTCF Member
                                • Sep 2012
                                • 2737
                                • Tampere

                                Pohdintani on jälkiviisautta at best, mutta jos tuo auton alta kulkeva plussakaapeli olisi puolikin metriä pidempi, niin kontin pohjaan voisi olla mahdollista kairata isompi läpivienti ja tiivistys jollakin kumiholkilla tms., jolloin koko liitoksen voisi tehdä kontin sisälle kun kaapelin pään voisi tuoda kontin puolelle? Huoltoa ajatellen on järkevää, että kontissa on liitos olemassa, mutta lähtökohtaisesti sijainti tulisi olla paikassa, joka ei altistu kosteudelle ja tiesuolalle yms. ylimääräiselle eli olisi "huoltovapaampi".

                                Saisikohan tuohon rakennettua tuohon jonkunlaisen järkevästi toimivan jatkopalan, jos jatkoliitoksen suojaisi ja eristäisi huolella auton alapuolella?
                                IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                                BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
                                Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

                                Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                                Tampere

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎