E60/61 kysymyksiä ja vastauksia IX
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Tulipa vaan tästä akkukeskustelusta mieleen, että kuinkahan tarkkaan lie nuo valmistajan ilmoittamat nimelliskapasiteetit pitävät paikkansa tai ovat vertailukelpoisia eri akkumerkkien kesken? Jos toleranssi on +-5%, niin 90 Ah akku voi ollakin 94,5 Ah ja 100 Ah akku taas 95 Ah... Onko kaikkia nimelliskapasiteetteja ilmoitettu saman mittausstandardin mukaisesti?
-
-
Originally posted by BMW525Xda View PostMeneekö näissä niin että auton äly pyrkii pitämään varauksen 80-90% tasossa ilmoitetusta. Eli jos on koodattuna 90ah mutta akku on 100ah niin käytännössä pitää 100ah akkua noin 60-70% ladattuna ?
Akku on muutenkin harvoin edes lähelle 100% täynnä. Eikä sen edes tarvi olla. Loppuakohden se ottaa virtaa vastaan vain todella hitaasti. Jos jollain älylaturillakin katsoo kuinka jännite/virta käyttäytyy latauksen loppupuolella niin pitkät siivut akkua ladataan jollain olemattomalla 1A virralla.
Muutahan autokaan ei ymmärrä auton akun varaustilanteesta kuin sen mitä jännite kertoo akun ollessa kuormittamattomana(ja toki kapasiteetin kertominen kertoo myös paljonko siellä on jäljellä Ah). Nyt jos kytket samaan aikaan autoon laturin kiinni kun siellä on jotain kuormitusta(auto ei lepotilassa) niin myös erillislaturi luulee että akku on tyhjempi koska sitä akkua kuormitetaan auton sähkölaitteilla.
Tässä taulukko mistä voi katsoa auton akun varaustilanteen kun sitä ei kuormiteta. Wet cell on "normiakku", sitten katotaan vain sopivasta rivistä akun lämpötila ja verrataan sitä akusta mitattuun jännitteeseen.
Last edited by fraatti; 28-09-2018, 10:56.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by fraatti View PostEikö huollossa oltu toimittu aivan oikein? Eikös se niin mene että jos ko. kapasiteettia ei löydy niin laitetaan pienempi?
Leave a comment:
-
-
Eikö huollossa oltu toimittu aivan oikein? Eikös se niin mene että jos ko. kapasiteettia ei löydy niin laitetaan pienempi?
Leave a comment:
-
-
Kyllä sinne äsken koodattiin kuulemma 100ah akku :think
Eikä bmw huollon kaveri mitään maininnut kyllä tästä asiasta.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by BMW525Xda View PostKiitti tästä vinkistä, enpä olisi uskonut että olivat koodanneet akun väärin. Kun akku vaihdettiin laitettiin alkuperäisen 90ah akun tilalle 100ah. Eivät olleet huollossa koodanneet sinne 100ah vaan jäänyt 90ah joten ilmeisesti siksi auton älynystyrät pitivät akkua liian alhaisessa varauksessa. Nyt akku ladattu ja kaikki toimii taas kuten pitää, puhallin herää ja puhisee tasaiseen.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by E39-530A View PostOnko akku varmasti kunnossa tai riittävän täynnä? En noista koodeista tai puhaltimen sielunelämästä tarkemmin tiedä, mutta omissa E9x:ssä joko seilaa tai ei lähde heti päälle, jos varaus on liian pieni. Kun pääsee isommille teille vauhtiin, niin sitten lähtee paremmin pyörimään. Jos varaus on liian pieni, niin hummaa taas, kun hidastaa valoihin tms. Saattaa pyöriä, jos pakkoasettaa isomman nopeuden, mutta jos varaus on aivan liian pieni, niin ei tapahdu mitään. Tuntuu, että jopa tuo E34 manuaali-ilmastoinnilla tekee samoin.
Jos varaus on päässyt liian alas, mutta akku on muuten kunnossa, niin pitäisi pidemmän lenkin päätteeksi jaksaa toimia normaalisti. Voit myös lykätä akun kaveriksi apukäynnistysakun ja katsoa vaikuttaako ongelmaan.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by E39-530A View PostOnko akku varmasti kunnossa tai riittävän täynnä? En noista koodeista tai puhaltimen sielunelämästä tarkemmin tiedä, mutta omissa E9x:ssä joko seilaa tai ei lähde heti päälle, jos varaus on liian pieni. Kun pääsee isommille teille vauhtiin, niin sitten lähtee paremmin pyörimään. Jos varaus on liian pieni, niin hummaa taas, kun hidastaa valoihin tms. Saattaa pyöriä, jos pakkoasettaa isomman nopeuden, mutta jos varaus on aivan liian pieni, niin ei tapahdu mitään. Tuntuu, että jopa tuo E34 manuaali-ilmastoinnilla tekee samoin.
Jos varaus on päässyt liian alas, mutta akku on muuten kunnossa, niin pitäisi pidemmän lenkin päätteeksi jaksaa toimia normaalisti. Voit myös lykätä akun kaveriksi apukäynnistysakun ja katsoa vaikuttaako ongelmaan.
Vanha akku oli sekin kunnossa mutta vaihdettiin varmuudeksi kun tuli 10v täyteen alkuperäiselle.
Edit: hyvän huomiosi takia kuitenkin tein akkutestin kun testeri löytyy työkaluhyllystä. Starttivirta ok mutta käski latamaan akun, pistin laturiin ja näyttää akun varaukseksi vain 50%.
Nyt ihmetellään sitten että menikö koodauksessa jotain pieleen ???Last edited by BMW525Xda; 27-09-2018, 11:58.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by BMW525Xda View PostAlkoi puhallin seilaamaan ja välillä starttaa puhisemaan vasta kun manuaalisesti kääntää 5-7 nopeudelle.
Vikakoodit carsoftalla:
9c54 AUC sensor
9c6c Suply, peripherals 12V
Onko puahllin, etuvastus vai mikä ?
Jos varaus on päässyt liian alas, mutta akku on muuten kunnossa, niin pitäisi pidemmän lenkin päätteeksi jaksaa toimia normaalisti. Voit myös lykätä akun kaveriksi apukäynnistysakun ja katsoa vaikuttaako ongelmaan.
Leave a comment:
-
-
Sisäpuhallin menossa ?
Alkoi puhallin seilaamaan ja välillä starttaa puhisemaan vasta kun manuaalisesti kääntää 5-7 nopeudelle.
Vikakoodit carsoftalla:
9c54 AUC sensor
9c6c Suply, peripherals 12V
Onko puhallinmoottori, etuvastus vai mikä ?Last edited by BMW525Xda; 27-09-2018, 11:28.
Leave a comment:
-
Leave a comment: