Täällä yksi perävaunun kytkentöjen kanssa mietiskelijä. E60 lci kyseessä ja autossa 7 pin jälkiasenteinen perävaunun johtosarja. Onko mahdollista ryöstää relejohtosarjalla pakkivaloilta signaali ja vetää yksi johto lisää johtosarjaan ja vaihtaa 13 pin perävaunupistoke.
Uusi 13 pin johtosarja yli 200e niin sillä mietiskelen
Koukun asennus olis täälläkin ohjelmassa, hommasin Steinhofin alaspäin irrotettavan koukun ja Hak-systemin autokohtaisen johtosarjan. Tutkailin jo valmiiksi asennusohjeet ja auton peräpään johdot läpi ja vaikuttaisi selkeältä hommalta näin ennakkoon.
Ainut ihmetyksen aihe on yksi vilkulle merkattu johto (sini-ruskea takavalon johtonipusta), eli mihin tuota tarvitaan jos kerran vilkut tulee can väylän kautta?
Sellanen huomio myös tuota taka lisäjarruvalon johtoa nipusta tonkiessa, että värihän on tosiaan käsittääkseni musta-keltainen, joita löytyy nipusta vain yksi, eli väärän johdon vaaraa ei ole jos katsoo tarkkaan. Kaksi muuta nipussa kulkevaa samankaltaista johtoa näyttäisi olevan kelta-mustia, eli pohja on keltainen ja raita musta. Joku tässä ketjussa muistaakseni puhui, että nipussa olisi kolme mustakeltaista johtoa, näin siis ei omien havaintojeni mukaan ole.
Asennettiin koukku eilen kaverin kanssa, hommaan meni rauhallisella tahdilla runsas kuusi tuntia. Toisin kuin ennakkoon arvelin, johdotushommat oli melkeinpä nopein vaihe. Kaikki kytkentäpisteet löytyy touringissa kätevästi vararengaskotelosta ja akun ympäristöstä. Puskuria asentaessa takaisin sisäinen törmäyspalkki asennettiin vahingossa ensin väärin päin - metalliin stanssatut tekstit eivät näemmä kuulu olla oikein päin 😅
Aiempaan huomioon liittyvänä korjauksena jarruvalon musta-keltaiselle johdolle olikin kaksi samanväristä vaihtoehtoa johtosarjassa. Oikea kytkentä oli hieman paksumpaan johtoon, jonka tarkistin jatkuvan haarasta ylös kohti takaluukun johtoja.
Koukun asennus olis täälläkin ohjelmassa, hommasin Steinhofin alaspäin irrotettavan koukun ja Hak-systemin autokohtaisen johtosarjan. Tutkailin jo valmiiksi asennusohjeet ja auton peräpään johdot läpi ja vaikuttaisi selkeältä hommalta näin ennakkoon.
Ainut ihmetyksen aihe on yksi vilkulle merkattu johto (sini-ruskea takavalon johtonipusta), eli mihin tuota tarvitaan jos kerran vilkut tulee can väylän kautta?
Sellanen huomio myös tuota taka lisäjarruvalon johtoa nipusta tonkiessa, että värihän on tosiaan käsittääkseni musta-keltainen, joita löytyy nipusta vain yksi, eli väärän johdon vaaraa ei ole jos katsoo tarkkaan. Kaksi muuta nipussa kulkevaa samankaltaista johtoa näyttäisi olevan kelta-mustia, eli pohja on keltainen ja raita musta. Joku tässä ketjussa muistaakseni puhui, että nipussa olisi kolme mustakeltaista johtoa, näin siis ei omien havaintojeni mukaan ole.
7 napaisessa pistokkeessakin on takasumari -94 lähtien (kärryn puolella). Aikaisemmin pistokkeessa ei ollut merkittyä käyttöä tuolle yhdelle pinnille joten tuota pinniä monet käytti 12V jännitteelle vaunun akkua lataamaan mutta -94 jälkeisten kärryjen kanssa ei enää onnistu (paitsi jos itse modaa kytkentöjä).
Tosin jotkut koukun itse asentaneet ovat vieläkin jättäneet takasumarin kytkemättä jotta saavat tuon 12V kärrylle (vaunulle). Nykyään turhaa kun 13 napaista pistoketta käyttämällä saa kaikki mukaan.
Peruutusvalo tuli pakolliseksi O2 luokassa (jarrulliset kärryt) -11. Eli noissa on vakiona 13 napainen pistoke.
Hmmm… äkkiä aika rientää. Lähes 30 vuotta takasumuvalosta ja 10V peruutusvalostakin.
Eikös se väylänkautta pitäisi tulla myöskin tuo takasumuvalo ja peruutusvalo. Ainakin itse kun retrofittasin aikanaan koukun niin ainuat oli muistaakseni: virta/maa ja tuo jarruvalo mikä piti kytkeä suoraan valon johtoon,loput toiminnot tuli sen kierrekaapelin(kelta/musta) johdon kautta.
Kiitokset kommentista.
Oletan että ainakin se takasumuvalo pitää "ryöstää" autosta, sillä nimimerkki Makkis kirjoittaa näin sivulla 28:
"E6x vetokoukun asennus ei vaadi kuin
Pakkivalo voi hyvinkin tulla väylästä, sitä en päässyt testaamaan tuolla 7 pinnisellä kärryllä. Ja takasumaria en edes hoksannut testata kun oletus oli vahva että se ei toimi/kytkentä puuttuu.
Edelleen minulle on mysteeri että mitä ovat nuo kaksi piuhaa (A9 ja A10) jotka puuttuivat minun johtosarjasta.
Luulen että tuo A9 sini/ruskea olisi se takasumari, mutta kun kärrymodulilta ei tule piuhaa johon sen voisi kytkeä..
Pitää vielä kärryn kanssa testata tulisiko se sittenkin väylän kautta kuten kirjoitat.
Eikös se väylänkautta pitäisi tulla myöskin tuo takasumuvalo ja peruutusvalo. Ainakin itse kun retrofittasin aikanaan koukun niin ainuat oli muistaakseni: virta/maa ja tuo jarruvalo mikä piti kytkeä suoraan valon johtoon,loput toiminnot tuli sen kierrekaapelin(kelta/musta) johdon kautta.
No nyt kesälomalla on ehditty koukun asennusta aloittamaan.
Purkuauton koukku on jo mekaanisesti paikoillaan, mutta sähköt vielä hieman ihmetyttävät.
Tämän ohjeen mukaan kai tuo alkuperäinen johtosarja pitäisi kytkeä: https://5series.net/forums/attachmen...41576054-3.pdf
Seuraavat ohjeen mukaiset johdot johtosarjasta löydän:
A5 ja A6, Musta ja keltainen toisiinsa kierrettynä, nämä kytketään väylään joko PDC:n tai automaattiluukun poksille menevään johtosarjaan. KYTKETTY AUTOMAATTILUUKUN JOHTOSARJAAN
A1, musta/keltainen (kärrymodulin liittimeltä), tämä kytketään lisäjarruvalolle menevään piuhaan. KYTKETTY
A4, Puna/vihreä (kärrymodulin liittimeltä) tämä ohjeen mukaan menee takaluukusta oikealta puolelta löytyvään liittimeen X11011 pinniin 11. Tämä on oletettavasti "plussa"? KYTKETTY
A10, Puna/violetti (kärryn töpseliltä) Kytkentäkaaviossa puna/violetti kytketään pelkääjän jalkatilaan liittimeen X11004 pinniin 3. -->Minun johtosarjassa puna/violetti tulee kärryn töpseliltä! Olisikohan tuo minun puna/violetti siis ohjeen Puna/musta A3. Tällöin minulta puuttuisi modulilta tuleva A10 kokonaan. TÄMÄ KYTKETTY PUNA/MUSTAN SIJALLE.
Kärryn töpseliltä tulee ohjeesta poikkeavasti kaksi ruskeaa. Pitäisikö nämä molemmat maadoittaa? Toinen on varmastikin tuo A7 (kytkentäkaaviossa tosin on tuossa ohjeessa kaksi ruskeaa jotka maadoitetaan). NÄMÄ MAADOITETTU
Lisäksi kärrymodulilta tulee yksi ohut ruskea jota ei ole ohjeessa ja jonka kytkentäpaikaa en tiedä. TÄMÄ ON KYTKETTY MAIHIN, ON OLETETTAVASTI POKSIN MAA KYTKENTÄKAAVIOSSA.
Ohjeesta poiketen minun johtosarjasta puuttuvat kokonaan:
A9 sini/ruskea. Onko tämä takasumari?
A10 puna/violetti. Onko tämä peruutusvalo?
Ihmetyttää että nämä puuttuvat kun johtosarja on kuitenkin 13 pinnisellä töpselillä. Samoin tuon pitäisi olla aito bemarin tehdassarja joten kai siinä pitäisi olla kaikki olemassa.
Motonetin testerin mukaan jarruvalo ja vilkut toimivat. Parkeista en saanut selkoa. Pitää testata oikealla kärryllä kun seuraavan kerran sellaisen viereen satun.
*Editoitu viestiin tehdyt kytkennät ja tämän hetken tilanne.*
7-pinnisesen kärryn kanssa toimi parkit, vilkut ja jarruvalo sekä rekisterikilven valot ja äärivalot.
Oletettavasti nuo johtosarjasta puuttuvat on siis pakkivalo ja sumuvalo.
Jos joku joskus retrofittaa tuon linkin ohjeen mukaan johtosarjalla josta puuttuvat liittimeen X11011 tulevat pinnit niin niiden pinnien osanumero on 61138364834.
Itse jouduin laakkosella käymään kahdesti kun ensin tuli ostettua väärät jotka oli aivan liian isot.
Loppupeleissa homma oli kohtuullisen helppo vaikka johtosarja ja ohje eivät aivan täsmänneetkään toisiinsa.
No nyt kesälomalla on ehditty koukun asennusta aloittamaan.
Purkuauton koukku on jo mekaanisesti paikoillaan, mutta sähköt vielä hieman ihmetyttävät.
Tämän ohjeen mukaan kai tuo alkuperäinen johtosarja pitäisi kytkeä: https://5series.net/forums/attachmen...41576054-3.pdf
Seuraavat ohjeen mukaiset johdot johtosarjasta löydän:
A5 ja A6, Musta ja keltainen toisiinsa kierrettynä, nämä kytketään väylään joko PDC:n tai automaattiluukun poksille menevään johtosarjaan. KYTKETTY AUTOMAATTILUUKUN JOHTOSARJAAN
A1, musta/keltainen (kärrymodulin liittimeltä), tämä kytketään lisäjarruvalolle menevään piuhaan. KYTKETTY
A4, Puna/vihreä (kärrymodulin liittimeltä) tämä ohjeen mukaan menee takaluukusta oikealta puolelta löytyvään liittimeen X11011 pinniin 11. Tämä on oletettavasti "plussa"? KYTKETTY
A10, Puna/violetti (kärryn töpseliltä) Kytkentäkaaviossa puna/violetti kytketään pelkääjän jalkatilaan liittimeen X11004 pinniin 3. -->Minun johtosarjassa puna/violetti tulee kärryn töpseliltä! Olisikohan tuo minun puna/violetti siis ohjeen Puna/musta A3. Tällöin minulta puuttuisi modulilta tuleva A10 kokonaan. TÄMÄ KYTKETTY PUNA/MUSTAN SIJALLE.
Kärryn töpseliltä tulee ohjeesta poikkeavasti kaksi ruskeaa. Pitäisikö nämä molemmat maadoittaa? Toinen on varmastikin tuo A7 (kytkentäkaaviossa tosin on tuossa ohjeessa kaksi ruskeaa jotka maadoitetaan). NÄMÄ MAADOITETTU
Lisäksi kärrymodulilta tulee yksi ohut ruskea jota ei ole ohjeessa ja jonka kytkentäpaikaa en tiedä. TÄMÄ ON KYTKETTY MAIHIN, ON OLETETTAVASTI POKSIN MAA KYTKENTÄKAAVIOSSA.
Ohjeesta poiketen minun johtosarjasta puuttuvat kokonaan:
A9 sini/ruskea. Onko tämä takasumari?
A10 puna/violetti. Onko tämä peruutusvalo?
Ihmetyttää että nämä puuttuvat kun johtosarja on kuitenkin 13 pinnisellä töpselillä. Samoin tuon pitäisi olla aito bemarin tehdassarja joten kai siinä pitäisi olla kaikki olemassa.
Motonetin testerin mukaan jarruvalo ja vilkut toimivat. Parkeista en saanut selkoa. Pitää testata oikealla kärryllä kun seuraavan kerran sellaisen viereen satun.
*Editoitu viestiin tehdyt kytkennät ja tämän hetken tilanne.*
Last edited by Fubar; 22-07-2021, 07:58.
Reason: Muokattu päivitetty tilanne
Siinä on ainakin pdc piuhat myös ja olisiko myös kompuran?
Kiitokset. Nyt kun hieman enemmän vielä tutkin niin noiden kahden pienemmän liittimen piuhat on kaikki poikki/irti läpiviennin jälkeen. Tuo monipinninen on suoraan kiinni poksissa joten se kuuluu koukun sähköihin. Hieman epäselvää yhä on että mihin liittimeen se pitäisi laittaa kiinni kun yksikään kolmesta netistä löytämästäni sähkössarjan kytkentäohjeesta ei ole täysin yhtenevä tuon sähkösarjan kanssa.
Täytyy yrittää lähipäivinä ottaa autokin talliin ja purkaa puskuri yms. pois niin pääsee auton päässä kytkentöjä ihmettelemään.
Tuli ostettu e61 m-sportiin irrotettava koukka ja johtosarja purkuautosta.
Tuo johtosarja tuottaa nyt hieman pään vaivaa joten kysytään viisaammilta.
Myyjän mukaan pitäisi asentua tämän ohjeen mukaan https://www.google.com/url?sa=t&sour...eznEDYHaQX8VRL
Kun tuota harakanpesää nyt tallin lattialle levittelin näyttäisi että piuhaa ja liittimiä on huomattavasti enemmän kuin ohjeessa.
Tässä kuva itse johtosarjasta levällään:
Tällaisia liittimiä on läpivientikumin/läpiviennin "ulkopuolella" 13-pinnisen liittimen lisäksi: https://www.dropbox.com/s/whe3pkbkor...lella.jpg?dl=0 -->Mitähän nämä on kun ei kai koukun johtosarjan pitäisi tuolla puskurin puolella mihinkään kiinnittyä?
Ainakin osa tulee noilta "mysteeriliittimiltä" läpiviennin ulkopuolelta.
On kenelläkään vinkkiä että mitä ihmeen liittimiä nuo irtonaiset oikein on. Jatkanko niiden ihmettelemistä vai voiko ne suoraan sivuuttaa? Oletan tällä hetkellä että eivät liity koukun sähköihin mitenkään, mutta olenko oikeassa?
Itse päässen tuossa kevään tienoilla varmasti samoille savotoille sedanin kanssa, ellei sitä joku halua ostaa. Kiinnostaa vaan että miten tuo m-sport tuohon vaikuttaa - mutulla tekis mieli sanoa että sporttipuskimen diffuusori on pyöreämpi kuin normipuskurin joten tilaa olis enemmän. Mutta harvoinhan sitä mutulla oikeeseen osuu, muutenhan tuo sporttisempi voi olla paksumpi.
Tuon linkkaamasi koukun hinta alkaa olemaan sillä tasolla ettei paljon inspiroi ainakaan käytettyjä kyttäilemään. Pinnejä ottaisin sähkösarjaan sen 13 ja tuo nimenomainen artikkeli oli jo eBaystä loppunutkin.
En päätynyt tuohon. Otin westfalian autokohtasella 13napasella johtosarjalla. Makso 450e, niin aattelin et erotus tuohon on kuitenki aika pieni suhteessa jos joutuu enemmänki asennusta kuutioimaan.
M-Sport puskurin sisällä on vähemmän tilaa koukun kiinnityspisteen kohdalla eli M-Sport puskurin diffuusori on lähempänä auton koria kuin normi puskurin alaosa. Tuonne ei siis mahdu siististi muu kuin tähän suunniteltu koukku.
Itse päässen tuossa kevään tienoilla varmasti samoille savotoille sedanin kanssa, ellei sitä joku halua ostaa. Kiinnostaa vaan että miten tuo m-sport tuohon vaikuttaa - mutulla tekis mieli sanoa että sporttipuskimen diffuusori on pyöreämpi kuin normipuskurin joten tilaa olis enemmän. Mutta harvoinhan sitä mutulla oikeeseen osuu, muutenhan tuo sporttisempi voi olla paksumpi.
Tuon linkkaamasi koukun hinta alkaa olemaan sillä tasolla ettei paljon inspiroi ainakaan käytettyjä kyttäilemään. Pinnejä ottaisin sähkösarjaan sen 13 ja tuo nimenomainen artikkeli oli jo eBaystä loppunutkin.
M-Sport puskurin sisällä on vähemmän tilaa koukun kiinnityspisteen kohdalla eli M-Sport puskurin diffuusori on lähempänä auton koria kuin normi puskurin alaosa. Tuonne ei siis mahdu siististi muu kuin tähän suunniteltu koukku.
Pitäs Msportti puskimeen löytää koukku/johtosarja, mut näyttävät tarjoavan noita universaali settejä. Tosin westfalian sivuilta kattelin ohjetta, niin aika samannäköstä huttua sielläki oli
-Anssi
Jos tähän päädyt niin kuittaa toki miten istuu.
Itse päässen tuossa kevään tienoilla varmasti samoille savotoille sedanin kanssa, ellei sitä joku halua ostaa. Kiinnostaa vaan että miten tuo m-sport tuohon vaikuttaa - mutulla tekis mieli sanoa että sporttipuskimen diffuusori on pyöreämpi kuin normipuskurin joten tilaa olis enemmän. Mutta harvoinhan sitä mutulla oikeeseen osuu, muutenhan tuo sporttisempi voi olla paksumpi.
Tuon linkkaamasi koukun hinta alkaa olemaan sillä tasolla ettei paljon inspiroi ainakaan käytettyjä kyttäilemään. Pinnejä ottaisin sähkösarjaan sen 13 ja tuo nimenomainen artikkeli oli jo eBaystä loppunutkin.
Leave a comment: