Tuli askarreltua Westfalian irrotettava koukku vuoden 2005 E61:seen. Helppo homma, pääsi tuntipalkoille tekemällä itse. Koukun sekä mallikohtaisen sähkösarjan tilasin pf jonesilta. Sähköt toimivat kuten pitää, ja parkkitutka osaa mennä pois päältä kun kärry on kiinni. Mainiota.
Ainoa kohta, jossa joutui hieman arpomaan, oli jarruvalon herätteen löytäminen takapenkin vieressä kulkevasta johtonipusta. Ohjeen mukaan kelta-harmaa piuha on se oikea, mutta näitä löytyi nipusta kolme . Tuleville asentajille tiedoksi, se oikea on se paksuin näistä.
Onko voimia ja mahdollisuuksia vielä yhteen vastaavaan projektiin?
Ainoa kohta, jossa joutui hieman arpomaan, oli jarruvalon herätteen löytäminen takapenkin vieressä kulkevasta johtonipusta. Ohjeen mukaan kelta-harmaa piuha on se oikea, mutta näitä löytyi nipusta kolme . Tuleville asentajille tiedoksi, se oikea on se paksuin näistä.
Paljon helpommalla pääsee kun ottaa sen suoraan johtosarjasta lampun läheltä, muistaakseni toiseksi ylin karva, helppohan tuo on mitata mikä se on...
Tuli askarreltua Westfalian irrotettava koukku vuoden 2005 E61:seen. Helppo homma, pääsi tuntipalkoille tekemällä itse. Koukun sekä mallikohtaisen sähkösarjan tilasin pf jonesilta. Sähköt toimivat kuten pitää, ja parkkitutka osaa mennä pois päältä kun kärry on kiinni. Mainiota.
Ainoa kohta, jossa joutui hieman arpomaan, oli jarruvalon herätteen löytäminen takapenkin vieressä kulkevasta johtonipusta. Ohjeen mukaan kelta-harmaa piuha on se oikea, mutta näitä löytyi nipusta kolme . Tuleville asentajille tiedoksi, se oikea on se paksuin näistä.
Koukku taitaa olla sen mallinen että joutuu leikkaamaan puskuria maalatulta osin... Ja johtosarja on yleismallinen jossa ryöstetään heräte valoilta jne, en suosittele ko. sarjaa, kannattaa investoida kunno CAN-väyläiseen sarjaan, se tosin maksaa ainakin satasen enemmän kuin halpissarjat...
Vaikuttaisi siltä ettei puskuria tarvitsisi lähteä leikkelemään (ilmoituksessa puskurin kuva jossa sakset ja niiden päälle vedetty raksi).
Mikä etu noista kaapelisarjoista jotka tukee CAN:a? Onko helpompi asentaa tai tunnistaako automaatiajärjestelmä koukun?
EDIT: itseasiassa tuossa ilmoituksessa ei saksien päällä ollutkaan raksia, eli voipi olla että tuolla sarjalla joutuu leikkelemään.
Koukku taitaa olla sen mallinen että joutuu leikkaamaan puskuria maalatulta osin... Ja johtosarja on yleismallinen jossa ryöstetään heräte valoilta jne, en suosittele ko. sarjaa, kannattaa investoida kunno CAN-väyläiseen sarjaan, se tosin maksaa ainakin satasen enemmän kuin halpissarjat...
Jos mennään suoraan yhdistämään pelkkiä johtoja esim. vastaaviin valojohtoihin...toivotaan valomodulille pitkää ikää...
Ko. johdot ovat johdon paksuudesta päätellen vain ohjausvirtaa Westfalian Can-boxiin. Sain asennuksen loppuun ja vihreä/harmaa johto löytyi takapenkin oikealta puolelta. Antaa herätevirran, kun virrat päällä. Vasemman puolen kelta/musta johto on jarruvalon ohjauspiuha. Sen verran oikaisin, että kytkin ohjauspiuhan suoraan valokalusteen jarrujohtoon. Voi olla, jos perävaunun valot otettaisiin suoraan valojohdoista, voisi se kuormittaa kohtuuttomasti valomodulia, mutta kun kysymyksessä on vain ohjausvirrat Can-boxille, kuvittelen, että valomoduli kestää.:think
Jos kaikki muu tieto menee can-väylässä, eikö ole silloin samantekevää, ottaako jarruvalon herätteen takapenkin sivuissa olevista johtonipuista, tai suoraan jarruvalon johtoliittimestä? Työsuorituksena monin verroin helpompaa ottaa valokalusteen johtoliittimestä. Jos pakko ottaa kauempaa, niin lähteekö takapenkin vieressä oleva pehmuste vetämällä/nostamalla, vai miten? Johtoniput näyttävät olevan pehmusteen takana. Ei näy mitään kiinnikkeitä. Lisäkysymys, onko molemmat johdot jarruvaloille, vai vain toinen? Mitä tietoa toinen johto sitten välittää? Oranssi johto ohjeessa oikeanpuoleiseen johtosarjan vihreä/harmaaseen johtoon ja mustakeltainen vasemmanpuoleiseen johtosarjan musta/keltaiseen johtoon.
Itse en tuota sen kummemmin arponut, vaan otin takapenkin irti ja sivusuojan. Molemmat muistaakseni lähti irti ihan ilman työkaluja käsin varovasti irrottamalla.
Westfalian kaavion mukaan kelta/musta on jarruvaloheräte ja toinen heräte "latausjohto aktiivinen sytytysvirran ollessa päällä". Näin siis itse päättelin...
Valonipulta otetaan jarruvalolle heräte,
jarruvalot kuin eivät kulje can-väylässä toisin kuin esim. vilkut...
Jos kaikki muu tieto menee can-väylässä, eikö ole silloin samantekevää, ottaako jarruvalon herätteen takapenkin sivuissa olevista johtonipuista, tai suoraan jarruvalon johtoliittimestä? Työsuorituksena monin verroin helpompaa ottaa valokalusteen johtoliittimestä. Jos pakko ottaa kauempaa, niin lähteekö takapenkin vieressä oleva pehmuste vetämällä/nostamalla, vai miten? Johtoniput näyttävät olevan pehmusteen takana. Ei näy mitään kiinnikkeitä. Lisäkysymys, onko molemmat johdot jarruvaloille, vai vain toinen? Mitä tietoa toinen johto sitten välittää? Oranssi johto ohjeessa oikeanpuoleiseen johtosarjan vihreä/harmaaseen johtoon ja mustakeltainen vasemmanpuoleiseen johtosarjan musta/keltaiseen johtoon.
Last edited by Reiska56; 07-03-2014, 12:31.
Reason: Lisäkysymys
Westfalia peräkoukun sähköasennus sen omalla johtosarjalla (oem). Autossa parkkitutka. Kaksi johtoa kytkemättä. Toisen pitäisi kytkeä vasemman takaoven takana olevaan johtosarjan kelta/mustaan johtoon ja toisen oikean takaoven takana olevaan gn/gy-väriseen johtoon. Mitä väriä mahtaa tarkoittaa? Kysymys. Voiko kytkeä suoraan ko. takavalokalusteen (vilkun?) johtoon? Meneekö väylä suoraan lampulle asti, vai katkeaako se jossain ennen sitä? Onko kaikki sähköjohdot väyläjohtoja alusta loppuun? Johdon paksuudesta ajattelin, että ovat vain ns. ohjausvirtajohtimia. Ei tarvitse ohjelmoida asennuksen jälkeen. Auto E60 525dA -05.
gn/gy = green/gray eli vihreä/harmaa piuha. Itselläni (farkku 520da -07), siinä tarvi vetää piuhat oikean puolen takapenkin sivulla olevaan johtonippuun. Ko. nippua purin sen verran auki, että löytyi oikeanväriset piuhat. Nipussa oli kiitettävästi piuhaa...
Westfalia peräkoukun sähköasennus sen omalla johtosarjalla (oem). Autossa parkkitutka. Kaksi johtoa kytkemättä. Toisen pitäisi kytkeä vasemman takaoven takana olevaan johtosarjan kelta/mustaan johtoon ja toisen oikean takaoven takana olevaan gn/gy-väriseen johtoon. Mitä väriä mahtaa tarkoittaa? Kysymys. Voiko kytkeä suoraan ko. takavalokalusteen (vilkun?) johtoon? Meneekö väylä suoraan lampulle asti, vai katkeaako se jossain ennen sitä? Onko kaikki sähköjohdot väyläjohtoja alusta loppuun? Johdon paksuudesta ajattelin, että ovat vain ns. ohjausvirtajohtimia. Ei tarvitse ohjelmoida asennuksen jälkeen. Auto E60 525dA -05.
Leave a comment: