Originally posted by joko
View Post
ensinnäkin yleisesti rengastuntemukset on todella henkilökohtaisia, miten koetaan vetely, mukavuus, renkaan korkeus/mataluus; toiselle esim. 245/35 on äärimmäisen matala, toiselle "se normaali".
Kokemusta on 5-sarjasta joka koosta 16"-20", esim. 225/50-17, 245/40-18, 245/35-19 ja 245/35-20 + 285/30-20. E60/E61 16"-17" ei sovi minun mielestä ulkonäöllisesti ollenkaan. Ulkonäkö riippuu onko sinulla normaali vai urheilualusta. Normaalialustalla auto on minun makuun korkean näköinen, urheilualustalla taasen sopiva.
Ajettavuudessa ei ole paljoakaan eroa 17-19-tuumaisilla. 20" setillä perusjylinä selvästi suurempi, mutta suurin vika oli helvetinmoinen vierinvastus, johon kannattaa varautua jos 20" settiä mietit. Myös raapiminen voi tulla ongelmaksi 20" (riippuen renkaista ja vanteiden ET-luvuista) jos madallat esim. 30mm tai enemmän.
Kokemusta on esim. E61 30mm madalluksesta edessä ja 15mm takana, jossa ero johtui siitä, että Laakkonen ei pysty säätämään farkun perää enempää kuin 15mm. Ulkonäkö oli minun mielestä hieman "pystyperä", kun taas E60 urheilualustalla on tasapainoisemman näköinen. Raapiminen oli ongelma tuolla edellä mainitulla 20" setillä edessä ratin ääriasennossa ja takana kovemmissa nopeuksissa töyssyissä. Sedanissa urheilualustalla ei välttämättä olisi raapinut.
Jos mietit 19" tai 20" ja kerrot arvostavasi ajomukavuutta, suosittelen ehdottomasti 19". Jos ulkonäköä mietit, valitse jokin suorapuolainen vanne (ei siis huuli), niin se näyttääkin joltain. Huulivanne näyttää helposti auton paikallaan ollessa tuumaa pienemmältä.
Niin kuin itse sanoitkin, 19" vaatii sen urheilualustan (puhun siis tehtaan 15mm alustasta), koska muuten on täysin dorkan näköinen normaali alustalla. Jonkun mielestä 19" vaatii isommankin pudotuksen, mutta kuten sanoin, nämä ovat henkilökohtaisia juttuja. Jos madalluslinjalle lähdet ja rahalla ei ole väliä, hanki joku säädettävä alusta niin saat varmasti parhaimman tuloksen.
Comment