memebuy23buy

E61 530d hidas lämpeään ja muutenkin kylmää kyytiä..termariko

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Haju69
    replied
    Postauksia riittävästi. Avatkaa uusi thread jos tarvetta ja linkittäkää tämä topikki sinne.

    Leave a comment:


  • -rik
    replied
    Ei ne laatikkoöljyt niitä jäähytä, syyläristä pääsee vain sen vaihtimen kautta kylmää vettä koneeseen

    Leave a comment:


  • Stone
    replied
    Jaahas, laitoin tänään nippusiteellä lämmönvaihtimelle menevän letkun lyttyyn ja kylläpä alkoi kiisseli lämpiämään! Hetkessä lämmöt 88 asteessa eli vika paikannettu.. Eipä olisi uskonut, että laatikkoöljyt jäähdyttää noin tehokkaasti jäähyvedet, mutta uskottava se on..

    Leave a comment:


  • e46touring
    replied
    Originally posted by arne525 View Post
    Johto irti ja lämmöt nousee parhaimmillaan edelleen 75 asteeseen ja laskee pyörimään n70 asteessa, eli ei muutosta. Se tässä ihmetyttää, että lämmöt nousee tohon aika nopeeta mutta nousu loppuu ku seinään. Mitä tälle pitää tehdä että tulee kuntoon?
    Säleikköä tässä ei ole.
    kokeile tukkia syylärin VASEMMASSA alalaidassa oleva vaihteistoöljyn lauhduttimen vesikierto lukkopihdeillä puristamalla läjään. Käy koeajolla ja kerro vaikuttiko mitään.
    se vesiletku menee siinä flektin alalaidassa

    Eli tuo lienee termostaatin/alavesiletkun lisäksi ainoa paikka mistä VOI päästä jäähtynyttä kylmää vettä koneen kiertoon jäähdyttämään tarpeettomasti konetta.

    Leave a comment:


  • arne525
    replied
    Originally posted by e46touring View Post
    Joo tehoja ulos mitatessa avaa termaria lämmitys elementillä.
    ja ECO säästö modissa nostaa lämmöt sinne n.108C hujakoille.

    DME (moottorin ohjain) tuota termaria ohjaa, mutta TARKALLEEN millä parametreilla ?
    voisi kuvitella että jäähdytysnesteen lämpötilat koneesta ja jäähdyttimen alaosassa. LIVEDATA kertoisi enemmän noiden antureiden tilasta.
    Johto irti ja lämmöt nousee parhaimmillaan edelleen 75 asteeseen ja laskee pyörimään n70 asteessa, eli ei muutosta. Se tässä ihmetyttää, että lämmöt nousee tohon aika nopeeta mutta nousu loppuu ku seinään. Mitä tälle pitää tehdä että tulee kuntoon?
    Säleikköä tässä ei ole.

    Leave a comment:


  • GT-555
    replied
    Originally posted by tupihepi View Post
    Termarit vaihdettu pari kk sitten eli egr ja normi. EGR oem ja normi tuli KL:stä.
    Nyt pidemmällä lenkillä motarilla hädin tuskin nousee 80 asteeseen. Keula tukossa ja autona e61 535da pre facelift vm 05.
    Kiihdyttääessä taajamanopeuksissa tippu lämmöt hujauksessa 10 astetta.
    Mikä särki? Lämmönvaihdin?
    Eiköhän se ole se lämmönvaihdin mikä valskaa. Tulppaa letku ja varmista vielä

    Leave a comment:


  • tupihepi
    replied
    Termarit vaihdettu pari kk sitten eli egr ja normi. EGR oem ja normi tuli KL:stä.
    Nyt pidemmällä lenkillä motarilla hädin tuskin nousee 80 asteeseen. Keula tukossa ja autona e61 535da pre facelift vm 05.
    Kiihdyttääessä taajamanopeuksissa tippu lämmöt hujauksessa 10 astetta.
    Mikä särki? Lämmönvaihdin?

    Leave a comment:


  • e46touring
    replied
    Originally posted by arne525 View Post
    Just näin asiaa olen itsekin pohtinut. Kokeilen tuota, taitaa olla vähän ahtaat paikat käydä nyppäämässä johto irti. Eikös tuo ohjaa termaria korkean kuormituksen alla enemmän auki, ts laskee lämpöjä? Jos asia korjaantuisi tuolla, olisi itse ohjaus sekaisin tai lämpötilatieto jotenkin väärä. Mikähän anturi tätä ohjaa? Olisko anturinvaihto oikea korjaus?

    Joo tehoja ulos mitatessa avaa termaria lämmitys elementillä.
    ja ECO säästö modissa nostaa lämmöt sinne n.108C hujakoille.

    DME (moottorin ohjain) tuota termaria ohjaa, mutta TARKALLEEN millä parametreilla ?
    voisi kuvitella että jäähdytysnesteen lämpötilat koneesta ja jäähdyttimen alaosassa. LIVEDATA kertoisi enemmän noiden antureiden tilasta.

    Leave a comment:


  • -rik
    replied
    Originally posted by Krister View Post
    Miten nuo termarit voi mennä noin nopeasti huonoksi? Normaalisti termarit kestää muissa autoissa helposti 10 vuotta.
    Sepä se... Äidin toyotaan joka ollut hänellä 18 vuotta (lähes uudesta) vaihettii termari viime kuussa ensimmäisen kerran kun ei tahtonu enää nousta lämmöt puoliväliin kaikki vaan oli ennen paremmin...

    Leave a comment:


  • arben
    replied
    kyseessä manuaali askilla varustettu m57n2 moottori, 3 termari 1kk menossa(facet/gates/gates) ja ei vaan lämpeä -10c asteen pakkasella kuin sinne 65c (ajoa noin 20km)...egr termari uusi behr.

    onko noi tarvikkeet noin susia??vai mistä homma kiikastaa?pistin munuaisten eteenkin suojaa mutta ei oikeastaan mitään eroa. noi termarit on mennyt takuuseen..siksi en ole alkuperäistä viellä ostanut..luulisi vaan että 3 edes yksi toimisi
    Last edited by arben; 18-01-2014, 14:40.

    Leave a comment:


  • Krister
    replied
    Originally posted by ptikkala View Post
    Juu nousee ne lämmöt sinne 90iin ja aika nopeestikki kun kaikki on kunnossa. Minulla nuo on aikalailla vuoden välein vaihdettu uusiin ja nyt meni tuo 2v takuu justiin umpeen niin olisi vuoro ostaa uudet... jos jaksaa innostua.
    Miten nuo termarit voi mennä noin nopeasti huonoksi? Normaalisti termarit kestää muissa autoissa helposti 10 vuotta.
    Last edited by Krister; 18-01-2014, 09:47.

    Leave a comment:


  • Heguli 31
    replied
    Originally posted by e46touring View Post
    kuulostaa oudolta
    Kuullostaa rahastusyritykseltä.

    Leave a comment:


  • arne525
    replied
    Originally posted by e46touring View Post
    kuulostaa oudolta JOS syylärin vaihto /modaus vaikuttaisi veden lämpöihin joita kuitenkin TERMOSTAATIT ohjaa

    Löytyykö diagnostiikkaa DIS / INPA jne jne?
    kurkkaa onko DME:llä termostaatilta vikakoodia ? map thermostat tai jotain tuon tyylistä.

    Irrota termostaatin kyljestä termostaatin ohjausjohto ja käy koeajolla.
    pitäisi lämmetä sinne 90C tuntumaan pelkällä perinteisellä termostaatti ohjauksella.
    kuittaa vikakoodi joka tulee kun johto irrotetaan TOIMIVASTA termarista.
    Just näin asiaa olen itsekin pohtinut. Kokeilen tuota, taitaa olla vähän ahtaat paikat käydä nyppäämässä johto irti. Eikös tuo ohjaa termaria korkean kuormituksen alla enemmän auki, ts laskee lämpöjä? Jos asia korjaantuisi tuolla, olisi itse ohjaus sekaisin tai lämpötilatieto jotenkin väärä. Mikähän anturi tätä ohjaa? Olisko anturinvaihto oikea korjaus?

    Leave a comment:


  • e46touring
    replied
    Originally posted by arne525 View Post
    Tän pohjalta olisin sitä mieltä, että mun bensakoneen systeemissä vian on pakko olla jossain muualla, jos olettaa että uudet termarit on ehjiä.

    Onko kukaan törmännyt siihen että jäähdyttimen vaihdolla tästä ongelmasta selvittäis? Sitä mulle nyt ehdotetaan. Uuden syylarin kierto on hitusen modattu vanhaan nähden. Siinä kierto vaihteiston ja muun nesteen kanssa on yhdistetty.
    kuulostaa oudolta JOS syylärin vaihto /modaus vaikuttaisi veden lämpöihin joita kuitenkin TERMOSTAATIT ohjaa

    Löytyykö diagnostiikkaa DIS / INPA jne jne?
    kurkkaa onko DME:llä termostaatilta vikakoodia ? map thermostat tai jotain tuon tyylistä.

    Irrota termostaatin kyljestä termostaatin ohjausjohto ja käy koeajolla.
    pitäisi lämmetä sinne 90C tuntumaan pelkällä perinteisellä termostaatti ohjauksella.
    kuittaa vikakoodi joka tulee kun johto irrotetaan TOIMIVASTA termarista.

    Leave a comment:


  • arne525
    replied
    Originally posted by MajorDrake View Post
    Purimpa joutessani vanhan lämmönvaihtimen palasiksi.
    Pitäis kuvat laittaa jonnekin kun jaksais...

    Termareissa oli merkit F ja 8, molemmat olivat samanlaiset.
    Termarit lähtee lievällä väkivallalla irti,
    ja on laitettavissa takaisin paikalleen.
    Termareiden kannat on öljypuolella, termarin lämmetessä tappi painaa jousikuormitetut lautaset auki ja vesi pääsee virtaamaan
    lämmönvaihtimeen.

    Vesihän kiertää syyläri -> lämmönvaihdin -> vesiletku ennen vesipumppua/termarikoteloa ja siltä sitten normaaliin kiertoon...

    <Spekulaatiot alkaa>
    Periaatteessahan riittäis kuin sais noita termareita,
    turha sitä runkoa (muovinen) tai itse alumiinistä lämmönvaihdinta olisi vaihtaa...

    Termarit saa irti kun irroittaa alumiinisen lämmönvaihtimen muoviosasta,
    ja vääntää meisselillä "kanavasta" termarin päätä...

    Tapit lähtee vetämällä termarielementistä pois.

    Vika on siinä että termarielementti puskee joko liian aikaisin (liian kylmänä)
    tapin ulos tai tappi jumii ja ei mene kokonaan pohjaan.

    Sama on ongelma on muidenkin termareiden kanssa näissä vehkeissä,
    onkohan näissä käytetyt termarit jotenkin erilaisia kuin muissa autoissa,
    valtaosassa termarit kestää kuitenkin vuositolkulla. Vai onko vika
    jäädytysnesteen laadussa tai siinä että sitä ei vaihdeta...

    Jos viittis uhrautua ja ottaa termarit irti uudesta ja vanhasta ja keittää niitä kattilassa niin näkisi miten ne käyttäytyy.
    Ja voisi mitata mm. maksimi aukeaman. Jos vanhoissa aukeama
    on saman verran ja tapahtuu samana aikaan, voisi tappia lyhentämällä "fiksata" tuon termarin.
    Ja miettiä että jos pienentäis maksimiaukemaa vaikka 1/3 verran (tappia lyhentämällä) mikä todennäköisesti riittäisi jäähdytystehon kannalta Suomen olosuhteissa, tällöin termari aukeaisi vähän myöhemmin...

    Miksiköhän noita termareita on kaksi tuolla? Olivat kuitenkin samanlaisia, ja kun molemmissa oli samat merkinnät niin luultavimmatusti aukeavat yhtäaikaa... Toisen voisi varmaan suomen olosuhteissa disabloida ottamalla tapin irti...
    Tän pohjalta olisin sitä mieltä, että mun bensakoneen systeemissä vian on pakko olla jossain muualla, jos olettaa että uudet termarit on ehjiä.

    Onko kukaan törmännyt siihen että jäähdyttimen vaihdolla tästä ongelmasta selvittäis? Sitä mulle nyt ehdotetaan. Uuden syylarin kierto on hitusen modattu vanhaan nähden. Siinä kierto vaihteiston ja muun nesteen kanssa on yhdistetty.

    Leave a comment:

Working...
X