Auto 530 xda, LCI -08. Lämmöt salavalikossa 72-77, kiihdyttelyn jälkeen hetkellisesti kävi 80 asteessa. Oli eka huollossa, valittelin että käy kylmänä. Olivat varanneet uuden termarin (88 astetta). Auto on takuunalainen vielä jonkun päivän. On saksantuontiauto. Vika muistissa ei näytä vikaa termarista ja huoltomiehen mukaan mitään ei vaihdeta takuuseen jos ei vikamuisti näytä. Asiasta tehtiin ns. Puma kysely tehtaalle.Mitään ei ole kuulunut, aikaa kulunut 1kk. Mikä juttu tämä puma kysely oikein on?
Täällä lukemieni juttujen perusteella lämmöt pitäisi olla 90-94 astetta. Huoltomies ei pitänyt mahdottomana sitä että autossa olisi 82 termari, vaikka tuolla toisessa topicissa sanottiin että 320 D koneisiin olisi yhtä astelukua vain tarjolla.
Eli vaihdatanko uuden 88 termarin omaan piikkiin vai mitä suosittelette?
Vika muistissa ei näytä vikaa termarista ja huoltomiehen mukaan mitään ei vaihdeta takuuseen jos ei vikamuisti näytä.
Ei perhana, toihan on jo ammattitaitoa. On se hienoa kun piuha kertoo nykyään kaiken, termarivikaa se vaan ei voi tietää mistään.
Huoltomiehelle vois vihjata hienovaraisesti kaivamaan päänsä pois perseestään. Ei ole olemassa muita termareita, jonka hän tietäisi myös jos kiinnostaisi asia yhtään. Mistäköhän edes on peräisin päätelmä, että 72 astetta olisi ok jos termari olisi 82 asteinen?
Välttämättä vika ei tosiaan ole sinullakaan päätermarissa, muttei se selviä muutakuin kokeilemalla.
Eli vaihdatanko uuden 88 termarin omaan piikkiin vai mitä suosittelette?
Marssit sinne tiskille ja sanot että jos asiaa ei saada kuntoon hoidetaan homma sitten tehtaan kautta käskytettynä. Ei ne huoltomiehet päätä että meneekö osa takuuseen vai ei. Jos jossain osassa epäillään vikaa takuuaikana niin periaatteessa pitäisi kysyä tehtaalta lupa että voidaanko osa vaihtaa.
Tosin tällaisissa selvissä tapauksissa tuokin on turhaa.
Em. tavalla meneteltiin kun minun just 2 vuoden ikäisestä S80:stä vaihdettiin laatikko, vauhtipyörä ja kytkin takuuseen 160 tkm ajettuna...
M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
otrim: Puma on BMW:n tietokanta, josta löytyy näitä ongelmatapauksia ja menettelytapa niiden korjaamiseen. Ainakin automaattilaatikon lämmönvaihtimesta pitäisi kyseinen bulletin löytyä. Aika monta takuunalaista vikaa jäisi korjaamatta, jos aina pitäisi koneella saada vikakoodi todisteeksi.
E39 530dA -02 M-Sport E53 X5 3.0dA -06 Sport * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia. Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Minäkin oletin tämän olevan selvän tapauksen,mutta? Kysyin huoltomieheltä antaako tehdas ohjearvoa koneen lämmölle, niin vastaus oli että ei anna.
Ulkomaan kielitaitoa ei ole niin miten menetellä. Vaatia termarin vaihto ja jos eivät anna takuuseen niin maksan laskun että saan auton ulos. Entäs sitten. Tai jos ei lämpötila korjaannu termarin vaihdolla seiraava on kai ERG termari. Pääasia olisi että myöntäisivät vian olemassa olon.
Täällä lukemieni juttujen perusteella lämmöt pitäisi olla 90-94 astetta. Huoltomies ei pitänyt mahdottomana sitä että autossa olisi 82 termari, vaikka tuolla toisessa topicissa sanottiin että 320 D koneisiin olisi yhtä astelukua vain tarjolla.
Eli vaihdatanko uuden 88 termarin omaan piikkiin vai mitä suosittelette?
Siis lämpiääkö jollain nyt oikeasti kunnon talvikeleillä (-15 tai enemmän pakkasta) tosiaan tuohon 90 asteeseen ja kuinka nopeasti? Voisiko joku kans kellotella vähän miten kauan lämpeäminen kestää ja minkälaisessa pakkasessa. Aika, ulkolämpötila ja auton nopeus (sekä moottorin kierrokset) on aivan oleellisia tietoja kuitenkin tuon lämpeämisen suhteen.
Tiivistettynä minun tulokset tähän asti!
Aikaisemmin syksyllä jäähdytysnesteen lämpötila E90 320da:ssa n 80 astetta.
Joulunaikana tippui 54 asteeseen.
EGR termari vaihdettu
Lämmöt nousi n 80 asteeseen -28 - -32 asteen pakkasella maantieajossa
Parkissa tippui aika nopeasti tyhjäkäynnillä 64 asteeseen.
Nyt odotan innolla muiden tuloksia ja niiden tulosten perusteella päätän vaihdatanko vielä päätermarin!
Mulla ainakin E61 530Da (EGR-termari ja "päätermari" vaihdettu) nostaa -20c pakkasella lämmöt 88-90, matkaa kertyy ehkä 15-20km, valtaosa tästä Tuusulantietä 100km/h nopeudella. Olen siinä käsityksessä, että näin sen pitäisi ollakin...
Volkswagen Passat Alltrack -13
Ex E61 530DA -04
Ex E39 523IA -98
Ex E34 520IA -95
No joo. Tänään mittailin 100kmh:n vauhdissa ja -20 asteen lämmössä kanssa tuollaisen pikkuisen reilun 20km:n matkan ja siinä nous 86 asteeseen...eli ihan ei täydellisesti taida lämmitä sitten kuitenkaan, mutta tiedä sitten kannattaako vielä alkaa pilkkua viilailemaan. Ja voiko tuo lämmönvaihdin tosiaan toimia enemmän tai vähemmän heikosti vai onko se vika on/off-tyyppiä?
Lämpenemiseen vaikuttanee se että onko keulalla niitä automaattisesti sulkeutuvia läppiä munuaisten takana vai ei.
Tuskinpa vaan. Nuo läpät on ensinnäkin tarkoitettu aerodynamiikan parantamiseen ja sitä kautta kulutussäästöihin, ja toiseksi samalla motilla (tai tarpeeksi lähelle vastaavalla) olevia autoja on liikenteessä vaikka miten jotka kyllä lämpeävät ilman läpyttimiä. Monenlaista voi silti itselleen uskotella aina dieselien kylmyydestä lähtien
Eikös tuokin jo osoita jotain, että välillä auto lämpeää normaalisti ja välillä ei.
-28 ja hienosti lämpesi E39 -> 90 astetta. Myös pysyi siellä, lämpeäminen kesti 10-15km startista ilman esilämmitystä. Termarin vaihdon jälkeen hävisi myös se, että lämmöt jäivät jumittamaan ~45 asteen paikkeille pidemmäksi aikaa. Lopullinen lämpötila oli kuitenkin vanhallakin aina yli 80 astetta, muttei milloinkaan yli 86.
Veeksi: Suurta etua ei vaihdosta saa, mutta pahemmaksihan se aina menee ja onkin sitten kiva körötellä joku kerta kylmällä autolla. Lisäksi lämpeäminen on luultavasti aika paljon hitaampaa, vaikka noinkin korkean lämmön lopulta saavuttaa. Fifty-sixty.
Pitää varmaan ruveta kehittämään systeemiä jolla saa selvitettyä mikä termari on rikki ettei tarvitsisi aina pitää arpajaisia. Onkos uudenkaupungin lähettyvillä jollakulla E6x?
Kyllä Puma kannasta tieto löytyy. Siellä lienee juttua automaattilaatikon lämmönvaihtimen vaikutuksesta koneen lämpöihin.
Eiköhän se ole niin että ensin vaihdetaan EGR ja pää termarit ja jos lämmöt ei pysy tiellä 85-93 niin sitten automaattilootan vaihdin vaihtoon PISTE
Yllättävän moni merkkihuolto kiistää lämmönvaihtimen vaikutuksen koneen lämpöihin. Väittävät vaan että näin vähäkulutuksiset ja uudet autot eivät lämpene enempää.:think Kyllä muuten -09 autokin lämpenee tuonne 90 C alueelle.
Mikä termari on rikki voinee testata seuraavasti.
1. EGR termarin vesiletku tukkoon
2. Automaattilaatikon vaihtimelle menevä vesiletku tukkoon.
3. Jos nuo yhdessäkään tukittuna ei vaikuta lämpöihin, niin sitten on päätermari rikki.
Ei sitten kannata tarpeettomasti ajella letkut lutattuna.
Minäkin oletin tämän olevan selvän tapauksen,mutta? Kysyin huoltomieheltä antaako tehdas ohjearvoa koneen lämmölle, niin vastaus oli että ei anna.
Ulkomaan kielitaitoa ei ole niin miten menetellä. Vaatia termarin vaihto ja jos eivät anna takuuseen niin maksan laskun että saan auton ulos. Entäs sitten. Tai jos ei lämpötila korjaannu termarin vaihdolla seiraava on kai ERG termari. Pääasia olisi että myöntäisivät vian olemassa olon.
Comment