Mitäs litkua sinne koneeseen laitetaan ja mistä saa ostaa?
Löysin ainakin itse AD-tarvike liikkeestä bemarille tarkoitettua sinistä litkua. Taisi olla jotain 10€/1,5 litraa.
Tarpeeksi otat puhtaita kanistereita mihin valutat tyhjennyspropusta vanhat litkut, niin on nekin uusiokäytettävissä. Itse vaihdoin kylläkin uutta tilalle sen 5-6 litraa mitä vanhoja tuli ulos. Kokonaistilavuus taitaa olla jotain 9-10 litraa?
Todennäköisesti molemmat termostaatit ja jos ei vielä sillä korjaannu niin sitten pitää vaihtaa vielä vaihdelaatikon lämmönvaihdin. Lämmönvaihdin on siinä moottorin kyljessä kiinni ja siinä on termostaatti vesikierrolle ja se alkaa vanhuuttaan päästää läpi. Ainoa tapa korjata on vaihtaa koko lämmönvaihdin.
Mokäs termari pitäis vaihtaa, kun auto lämpiää paikallaan ollessaan, mutta liikkeellelähdettyä lämmöt tippuu kovilla pakkasilla 50 asteeseen.
Auto on E61 530DA 2005
Ajon jälkeen kokeilin kädellä syyläriä ja sehän oli kuuma, eli joku termari päästää syylärin läpi vettä vaikka lämmöt ei ole noussut kunnoilla.
Onko kyseessä päätermari, vai onko syylärille joku toinenkin termari?
PS. kannattaako samalla vaihtaa EGR-termari vai onko sillä mitään merkitystä tähän oireeseen?
Vaihda suosiolla kummatkin termarit.. itselläni aluksi reilu 60 astetta, EGR-termarin vaihdon jälkeen 66-70 ja päätermarin jälkeen nousi n. 88-90 asteeseen.
No siitähän se lähti helpommin. EGR termari vaihdettu, sen alla oleva O-rengas oli poikki jo valmiiksi, olipas hyvä kun otin sen termarikaupasta mukaan.
Suht hankala vaihtaa tämmöiselle ummikolle pienten tilojen vuoksi, muttei mahdoton. Olisi ollut helpompi kunnon välineillä ja sisällä, nyt tein sen ulkona pakkasessa.
Kone oli hieman lämmin, joten termarista purskahti noin 1-2dl jäähdytinnestettä kun sen irrotti.
Tarvitseeko tuota nyt vielä ilmata jotenkin?
Sain itse myös tuon EGR termarin vaihdettua mikä ei ollut isokaan homma, mutta nesteitä tuli sen verran pihalle projektissa, että joutuu huomenna käydä hakemassa lisäystä.Ilmauksesta itselläkin on kysymys kuinka olette hoitaneet?
Samalla voi kiittää tarvikeliikkeen setää väärästä päätermarista jota onneksi en ehtinyt alkaa asentamaan ennen kuin tuo 97° pisti silmään. En tiedä mitä oma diesel kiesi tuosta olisi tuumannut vaan enpä taida kokeilla...
Tuossapa ois toiselle foorumille tekemäni DIY:t 330d E91 termareiden vaihdosta. 530d lienee aika samanlainen, joten jos on jollekin apua niin tsekatkaapa.
Tapit jumittuu, ts. termari ei enää sulkeudu kunnolla.
Tuossa kuvassakin termari on auki. Eli tuon vasemmanpuoleisen molikan pitäisi olla kiinnni
mustassa pyöreässä tasossa jossa on tuo neliskanttinen kolo.
Termarin toiminta on testattu kohtuu helposti, kun sen ottaa irti ja puhaltaa läpi,
ei saisi pihistä kuin ihan vähän, kyllä puhaltamalla pitäisi saada vähän painetta aikaiseksi.
Jos on juminut, jää auki niin että räkä vaan lentää kun puhaltaa ;-)
Comment