Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 530D termostaatin vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MonoPete
    Newbiemmer
    • Feb 2011
    • 24
    • Oulu

    #31
    Profiilin mukainen 535d, ja kysymys keulaan: mistä näitä termostaatteja kannattaa ostaa? Netti tai tiski käyvät kumpi vaan suositeltavampi.

    Taustaa: DPF poiston & ohjelmoinnin suorittanut firma sanoi, että käy muuten liian kylmänä. Ajattelin tilata ja vaihtaa termarin ja EGR termarin. BTW: Oulun marmoritiski oli tätä ennen syynännyt autoa toista viikkoa, vaihdellut jos mitäkin osaa, luulen, että osa niistä ollut ehjiäkin - mutta vinkkiä alhaisesta käyntilämpötilasta en sieltä saanut missään vaiheesa tai kun vihelsin pelin poikki. Pitkä tarina kaikkinensa mutta termariketjuun se ei kuulu.
    -------
    E61 535dA touring -05

    Ennen:
    E39 530dA touring -01
    E39 523iA sedan -96

    Comment

    • Raine
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2003
      • 2603
      • N/A

      #32
      ..........
      Last edited by Raine; 16-05-2013, 15:51.
      ///Motorporot

      Comment

      • MonoPete
        Newbiemmer
        • Feb 2011
        • 24
        • Oulu

        #33
        Originally posted by Raine View Post
        .. eikä tukea mitenkään kyseisen lafkan toimintaa.

        Itse pitäytyisin KL-varaosissa tai sitten tilaa suoraan Saksasta kotiin ne termarit. Yleistä autokeskustelua puolella on hyvä topikki mistä saa vinkkiä osien hankintaan.
        Kiitti vinkistä, arvasin, että yleinen ketju osista on jossakin. KL listalla ei tuota egrää ollut, mutta eiköhän jostakin löytyne.

        Lafkan tukemisesta: juu, se on ollut omakin linjaus mutta kun auto jumi niin pahasti tien päälle, että piti hinausautolla kelkkoa pajalle, niin ei äkkihädässä tullut mieleen muutakaan paikkaa minne kuljetuttaa... kadutti jo tunnin päästä.
        -------
        E61 535dA touring -05

        Ennen:
        E39 530dA touring -01
        E39 523iA sedan -96

        Comment

        • GuGi_
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2012
          • 700
          • Vantaa city

          #34
          Joo-o.. Auto on siis 530da. Tuli tossa viimein kaivettua koneenlämmöt salavalikosta esiin ja ne kerto karua kieltään. Eikös se koneen lämpötila löytyny sieltä seiskavalikosta heti ensimmäisenä? Jotain KTMP MOM siinä luki tjsp..

          Koelenkki n.50km jonka aikana lämpöjä seurailin. Koneen "lämmittyä" tuli ajeltua kehätietä 80-90km/h ja lämmöt n.66c. Sitten pientä taajamapyöritystä (tikkurilan keskusta) jossa huiput valoissa seisten 92c, muuten hitaassa ajossa n.75c. Lopuksi motarilla n.130km/h ja lämpöä n.69c.

          Oireet ilmeisesti viittaa vahvasti termostaatti robleemaan
          Ilmeisesti kannattaa vaihella sekä pää- että egr-termari samalla kertaa?

          Tuolta zietmannilta näytti löytyvänki tuo päätermari, mutta tota egr:ää ei löytyny sieltä eikä kl-varaosistakaan. Mistähän sitä vois kysellä? Vai käskenkö emäntää tuomaan töistä(Laakkoselta)? Mitäs tuo egr:ä muuten kustantaa? Nuo Laakkosen hinnat kun on mitä on. Kunnon henkilökunta alennuksillakin oli m-sport isakritki kalliimmat kun esim. tuolta zietmannilta:think

          Minkälainen vaikutus tollasella "vajaalämmöllä" voi olla kulutukseen? Itellä kun todella taloudellisella ajolla päässy itselaskemalla 8,5l/100km. Kuulostaa korkealta täällä foorumilla huudeltuihin kulutuksiin.:think Nyt kesärenkaitten vaihdon jälkeen vielä nous n.0,6l/100km.

          -Sami
          "Muut tekee mitä ne osaa, me tehään mitä halutaan"

          F11 525d -11
          E60 M5 -05
          E12 530i -75
          E32 730i - 91
          Chevy Silverado 3500 -93
          R33 Skyline GTS-T -93

          Comment

          • Raine
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2003
            • 2603
            • N/A

            #35
            ..........
            Last edited by Raine; 16-05-2013, 15:50.
            ///Motorporot

            Comment

            • creative 22
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2005
              • 560
              • Alavus

              #36
              Hmm, järjestään tuntuu löytyvän kaikki tyyppiviat omastakin autosta kun täällä lueskelee..Tulipa tuossa otettua Egr-termari irti ja "puhallustesti" osoitti sen vuotavan läpi, purkasin sitä sen mitä sain ja puhdistelin, ei tuo ollut kovin likainenkaan eikä hapettunut, merkinnöistä päätellen ehkä vielä alkuperäinen osa.
              En saanut sitä juuri sen paremmin pitämään, täytyy tilata uusi ja samalla se päätermarikin.

              Salavalikkoa en ole vielä saanut auki, onko siinä jokin aikaraja minä aikana se valmistenron summa on siihen "codeen" saatava naputeltua?Inpa on käytössä mutta tähän mallin sopiva kaapeli on vasta tuloillaan helsingin suunnalta
              Pikkupakkasilla autossa tarkenee hyvin mutta varmaan johtuu siitä että autoon on joko tehtaalla tai jälkeenpäin asennettu se läppä-systeemi maskin taakse..
              Last edited by creative 22; 07-12-2012, 17:47.
              Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

              Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

              BMW Freude Am Fahren

              Comment

              • Larppa
                Bimmer Rookie
                • Sep 2006
                • 75
                • Keski-Suomi

                #37
                Itellläni on päätermarin vaihto menossa, mutta homma tyssäs kahteen asiaan. EGR-cooler on pakosarjassa kiinni vissiin T40 torxilla ja tarvii olla 75mm pitkä ja sit vasta hylsysatsiin liittyvä. Lyhyellä ei onnaa.

                Toisena ongelmana oli, että edestä katottuna oikeenpuoleinen alempi coolerin pidikeruuvi muljahti kuusiokoloavaimella nätisti pyöreeks. Ei lähe auki myöskään päältä taltalla kylkeen hakkaamalla. Lohkon ja coolerin välissä on vielä sellanen asennusrauta, mutta sen toinen kiinnikeruuvi on justiinsa coolerin takana, ettei sitäkää pääse aukomaan. No jospa onnistus sillei, että irrottaa eka coolerin pakosarjasta ja sit kiinnitysraudan toisen ruuvin ja pyöräyttää niin, että toiseen kiinnikeraudan ruuviin pääsis käsiks. Voihan olla, että sen saa pyöräyttämällä myös sen verran liikkumaan, että termarin vaihto alta onnaa koko cooleria irrottamatta. Todella typerästi on pitäny sijottaa tuo cooleri tuohon. Ja siinä kun ei ole kun yks termarin ruuvi, jota ei saa auki cooleria liikuttamatta. Teoriassa ehkä erittäin pienellä räikällä ja matalalla hylsyllä vois onnata myös ruuvin avaaminen ilman coolerin siirtoa.

                Mut tänään biltsusta täytyy hakee pitkä torxi ja jospa homma sitten etenis. Postailen tähän, mihkä lopputulokseen pääsin.

                Edit:

                Hommahan meni yhtä juttua vaille muuten niin kuin mietinkin ja termari on vaihdettu.

                Seuraava ongelma sitten tulikin vastaan kun EGR:n pakosarjan kiinnityksen toinen pultti oli nihkeä auetessaan koko matkan. Senhän oli edellinen huoltaja saanut väärille jengoille. En saanut enää pitämään mitenkään pitämään pulttia kasatessani. Kyllä se aika tiukkaan meni yhdelläkin eikä minkäänlaista heilumista ollut havaittavissa. Kuvista kattelin, että vois porata läpi ja laittaa mutterin taakse. Ongelmaksi vaan muodostuu se, miten tuonne taakse saa ujutettua mutterin puhumattakaan siitä, miten sitä pitää siten ettei pyöri läpi.

                Ideoita tähän otetaan vastaan.

                Edit2:

                No kävin vielä kuikuilemassa ja kyllä tuonne mutterin sais taakse, mutta purkupuoli menis kyllä sitten haastavaks kun jämähtää. Siipimutterilla homma onnais tai jollain sellasella mutterilla, jossa on sen verran leveyttä, ettei pyöris läpi. Hitsausvehkeitä kun ei ole käytettävissä, homma menis varmaan tuohon siipimutteriin.

                Toinen ropleema on tuo poraaminen kun ei ole kovin helpossa paikassa. Kierretapilla tietysti voisi avata kierteet ja sen perään työntää ruuvia ja siipimutteria vastaan.

                Edit3:

                Biltsun kulmaporasarja 14,90 sekä M8-kierteiden korjaussarja 21,90 oli avain onneen. Ja mikä mukavinta, sain tuossa 20 km lenkillä lämmötkin nousemaan jopa 93 asteesen. Aiemmin maksimi oli 84.
                Last edited by Larppa; 23-04-2012, 21:33.
                - f01 730d -09
                Ex:
                - e46 320Ci -01
                - e61 525d -04
                - e46 320d -99

                Comment

                • creative 22
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2005
                  • 560
                  • Alavus

                  #38
                  Jatketaas termaripulinaa, vaihdoin omaani tuon Egr-törmarin (löytyy Merteililtä luettelosta suoraan) ja lämmöt nousi n.10 astetta eli 75 asteeseen.Kaikkeahan ei voi millään tehdä samalla kertaa joten nyt tilasin päätermarin, varoituksista huolimatta tilasin tuon tarvikkeena Schmiedmannilta niin saa sitten hetken päästä vaihtaa uudelleen se edullinen hinta mielessäTuo Egr termo oli Behri ja siitä oli selvästi hiottu bmw:n logot ja osa:nrt pois..

                  Täällä on moni maininnut termojen huonosta kestävyydestä mutta miten on, kestävätkö nuo orggis-osat näissä sen paremmin kuin tarvikkeetkaan?
                  Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

                  Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

                  BMW Freude Am Fahren

                  Comment

                  • Mik@
                    BTCF Member
                    • Jul 2010
                    • 1413
                    • Nurmes

                    #39
                    Mulla menty nyt vuosi orkkis egr ja pää termarilla niin lämmöt vielä ok. Joillakin menee vissiin orkkis osiakin useampi vuoteen, ainakin kuuleman mukaan.. :think
                    E61 520Da

                    Comment

                    • Mlatvala
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2003
                      • 3553
                      • Kuopio

                      #40
                      Alkuperäisiä taitaa syödä puolen vuoden välein. Onneksi on kahden vuoden takuu niin saa ilmasia osia vaihdella. Viiden vuoden päästä kun auto on maksettu, luulisin osaavani termarin vaihdon jo "nopeasti"

                      E61 535d alkuunsa viritetty.

                      Comment

                      • creative 22
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2005
                        • 560
                        • Alavus

                        #41
                        Originally posted by Mlatvala View Post
                        Alkuperäisiä taitaa syödä puolen vuoden välein. Onneksi on kahden vuoden takuu niin saa ilmasia osia vaihdella. Viiden vuoden päästä kun auto on maksettu, luulisin osaavani termarin vaihdon jo "nopeasti"

                        Jos näin todella on, on bmw:llä kyllä vielä suunniteltavaa termostaattien kanssa.
                        Tuohan pitäisi lisätä jo melkein öljynvaihtohuoltoon, vaihda termostaatti

                        Mietin tässä että moniko näillä ajelee autuaan tietämättömänä, varsinkin kun
                        lämpömittaria ei ole..ja tuosta salavalikostakaan nyt tuskin ihan kaikki selvillä ovat..omassa oli tuo Egr-termari merkinnöistä päätellen vielä orgis..katsotaas mitä päätermarista löytyy jahka se uusi osa tanskasta tänne saapuu.
                        Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

                        Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

                        BMW Freude Am Fahren

                        Comment

                        • Mlatvala
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2003
                          • 3553
                          • Kuopio

                          #42
                          Je. Epäilen että 73,5% ajelee rikkinäisin termarein..
                          E61 535d alkuunsa viritetty.

                          Comment

                          • 530daa
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2012
                            • 231
                            • ks

                            #43
                            Just vaihtelin tarvike termarin, saa nähdä kauan kestää, mutta nyt 88-90 lämmöt, ennen 65-75 ja tietenkin vaihdoin myös egr termarin

                            Comment

                            • Mlatvala
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2003
                              • 3553
                              • Kuopio

                              #44
                              Aiheeseen palatakseni, Niin ihan mielellään noita termareita vaihtelisi vaikka kahdenkin viikon välein, jos vaihtotapa olisi sama kuin esmes entisissä toyotoissa jossa otetaan pari kasin pulttia auki ja uusi sisään ja pultit kiinni. Mut sit taas kun noita egr lauhdeliitoksia pyörittelee tuolta pakosarjalta ja ne pultit kun tuppaa olemaan joko pilalla tai kierteet sökönä niin jossain vaiheessa se kierteiden uudelleen tekeminen alkaa tympäsemään.

                              Mikä ihme tuossa bmwn termarissa on? ihan sama kuin siinä tojotassakin +muovikuoret ympärillä. Tojota tekee ne niin että kestäävät ruosteisena jäähdytysvetenäkin kymmenen vuotta (firman hiace) ja bmwn puhtoiset sinivihreät nesteet syö ne kuuteen kuukauteen?
                              E61 535d alkuunsa viritetty.

                              Comment

                              • MajorDrake
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2006
                                • 7535
                                • Jyväshyvä

                                #45
                                Originally posted by Mlatvala View Post
                                Mikä ihme tuossa bmwn termarissa on? ihan sama kuin siinä tojotassakin +muovikuoret ympärillä. Tojota tekee ne niin että kestäävät ruosteisena jäähdytysvetenäkin kymmenen vuotta (firman hiace) ja bmwn puhtoiset sinivihreät nesteet syö ne kuuteen kuukauteen?
                                No samaa minäkin olen ihmetellyt.
                                En tiedä missään muussa autossa vastaa vikaa vastaavassa mittakaavassa...

                                Onneksi F-malleihin tuota on muutettu.
                                M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                                Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                                Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎