Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/E61 Vanne- ja rengasfit -topic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • marcus83
    Newbiemmer
    • Jul 2004
    • 20

    Mahtuuko 255/40-19 eteen ja 285/35-19 taakse? Vanteet on 8.5 ja 9.5 joissa molemmissa et25

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      Originally posted by marcus83 View Post
      Mahtuuko 255/40-19 eteen ja 285/35-19 taakse? Vanteet on 8.5 ja 9.5 joissa molemmissa et25
      Ei....

      Comment

      • MajorDrake
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 7527
        • Jyväshyvä

        Originally posted by marcus83 View Post
        Mahtuuko 255/40-19 eteen ja 285/35-19 taakse? Vanteet on 8.5 ja 9.5 joissa molemmissa et25
        Korkeuden puolesta edessä on todella hilkulla.

        Laitoin alle ne 235/50-18 kumit,
        pintaa edessä ~4.5 mm ja aluksi oikealla puolella hivoitteli
        vaemmalle jyrkästi vauhdilla kääntäessä jousilautaseen...

        Laskeskelin että korkeus 235/50-18 vs. 255/40-19 on eroa 5.6 mm
        (19" matalemmat) joten uusilla 255/40-19 renkailla taitaa hivotella
        jo jousilautaseen. Tietysti nuo renkaiden korkeudet vähän vaihtelee
        eri merkkien/mallien kesken ja eipä nuo rengasnormitkaan taida
        ihan 100%:sti vastata ilmoitettua kokosuhdetta...

        Taakse tuo 285/35-19 mennee jos ei ota kiinni leveyden/ET:n puolesta.

        Oli puhetta aiemmin tuosta automaattilaatikon käyttäytymisen muutoksesta jos pistää vakiokorkeudesta poikkeavat renkaat. Mulla on nyt 5% suuremmat kuin vakiot, mittarivirhe on ~-1 km/h (eli näyttää liian vähän),
        ja matkamittarissa on 5% virhe (liian vähän).

        Ainut pieni ero on ylämäkeen kiihdyttäessä, vaihtaa hivenen myöhemmin isommalle, tasamaalla tai alamäessä eroa ei ole.
        Ja ylämäessäkin ero on marginaalinen...

        Otin kännykkäkameralla videolle parista kohtaa cruisella kiihdytys 30-100,
        täytynee vielä katsoa niistä tarkat vaihtokohdat että oliko niissä eroja.
        "Mitattu" samassa kohtaa molemmat...

        Edit: tein myös kulutus&suorituskykymittauksia.
        Kulutus JKL-HKI-JKL välillä on 2 edellisellä reissulla ollut 7.03 & 7.08 (mitattu),
        nyt samalla välillä 6.86 (matkamittarin virhe huomoitu rengaskoon kasvun jälkeen, aiemmin ei. Virhe mitattu gepsin matkalaskurilla 200 km matkalta...).
        Ajettu samaa todellista nopeutta cruise päällä kaikki 3 reissua...

        Racechono + 5Ghz gps, aiemmin 0-100 6.4 sekkaa,
        samassa kohtaa mitattuna nyt 6.1 sekkaa.
        Tuo ero johtunee siitä että nyt 2-vaihteella pääsee tuonne 100:n reaalinopeuden
        pintaan, aiemmin ehti vaihtaa 3:lle ja aiemmin oli kitkat alla joten sekin selittänee vähän, eli lisää pitoa...

        80-120 välilä kiihtyvyys heikkeni vähän (mikä onkin loogista kun välitykset kasvoivat)
        3.7 -> 3.9 sekkaan. Mitattu samalla kohtaa molemmat...
        Last edited by MajorDrake; 10-09-2009, 23:46.
        M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
        Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
        Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

        Comment

        • MajorDrake
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 7527
          • Jyväshyvä

          Originally posted by MajorDrake View Post
          Laitoin alle ne 235/50-18 kumit,
          pintaa edessä ~4.5 mm ja aluksi oikealla puolella hivoitteli
          vaemmalle jyrkästi vauhdilla kääntäessä jousilautaseen...

          Oli puhetta aiemmin tuosta automaattilaatikon käyttäytymisen muutoksesta jos pistää vakiokorkeudesta poikkeavat renkaat. Mulla on nyt 5% suuremmat kuin vakiot, mittarivirhe on ~-1 km/h (eli näyttää liian vähän),
          ja matkamittarissa on 5% virhe (liian vähän).

          Ainut pieni ero on ylämäkeen kiihdyttäessä, vaihtaa hivenen myöhemmin isommalle, tasamaalla tai alamäessä eroa ei ole.
          Ja ylämäessäkin ero on marginaalinen...

          Otin kännykkäkameralla videolle parista kohtaa cruisella kiihdytys 30-100,
          täytynee vielä katsoa niistä tarkat vaihtokohdat että oliko niissä eroja.
          "Mitattu" samassa kohtaa molemmat...
          Videolta tarkastellessa cruisella kiihdytys loivaan ylämäkeen ja tasaisella, vaihtokohdat samat ennen ja jälkeen rengasoperaation.

          Joten todettanee että ylikorkeiden renkaiden allelaitto ei ainakana LCI mallissa sekoita 6-lovista automaattia mitenkään...
          M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
          Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
          Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

          Comment

          • Anzafin
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2006
            • 3747
            • Kajaani

            Mitäs sanoo katsastusinssi muutoskatsastuksessa, jos on "ylikokoiset" renkaat?
            Esim. kun normaali olis 245/30/20 ja alla olisikin 245/35/20?

            Ja jos oletetaan että rengas ei raavi mihinkään...:think

            Comment

            • MajorDrake
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 7527
              • Jyväshyvä

              Originally posted by Anzafin View Post
              Mitäs sanoo katsastusinssi muutoskatsastuksessa, jos on "ylikokoiset" renkaat?
              Esim. kun normaali olis 245/30/20 ja alla olisikin 245/35/20?

              Ja jos oletetaan että rengas ei raavi mihinkään...:think
              Muutoskatsastuksenhan se vaatii. Oliko 50 mm maksimi korkeuden muutos joten tuosta ei se jää kiinni...
              M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
              Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
              Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

              Comment

              • Anzafin
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2006
                • 3747
                • Kajaani

                Originally posted by MajorDrake View Post
                Muutoskatsastuksenhan se vaatii. Oliko 50 mm maksimi korkeuden muutos joten tuosta ei se jää kiinni...
                "Muutoskatsastuksessa katsastaja voi hyväksyä autoon renkaat, joiden ulkohalkaisija on enintään 51 mm ja leveys on enintään 102 mm auton alkuperäisten renkaiden mittoja suuremmat."

                Jep näinhän se tietysti oli! Kiitokset muistuttamisesta .

                Comment

                • joko
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2004
                  • 1964
                  • Seinäjoki

                  Meneekö e60 alle ongelmitta 245/40 renkaat? oikea kokohan olis 245/35, mutta tuota kokoa olis houkuttelevan halvalla tiedossa. Toinen edullisesti tiedossa oleva koko olis 235/35, mutta se varmaankin näyttää hieman alimittaiselta e60 alla.
                  F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                  W906 319 sprinter - 14

                  Comment

                  • Anzafin
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2006
                    • 3747
                    • Kajaani

                    Originally posted by joko View Post
                    Meneekö e60 alle ongelmitta 245/40 renkaat? oikea kokohan olis 245/35, mutta tuota kokoa olis houkuttelevan halvalla tiedossa. Toinen edullisesti tiedossa oleva koko olis 235/35, mutta se varmaankin näyttää hieman alimittaiselta e60 alla.
                    Niin siis missä koossa? 19"?

                    Comment

                    • joko
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2004
                      • 1964
                      • Seinäjoki

                      Originally posted by Anzafin View Post
                      Niin siis missä koossa? 19"?
                      aivan juu, eli 19" on koko
                      F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                      W906 319 sprinter - 14

                      Comment

                      • Anzafin
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2006
                        • 3747
                        • Kajaani

                        Originally posted by joko View Post
                        aivan juu, eli 19" on koko
                        Riippunee melko vahvasti vanteen leveydestä ja offsetistä. Ameriikan pojilla on monilla 20" kokoisissa etuvanteissa 245/35 R20 renkaat, ja 245/40 R19 on kokonaishalkaisijaltaan 1,02 mm pienempi, joten voisi kuvitella että juuri oikealla vanteen leveydellä ja offsetillä menee.

                        Itseänikin sama kysymys askarruttaa, sillä jos hommaisin 20" vanteet, haluaisin ehdottomasti 245/35 eturenkaat ja 285/30 takarenkaat. Hommassa saisi vain olla pirun tarkka ja helposti menisi mankelointihommiksi.

                        Comment

                        • joko
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2004
                          • 1964
                          • Seinäjoki

                          Vanteet on ihan perus m5 replicat, olikohan 8" leveys ja et 15. Pitäis vain uudet renkaat hankkia kun vanhat alkaa olla sakoilla ja tuota 245/40 kokoa olis edullisesti tiedossa. Mutta jos siinä nyt riski on ettei ne mahdu pyörimään niin eiköhän se ole viisaampaan vain ostaa ne hieman kalliimmat oikean kokoiset pyörät.
                          F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                          W906 319 sprinter - 14

                          Comment

                          • Masatus
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2006
                            • 867
                            • Haukipudas

                            Originally posted by Anzafin View Post
                            Riippunee melko vahvasti vanteen leveydestä ja offsetistä. Ameriikan pojilla on monilla 20" kokoisissa etuvanteissa 245/35 R20 renkaat, ja 245/40 R19 on kokonaishalkaisijaltaan 1,02 mm pienempi, joten voisi kuvitella että juuri oikealla vanteen leveydellä ja offsetillä menee.

                            Itseänikin sama kysymys askarruttaa, sillä jos hommaisin 20" vanteet, haluaisin ehdottomasti 245/35 eturenkaat ja 285/30 takarenkaat. Hommassa saisi vain olla pirun tarkka ja helposti menisi mankelointihommiksi.
                            Hei ei sitä mankelointia tarvi pelätä tai hävetä kun ei siinä autoa raiskata koska jos olen oikein ymmärtänyt niin esim M5:ssa takakaaret on tehtaalla jo mankeloitu oikein kunnolla, eli jos on terveet helmat niin ei pitäisi tulla mitään ongelmia. Siinä on vaan se että jos joutuu mankeloimaan niin se rappaus ilmiö ei sillä täysin luultavasti poistu koska sitten rengas ottaa siinä puskurin terävän nurkan kohdalla muoviseen sisälokasuojaan ja sitä sitten joutuu vähän puukottaan tai jos M5:sen sisäloksut sopisi niin sellaiset sinne koska ne antaa enemmän tilaa kuin normi sisälokasuojat.

                            Comment

                            • WarHead
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2005
                              • 774

                              Misukat

                              Itsetutkiskelu jatkukoon:
                              Vaihdoin rattaat päikseen akseleiden kesken tasatakseni renkaiden kulumista ja normi vetely alkoi. Jipii.
                              Nostin rengaspaineita; vetely säilyy. Jipii.
                              Toivottavasti edes tulee bonuksena leveät, pitkät ja kauhistuttavat vesiliirrot. Jipii.

                              Vetelyn puuttuminen johtui siis vain renkaista, ts. aktiiviohjauksella ei mitään merkitystä, vaan tärkein juttu on renkaiden kuluminen.
                              Kohta saa palata onneksi 16" talvirengastukseen. Jipii.



                              Originally posted by WarHead View Post
                              kyllä toimii:
                              -alla renkaina Michelin PS2, ei RF, 245/40R18
                              -aktiiviohjaus
                              -sporttialusta

                              Noh, rengasmelu vähä kasvoi, mutta hymy levisi myös.
                              Saako tästä kiittää eniten tuota aktiiviohjausta? Puolet vähempi ajettu normialustainen E39 jää kauas tästä kokemuksesta, kyseessä siis edellinen kiesini.
                              E91 335iAT -08

                              -Iiiiskää, saapi tulla pyyhkimään! -

                              Comment

                              • mikkod
                                BTCF Member
                                • Aug 2007
                                • 5202
                                • Stadi

                                Nyt tuli mahdollisuus saada Alpinat. 8.5/9.5X18" siis talvivanteiksi. Mitähän noille voisi pyöräyttää päälle?

                                245/40 ja 265/35 ?

                                Kitkat siis olisi tarkoitus, ja autollahan ajetaan n.100-200km/kk
                                Helkama S3000
                                Myydään kutosen alustaosia
                                This message has been deleted by Dualfun. Reason: doni sanoi että topikki rönsyilee ja poistin oman viestin hardilla

                                Turvasana on sitten "PEHMEÄ JÄNIS"

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎