Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 530D termostaatin vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MajorDrake
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 7535
    • Jyväshyvä

    #61
    Minä olen modannut noita EGR-termareita.
    Omaan käyttöön, en myyntiautoihin jos tarkkoja ollaan...

    Eli kun EGR-termari on 2-vaiheinen,
    1 vaihe aukeaa 70 asteessa (tai toisinsanoen ON KOKONAAN AUKI ko. asteluvussa).
    Toinen on auki 88 asteisena.

    Olen poistanut 70 asteisesta termarin tapin
    -> termarit aukea vasta kuin 88 asteinen aukeaa.

    Lisäksi olen vesikattilassa kiehuttanut termaria ja mitannut
    paljonko tappi on ulkona jossain 80 asteen lämpötilassa
    (tarvii mittarin). Ja rälläköiny tapista sen verran pois että
    jäljelle on jäänyt semmoine pätkä mikä menee sinne 70 asteisen "perään" sisään.

    -> joten termari alkaa aukeamaan vasta 80 asteessa.

    Sen jälkeen olen testannu paljonko aukeaa 90-95 asteessa.
    Tämä on se haasteellisin kohta että aukeaako tarpeeksi 90-95 asteessa...
    Olettaisin että joku 5 mm aukeaminen riittää,
    normaalitilassa modaamaton termari auennee joku 1 cm.
    Tämä siis keittämällä termareita, mittaamalla lämmöt paljonko termari työntää tappia ulos em. lämpötilaoissa ja vähennetty määrä mikä menee sinne 70 asteisen sisään...

    Lopuksi vielä termarit kasattuna olen keittänyt niitä ja testannut
    että varmasti aukeaa kiehuvassa vedessä,
    ja pitää puolilämpimänä.

    Tämä siis ihan vain mielenkiinnon vuoksi,
    termarihan ei paljoa maksa, mutta etsiskelinkin pysyvämpää ratkaisua...
    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

    Comment

    • jake530d
      Bimmer Rookie
      • Oct 2010
      • 146
      • vaasa

      #62
      Originally posted by Mlatvala View Post
      Niinkait se pitää ihtenikin alkaa välissä termarijumppaan. Alkaahan tuosta edellisestä vaihdota ollakin jo viikkoja.

      Lie aloitetaan normaalisti irrottelemalla EGR ja puhaltelemalla sitä, tai sit vaan vaihtamalla. Täytyy kyl vongata takuuseen, ei jaksa kokoaika olla noita ostamassakaan.

      Niin, kestikait se puoltoista vuotta

      Joka-viikko joku termari
      Itse olen poistanut koko vesikierron egr:ään. Viriohjelmassa egr eliminoitu. Eli 1 vika vähempi. Nyt on hommattuna toi lämmönvaihdin,sen ku jaksaa vielä ruuvata kii.
      E71 X6 35D
      ex.E61 530D 282hv. 615nm.

      Comment

      • Mlatvala
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2003
        • 3553
        • Kuopio

        #63
        Originally posted by jake530d View Post
        Itse olen poistanut koko vesikierron egr:ään. Viriohjelmassa egr eliminoitu. Eli 1 vika vähempi. Nyt on hommattuna toi lämmönvaihdin,sen ku jaksaa vielä ruuvata kii.
        Miten?
        E61 535d alkuunsa viritetty.

        Comment

        • bmw528
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2004
          • 210
          • keskisuomi

          #64
          Originally posted by Mlatvala View Post
          Niinkait se pitää ihtenikin alkaa välissä termarijumppaan. Alkaahan tuosta edellisestä vaihdota ollakin jo viikkoja.

          Lie aloitetaan normaalisti irrottelemalla EGR ja puhaltelemalla sitä, tai sit vaan vaihtamalla. Täytyy kyl vongata takuuseen, ei jaksa kokoaika olla noita ostamassakaan.

          Niin, kestikait se puoltoista vuotta

          Joka-viikko joku termari
          Huh huh pakkohan nu o takuusee saaha jos ne nui alkaa pelleileen..muute dynamiittia ja kuuhun
          Äske testailin sillai normaalisti ajellen lämpötiloja ni 83-90 välissä seilaa..pitempi ylämäki ni nous tonne 90 ja pidempi alamäki ni laski 83 asteeseen...
          on löylyä!!!

          Comment

          • jake530d
            Bimmer Rookie
            • Oct 2010
            • 146
            • vaasa

            #65
            Originally posted by Mlatvala View Post
            Miten?
            Tulppasin molemmat vesiletkut.
            E71 X6 35D
            ex.E61 530D 282hv. 615nm.

            Comment

            • Mlatvala
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2003
              • 3553
              • Kuopio

              #66
              Originally posted by bmw528 View Post
              Huh huh pakkohan nu o takuusee saaha jos ne nui alkaa pelleileen..muute dynamiittia ja kuuhun
              Äske testailin sillai normaalisti ajellen lämpötiloja ni 83-90 välissä seilaa..pitempi ylämäki ni nous tonne 90 ja pidempi alamäki ni laski 83 asteeseen...
              Täytyypä käydä marmorilta vonkhaamassa. Sillonku termarit on kaikki ehjiä, niin lämmöt ei laske alle 88 asteen. Jos edes sinne. Yleisesti pyörii 90 asteen paikkeilla +- 1

              Ainakin mulla oli jonkun aikaa noin.

              Matka helsinki - kuopio tai toisinpäin niin jotain jousen väsymistä on havaittavissa sillä alkuun se hitaasti lämpiää 90 asteeseen, sit parin sadan kilsan jälkeen alkaa laskemaan ja kohta onkin jo 79 astetta.

              Originally posted by jake530d View Post
              Tulppasin molemmat vesiletkut.
              Okei, täytyy tutkia. Mullakin on egr venttiili kiinni.
              E61 535d alkuunsa viritetty.

              Comment

              • ptikkala
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2007
                • 1572

                #67
                mukisematta alkuperäisvaraosat vaihtavat takuuseen. 2v takuu.

                Comment

                • MajorDrake
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 7535
                  • Jyväshyvä

                  #68
                  Originally posted by Mlatvala View Post
                  Okei, täytyy tutkia. Mullakin on egr venttiili kiinni.
                  Eikai niitä vesiletkija tarvitse molempia tulpata,
                  jos EGR on poistettu käytöstä (eli aina kiinni),
                  eiköhän riitä kun de-aktivoi EGR termarin,
                  ts. vetää termarin 88 asteisesta elementistä tapin pois?
                  Muutaman minuutin homma kun itse termariakaan ei tarvi irroitta,
                  pelkästään se letkunpätkä...
                  M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                  Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                  Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                  Comment

                  • Mlatvala
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2003
                    • 3553
                    • Kuopio

                    #69
                    Originally posted by MajorDrake View Post
                    Eikai niitä vesiletkija tarvitse molempia tulpata,
                    jos EGR on poistettu käytöstä (eli aina kiinni),
                    eiköhän riitä kun de-aktivoi EGR termarin,
                    ts. vetää termarin 88 asteisesta elementistä tapin pois?
                    Muutaman minuutin homma kun itse termariakaan ei tarvi irroitta,
                    pelkästään se letkunpätkä...
                    Kerrotko lisää?

                    Meinaan just tulin marmorilta ja haluavat sinne auton tutkittavaksi, ennenkun vaihtavat sitä. Eli tekevät siitä vaihdosta 40 €uron laskun ja osa päälle suomeksi...

                    Aloin jo miettiä sitä termaria joka vuotaa solkenaan joka on varastossa, mut taitaapa noissa olla paisto kuukausi ja vuosi prässättynä...
                    E61 535d alkuunsa viritetty.

                    Comment

                    • MajorDrake
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 7535
                      • Jyväshyvä

                      #70
                      Originally posted by Mlatvala View Post
                      Kerrotko lisää?
                      Ai EGR termarin "de-akttivoinnista"?

                      EGR termarin päässä on sokka, jonka irroittamalla
                      sisustat lähtee irti, se on sitten jousikuormitettu
                      joten osat lentää mäkeen jos et ole varovainen...

                      Jotta sisustat saanee irti, pitää myös egr termarilta
                      lähtevä letku irroittaa toisesta päästään,
                      sielläkin on lukitussokka joka pitää nostaa ylös,
                      jolloin lähtee vetämällä irti...

                      Termarin kun saat auki,
                      ota heti huulelta talteen o-rengas (jos se ei lentänyt jo vitikkoon).
                      Sisällä on metalliputken pätkä, ja EGR termarin 88-asteinen osa,
                      jonka päässä on metallitappi. Jos vedät ko. tapin termarista irti
                      ja kasaat takaisin, termari ei enää aukea
                      (termarin sisällä on myös muovinen "vastakappale" ko.
                      termarille ja sen takana 70 asteinen termari,
                      jos nuo haluat pois, joutunee koko roskan irroittamaan paikaltaan,
                      sitä kun pitää päästä vääntämään lämmönvaihtimen pään vesireiästä...
                      Muoviholkki menee sitten vain 1 asennossa takaisin paikalleen...

                      Asiaa selventänee se että purkaa sen termarin niin näkee mitä se on syöny...
                      M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                      Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                      Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                      Comment

                      • temppa1
                        Bimmer Rookie
                        • Apr 2012
                        • 41
                        • Lahti

                        #71
                        Pitääkö järjestelmä ilmata EGR termarin vaihdon yhteydessä?

                        Comment

                        • bmw528
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2004
                          • 210
                          • keskisuomi

                          #72
                          [QUOTE=Mlatvala;2941575]Täytyypä käydä marmorilta vonkhaamassa. Sillonku termarit on kaikki ehjiä, niin lämmöt ei laske alle 88 asteen. Jos edes sinne. Yleisesti pyörii 90 asteen paikkeilla +- 1

                          Ainakin mulla oli jonkun aikaa noin.

                          Juu sinnä 88 asteen molemmin puolinhan se pitäis seilata.. päätermari on 88 asteinen...Oikein kun antoi huolella happea niin 95 nous ja siitä kun muutti taas tasaiseks ajoks niin sinne 88 asteen huitteille lämmönvaihtelu rauhottui...silloin päätermostaatti pelaa.
                          on löylyä!!!

                          Comment

                          • bmw528
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2004
                            • 210
                            • keskisuomi

                            #73
                            Originally posted by temppa1 View Post
                            Pitääkö järjestelmä ilmata EGR termarin vaihdon yhteydessä?
                            Ei tarvi mutta siinähän on ilmausruuvi"muovinen" kiinni termostaatissa että ei muutaku siitä lorottolet nestettä pihalle ni avot...
                            Last edited by bmw528; 05-02-2013, 16:22.
                            on löylyä!!!

                            Comment

                            • Clavurion
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2005
                              • 9159
                              • Oulu

                              #74
                              Tuohon MajorDraken EGR-termarin modiin. Jos siitä isommasta elementistä poistaa tapin, niin se on toki pois pelistä, mutta eikös se pienempi elementti edelleen toimi ja avaa sitä isompaa elementtiä? Minä olen ymmärtänyt, että pienempi elementti täytyy poistaa, jos haluaa sen pysyvän koko ajan kiinni. Isompi elementti nojaa siihen pienempään ja sen tukipisteen poistamalla isompi elementti sulkee termarin pysyvästi siellä sisällä jalkojen varassa olevaa tiivistyspintaa vasten.

                              E39 530dA -02 M-Sport
                              E53 X5 3.0dA -06 Sport
                              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                              Comment

                              • MajorDrake
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2006
                                • 7535
                                • Jyväshyvä

                                #75
                                Originally posted by Clavurion View Post
                                Tuohon MajorDraken EGR-termarin modiin. Jos siitä isommasta elementistä poistaa tapin, niin se on toki pois pelistä, mutta eikös se pienempi elementti edelleen toimi ja avaa sitä isompaa elementtiä? Minä olen ymmärtänyt, että pienempi elementti täytyy poistaa, jos haluaa sen pysyvän koko ajan kiinni. Isompi elementti nojaa siihen pienempään ja sen tukipisteen poistamalla isompi elementti sulkee termarin pysyvästi siellä sisällä jalkojen varassa olevaa tiivistyspintaa vasten.

                                Totta turiset...
                                M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                                Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                                Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎