memebuy23buy

E60/61 kysymyksiä ja vastauksia IX

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • tabasco
    replied
    Tulipa vaan tästä akkukeskustelusta mieleen, että kuinkahan tarkkaan lie nuo valmistajan ilmoittamat nimelliskapasiteetit pitävät paikkansa tai ovat vertailukelpoisia eri akkumerkkien kesken? Jos toleranssi on +-5%, niin 90 Ah akku voi ollakin 94,5 Ah ja 100 Ah akku taas 95 Ah... Onko kaikkia nimelliskapasiteetteja ilmoitettu saman mittausstandardin mukaisesti?

    Leave a comment:


  • BMW525Xda
    replied
    Originally posted by Laku View Post
    Laitettu 100Ah akku ja merkattu 110Ah:ksi?
    Pitää käydä kysymässä kun ehtii.

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Originally posted by BMW525Xda View Post
    Kyllä sinne äsken koodattiin kuulemma 100ah akku :think
    Eikä bmw huollon kaveri mitään maininnut kyllä tästä asiasta.
    Laitettu 100Ah akku ja merkattu 110Ah:ksi?

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Originally posted by BMW525Xda View Post
    Meneekö näissä niin että auton äly pyrkii pitämään varauksen 80-90% tasossa ilmoitetusta. Eli jos on koodattuna 90ah mutta akku on 100ah niin käytännössä pitää 100ah akkua noin 60-70% ladattuna ?
    Ei sulla taida olla brake energy regerationia olla tuossa? Vain silloin akkua pidetään vajaana.

    Akku on muutenkin harvoin edes lähelle 100% täynnä. Eikä sen edes tarvi olla. Loppuakohden se ottaa virtaa vastaan vain todella hitaasti. Jos jollain älylaturillakin katsoo kuinka jännite/virta käyttäytyy latauksen loppupuolella niin pitkät siivut akkua ladataan jollain olemattomalla 1A virralla.

    Muutahan autokaan ei ymmärrä auton akun varaustilanteesta kuin sen mitä jännite kertoo akun ollessa kuormittamattomana(ja toki kapasiteetin kertominen kertoo myös paljonko siellä on jäljellä Ah). Nyt jos kytket samaan aikaan autoon laturin kiinni kun siellä on jotain kuormitusta(auto ei lepotilassa) niin myös erillislaturi luulee että akku on tyhjempi koska sitä akkua kuormitetaan auton sähkölaitteilla.

    Tässä taulukko mistä voi katsoa auton akun varaustilanteen kun sitä ei kuormiteta. Wet cell on "normiakku", sitten katotaan vain sopivasta rivistä akun lämpötila ja verrataan sitä akusta mitattuun jännitteeseen.
    Last edited by fraatti; 28-09-2018, 10:56.

    Leave a comment:


  • BMW525Xda
    replied
    Originally posted by fraatti View Post
    Eikö huollossa oltu toimittu aivan oikein? Eikös se niin mene että jos ko. kapasiteettia ei löydy niin laitetaan pienempi?
    Meneekö näissä niin että auton äly pyrkii pitämään varauksen 80-90% tasossa ilmoitetusta. Eli jos on koodattuna 90ah mutta akku on 100ah niin käytännössä pitää 100ah akkua noin 60-70% ladattuna ?

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Eikö huollossa oltu toimittu aivan oikein? Eikös se niin mene että jos ko. kapasiteettia ei löydy niin laitetaan pienempi?

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by BMW525Xda View Post
    Kyllä sinne äsken koodattiin kuulemma 100ah akku :think.
    Testerillähän sen pystyy tarkistamaan, eikä tarvitse arvailla mitä tehty.

    Leave a comment:


  • BMW525Xda
    replied
    Kyllä sinne äsken koodattiin kuulemma 100ah akku :think
    Eikä bmw huollon kaveri mitään maininnut kyllä tästä asiasta.

    Leave a comment:


  • zorb
    replied
    Originally posted by Markkanenn View Post
    Muistaakseni e6x ei ole mahdollisuutta koodata 100ah akkua. 110ah ja 90ah siellä ainakin on.
    Jep. Tässä vaihtoehdot:

    B080 80 Ah
    B090 90 Ah
    B110 110 Ah
    A090 90 Ah AGM
    A080 80 Ah AGM

    Leave a comment:


  • Markkanenn
    replied
    Originally posted by BMW525Xda View Post
    Kiitti tästä vinkistä, enpä olisi uskonut että olivat koodanneet akun väärin. Kun akku vaihdettiin laitettiin alkuperäisen 90ah akun tilalle 100ah. Eivät olleet huollossa koodanneet sinne 100ah vaan jäänyt 90ah joten ilmeisesti siksi auton älynystyrät pitivät akkua liian alhaisessa varauksessa. Nyt akku ladattu ja kaikki toimii taas kuten pitää, puhallin herää ja puhisee tasaiseen.

    Muistaakseni e6x ei ole mahdollisuutta koodata 100ah akkua. 110ah ja 90ah siellä ainakin on.

    Leave a comment:


  • BMW525Xda
    replied
    Originally posted by E39-530A View Post
    Onko akku varmasti kunnossa tai riittävän täynnä? En noista koodeista tai puhaltimen sielunelämästä tarkemmin tiedä, mutta omissa E9x:ssä joko seilaa tai ei lähde heti päälle, jos varaus on liian pieni. Kun pääsee isommille teille vauhtiin, niin sitten lähtee paremmin pyörimään. Jos varaus on liian pieni, niin hummaa taas, kun hidastaa valoihin tms. Saattaa pyöriä, jos pakkoasettaa isomman nopeuden, mutta jos varaus on aivan liian pieni, niin ei tapahdu mitään. Tuntuu, että jopa tuo E34 manuaali-ilmastoinnilla tekee samoin.

    Jos varaus on päässyt liian alas, mutta akku on muuten kunnossa, niin pitäisi pidemmän lenkin päätteeksi jaksaa toimia normaalisti. Voit myös lykätä akun kaveriksi apukäynnistysakun ja katsoa vaikuttaako ongelmaan.
    Kiitti tästä vinkistä, enpä olisi uskonut että olivat koodanneet akun väärin. Kun akku vaihdettiin laitettiin alkuperäisen 90ah akun tilalle 100ah. Eivät olleet huollossa koodanneet sinne 100ah vaan jäänyt 90ah joten ilmeisesti siksi auton älynystyrät pitivät akkua liian alhaisessa varauksessa. Nyt akku ladattu ja kaikki toimii taas kuten pitää, puhallin herää ja puhisee tasaiseen.

    Leave a comment:


  • BMW525Xda
    replied
    Originally posted by E39-530A View Post
    Onko akku varmasti kunnossa tai riittävän täynnä? En noista koodeista tai puhaltimen sielunelämästä tarkemmin tiedä, mutta omissa E9x:ssä joko seilaa tai ei lähde heti päälle, jos varaus on liian pieni. Kun pääsee isommille teille vauhtiin, niin sitten lähtee paremmin pyörimään. Jos varaus on liian pieni, niin hummaa taas, kun hidastaa valoihin tms. Saattaa pyöriä, jos pakkoasettaa isomman nopeuden, mutta jos varaus on aivan liian pieni, niin ei tapahdu mitään. Tuntuu, että jopa tuo E34 manuaali-ilmastoinnilla tekee samoin.

    Jos varaus on päässyt liian alas, mutta akku on muuten kunnossa, niin pitäisi pidemmän lenkin päätteeksi jaksaa toimia normaalisti. Voit myös lykätä akun kaveriksi apukäynnistysakun ja katsoa vaikuttaako ongelmaan.
    Akku vaihdettu noin 2vko sitten uuteen ja koodattu.
    Vanha akku oli sekin kunnossa mutta vaihdettiin varmuudeksi kun tuli 10v täyteen alkuperäiselle.

    Edit: hyvän huomiosi takia kuitenkin tein akkutestin kun testeri löytyy työkaluhyllystä. Starttivirta ok mutta käski latamaan akun, pistin laturiin ja näyttää akun varaukseksi vain 50%.
    Nyt ihmetellään sitten että menikö koodauksessa jotain pieleen ???
    Last edited by BMW525Xda; 27-09-2018, 11:58.

    Leave a comment:


  • E39-530A
    replied
    Originally posted by BMW525Xda View Post
    Alkoi puhallin seilaamaan ja välillä starttaa puhisemaan vasta kun manuaalisesti kääntää 5-7 nopeudelle.

    Vikakoodit carsoftalla:
    9c54 AUC sensor
    9c6c Suply, peripherals 12V

    Onko puahllin, etuvastus vai mikä ?
    Onko akku varmasti kunnossa tai riittävän täynnä? En noista koodeista tai puhaltimen sielunelämästä tarkemmin tiedä, mutta omissa E9x:ssä joko seilaa tai ei lähde heti päälle, jos varaus on liian pieni. Kun pääsee isommille teille vauhtiin, niin sitten lähtee paremmin pyörimään. Jos varaus on liian pieni, niin hummaa taas, kun hidastaa valoihin tms. Saattaa pyöriä, jos pakkoasettaa isomman nopeuden, mutta jos varaus on aivan liian pieni, niin ei tapahdu mitään. Tuntuu, että jopa tuo E34 manuaali-ilmastoinnilla tekee samoin.

    Jos varaus on päässyt liian alas, mutta akku on muuten kunnossa, niin pitäisi pidemmän lenkin päätteeksi jaksaa toimia normaalisti. Voit myös lykätä akun kaveriksi apukäynnistysakun ja katsoa vaikuttaako ongelmaan.

    Leave a comment:


  • BMW525Xda
    replied
    Sisäpuhallin menossa ?

    Alkoi puhallin seilaamaan ja välillä starttaa puhisemaan vasta kun manuaalisesti kääntää 5-7 nopeudelle.

    Vikakoodit carsoftalla:
    9c54 AUC sensor
    9c6c Suply, peripherals 12V

    Onko puhallinmoottori, etuvastus vai mikä ?
    Last edited by BMW525Xda; 27-09-2018, 11:28.

    Leave a comment:


  • Timo N
    replied
    Originally posted by HTK12 View Post
    Mikset nollaa ISTA:lla? Ei tarvitse arpoa mikä on oikea tai väärä tiedosto. Samalla näkee myös sähkökaaviot ym., joten löytyy sulakkeet.
    En ole saanut aikaiseksi tuota ISTAa opeteltua Ehkä päivänä jonain.

    Leave a comment:

Working...
X