Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 530D termostaatin vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kvt
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2009
    • 236
    • Satakunta

    E61 530D termostaatin vaihto

    Vaihdetaanko tuo päätermostaatti alkautta ja joutuuko muuta purkamaan pois edestä kuin pohjapanssarin. Yritin katsoa TIS:istä vaihto-ohjeita, mutta en löytänyt repair instructioneista sitä. Mistä kohtaa tuon vaihto-ohjeen löytää, kun kyllä se nyt varmaan siellä jossain on?
    -12 F11 530Da
  • Lallevihtinen
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2006
    • 690
    • Tampere

    #2
    Se onkin jännästi TIS:sissä, otappa autoksi e60 530d vm.04 niin ainakin löytyy. Yläkautta onnistuu, flekti pois ja egr cooler tieltä kans pois, sit mahtuukin jo vaihtamaan.
    sigpic
    BMW E93 335i & BMW M550Dx
    EX:F30 320ix Performance, Audi A6 4G 3.0Tdi, Audi A5 Sportback, E46 M3 Cabriolet, X6 35d, X5 3.0sd, E92 335xi, Alpina B3 Cab, E60/E61 530d, Mini Cooper S, E46 330dAT
    XHP Vaihteisto ohjelmoinnit Tampereella, kysy privalla.

    Comment

    • _Dexi
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2006
      • 769
      • Vihti

      #3
      Äsken pari tuntia takaperin tuon suorittaneena...

      - Koneen suojukset, keulan suojuspelti pois
      - Syylarista ylämuovi pois, flektin johdot irti ja nosta flekti pois
      - EGR pömpeli pois eestä suosiolla

      Sitten vaihto onkin lastenleikkiä.

      Bemarin insinööreillä on kerrankin ollut kyllä järki matkassa, osat lähtee selkeässä järjestyksessä pois, kaikki letkut on pikalukituksella jousisokalla jne... loistavaa.
      **********
      & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


      (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
      (ex. E90 320Si M-Tech '07)
      (ex. E60 530Da '04)
      (ex. E39 M5 Facelift '99)
      (ex. E39 540i '98)
      *

      Comment

      • MarttiKK
        BTCF Member
        • Oct 2004
        • 1638

        #4
        Löytyykö jostain hyvät ohjeet EGR termarin vaihtoon ja minkä verran osa kustantaa?

        Comment

        • kvt
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2009
          • 236
          • Satakunta

          #5
          Kiitti neuvoista. Nyt löyty TISsistäkin ohje, eikä ainakaan näytä pahalta hommalta, että taidanpa tehdä itse.
          -12 F11 530Da

          Comment

          • Lallevihtinen
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2006
            • 690
            • Tampere

            #6
            Originally posted by MarttiKK View Post
            Löytyykö jostain hyvät ohjeet EGR termarin vaihtoon ja minkä verran osa kustantaa?
            Ota koneen suojamuovi irti niin näät mustan putkilon(jossa ilmausruuvi) egr-coolerin päällä, ei sen vaihtoon ohjetta tarvi, ainoa hankala kohta on että alipaine pumpun putki menee toisen kiinnitys pultin päältä, joko irrottaa putken tai egr-cooleria sen verran että pääsee vetään sitä hiukan ulospäin koneesta. Osa hinta joku 25-35€, mutta ei sisällä uutta O-rengasta, ota se samalla.
            Last edited by Lallevihtinen; 16-09-2009, 08:55.
            sigpic
            BMW E93 335i & BMW M550Dx
            EX:F30 320ix Performance, Audi A6 4G 3.0Tdi, Audi A5 Sportback, E46 M3 Cabriolet, X6 35d, X5 3.0sd, E92 335xi, Alpina B3 Cab, E60/E61 530d, Mini Cooper S, E46 330dAT
            XHP Vaihteisto ohjelmoinnit Tampereella, kysy privalla.

            Comment

            • kvt
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2009
              • 236
              • Satakunta

              #7
              Miten oikein tuo egr-cooleri lähtee irti. Olen ottanut kaikki letkut ja kiinnitysruuvit irti, mutta pitääkö se pakosarjaan menevä putki ottaa irti laipasta, vai pitäiskö sen lähteä ihan vaan vetämällä.
              -12 F11 530Da

              Comment

              • kvt
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2009
                • 236
                • Satakunta

                #8
                Vastausta odotellessa kävin vielä kokeilemassa ja sain vaihdettua sen termostaatin vaikka EGR-coolerin putki oli kiinni pakosasarjassa(tai minne se putki nyt sitten meneekään). Siinä putkessa oli se haitarikohta, mikä antoi niin paljon periksi, että sai käänneltyä EGR-cooleria pois tieltä.
                Homma olis kyllä ollut helpompi jos ton putken olis irroittanut, mutta kävi se kohtuu helposti noinkin. Oletteko yleensäkään ottanut tuota cooleria kokonaan irti?
                Ihme kyllä ettei TISsin ohjeissakaan puhuttu EGR-coolerin irroituksen kohdalla muuta kuin, että irroita kolmen putken klemmarit ja ota cooleri irti. Niistä kolmesta pultista tai sijainnista, millä cooleri on koneessa kiinni, saatika tuosta pakosarjaan menevästä putkesta ei mainita mitään.
                -12 F11 530Da

                Comment

                • _chris_
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2003
                  • 442
                  • Nokia

                  #9
                  Oma M57TU-koneinen X5 käy salavalikon mukaan aika kylmänä (80 asteen molemmin puolin). Tarkoitus oli vaihtaa ainakin päätermari ja mahdollisesti myös jäähdyttäjän alareunassa oleva vaihteistolle menevä termari.

                  Onnistuuko tuon päätermarin vaihto ilman, että laskee nesteitä pois ennen vaihtoa? Jos onnistuu, niin millaiseen hävikkiin tulisi varautua?

                  Löytyykö mistään ohjeita tuon toisen termarin vaihtoon? Kyseessä on siis kuvan osa 4. Onnistuuko pelkän termarin irroitus vai joutuuko tuossa irroittamaan muutakin ympäriltä ennen termaria? Ei näyttäisi olevan kummoisesti kiinni, mutta valuttanee varmaan kaikki nesteet pihalle, ellei vaihto onnistu kovin nopeasti.

                  Lisäkysymys: paljonko tuo syö jäähdytysnestettä (jos ne kuitenkin joutuu valuttamaan)? Ei TIS:stä löytynyt ko. tietoa millään.
                  Last edited by _chris_; 11-11-2009, 20:57.
                  BMW E31 850 CSi -93, BMW E38 735i -96
                  Ex: Land Rover D4 SDV6 HSE -12, VW Touareg Hybrid -10, Land Rover D4 3.0 TDV6 HSE -10, BMW E53 X5 3.0dA -04, BMW E39 530dAT -00, Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited -98, BMW E34 525i -91

                  Comment

                  • MajorDrake
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 7531
                    • Jyväshyvä

                    #10
                    Originally posted by _chris_ View Post

                    Lisäkysymys: paljonko tuo syö jäähdytysnestettä (jos ne kuitenkin joutuu valuttamaan)? Ei TIS:stä löytynyt ko. tietoa millään.
                    Mulla piti lisätä 6 litraa profiilin mukasieen autoon, en siis valuuttanut kaikkia pois kun autolla on ikää vain reilu pari vuotta...
                    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                    Comment

                    • huppe
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2004
                      • 371
                      • Suomi

                      #11
                      Onkos tässä kuvassa nyt se päätermari?


                      Osa numero 4 ilmeisesti?

                      Pistänpä nyt linkin vielä asiaa sivuten EGR-kuvaan:
                      Last edited by huppe; 28-12-2009, 11:48.
                      ex E61 530da 2004

                      Comment

                      • _chris_
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2003
                        • 442
                        • Nokia

                        #12
                        Originally posted by huppe View Post
                        Onkos tässä kuvassa nyt se päätermari?


                        Osa numero 4 ilmeisesti?

                        Pistänpä nyt linkin vielä asiaa sivuten EGR-kuvaan:
                        http://www.realoem.com/bmw/showparts...97&hg=11&fg=50
                        Juu siinähän ne.
                        BMW E31 850 CSi -93, BMW E38 735i -96
                        Ex: Land Rover D4 SDV6 HSE -12, VW Touareg Hybrid -10, Land Rover D4 3.0 TDV6 HSE -10, BMW E53 X5 3.0dA -04, BMW E39 530dAT -00, Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited -98, BMW E34 525i -91

                        Comment

                        • huppe
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2004
                          • 371
                          • Suomi

                          #13
                          EGR termaria olen ruuvailemassa irti ja tosta alipaineputken kohdalta tosiaan hieman ahdistaa. Ei kauheasti ole kokemusta noista klemmareista niin miten ihmeessä noi klemmarit siitä alipaineputkesta avataan? Joku ruuviton "pika"?klemmari tuossa näyttää olevan.
                          ex E61 530da 2004

                          Comment

                          • harossi
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2004
                            • 619
                            • Haukipudas

                            #14
                            Originally posted by huppe View Post
                            EGR termaria olen ruuvailemassa irti ja tosta alipaineputken kohdalta tosiaan hieman ahdistaa. Ei kauheasti ole kokemusta noista klemmareista niin miten ihmeessä noi klemmarit siitä alipaineputkesta avataan? Joku ruuviton "pika"?klemmari tuossa näyttää olevan.
                            Se alipaineletku on koneessa kiinni yhdellä ristipääruuvilla, irroita ennemmin sieltä.
                            e39 M5

                            Comment

                            • huppe
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2004
                              • 371
                              • Suomi

                              #15
                              No siitähän se lähti helpommin. EGR termari vaihdettu, sen alla oleva O-rengas oli poikki jo valmiiksi, olipas hyvä kun otin sen termarikaupasta mukaan.

                              Suht hankala vaihtaa tämmöiselle ummikolle pienten tilojen vuoksi, muttei mahdoton. Olisi ollut helpompi kunnon välineillä ja sisällä, nyt tein sen ulkona pakkasessa.

                              Kone oli hieman lämmin, joten termarista purskahti noin 1-2dl jäähdytinnestettä kun sen irrotti.
                              Tarvitseeko tuota nyt vielä ilmata jotenkin?
                              Last edited by huppe; 11-01-2010, 13:59.
                              ex E61 530da 2004

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎