Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/E61 Vanne- ja rengasfit -topic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • coupe e46
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2005
    • 228
    • espoo

    Originally posted by joko View Post
    Kommentoikaa nyt joku millainen e60 on ajaa 19-20" pyörillä? En haluaisi kuitenkaan luopua auton hyvistä ajo-ominaisuuksista ulkonäön takia. Hinnassa ei kamalasti ole eroa enää tuossa kokoluokassa mutta mikä olis sopiva kompromissi ulkonäön ja ajettavuuden kannalta? Tällähetkellä on vain yhdet 17" vanteet talvipyörissä ja kesäksi olen ajatellut hommata 20" pyörät... Nyt kuitenkin mietityttää että meneekö ajettavuus huonompaan suuntaan, eli pitäiskö ottaa vaan 17 tai 18" ne kesärenkaatkin?
    19 ja 20" ei varmaan enää kovin suurta eroa ole kun rengas alkaa olla jo aika matala ja siinävaiheessa joutuu jo alustasarjankin laittamaan.
    Miten e60 saa madallettuna pyöränkulmat kohdilleen? Kun e39 tuntui olevan takapäässä koko ajan jotain pientä häikkää 19" vanteilla, joko oli kulmat pielessä tai sitten paukku yksitellen joku nivel tai pusla. Aika paljon tulee kuitenkin kesärenkaillakin ajettua, joten tulee kalliiksi jos takarenkaat ei kestä kun ~10tkm.
    Tietysti varmaan järkevin ja halvin vaihtoehto olis hommata toisetkin 17" vanteet kun nyt löytyy jo uudet kesäkumit, mutta auto on vaan aika tylsän näköinen niillä...
    Moi,

    ensinnäkin yleisesti rengastuntemukset on todella henkilökohtaisia, miten koetaan vetely, mukavuus, renkaan korkeus/mataluus; toiselle esim. 245/35 on äärimmäisen matala, toiselle "se normaali".

    Kokemusta on 5-sarjasta joka koosta 16"-20", esim. 225/50-17, 245/40-18, 245/35-19 ja 245/35-20 + 285/30-20. E60/E61 16"-17" ei sovi minun mielestä ulkonäöllisesti ollenkaan. Ulkonäkö riippuu onko sinulla normaali vai urheilualusta. Normaalialustalla auto on minun makuun korkean näköinen, urheilualustalla taasen sopiva.

    Ajettavuudessa ei ole paljoakaan eroa 17-19-tuumaisilla. 20" setillä perusjylinä selvästi suurempi, mutta suurin vika oli helvetinmoinen vierinvastus, johon kannattaa varautua jos 20" settiä mietit. Myös raapiminen voi tulla ongelmaksi 20" (riippuen renkaista ja vanteiden ET-luvuista) jos madallat esim. 30mm tai enemmän.

    Kokemusta on esim. E61 30mm madalluksesta edessä ja 15mm takana, jossa ero johtui siitä, että Laakkonen ei pysty säätämään farkun perää enempää kuin 15mm. Ulkonäkö oli minun mielestä hieman "pystyperä", kun taas E60 urheilualustalla on tasapainoisemman näköinen. Raapiminen oli ongelma tuolla edellä mainitulla 20" setillä edessä ratin ääriasennossa ja takana kovemmissa nopeuksissa töyssyissä. Sedanissa urheilualustalla ei välttämättä olisi raapinut.

    Jos mietit 19" tai 20" ja kerrot arvostavasi ajomukavuutta, suosittelen ehdottomasti 19". Jos ulkonäköä mietit, valitse jokin suorapuolainen vanne (ei siis huuli), niin se näyttääkin joltain. Huulivanne näyttää helposti auton paikallaan ollessa tuumaa pienemmältä.

    Niin kuin itse sanoitkin, 19" vaatii sen urheilualustan (puhun siis tehtaan 15mm alustasta), koska muuten on täysin dorkan näköinen normaali alustalla. Jonkun mielestä 19" vaatii isommankin pudotuksen, mutta kuten sanoin, nämä ovat henkilökohtaisia juttuja. Jos madalluslinjalle lähdet ja rahalla ei ole väliä, hanki joku säädettävä alusta niin saat varmasti parhaimman tuloksen.

    Comment

    • Ricracing
      Bimmer Rookie
      • Dec 2005
      • 45
      • Helsinki

      E60 rengastus on vakiona 225/50 17" (jossain malleissa jopa 225/55 16").

      Maksimi rekisteriotteen mukainen kumi on
      edessä 245/35 19"
      takana 275/30 19"

      Jos joku haluaa laittaa 20" kumit niin arvot ovat
      edessä 245/30 20"
      takana 275/25 20"

      Yllä oleva on siis sitä vakiokokoa, kuten myös on
      edessä ja takana 245/40 18"

      Itselläni on nyt alla 225/50 17" Nokian RSi RF:t ja ne ovat
      aivan liian pehmeät auton vääntöön (350 Nm).
      DSC iskee heti kun kiihdyttää vähänkin kovemmin.
      Sama kokemus mulla oli Nokian Q:n kanssa (silloin alla oli E60 525iA
      ja 16" renkaat).

      Seuraavaan autoon (F10) ei enää Nokian talvirenkaita tule!

      Mitä tulee 18" > kesärenkaisiin, niin 19" non-RF kumi on ainakin
      uutena hiljaisempi ja parempi ajettava kuin 17" RF rengas.

      Comment

      • Ricracing
        Bimmer Rookie
        • Dec 2005
        • 45
        • Helsinki

        Mainittakoot vielä että OEM sport alusta on se fiksuin vaihtoehto
        ja OEM 167 M vanteet se nippa nappa ehkä jopa katsastuksen
        läpäisevä vanne vaihtoehto näillä kumeilla:

        Eteen 8,5x19 ET:12, rengas 245/35 19"
        Taakse 9,5x19 ET:17, rengas 275/30 19" tai jopa 285/30 19"

        166 M ja 172 M ovat myös erittäin hyvännäköisiä OEM vanteita.

        Niitä saa esim. täältä: http://www.salesafter.de/

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          Omassa e60:ssä pyörii ainakin ensi kesän nimenomaan selkeästi mukavuuspainotteiset 245/35-19" ja 285/30-19" kiekot(joilla vedetään siis myös muutaman viikon itäisen euroopan turnee), ja joilla todellakaan ei tarvitse menettää mukavuuspuolella yhtään mitään vaan toimii ihan päivittäisenä käyttörengaskokona.
          20" kokoluokkakin vielä e60:n suurehkolla vierintäkehällä menee, jos ei satu keräämään vuotuiset kilometrinsa pääkaupungin keskustassa tai harrasta itäeuroopan automatkailua.

          Comment

          • viktor
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2006
            • 1272
            • ...

            ............
            Last edited by viktor; 18-01-2010, 03:19.
            ///M5
            "Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."

            Comment

            • KaKaRa
              Bimmer Rookie
              • Oct 2005
              • 130
              • Turku/Kuopio

              Originally posted by viktor View Post
              Mikä muuten olisi sopiva rengaspaineistus tuolle 215/50-16"?? nastarenkaalle? Josko eivät kuitenkaan saaneet liikkeessä kohdilleen.
              Eikös tuo koko ole reilusti liian pieni?!?! Suositukset sanoo 225/55/16.

              Ostin käytettynä kesävanteet tollasilla tiedoilla:

              Eteen 8 1/2" x 19", et 20, rengas 235/35/19
              Taakse 9 1/2" x 19", et 20, rengas 265/30/19

              Takakumit voisi vaihtaa, mutta meneekö 9 1/2" vanteelle 285/30/19, vai onko liian leveä?
              E61 530dAT -08, M-sport, Imola Red
              E90 330d -06
              E36 328iT -96, "M-sport"
              VW junakeula -64

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                Originally posted by KaKaRa View Post
                Eikös tuo koko ole reilusti liian pieni?!?! Suositukset sanoo 225/55/16.

                Ostin käytettynä kesävanteet tollasilla tiedoilla:

                Eteen 8 1/2" x 19", et 20, rengas 235/35/19
                Taakse 9 1/2" x 19", et 20, rengas 265/30/19

                Takakumit voisi vaihtaa, mutta meneekö 9 1/2" vanteelle 285/30/19, vai onko liian leveä?
                Nuo molemmat renkaasi ovat alikokoisia e60/61:een, mutta erityisesti tuo 265/30-19" takarengas alkaa olla jo kottikärrynpyöräkokoa e60:n alla...varsinkin kun pinnasta vielä lähtee jokunen milli. Eli teknisesti+ulkonäöllisesti täysin sopimaton rengas halkaisijaltaan e60/61:een.

                Comment

                • coupe e46
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2005
                  • 228
                  • espoo

                  Originally posted by Ricracing View Post
                  E60 rengastus on vakiona 225/50 17" (jossain malleissa jopa 225/55 16").

                  Maksimi rekisteriotteen mukainen kumi on
                  edessä 245/35 19"
                  takana 275/30 19"

                  Jos joku haluaa laittaa 20" kumit niin arvot ovat
                  edessä 245/30 20"
                  takana 275/25 20"

                  Yllä oleva on siis sitä vakiokokoa, kuten myös on
                  edessä ja takana 245/40 18"

                  Itselläni on nyt alla 225/50 17" Nokian RSi RF:t ja ne ovat
                  aivan liian pehmeät auton vääntöön (350 Nm).
                  DSC iskee heti kun kiihdyttää vähänkin kovemmin.
                  Sama kokemus mulla oli Nokian Q:n kanssa (silloin alla oli E60 525iA
                  ja 16" renkaat).

                  Seuraavaan autoon (F10) ei enää Nokian talvirenkaita tule!

                  Mitä tulee 18" > kesärenkaisiin, niin 19" non-RF kumi on ainakin
                  uutena hiljaisempi ja parempi ajettava kuin 17" RF rengas.

                  Jos yrittää pitää renkaan halkaisijaa mahdollisimman lähellä vakiota niin 20-tuumaisissa oikeampi takakumi on 295/25-20 tai 285/25-20 kuin mainitsemasi 275.

                  Nokialaisista; yksillä RSI:llä olen ajanut muutama vuosi sitten koossa 245/45-17 ja (uudet) olivat täysin lörpöt renkaat. Nyt alla Hakkapeliitta R kitkat 245/40-18 ja aivan eri tason rengas. Ei toistaiseksi valittamista.

                  Comment

                  • KaKaRa
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2005
                    • 130
                    • Turku/Kuopio

                    Originally posted by Hemi View Post
                    Nuo molemmat renkaasi ovat alikokoisia e60/61:een, mutta erityisesti tuo 265/30-19" takarengas alkaa olla jo kottikärrynpyöräkokoa e60:n alla...varsinkin kun pinnasta vielä lähtee jokunen milli. Eli teknisesti+ulkonäöllisesti täysin sopimaton rengas halkaisijaltaan e60/61:een.
                    Joo, näinhän se taitaa olla... Mites tuo 285/30/19, onko liian leveä 9 1/2" vanteelle?
                    E61 530dAT -08, M-sport, Imola Red
                    E90 330d -06
                    E36 328iT -96, "M-sport"
                    VW junakeula -64

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      Originally posted by KaKaRa View Post
                      Joo, näinhän se taitaa olla... Mites tuo 285/30/19, onko liian leveä 9 1/2" vanteelle?
                      Kyllä se hieman alkaa olemaan. 275/30-19" kuitenkin menee ulkohalkaisijansa puolesta e60/61 "haarukkaan", mutta menee vielä tuolle 9 1/2" vanteelle.
                      Samalla puhutaan ns.yleiskoosta, johon löytyy myös runsaasti rengasvalikoimaa.

                      Comment

                      • mikkod
                        BTCF Member
                        • Aug 2007
                        • 5202
                        • Stadi

                        Originally posted by KaKaRa View Post
                        Joo, näinhän se taitaa olla... Mites tuo 285/30/19, onko liian leveä 9 1/2" vanteelle?
                        Mulla on 285/30R20 10" vanteella. Tolla ei ainakaan "pullota"

                        Mutta menee vaihtoon toi rengassatsi.
                        Helkama S3000
                        Myydään kutosen alustaosia
                        This message has been deleted by Dualfun. Reason: doni sanoi että topikki rönsyilee ja poistin oman viestin hardilla

                        Turvasana on sitten "PEHMEÄ JÄNIS"

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          Originally posted by isod View Post
                          Mulla on 285/30R20 10" vanteella. Tolla ei ainakaan "pullota"

                          Mutta menee vaihtoon toi rengassatsi.
                          Ei, mutta hieman renkaan mallista riippuen 9.5":n vanteella voi 285:nen jo "pullottaa" reilustikkin.

                          Comment

                          • Masatus
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2006
                            • 867
                            • Haukipudas

                            Onko näistä 19 ja 20 tuumaisten renkaiden joustoista mitään testejä? Kun osa sanoo että 20 tuumaisena rengasprofiili menee jo aivan liian matalaksi ja sitten rengas itse ei enään jousta yhtään ja niistä tulee kovat ajettavat.

                            Muuan takarenkaan sidewall height alla.

                            245/40-18.....97.8mm
                            275/30-19.....82.3mm
                            285/25-20.....71.1mm

                            Esim luulisi että jo tuo ylin koko runflattinä on aika kova koska tälläkin foorumilla on sanottu että renkaasta ei huomaa silmällä että onko se tyhjä vai "täynnä" ilmaa. No oma kokemus on sellainen että autossani oli e60 runflatt 245/40-18+vakio alusta ja sitten kävin ajamassa e93 cabrio m-sport alusta ja 275/30-19 jossa renkaiden kovuuden huomasi kyllä kun parkkipaikalla ajoi peukalon kokoisten kivien yli niin ne tuntui selvemmin kuin omilla renkailla mutta kävin mukulakivikadullakin ja siellä renkaiden kovuus ei ollut ollenkaan häiritsevää ja autolla pystyi irvistelemättä ajamaan samaa vautia kuin omallani vaikka cabriossa oli m-sport alustakin, mietin vain että jos autona on e60/61 ja madallusjouset tai m-sport alusta tai vastaava niin onkohan nuo 20" sittenkään niin paljon kovemmat ja huonommat ajaa mitä vastaava auto 19 tuumaisilla renkailla. Ottakaapa ja kokeilkaa prässillä että millaisilla voimilla renkaat alkaa antamaan periksi...

                            Ei tuossa sepostuksessani ollu kyllä mitään järkeä kun seuraava lause kumoaa edellisen lauseen väittämän...mutta ei ole mitään järkeä siinäkään että olen yrittäny jo 5kk miettiä kummatko omaan e60 laitan 20 ja 19 tuumaiset, ehkä voisin laittaa 19" mutta tarkoituksena maalata vanteiden keskiöt mustalla joka myös kuulemma "pienentää" vannetta eli kun laitan 19" vanteet lipalla ja mustalla keskiöllä niin saankin näöllisesti 17" vanteet...

                            No on tässä muuan päivä vielä aikaa miettiä kun vasta ensi vuonna tilaan vanteet nimittäin tammikuun alussa
                            ja ei ole noissa offsetteissäkään ole järkeä kun ne vaihtelee 15-35 välillä että jos tähän saisi selvyyden niin jee

                            eli näille kumeille sopivat vanneleveydet ja ET:eet takavetoiseen ja n.30mm madallettuun e60:iin.
                            245/35-19.....
                            275/30-19.....
                            245/30-20.....
                            285/25-20.....

                            Ja kumpaa tyyliä?
                            Rial daytona race http://www.rautamo.fi/vanteet/rial/d...ce_250x235.htm
                            vai jotain tämmöstä? Ja molemmat mahdollisesti mustalla keskiöllä.
                            Last edited by Masatus; 21-12-2008, 11:18.

                            Comment

                            • viktor
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2006
                              • 1272
                              • ...

                              ..............
                              Last edited by viktor; 18-01-2010, 03:19.
                              ///M5
                              "Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."

                              Comment

                              • coupe e46
                                Bimmer Fanatic
                                • Aug 2005
                                • 228
                                • espoo

                                E90/91/93/93 on kovempi alustaltaan/ajotuntumaltaan kuin E60.

                                245/35-19.....8,5"
                                275/30-19.....9,5"
                                245/30-20.....8,5"
                                275/25-20.....unohda tuo 275, mahtaako edes löytyä mistään, renkaan korkeus on pieni, että voit säästää ja jättää renkaat ostamatta ja ajaa saman tien pelkällä vanteella
                                285/25-20.....9,5"-10"
                                295/25-20.....10"-10,5"

                                ET:t riippuu SINUSTA eli mihin haluat renkaan/vanteen suhteessa lokariin. Muutamien vanteiden vertailu erilaisilla et-luvuilla koossa 19-20" muutamalla eri renkaalla tarkoittaa jonkinmoista laskuharjoitusta. Lisätään siihen auton madallus 30mm, joka vaikeuttaa raapimisen arviointia.

                                Esimerkki paljonko vanne tulee sentteinä ulos vanteen kiinnityskohdasta eri levyisillä vanteilla kun ET on kaikissa sama 20:
                                8" 8,16cm
                                8,5" 8,80cm
                                9" 9,43cm
                                9,5" 10,07cm

                                Toinen esimerkki tehdasvanne M172 taakse 19", 9,5" leveä, ET32 tulee vanteen kiinnityskohdasta ulos 8,87cm (jossa tuningmiehet käyttää spaceria 10-13mm) ja Breytonin Flame Sport 20", 10,5" leveä, ET26 tulee 1,87cm ulommas kuin tuo M172. Sopinee varmaan Breyton pyörimään vielä tehtaan urheilualustalla, mutta 30mm pudotuksella..........vastatkoon se, jolla semmoisesta on kokemusta. Veikkaisin, että saat varautua ripeämmässä ajossa auton niiatessa raapimiseen. Kun siihen yhdistää kohtuullisen rahallisen investoinnin Breytoneista niin vitutus on sitä luokkaa kun kuuntelee raapimista. Veikkaisin, että sinun viestissä olevalla autolla ei paljon töyssyissä ajella.

                                E61, jossa persettä oli laskettu 15mm, vanne oli ympäriinsä 19" M172, 8,5" leveä, ET18. 15mm spacerilla (=ET 3) ei ongelmia, istui aika hyvin lokariin nähden, 20mm spacerilla (=ET -2), osui lokariin aivan minimaalisesti, mutta kuitenkin säännöllisesti, oli aivan lokarin ulkoreunassa.

                                Kuvassa samainen kärry, alla 20" BBS CK, takavanne leveys 9,5", ET22, rengas 285/30-20. Rengas otti kiinni kovemman nopeuden töyssyissä minimaalisesti (pieni vinkaisu), mutta säännöllisesti. Kuten kuvasta näkyy, 9,5" leveälle" vanteelle istuu 285/30 rengas hyvin; ei ole munkki, eikä kireälle venytetty.

                                Suosittelen, että ostat "varman" rengasvanneyhdistelmän et-luvun suhteen ja asetat sen spacerilla (ja säädettävällä alustalla) sitten haluamaasi kohtaan.
                                Attached Files
                                Last edited by coupe e46; 21-12-2008, 08:26.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎