Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 530d hidas lämpeään ja muutenkin kylmää kyytiä..termariko

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Masatus
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2006
    • 867
    • Haukipudas

    #46
    Minkäslaisia jobeja nuo termostaattien vaihdot on tässä koneessa eli 530d tuleeko nestettä paljon pois ja silleen.

    Siis oikean termostaatin ja egr-termarin.

    Comment

    • Ceeray
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2005
      • 1400
      • Kuopio

      #47
      Tutkiskelin tänään kuinka tuo Webasto oikein pelittelee..

      Eli siis mittailin jännitettä joka menee tuonne vesiventtiilille, joka taas kääntää veden virtausta joko pelkälle sisäkierrolle tai sitten koko järjestelmälle. Clavurionhan taidokkaasti keksi keinon jolla orkkisweban saa lämmittämään sisätilojen lisäksi myös moottoria, mutta halusin jatkokehitellä ideaa..

      Eli Weban toiminta on seuraavaa , ainankin pikaisten mittausten jälkeen:
      -motti ei päällä, webasto päällä-->vesiventtiili on sisäkierto asennossa
      -motti päällä , webasto päällä->vesiventtiili on täyskierto asennossa
      -motti päällä ja tarpeeksi lämmintä-->vesiventtiili on täyskierto asennossa (tietysti..)

      Aluksi luulin että kun koneen laittaa päälle antaa webasto lämmetä moottorin ihan issekseen ja lämmittelee itse vain sisätiloja, mutta nyt löin aamulla kylmänä käyntiin ja mittasin nuo jänöt tonne venttiilille, joten webasto siis siirtyy joukon jatkoksi varmistamaan padan lämpöjä. Voi olla että tästä syystä ne läpät sieltä keulalta uupuvat sitten. Samoin puuttuu ne sähkövastukset sisäritilöiden kohdalta. Ei sinänsä, kyllä sieltä lämmintä suth nopeasti alkaa tulla mutta täydellisyyteen on hyvä pyrkiä.

      Tämä jatkokehitelmä poiki seuraavaa idean jonka fyysisen suunnittelun ja tekemisen ulkoistin tehokkaasti ystävälleni, joka noista sähköistä jotain ymmärtää... tietysti tulen maksamaan kulu+muut korvaukset :

      Eli webaston toiminta auton esilämmityksessä on alkuperäitoimintona epätyydyttävä koska se lämmittää vain sisustan. Taas vastuksen asennuksen jälkeen sisusta nyt ei juuri sitten lämpiäkään, pannu on kyllä lämmin

      ratkaisu: tehdään väliin kytkentä joka vaihtaa vastuksen ja oikean venttiilin välillä tietyillä aikavakiolla, joita voi säätää mieleisekseen. Alun perin tähän hässäkkään oli tulossa vielä komparaattori piiri joka tunnistaa onko auto käynnissä vaiko ei sisään syötetyn jännitteen perusteella jolloin piiri olisi kokonaan ohitettu ja weba toimisi ihan oman ohjauksensa mukaan, mutta koska venttiili on täyskiertoasennossa ihan webaston omasta toimesta auton käynnissä ollessa , on tämä systeemi sitten ihan ylimääräinen.

      Eli lyhyesti sanottuna voin säätää millaisissa sykleissä webasto lämmittä koko järjestelmää ja pelkästän sisustaa. Näin saadaan lämmin auto sisältä sekä ikkunat sulaksi että pannu lämpimäksi ennen ajoa.

      Kerron jahka saan palikat paikalleen kuinka toimii..

      Täytyy metsästää ne läpät vielä munuaisten taakse tai tehdä joku pahvihässäkkä jahka pääsee talliin lämpimään ottamaan ne munuaiset irti.
      Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

      Comment

      • Reiska56
        Bimmer Rookie
        • Jan 2008
        • 185
        • Kerava

        #48
        E60 525d A 3/2005

        Termostaatti, vesipumppu ja EGR-termostaatti vaihdettu eilen. EGR-cooler lähes tukossa, mustaa monjää, joka ei ainakaan liuotinpesuaineella täysin "sulanut". Auttaisiko jokin emäksinen pesuaine? Jäähdytysnestetta tuli ulos n. 5,5 litraa. Illalla koeajolle ilmausta varten. Ulkona vain pari astetta pakkasta. Lämmöt nousi eka kerran viivastolla yli 4500, ehkä lähellä 4700. Salavalikossa lämmöt ajossa n. 90 astetta. Bussipysäkillä n. 15 min. ja lämmöt 97 astetta. Liikkeelle lähdettäessä lämmöt putosi nopeasti n.90 asteeseen. Jäähdytysnestettä n. 1 litra vajaa. Mikä sen vaikutus? Lämmöt joka tapauksessa nousivat, joten vaihto ei turhaa. Ei myöskään työnä ylivoimainen. TIS:stä saa hyvät vaihto-ohjeet ja CD:n voi tilata E-bay:stä. Näyttää siltä, että läppiä ei tarvitse asentaa ainakaan näille pakkasille.

        Comment

        • veku
          Bimmer Enthusiast
          • May 2005
          • 6327
          • P-Pohjanmaa

          #49
          Originally posted by jms1601 View Post
          Itsellä auto tuotu pohjois-Saksasta ja läpät siis löytyy

          Tänään laitoin EGR termarin tilaukseen, ei koputtelu auttanut. Hintaa oli 34€ ja itse asennettuna siitä 0€
          Vaikuttiko lämpenemiseen ??
          Tuntui -20 pakkasilla että tuolla ei tarkene sitten millään,lämmöt nousi about 4200\4300 nurkille

          Oma auto huomenna menossa egr termarin vaihtoon...
          F11 M550D
          E39 M5
          F26 3.0 Da M-Sport
          E61 535D M-Sport

          Comment

          • jms1601
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2006
            • 338
            • P-Pohjanmaa

            #50
            Originally posted by veku View Post
            Vaikuttiko lämpenemiseen ??
            Tuntui -20 pakkasilla että tuolla ei tarkene sitten millään,lämmöt nousi about 4200\4300 nurkille

            Oma auto huomenna menossa egr termarin vaihtoon...
            Vaikutti todellakin Ennen vaihtoa kiekat n. 4400 -20 asteen pakkasilla ja ei hytti oikein tahtonut lämmetä ilman eberin päälle kytkemistä. Nyt kun oli -17 astetta niin aika lyhyellä ajolla nousi kiekat 4700 ja tarkenee niin pirun hyvin. Vaihdoin osan itse ja meni about 30 minuttia, eli jos haluat hiukan säästää niin vaihda itse, ei ollut kovin vaikee homma.

            Tulitko muuten muutama päivä sitten vastaan Nivala Sievi välillä ja katsoin että keulassasi roikkui jokin hirven nahka Vai oliko jokin muu mustalla Bimmerillä?
            530e G30 M-Sport -21
            ***********************
            Ex Audi A6 allroad -17
            Ex X5 xd30 M-Sport -14
            Ex 530dA F11 M-Sport -11
            Ex E61 530xD M-Sport -08
            Ex 530DAT E61
            Ex E39 M-Sport

            Comment

            • veku
              Bimmer Enthusiast
              • May 2005
              • 6327
              • P-Pohjanmaa

              #51
              Originally posted by jms1601 View Post

              Tulitko muuten muutama päivä sitten vastaan Nivala Sievi välillä ja katsoin että keulassasi roikkui jokin hirven nahka Vai oliko jokin muu mustalla Bimmerillä?
              En muista saatoi ollakin..kärry perässä ? ,mutta muistaakseni toissa launtaina ajeltiin vastaan toisiamme about 10+ liikkeen kohdalla..
              ainakin oli sun näköinen kaveri ja hopea E61
              Btw: mikä toi hirvennahkajuttu oli

              Ja toivotaan että omakin kärry alkaa tuottaan lämpöä riittäväti myös sisätiloihin tämän aamun egr vaihdon jälkeen
              Last edited by veku; 20-01-2009, 06:36.
              F11 M550D
              E39 M5
              F26 3.0 Da M-Sport
              E61 535D M-Sport

              Comment

              • Ceeray
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2005
                • 1400
                • Kuopio

                #52
                Hei testatkaapa nyt sitä että onko vaikutusta kierroksilla moottorin lämpötilaan, eli ajatte lämpimällä myllyllä ja heitätte pakolla vaikka 3. tai 4. pykälää sisään sillai että kierrokset nousee selvästi. Katsokaa mitä tapahtuu lämpötilalle salavalikosta.

                Itse en saa auton lämpötilaa nousemaan yli 82 asteen sitten millään, mutta multa uupuu ne läpät. Kulutus tippuisi varmasti jos lämmöt nousisivat vielä vähän... Ja sitten jos tekee tuon ylläolevan tempun niin lämmöt tippuu äkkiä sen parikyt astetta!
                Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

                Comment

                • vekkuli
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2005
                  • 1333
                  • Liminka

                  #53
                  Originally posted by Ceeray View Post
                  Hei testatkaapa nyt sitä että onko vaikutusta kierroksilla moottorin lämpötilaan, eli ajatte lämpimällä myllyllä ja heitätte pakolla vaikka 3. tai 4. pykälää sisään sillai että kierrokset nousee selvästi. Katsokaa mitä tapahtuu lämpötilalle salavalikosta.

                  Itse en saa auton lämpötilaa nousemaan yli 82 asteen sitten millään, mutta multa uupuu ne läpät. Kulutus tippuisi varmasti jos lämmöt nousisivat vielä vähän... Ja sitten jos tekee tuon ylläolevan tempun niin lämmöt tippuu äkkiä sen parikyt astetta!
                  Itsellä tippuu lämmöt siitä 87 asteesta 78-80 asteeseen tuolla yllä mainitulla kierrosten nostamisella, kierrokset oli siinä 3200.
                  Pakkasta 8 astetta.
                  E93 ///M3
                  E60 530dA aka M5
                  F11 525dA Xdrive
                  Tesla model 3 LR MY22

                  Comment

                  • jms1601
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2006
                    • 338
                    • P-Pohjanmaa

                    #54
                    Originally posted by veku View Post
                    En muista saatoi ollakin..kärry perässä ? ,mutta muistaakseni toissa launtaina ajeltiin vastaan toisiamme about 10+ liikkeen kohdalla..
                    ainakin oli sun näköinen kaveri ja hopea E61
                    Btw: mikä toi hirvennahkajuttu oli

                    Ja toivotaan että omakin kärry alkaa tuottaan lämpöä riittäväti myös sisätiloihin tämän aamun egr vaihdon jälkeen
                    Näkyi jollakin olevan jonkinlainen peitto sidottu munuaisten eteen suojaksi, liekkö ollut lämpöjen kanssa myös ongelmia? Auto oli, jos en aivan väärin katsonut, E61 bemari. Saatoin katsoa väärinkin, mutta oletin että olisi ollut sun auto.

                    Joo ajettiin vastaa suunnilleen 10+:n kohdilla.
                    530e G30 M-Sport -21
                    ***********************
                    Ex Audi A6 allroad -17
                    Ex X5 xd30 M-Sport -14
                    Ex 530dA F11 M-Sport -11
                    Ex E61 530xD M-Sport -08
                    Ex 530DAT E61
                    Ex E39 M-Sport

                    Comment

                    • Ceeray
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2005
                      • 1400
                      • Kuopio

                      #55
                      Originally posted by vekkuli View Post
                      Itsellä tippuu lämmöt siitä 87 asteesta 78-80 asteeseen tuolla yllä mainitulla kierrosten nostamisella, kierrokset oli siinä 3200.
                      Pakkasta 8 astetta.
                      Joo meillä oli 4k kierroksia ja -20 astetta , joten aika samoissa mennään suhteessa.

                      Eli ominaisuus... etsitään "vikaa" muualta.

                      Niinjoo, palatakseni siihen webastoboksiin..
                      Nyt on ollut käytössä muutamana päivänä sellainen matolaatikko joka säätää sitä ajastusta koko kierron ja sisäkierron välillä. 2min + 2 min tuotti lämpimän moottorin ja sulan etulasin. 2+3min sisustaa tuottaa paremman tuloksen sisätiloille mutta pannu jää viileäksi 20 min. käytöllä -7 asteen lämpötilassa. Jatkan testailua ja etsin optimikohdat ja annan sitten tuomion koko kapistukselle..
                      Last edited by Ceeray; 20-01-2009, 10:20.
                      Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

                      Comment

                      • veku
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2005
                        • 6327
                        • P-Pohjanmaa

                        #56
                        Originally posted by jms1601 View Post
                        Näkyi jollakin olevan jonkinlainen peitto sidottu munuaisten eteen suojaksi, liekkö ollut lämpöjen kanssa myös ongelmia? Auto oli, jos en aivan väärin katsonut, E61 bemari. Saatoin katsoa väärinkin, mutta oletin että olisi ollut sun auto.

                        Joo ajettiin vastaa suunnilleen 10+:n kohdilla.

                        En mä vielä niin epätoivonen ole että laittaisin munuaiset piiloon jos kabiiniin ei lämpöä tule..eli ei ollut mun auto.
                        Nyt egr temari vaihdettu ja lämmöt nousee 4600-4700 nurkille,mistäs nuo salavalikon lämmöt löytyy
                        F11 M550D
                        E39 M5
                        F26 3.0 Da M-Sport
                        E61 535D M-Sport

                        Comment

                        • Zao
                          Bimmer Rookie
                          • May 2008
                          • 40

                          #57
                          Moro. Mulla kams lämpöonkelmia, E61 530D, ajaessa lämmöt nousee peräti 55-60 tosi pakkasella menee alle 50, kokeilin paikalla lämmittää ja sain lämmöt nousemaan 97:aan, miten toi egr vaikuttaa noihin lämpöihin? Autossa on läpät munuaisten takana, jotka ovat kiinni auton käydessä. Kylmä vain meinaa olla, kun kabiiniin tulee niinku lehmän henkäys. Saa ottaa yht myös privana.

                          Comment

                          • veku
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2005
                            • 6327
                            • P-Pohjanmaa

                            #58
                            Originally posted by Zao View Post
                            Moro. Mulla kams lämpöonkelmia, E61 530D, ajaessa lämmöt nousee peräti 55-60 tosi pakkasella menee alle 50, kokeilin paikalla lämmittää ja sain lämmöt nousemaan 97:aan, miten toi egr vaikuttaa noihin lämpöihin? Autossa on läpät munuaisten takana, jotka ovat kiinni auton käydessä. Kylmä vain meinaa olla, kun kabiiniin tulee niinku lehmän henkäys. Saa ottaa yht myös privana.

                            Aloita tolla egr termarin vaihdolla !
                            F11 M550D
                            E39 M5
                            F26 3.0 Da M-Sport
                            E61 535D M-Sport

                            Comment

                            • jokes911
                              Bimmer Fanatic
                              • May 2008
                              • 875
                              • Espoo

                              #59
                              Mites olette ilmannut jäähdytyssysteemin EGR:n vaihdon jälkeen?
                              2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
                              2022 X3 Charged Edition Msport
                              1999 Honda CBR 900 SC33
                              2009 Husqvarna SMR 510
                              2017 KTM EXCF 350

                              Comment

                              • Masatus
                                Bimmer Fanatic
                                • Dec 2006
                                • 867
                                • Haukipudas

                                #60
                                Originally posted by jokes911 View Post
                                Mites olette ilmannut jäähdytyssysteemin EGR:n vaihdon jälkeen?
                                Muakin kiinnostaisi.? Vai tarviiko edes ilmata.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎