Tutkiskelin tänään kuinka tuo Webasto oikein pelittelee..
Eli siis mittailin jännitettä joka menee tuonne vesiventtiilille, joka taas kääntää veden virtausta joko pelkälle sisäkierrolle tai sitten koko järjestelmälle. Clavurionhan taidokkaasti keksi keinon jolla orkkisweban saa lämmittämään sisätilojen lisäksi myös moottoria, mutta halusin jatkokehitellä ideaa..
Eli Weban toiminta on seuraavaa , ainankin pikaisten mittausten jälkeen:
-motti ei päällä, webasto päällä-->vesiventtiili on sisäkierto asennossa
-motti päällä , webasto päällä->vesiventtiili on täyskierto asennossa
-motti päällä ja tarpeeksi lämmintä-->vesiventtiili on täyskierto asennossa (tietysti..)
Aluksi luulin että kun koneen laittaa päälle antaa webasto lämmetä moottorin ihan issekseen ja lämmittelee itse vain sisätiloja, mutta nyt löin aamulla kylmänä käyntiin ja mittasin nuo jänöt tonne venttiilille, joten webasto siis siirtyy joukon jatkoksi varmistamaan padan lämpöjä. Voi olla että tästä syystä ne läpät sieltä keulalta uupuvat sitten. Samoin puuttuu ne sähkövastukset sisäritilöiden kohdalta. Ei sinänsä, kyllä sieltä lämmintä suth nopeasti alkaa tulla mutta täydellisyyteen on hyvä pyrkiä.
Tämä jatkokehitelmä poiki seuraavaa idean jonka fyysisen suunnittelun ja tekemisen ulkoistin tehokkaasti ystävälleni, joka noista sähköistä jotain ymmärtää... tietysti tulen maksamaan kulu+muut korvaukset :
Eli webaston toiminta auton esilämmityksessä on alkuperäitoimintona epätyydyttävä koska se lämmittää vain sisustan. Taas vastuksen asennuksen jälkeen sisusta nyt ei juuri sitten lämpiäkään, pannu on kyllä lämmin
ratkaisu: tehdään väliin kytkentä joka vaihtaa vastuksen ja oikean venttiilin välillä tietyillä aikavakiolla, joita voi säätää mieleisekseen. Alun perin tähän hässäkkään oli tulossa vielä komparaattori piiri joka tunnistaa onko auto käynnissä vaiko ei sisään syötetyn jännitteen perusteella jolloin piiri olisi kokonaan ohitettu ja weba toimisi ihan oman ohjauksensa mukaan, mutta koska venttiili on täyskiertoasennossa ihan webaston omasta toimesta auton käynnissä ollessa , on tämä systeemi sitten ihan ylimääräinen.
Eli lyhyesti sanottuna voin säätää millaisissa sykleissä webasto lämmittä koko järjestelmää ja pelkästän sisustaa. Näin saadaan lämmin auto sisältä sekä ikkunat sulaksi että pannu lämpimäksi ennen ajoa.
Kerron jahka saan palikat paikalleen kuinka toimii..
Täytyy metsästää ne läpät vielä munuaisten taakse tai tehdä joku pahvihässäkkä jahka pääsee talliin lämpimään ottamaan ne munuaiset irti.
Termostaatti, vesipumppu ja EGR-termostaatti vaihdettu eilen. EGR-cooler lähes tukossa, mustaa monjää, joka ei ainakaan liuotinpesuaineella täysin "sulanut". Auttaisiko jokin emäksinen pesuaine? Jäähdytysnestetta tuli ulos n. 5,5 litraa. Illalla koeajolle ilmausta varten. Ulkona vain pari astetta pakkasta. Lämmöt nousi eka kerran viivastolla yli 4500, ehkä lähellä 4700. Salavalikossa lämmöt ajossa n. 90 astetta. Bussipysäkillä n. 15 min. ja lämmöt 97 astetta. Liikkeelle lähdettäessä lämmöt putosi nopeasti n.90 asteeseen. Jäähdytysnestettä n. 1 litra vajaa. Mikä sen vaikutus? Lämmöt joka tapauksessa nousivat, joten vaihto ei turhaa. Ei myöskään työnä ylivoimainen. TIS:stä saa hyvät vaihto-ohjeet ja CD:n voi tilata E-bay:stä. Näyttää siltä, että läppiä ei tarvitse asentaa ainakaan näille pakkasille.
Vaikuttiko lämpenemiseen ??
Tuntui -20 pakkasilla että tuolla ei tarkene sitten millään,lämmöt nousi about 4200\4300 nurkille
Oma auto huomenna menossa egr termarin vaihtoon...
Vaikutti todellakin Ennen vaihtoa kiekat n. 4400 -20 asteen pakkasilla ja ei hytti oikein tahtonut lämmetä ilman eberin päälle kytkemistä. Nyt kun oli -17 astetta niin aika lyhyellä ajolla nousi kiekat 4700 ja tarkenee niin pirun hyvin. Vaihdoin osan itse ja meni about 30 minuttia, eli jos haluat hiukan säästää niin vaihda itse, ei ollut kovin vaikee homma.
Tulitko muuten muutama päivä sitten vastaan Nivala Sievi välillä ja katsoin että keulassasi roikkui jokin hirven nahka Vai oliko jokin muu mustalla Bimmerillä?
530e G30 M-Sport -21
***********************
Ex Audi A6 allroad -17
Ex X5 xd30 M-Sport -14
Ex 530dA F11 M-Sport -11
Ex E61 530xD M-Sport -08
Ex 530DAT E61
Ex E39 M-Sport
Tulitko muuten muutama päivä sitten vastaan Nivala Sievi välillä ja katsoin että keulassasi roikkui jokin hirven nahka Vai oliko jokin muu mustalla Bimmerillä?
En muista saatoi ollakin..kärry perässä ? ,mutta muistaakseni toissa launtaina ajeltiin vastaan toisiamme about 10+ liikkeen kohdalla..
ainakin oli sun näköinen kaveri ja hopea E61
Btw: mikä toi hirvennahkajuttu oli
Ja toivotaan että omakin kärry alkaa tuottaan lämpöä riittäväti myös sisätiloihin tämän aamun egr vaihdon jälkeen
Hei testatkaapa nyt sitä että onko vaikutusta kierroksilla moottorin lämpötilaan, eli ajatte lämpimällä myllyllä ja heitätte pakolla vaikka 3. tai 4. pykälää sisään sillai että kierrokset nousee selvästi. Katsokaa mitä tapahtuu lämpötilalle salavalikosta.
Itse en saa auton lämpötilaa nousemaan yli 82 asteen sitten millään, mutta multa uupuu ne läpät. Kulutus tippuisi varmasti jos lämmöt nousisivat vielä vähän... Ja sitten jos tekee tuon ylläolevan tempun niin lämmöt tippuu äkkiä sen parikyt astetta!
Hei testatkaapa nyt sitä että onko vaikutusta kierroksilla moottorin lämpötilaan, eli ajatte lämpimällä myllyllä ja heitätte pakolla vaikka 3. tai 4. pykälää sisään sillai että kierrokset nousee selvästi. Katsokaa mitä tapahtuu lämpötilalle salavalikosta.
Itse en saa auton lämpötilaa nousemaan yli 82 asteen sitten millään, mutta multa uupuu ne läpät. Kulutus tippuisi varmasti jos lämmöt nousisivat vielä vähän... Ja sitten jos tekee tuon ylläolevan tempun niin lämmöt tippuu äkkiä sen parikyt astetta!
Itsellä tippuu lämmöt siitä 87 asteesta 78-80 asteeseen tuolla yllä mainitulla kierrosten nostamisella, kierrokset oli siinä 3200.
Pakkasta 8 astetta.
E93 ///M3
E60 530dA aka M5
F11 525dA Xdrive
Tesla model 3 LR MY22
En muista saatoi ollakin..kärry perässä ? ,mutta muistaakseni toissa launtaina ajeltiin vastaan toisiamme about 10+ liikkeen kohdalla..
ainakin oli sun näköinen kaveri ja hopea E61
Btw: mikä toi hirvennahkajuttu oli
Ja toivotaan että omakin kärry alkaa tuottaan lämpöä riittäväti myös sisätiloihin tämän aamun egr vaihdon jälkeen
Näkyi jollakin olevan jonkinlainen peitto sidottu munuaisten eteen suojaksi, liekkö ollut lämpöjen kanssa myös ongelmia? Auto oli, jos en aivan väärin katsonut, E61 bemari. Saatoin katsoa väärinkin, mutta oletin että olisi ollut sun auto.
Joo ajettiin vastaa suunnilleen 10+:n kohdilla.
530e G30 M-Sport -21
***********************
Ex Audi A6 allroad -17
Ex X5 xd30 M-Sport -14
Ex 530dA F11 M-Sport -11
Ex E61 530xD M-Sport -08
Ex 530DAT E61
Ex E39 M-Sport
Itsellä tippuu lämmöt siitä 87 asteesta 78-80 asteeseen tuolla yllä mainitulla kierrosten nostamisella, kierrokset oli siinä 3200.
Pakkasta 8 astetta.
Joo meillä oli 4k kierroksia ja -20 astetta , joten aika samoissa mennään suhteessa.
Eli ominaisuus... etsitään "vikaa" muualta.
Niinjoo, palatakseni siihen webastoboksiin..
Nyt on ollut käytössä muutamana päivänä sellainen matolaatikko joka säätää sitä ajastusta koko kierron ja sisäkierron välillä. 2min + 2 min tuotti lämpimän moottorin ja sulan etulasin. 2+3min sisustaa tuottaa paremman tuloksen sisätiloille mutta pannu jää viileäksi 20 min. käytöllä -7 asteen lämpötilassa. Jatkan testailua ja etsin optimikohdat ja annan sitten tuomion koko kapistukselle..
Näkyi jollakin olevan jonkinlainen peitto sidottu munuaisten eteen suojaksi, liekkö ollut lämpöjen kanssa myös ongelmia? Auto oli, jos en aivan väärin katsonut, E61 bemari. Saatoin katsoa väärinkin, mutta oletin että olisi ollut sun auto.
Joo ajettiin vastaa suunnilleen 10+:n kohdilla.
En mä vielä niin epätoivonen ole että laittaisin munuaiset piiloon jos kabiiniin ei lämpöä tule..eli ei ollut mun auto.
Nyt egr temari vaihdettu ja lämmöt nousee 4600-4700 nurkille,mistäs nuo salavalikon lämmöt löytyy
Moro. Mulla kams lämpöonkelmia, E61 530D, ajaessa lämmöt nousee peräti 55-60 tosi pakkasella menee alle 50, kokeilin paikalla lämmittää ja sain lämmöt nousemaan 97:aan, miten toi egr vaikuttaa noihin lämpöihin? Autossa on läpät munuaisten takana, jotka ovat kiinni auton käydessä. Kylmä vain meinaa olla, kun kabiiniin tulee niinku lehmän henkäys. Saa ottaa yht myös privana.
Moro. Mulla kams lämpöonkelmia, E61 530D, ajaessa lämmöt nousee peräti 55-60 tosi pakkasella menee alle 50, kokeilin paikalla lämmittää ja sain lämmöt nousemaan 97:aan, miten toi egr vaikuttaa noihin lämpöihin? Autossa on läpät munuaisten takana, jotka ovat kiinni auton käydessä. Kylmä vain meinaa olla, kun kabiiniin tulee niinku lehmän henkäys. Saa ottaa yht myös privana.
Comment