E61 530d hidas lämpeään ja muutenkin kylmää kyytiä..termariko
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Postauksia riittävästi. Avatkaa uusi thread jos tarvetta ja linkittäkää tämä topikki sinne.
-
-
Ei ne laatikkoöljyt niitä jäähytä, syyläristä pääsee vain sen vaihtimen kautta kylmää vettä koneeseen
Leave a comment:
-
-
Jaahas, laitoin tänään nippusiteellä lämmönvaihtimelle menevän letkun lyttyyn ja kylläpä alkoi kiisseli lämpiämään! Hetkessä lämmöt 88 asteessa eli vika paikannettu.. Eipä olisi uskonut, että laatikkoöljyt jäähdyttää noin tehokkaasti jäähyvedet, mutta uskottava se on..
Leave a comment:
-
-
Originally posted by arne525 View PostJohto irti ja lämmöt nousee parhaimmillaan edelleen 75 asteeseen ja laskee pyörimään n70 asteessa, eli ei muutosta. Se tässä ihmetyttää, että lämmöt nousee tohon aika nopeeta mutta nousu loppuu ku seinään. Mitä tälle pitää tehdä että tulee kuntoon?
Säleikköä tässä ei ole.
se vesiletku menee siinä flektin alalaidassa
Eli tuo lienee termostaatin/alavesiletkun lisäksi ainoa paikka mistä VOI päästä jäähtynyttä kylmää vettä koneen kiertoon jäähdyttämään tarpeettomasti konetta.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by e46touring View PostJoo tehoja ulos mitatessa avaa termaria lämmitys elementillä.
ja ECO säästö modissa nostaa lämmöt sinne n.108C hujakoille.
DME (moottorin ohjain) tuota termaria ohjaa, mutta TARKALLEEN millä parametreilla ?
voisi kuvitella että jäähdytysnesteen lämpötilat koneesta ja jäähdyttimen alaosassa. LIVEDATA kertoisi enemmän noiden antureiden tilasta.
Säleikköä tässä ei ole.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by tupihepi View PostTermarit vaihdettu pari kk sitten eli egr ja normi. EGR oem ja normi tuli KL:stä.
Nyt pidemmällä lenkillä motarilla hädin tuskin nousee 80 asteeseen. Keula tukossa ja autona e61 535da pre facelift vm 05.
Kiihdyttääessä taajamanopeuksissa tippu lämmöt hujauksessa 10 astetta.
Mikä särki? Lämmönvaihdin?
Leave a comment:
-
-
Termarit vaihdettu pari kk sitten eli egr ja normi. EGR oem ja normi tuli KL:stä.
Nyt pidemmällä lenkillä motarilla hädin tuskin nousee 80 asteeseen. Keula tukossa ja autona e61 535da pre facelift vm 05.
Kiihdyttääessä taajamanopeuksissa tippu lämmöt hujauksessa 10 astetta.
Mikä särki? Lämmönvaihdin?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by arne525 View PostJust näin asiaa olen itsekin pohtinut. Kokeilen tuota, taitaa olla vähän ahtaat paikat käydä nyppäämässä johto irti. Eikös tuo ohjaa termaria korkean kuormituksen alla enemmän auki, ts laskee lämpöjä? Jos asia korjaantuisi tuolla, olisi itse ohjaus sekaisin tai lämpötilatieto jotenkin väärä. Mikähän anturi tätä ohjaa? Olisko anturinvaihto oikea korjaus?
Joo tehoja ulos mitatessa avaa termaria lämmitys elementillä.
ja ECO säästö modissa nostaa lämmöt sinne n.108C hujakoille.
DME (moottorin ohjain) tuota termaria ohjaa, mutta TARKALLEEN millä parametreilla ?
voisi kuvitella että jäähdytysnesteen lämpötilat koneesta ja jäähdyttimen alaosassa. LIVEDATA kertoisi enemmän noiden antureiden tilasta.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Krister View PostMiten nuo termarit voi mennä noin nopeasti huonoksi? Normaalisti termarit kestää muissa autoissa helposti 10 vuotta.kaikki vaan oli ennen paremmin...
Leave a comment:
-
-
kyseessä manuaali askilla varustettu m57n2 moottori, 3 termari 1kk menossa(facet/gates/gates) ja ei vaan lämpeä -10c asteen pakkasella kuin sinne 65c (ajoa noin 20km)...egr termari uusi behr.
onko noi tarvikkeet noin susia??vai mistä homma kiikastaa?pistin munuaisten eteenkin suojaa mutta ei oikeastaan mitään eroa. noi termarit on mennyt takuuseen..siksi en ole alkuperäistä viellä ostanut..luulisi vaan että 3 edes yksi toimisiLast edited by arben; 18-01-2014, 14:40.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by ptikkala View PostJuu nousee ne lämmöt sinne 90iin ja aika nopeestikki kun kaikki on kunnossa. Minulla nuo on aikalailla vuoden välein vaihdettu uusiin ja nyt meni tuo 2v takuu justiin umpeen niin olisi vuoro ostaa uudet... jos jaksaa innostua.Last edited by Krister; 18-01-2014, 09:47.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by e46touring View Postkuulostaa oudolta JOS syylärin vaihto /modaus vaikuttaisi veden lämpöihin joita kuitenkin TERMOSTAATIT ohjaa
Löytyykö diagnostiikkaa DIS / INPA jne jne?
kurkkaa onko DME:llä termostaatilta vikakoodia ? map thermostat tai jotain tuon tyylistä.
Irrota termostaatin kyljestä termostaatin ohjausjohto ja käy koeajolla.
pitäisi lämmetä sinne 90C tuntumaan pelkällä perinteisellä termostaatti ohjauksella.
kuittaa vikakoodi joka tulee kun johto irrotetaan TOIMIVASTA termarista.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by arne525 View PostTän pohjalta olisin sitä mieltä, että mun bensakoneen systeemissä vian on pakko olla jossain muualla, jos olettaa että uudet termarit on ehjiä.
Onko kukaan törmännyt siihen että jäähdyttimen vaihdolla tästä ongelmasta selvittäis? Sitä mulle nyt ehdotetaan. Uuden syylarin kierto on hitusen modattu vanhaan nähden. Siinä kierto vaihteiston ja muun nesteen kanssa on yhdistetty.
Löytyykö diagnostiikkaa DIS / INPA jne jne?
kurkkaa onko DME:llä termostaatilta vikakoodia ? map thermostat tai jotain tuon tyylistä.
Irrota termostaatin kyljestä termostaatin ohjausjohto ja käy koeajolla.
pitäisi lämmetä sinne 90C tuntumaan pelkällä perinteisellä termostaatti ohjauksella.
kuittaa vikakoodi joka tulee kun johto irrotetaan TOIMIVASTA termarista.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by MajorDrake View PostPurimpa joutessani vanhan lämmönvaihtimen palasiksi.
Pitäis kuvat laittaa jonnekin kun jaksais...
Termareissa oli merkit F ja 8, molemmat olivat samanlaiset.
Termarit lähtee lievällä väkivallalla irti,
ja on laitettavissa takaisin paikalleen.
Termareiden kannat on öljypuolella, termarin lämmetessä tappi painaa jousikuormitetut lautaset auki ja vesi pääsee virtaamaan
lämmönvaihtimeen.
Vesihän kiertää syyläri -> lämmönvaihdin -> vesiletku ennen vesipumppua/termarikoteloa ja siltä sitten normaaliin kiertoon...
<Spekulaatiot alkaa>
Periaatteessahan riittäis kuin sais noita termareita,
turha sitä runkoa (muovinen) tai itse alumiinistä lämmönvaihdinta olisi vaihtaa...
Termarit saa irti kun irroittaa alumiinisen lämmönvaihtimen muoviosasta,
ja vääntää meisselillä "kanavasta" termarin päätä...
Tapit lähtee vetämällä termarielementistä pois.
Vika on siinä että termarielementti puskee joko liian aikaisin (liian kylmänä)
tapin ulos tai tappi jumii ja ei mene kokonaan pohjaan.
Sama on ongelma on muidenkin termareiden kanssa näissä vehkeissä,
onkohan näissä käytetyt termarit jotenkin erilaisia kuin muissa autoissa,
valtaosassa termarit kestää kuitenkin vuositolkulla. Vai onko vika
jäädytysnesteen laadussa tai siinä että sitä ei vaihdeta...
Jos viittis uhrautua ja ottaa termarit irti uudesta ja vanhasta ja keittää niitä kattilassa niin näkisi miten ne käyttäytyy.
Ja voisi mitata mm. maksimi aukeaman. Jos vanhoissa aukeama
on saman verran ja tapahtuu samana aikaan, voisi tappia lyhentämällä "fiksata" tuon termarin.
Ja miettiä että jos pienentäis maksimiaukemaa vaikka 1/3 verran (tappia lyhentämällä) mikä todennäköisesti riittäisi jäähdytystehon kannalta Suomen olosuhteissa, tällöin termari aukeaisi vähän myöhemmin...
Miksiköhän noita termareita on kaksi tuolla? Olivat kuitenkin samanlaisia, ja kun molemmissa oli samat merkinnät niin luultavimmatusti aukeavat yhtäaikaa... Toisen voisi varmaan suomen olosuhteissa disabloida ottamalla tapin irti...
Onko kukaan törmännyt siihen että jäähdyttimen vaihdolla tästä ongelmasta selvittäis? Sitä mulle nyt ehdotetaan. Uuden syylarin kierto on hitusen modattu vanhaan nähden. Siinä kierto vaihteiston ja muun nesteen kanssa on yhdistetty.
Leave a comment:
-
Leave a comment: