Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 530d hidas lämpeään ja muutenkin kylmää kyytiä..termariko

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Cell
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7037
    • Uusikaupunki

    Originally posted by nykkösehajos View Post
    HUOMIO pojjaat autoissanne ei ole,moottorinesteen, moottoriöljy,eikä laatikonöljyn lauhduttimia,ne on JÄÄHDYTTIMIÄ,ponupannussa on lauhdutin,piste.
    Ei kai tässä mistään lauhduttimista ole kukaan puhunutkaan, vaan lämmönvaihtimista. Ei näissä autoissa vaihteistoöljyllä mitään jäähdyttimiä ole.

    Hesus.

    325i -08
    i3 REx -17
    M5 -98 Imolarot
    535i -90 N/A project (maatumassa)

    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

    Comment

    • MajorDrake
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 7544
      • Jyväshyvä

      Originally posted by nykkösehajos View Post
      HUOMIO pojjaat autoissanne ei ole,moottorinesteen, moottoriöljy,eikä laatikonöljyn lauhduttimia,ne on JÄÄHDYTTIMIÄ,ponupannussa on lauhdutin,piste.
      Ja ilmastoinnissa ;-)

      Entä jos ne laatikköljyt on jo kaasuuntuneet ,-)
      M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
      Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
      Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

      Comment

      • otrim
        Newbiemmer
        • Apr 2009
        • 25
        • ruokolahti

        Auto 530 xda, LCI -08. Lämmöt salavalikossa 72-77, kiihdyttelyn jälkeen hetkellisesti kävi 80 asteessa. Oli eka huollossa, valittelin että käy kylmänä. Olivat varanneet uuden termarin (88 astetta). Auto on takuunalainen vielä jonkun päivän. On saksantuontiauto. Vika muistissa ei näytä vikaa termarista ja huoltomiehen mukaan mitään ei vaihdeta takuuseen jos ei vikamuisti näytä. Asiasta tehtiin ns. Puma kysely tehtaalle.Mitään ei ole kuulunut, aikaa kulunut 1kk. Mikä juttu tämä puma kysely oikein on?
        Täällä lukemieni juttujen perusteella lämmöt pitäisi olla 90-94 astetta. Huoltomies ei pitänyt mahdottomana sitä että autossa olisi 82 termari, vaikka tuolla toisessa topicissa sanottiin että 320 D koneisiin olisi yhtä astelukua vain tarjolla.
        Eli vaihdatanko uuden 88 termarin omaan piikkiin vai mitä suosittelette?

        Comment

        • Cell
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 7037
          • Uusikaupunki

          Originally posted by otrim View Post
          Vika muistissa ei näytä vikaa termarista ja huoltomiehen mukaan mitään ei vaihdeta takuuseen jos ei vikamuisti näytä.
          Ei perhana, toihan on jo ammattitaitoa. On se hienoa kun piuha kertoo nykyään kaiken, termarivikaa se vaan ei voi tietää mistään.

          Huoltomiehelle vois vihjata hienovaraisesti kaivamaan päänsä pois perseestään. Ei ole olemassa muita termareita, jonka hän tietäisi myös jos kiinnostaisi asia yhtään. Mistäköhän edes on peräisin päätelmä, että 72 astetta olisi ok jos termari olisi 82 asteinen?

          Välttämättä vika ei tosiaan ole sinullakaan päätermarissa, muttei se selviä muutakuin kokeilemalla.
          325i -08
          i3 REx -17
          M5 -98 Imolarot
          535i -90 N/A project (maatumassa)

          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

          Comment

          • MajorDrake
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 7544
            • Jyväshyvä

            Originally posted by otrim View Post
            Eli vaihdatanko uuden 88 termarin omaan piikkiin vai mitä suosittelette?
            Marssit sinne tiskille ja sanot että jos asiaa ei saada kuntoon hoidetaan homma sitten tehtaan kautta käskytettynä. Ei ne huoltomiehet päätä että meneekö osa takuuseen vai ei. Jos jossain osassa epäillään vikaa takuuaikana niin periaatteessa pitäisi kysyä tehtaalta lupa että voidaanko osa vaihtaa.
            Tosin tällaisissa selvissä tapauksissa tuokin on turhaa.

            Em. tavalla meneteltiin kun minun just 2 vuoden ikäisestä S80:stä vaihdettiin laatikko, vauhtipyörä ja kytkin takuuseen 160 tkm ajettuna...
            M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
            Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
            Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

            Comment

            • Clavurion
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2005
              • 9159
              • Oulu

              otrim: Puma on BMW:n tietokanta, josta löytyy näitä ongelmatapauksia ja menettelytapa niiden korjaamiseen. Ainakin automaattilaatikon lämmönvaihtimesta pitäisi kyseinen bulletin löytyä. Aika monta takuunalaista vikaa jäisi korjaamatta, jos aina pitäisi koneella saada vikakoodi todisteeksi.
              E39 530dA -02 M-Sport
              E53 X5 3.0dA -06 Sport
              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

              Comment

              • otrim
                Newbiemmer
                • Apr 2009
                • 25
                • ruokolahti

                Minäkin oletin tämän olevan selvän tapauksen,mutta? Kysyin huoltomieheltä antaako tehdas ohjearvoa koneen lämmölle, niin vastaus oli että ei anna.
                Ulkomaan kielitaitoa ei ole niin miten menetellä. Vaatia termarin vaihto ja jos eivät anna takuuseen niin maksan laskun että saan auton ulos. Entäs sitten. Tai jos ei lämpötila korjaannu termarin vaihdolla seiraava on kai ERG termari. Pääasia olisi että myöntäisivät vian olemassa olon.

                Comment

                • Veeksi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2003
                  • 2177
                  • Kuopio

                  Originally posted by otrim View Post
                  Täällä lukemieni juttujen perusteella lämmöt pitäisi olla 90-94 astetta. Huoltomies ei pitänyt mahdottomana sitä että autossa olisi 82 termari, vaikka tuolla toisessa topicissa sanottiin että 320 D koneisiin olisi yhtä astelukua vain tarjolla.
                  Eli vaihdatanko uuden 88 termarin omaan piikkiin vai mitä suosittelette?
                  Siis lämpiääkö jollain nyt oikeasti kunnon talvikeleillä (-15 tai enemmän pakkasta) tosiaan tuohon 90 asteeseen ja kuinka nopeasti? Voisiko joku kans kellotella vähän miten kauan lämpeäminen kestää ja minkälaisessa pakkasessa. Aika, ulkolämpötila ja auton nopeus (sekä moottorin kierrokset) on aivan oleellisia tietoja kuitenkin tuon lämpeämisen suhteen.
                  BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
                  BMW E63 630iA '05

                  Comment

                  • Milko75
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2007
                    • 853
                    • Kuopio

                    Huomenna KUO-HKI-KUO ajoa niin katsotaan saadaanko edes 70 astetta rikki

                    Perjantaina menossa tuohon lämmönvaihtimen vaihtoon...vai ponupannun lauhdutinko se oli?
                    Postailen tulokset välittömästi.
                    Last edited by Milko75; 25-01-2010, 19:24.
                    G05 | X5 45e M-Sport | Mineral White – 2020
                    Tesla Model S Long Range Raven | Pearl White – 2020

                    Comment

                    • Nettipepe
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2004
                      • 1341
                      • Kajaani

                      Originally posted by Milko75 View Post
                      Huomenna KUO-HKI-KUO ajoa niin katsotaan saadaanko edes 70 astetta rikki

                      Perjantaina menossa tuohon lämmönvaihtimen vaihtoon...vai ponupannun lauhdutinko se oli?
                      Postailen tulokset välittömästi.
                      Minäkin odotan innolla tuloksia

                      E90:en kanssa asiaa käsitelty tuolla


                      Tiivistettynä minun tulokset tähän asti!
                      Aikaisemmin syksyllä jäähdytysnesteen lämpötila E90 320da:ssa n 80 astetta.
                      Joulunaikana tippui 54 asteeseen.
                      EGR termari vaihdettu
                      Lämmöt nousi n 80 asteeseen -28 - -32 asteen pakkasella maantieajossa
                      Parkissa tippui aika nopeasti tyhjäkäynnillä 64 asteeseen.
                      Nyt odotan innolla muiden tuloksia ja niiden tulosten perusteella päätän vaihdatanko vielä päätermarin!
                      F30 320xia
                      Ex E90 325da
                      Ex E90 320da
                      Ex E46 330D

                      Comment

                      • TUv530
                        Bimmer Rookie
                        • Aug 2008
                        • 75
                        • Etelä-Suomi

                        Mulla ainakin E61 530Da (EGR-termari ja "päätermari" vaihdettu) nostaa -20c pakkasella lämmöt 88-90, matkaa kertyy ehkä 15-20km, valtaosa tästä Tuusulantietä 100km/h nopeudella. Olen siinä käsityksessä, että näin sen pitäisi ollakin...
                        Volkswagen Passat Alltrack -13
                        Ex E61 530DA -04
                        Ex E39 523IA -98
                        Ex E34 520IA -95

                        Comment

                        • Veeksi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2003
                          • 2177
                          • Kuopio

                          No joo. Tänään mittailin 100kmh:n vauhdissa ja -20 asteen lämmössä kanssa tuollaisen pikkuisen reilun 20km:n matkan ja siinä nous 86 asteeseen...eli ihan ei täydellisesti taida lämmitä sitten kuitenkaan, mutta tiedä sitten kannattaako vielä alkaa pilkkua viilailemaan. Ja voiko tuo lämmönvaihdin tosiaan toimia enemmän tai vähemmän heikosti vai onko se vika on/off-tyyppiä?
                          BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
                          BMW E63 630iA '05

                          Comment

                          • MajorDrake
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 7544
                            • Jyväshyvä

                            Lämpenemiseen vaikuttanee se että onko keulalla niitä automaattisesti sulkeutuvia läppiä munuaisten takana vai ei.

                            Ei minullakaan aina nouse 25 tkm työmatkalla lämmöt kuin ~70 asteeseen,
                            väilllä taas sinne 90 pintaan,
                            ja dpf -poltossa 94 asteeseen...

                            Molemmat termarit vaihdettu.

                            Yli 15 km yli 20 asteen pakkasella maantieajoa jotta lämmöt nousee sinne minne sillä kertaa nousee...
                            M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                            Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                            Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                            Comment

                            • Cell
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2004
                              • 7037
                              • Uusikaupunki

                              Originally posted by MajorDrake View Post
                              Lämpenemiseen vaikuttanee se että onko keulalla niitä automaattisesti sulkeutuvia läppiä munuaisten takana vai ei.
                              Tuskinpa vaan. Nuo läpät on ensinnäkin tarkoitettu aerodynamiikan parantamiseen ja sitä kautta kulutussäästöihin, ja toiseksi samalla motilla (tai tarpeeksi lähelle vastaavalla) olevia autoja on liikenteessä vaikka miten jotka kyllä lämpeävät ilman läpyttimiä. Monenlaista voi silti itselleen uskotella aina dieselien kylmyydestä lähtien

                              Eikös tuokin jo osoita jotain, että välillä auto lämpeää normaalisti ja välillä ei.

                              -28 ja hienosti lämpesi E39 -> 90 astetta. Myös pysyi siellä, lämpeäminen kesti 10-15km startista ilman esilämmitystä. Termarin vaihdon jälkeen hävisi myös se, että lämmöt jäivät jumittamaan ~45 asteen paikkeille pidemmäksi aikaa. Lopullinen lämpötila oli kuitenkin vanhallakin aina yli 80 astetta, muttei milloinkaan yli 86.

                              Veeksi: Suurta etua ei vaihdosta saa, mutta pahemmaksihan se aina menee ja onkin sitten kiva körötellä joku kerta kylmällä autolla. Lisäksi lämpeäminen on luultavasti aika paljon hitaampaa, vaikka noinkin korkean lämmön lopulta saavuttaa. Fifty-sixty.

                              Pitää varmaan ruveta kehittämään systeemiä jolla saa selvitettyä mikä termari on rikki ettei tarvitsisi aina pitää arpajaisia. Onkos uudenkaupungin lähettyvillä jollakulla E6x?
                              325i -08
                              i3 REx -17
                              M5 -98 Imolarot
                              535i -90 N/A project (maatumassa)

                              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                              Comment

                              • Saksanihme
                                Newbiemmer
                                • Jan 2010
                                • 1
                                • Suomi

                                Puma

                                Kyllä Puma kannasta tieto löytyy. Siellä lienee juttua automaattilaatikon lämmönvaihtimen vaikutuksesta koneen lämpöihin.

                                Eiköhän se ole niin että ensin vaihdetaan EGR ja pää termarit ja jos lämmöt ei pysy tiellä 85-93 niin sitten automaattilootan vaihdin vaihtoon PISTE

                                Yllättävän moni merkkihuolto kiistää lämmönvaihtimen vaikutuksen koneen lämpöihin. Väittävät vaan että näin vähäkulutuksiset ja uudet autot eivät lämpene enempää.:think Kyllä muuten -09 autokin lämpenee tuonne 90 C alueelle.

                                Mikä termari on rikki voinee testata seuraavasti.
                                1. EGR termarin vesiletku tukkoon
                                2. Automaattilaatikon vaihtimelle menevä vesiletku tukkoon.
                                3. Jos nuo yhdessäkään tukittuna ei vaikuta lämpöihin, niin sitten on päätermari rikki.

                                Ei sitten kannata tarpeettomasti ajella letkut lutattuna.


                                Originally posted by otrim View Post
                                Minäkin oletin tämän olevan selvän tapauksen,mutta? Kysyin huoltomieheltä antaako tehdas ohjearvoa koneen lämmölle, niin vastaus oli että ei anna.
                                Ulkomaan kielitaitoa ei ole niin miten menetellä. Vaatia termarin vaihto ja jos eivät anna takuuseen niin maksan laskun että saan auton ulos. Entäs sitten. Tai jos ei lämpötila korjaannu termarin vaihdolla seiraava on kai ERG termari. Pääasia olisi että myöntäisivät vian olemassa olon.
                                Last edited by Saksanihme; 28-01-2010, 08:29.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎