Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 käynnistysongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bmv
    Newbiemmer
    • Sep 2009
    • 4
    • Vantaa

    #76
    Vielä ongelmia

    Autoon vaihdettiin tosiaan akku jokin aika sitten. Vasta nyt kun taas tuli kunnon pakkasia, niin taas ongelmat jatkuivat. Mutta tällä kertaan ei muita valoja vilkkunut kuin rattaankuva tuli ruudulle. Kun starttailee, niin jurnuttaa vaan. Vasta 4-5 kerta auttaa asiaa ja auto käynnistyy normaalisti. Testattu myös ilman lohkolämppärin (vai oliko säteilylämmitin) piuhaakin. Sama juttu.
    Eli mistä voisi tuo probleemi johtua?
    530DA E60

    Comment

    • _nixu_
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2006
      • 8974
      • Kellokoski

      #77
      Originally posted by bmv View Post
      Autoon vaihdettiin tosiaan akku jokin aika sitten. Vasta nyt kun taas tuli kunnon pakkasia, niin taas ongelmat jatkuivat. Mutta tällä kertaan ei muita valoja vilkkunut kuin rattaankuva tuli ruudulle. Kun starttailee, niin jurnuttaa vaan. Vasta 4-5 kerta auttaa asiaa ja auto käynnistyy normaalisti. Testattu myös ilman lohkolämppärin (vai oliko säteilylämmitin) piuhaakin. Sama juttu.
      Eli mistä voisi tuo probleemi johtua?
      Olisko hehkuja pimeänä? Vikakoodit voisi lukaista niin selviäisi sekin
      E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

      Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

      Comment

      • eekuusyks
        Bimmer Rookie
        • Oct 2009
        • 164
        • Pohjois-Pohjanmaa

        #78
        Originally posted by bmv View Post
        Autoon vaihdettiin tosiaan akku jokin aika sitten. Vasta nyt kun taas tuli kunnon pakkasia, niin taas ongelmat jatkuivat. Mutta tällä kertaan ei muita valoja vilkkunut kuin rattaankuva tuli ruudulle. Kun starttailee, niin jurnuttaa vaan. Vasta 4-5 kerta auttaa asiaa ja auto käynnistyy normaalisti. Testattu myös ilman lohkolämppärin (vai oliko säteilylämmitin) piuhaakin. Sama juttu.
        Eli mistä voisi tuo probleemi johtua?
        Pari vaihtoehtoa :

        1.

        Originally posted by eekuusyks View Post
        Elikkä omalta osalta näyttäisi että vika on nyt korjattu. Nettiä selailemalla löysin pari vuoden 2005-2006 yksilöää jossa sama ongelma, eli dde-yksikkö oli päivityksen tarpeessa. Vikakoodia ei tullut sen vuoksi koska dde oli omastamielestään kunnossa. Laite oli joko sekaisin tai sitten ohjelmassa bugi.

        Nyt auto on päivitetty uusimpaan versioon, hintaan 70€ ja pakkasilla käynnistyy normaalisti. Plussana päivitys vaikutti myös vaihdelaatikkoon, kaikki kylmänä esiintyvät pienet nykimiset vaihtaessa on kadonneet.

        Toivottavasti tämä oli nyt tässä ja saa nyt vain keskittyä ajamiseen.

        2.

        Vuoden verran on startatessa mennyt parikin sekuntia ennekuin auto käynnistyy, nyt pakkasilla näyttäisi imevän akun kuiviin muutaman sekuntin startilla joten vaihdoin uuden (korjatun) startin ja nyt lähtee kuin palmun alta eikä ole virranvähyysongelmia. En olisi uskonut jos ei omalle kohdalle olisi sattunut että starttikin voi olla tuolla tavoin rikki ....

        Comment

        • bmv
          Newbiemmer
          • Sep 2009
          • 4
          • Vantaa

          #79
          Vikakoodeja ei ollut

          Duunikaverilla sattui olemaan ODB-kaapeli ja joku softa. Tosin en tiedä osasi se 100% lukea edes noita koodeja. Monet ovat ehdotelleen ihan polttoaineen suodatintakin... Ehkä pitää nöyrtyä käymään huollossa.


          Originally posted by _nixu_ View Post
          Olisko hehkuja pimeänä? Vikakoodit voisi lukaista niin selviäisi sekin
          530DA E60

          Comment

          • jusv
            Bimmer Rookie
            • Aug 2010
            • 145
            • Turenki

            #80
            Originally posted by viktor View Post
            Omalla vastuulla, mutta jos mahdollista laita joku sisätilalämmitin tms koneen alle tai konehuoneeseen. Kun saa koneen nollan kulmille niin pitäisi lähteä hehkuittakin. Ainakin tänään tuo oma starttasi kun pihalla oli -3, tai sitten boksi oli herännyt hetkellisesti henkiin.
            Käynnistelin omaani Lapin reissulla 10 päivää tuolla sisätilalämppäri-metodilla, pahimmoillaan kun pirssi oli seissyt yli 16h 27C pakkasessa. Ei tarvitse edes tuntia pöhöttää. Itselläni ainakin oli paljon merkitystä sillä, mihin pöhöttelet. Helpoiten mylly lähti tulille kun lämmintä puhalsi koneen vasemmalle puolelle sinne hehkureleen suuntaan eli puoleen väliin konetta alaspäin. Siellä on kivasti tilaakin, saat kannen kiinni. Mulla ei ollut kuin 750W lämppäri ja hyvin lähti. Ilman tuota lämmitystä ei puhettakaan. Tosiaan se 45 min riitti aina.

            Jussi

            Comment

            • _nixu_
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2006
              • 8974
              • Kellokoski

              #81
              Originally posted by bmv View Post
              Duunikaverilla sattui olemaan ODB-kaapeli ja joku softa. Tosin en tiedä osasi se 100% lukea edes noita koodeja. Monet ovat ehdotelleen ihan polttoaineen suodatintakin... Ehkä pitää nöyrtyä käymään huollossa.
              Ei tarvinnut huoltoon nöyrtyä

              Hehkut ja hehkujen ohjausboksi vaihtoon. Vika lienee ohjausboksissa mutta samalla vaivalla kannattaa vaihtaa tosiaan ehjät hehkut ja vaikkapa poistaa imusarjan läpät kun kerran imusarjan joutuu irroittamaan :think
              E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

              Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

              Comment

              • MrHenkka
                Bimmer Rookie
                • Apr 2010
                • 113
                • finlanders

                #82
                Samoja oireita, starttaa muttei lähde käyntiin. Forumia lukiessa vaihtoehtoja on useitakin, mutta mikähän lie oikea tai edes melkein oikea.

                Tuolla tarkemmin;


                Starttaa hetken, sitten loppuu virta. Mikä hitto tommosta tekee? IBS, hehkujen rele vai huohottimen lämmitinkin oli jollain aiheuttanut mitä ihmeellisimpiä ongelmia. Nyt akku laturissa ilman autoa, kengät irti. Huomenna kokeilen taas jotain hullua..

                Pirssinä siis E61 530d
                --Pakko saada bmw, pakko päästä kruisaileen--
                ------------BMW 530da touring E61-----------

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #83
                  Originally posted by MrHenkka View Post
                  Samoja oireita, starttaa muttei lähde käyntiin. Forumia lukiessa vaihtoehtoja on useitakin, mutta mikähän lie oikea tai edes melkein oikea.

                  Tuolla tarkemmin;


                  Starttaa hetken, sitten loppuu virta. Mikä hitto tommosta tekee? IBS, hehkujen rele vai huohottimen lämmitinkin oli jollain aiheuttanut mitä ihmeellisimpiä ongelmia. Nyt akku laturissa ilman autoa, kengät irti. Huomenna kokeilen taas jotain hullua..

                  Pirssinä siis E61 530d
                  Kokeile jotain "hullua"....
                  Lataa akku. Kaada tankkiin vähintään 12l naftaa. Virrat päälle ja käytä vaihdevalitsin D-asennossa. Sammuta virrat. Virrat uudestaan päälle ja käynnistä auto.

                  Comment

                  • MrHenkka
                    Bimmer Rookie
                    • Apr 2010
                    • 113
                    • finlanders

                    #84
                    Juu, uusi akku olikin entinen akku. Sen siitä saa kun halpiksen ostaa, lisää faktaa aiemmassa viestissä mainitsemassani threadissa. Kokeilenpa tuota vaihdekepin puljaamista, alkaa olla niin usko loppu että tiedä vaikka auttaiskin.

                    Hehkureleen, tai siis boksin käyn huomenna hakemassa jos jollain olis sellainen hyllyssä ja samalla ibs. Ei omitoimiasennuksella jaksa miettiä hintaa sen enempää, huoltoon EN vie. Prkl, kun ei käy niin ei käy.
                    --Pakko saada bmw, pakko päästä kruisaileen--
                    ------------BMW 530da touring E61-----------

                    Comment

                    • MrHenkka
                      Bimmer Rookie
                      • Apr 2010
                      • 113
                      • finlanders

                      #85
                      Missäpäin Hemi asustat? Vihjeesi tuotti pizzatarjoilun. Lupasin tuolla toisessa threadissa ongelman ratkaisijalle pizzan.

                      Ei uppoa kaaliin, että tosiaan noin yksinkertainen asia oli, Bemaria korjatessa pitäisi kai olla poppamies tai joku muu yhteys henkimaailmaan..

                      Anyway, auto toimii, edellä mainitussa threadissa tarkempi kuvaus ongelman selviämisestä, lukekoot ketä kiinnostaa. Kiitokset vinkeistä kaikille vinkkejä antaneille!
                      --Pakko saada bmw, pakko päästä kruisaileen--
                      ------------BMW 530da touring E61-----------

                      Comment

                      • huupi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2007
                        • 1192
                        • Tyrnävä

                        #86
                        Originally posted by viktor View Post
                        Nyt käynyt paristi niin että autosta häipyy virrat auton mielestä, eli ei starttaa, naksahtaa vain. Toisella kertaa hävisi ajossa eikä startannut.
                        Virran antaminen Konehuoneen navoista ei auttanut. Tätä ihmettelin suuresti ensin, myöhemmin kun huomasi että virtaa oli vaikka kuinka omastakin akusta niin ei mikään ihme. Auto vain kuvitteli akun olevan tyhjä.

                        No ajattelin sitten että otetaan hetken miettimistaukoa, avaimet pois virtalukosta, ovet kiinni, soittelua puhelimella.
                        Auto meni horrokseen.
                        No ennen hinurin soittoa ajattelin vielä kokeilla, niin lähti kuin palmun alta.
                        Eli joku sensori siellä nollautui, koska akussa virtaa tosiaan piisasi vaikka kuinka.
                        Pakkasta oli noin -6 astetta.

                        Samaa kokeilin sitten pihalla kun naksui vaan, annoin ootella vartin, hups jo taas lähti ilman ongelmia.

                        Ilmeisesti vahva ääni IBS sensorille?

                        Ajosta sähköjen hävitessä ei ollut ilmeisesti ladannut akkua ainakaan kunnolla, ja alkoi sitten tiputtelemaan varusteita pois. Silti akussa oli tarpeeksi virtaa vielä vaikka starttaamiseen. Eli päätelmänä oireiden alkaessa heti stoppiin, auto horrokseen ja uusi yritys. Ärsyttävä vika jos on kiire.

                        Mutta mitä olette mieltä, laitetaanko IBS vaihtoon ihan suoraan?
                        Tänään teki E60 temput pari kertaa. Sammutin auton ja jätin avaimen 1-asentoon eli radio kuului. Hetken päästä kaikki sähköt hävisivät. Siis aivan kaikki. Avainta, kun vääntää, mikään ei äännä ja mitään ei tapahdu. Ilmeisesti tuo 'vartin lepo' auttoi, koska parin tunnin päästä mennessäni autolle kaikki oli kunnossa ja auto käynnistyi. Kello, pvm ja tripin kilometrit säilyivät.

                        Sama toistui myöhemmin sillä erotuksella, että sammutin auton kerrasta ja avain pois saman tien. Huomasin, että taas meni sähköt, kun ei valot tai muutkaan syttynyt. Mittasin saman tien jännitteen konehuoneen plus-navasta maata vasten -> millivoltteja näytti. Aloin purkamaan peräkontista akkua esille, josta oisin mitannut myös, mutta en kerennyt kuin tökätä mittarin koestimen miinusnapaan ja saman tien heräsi auto ja valot syttyi. Toinen koestin ei siis ollut kytkettynä ollenkaan. Oliko tämä vain sattumaa, en tiedä, mutta aikaa oli tuossa vaiheessa kulunut yli 15min sähköjen häviämisestä. Yritin vielä toistaa vikaa käynnistämällä-sammuttamalla auton useaan otteeseen, mutta tietysti se ei uusiutunut enää. Kello, pvm ja trip nollautuivat.

                        Akun navoista, päävirtakaapelin peräkontin läpiviennistä ja konehuoneen navasta mitattuna jännite tyhjäkäynnillä oli kaikissa 14,4V ja kone seis 12,2V. Läpivienti oli päältäpäin todella siisti ja kuiva, samoin kuin varapyöräkotelon pohja. Ainoa mitä jäin miettimään, oli päävirtakaapelin läpiviennin viereinen läpivienti, jossa meni ohut musta johto. Se oli painunut aika lailla läjään läpiviennin kohdalta. Mikä tuo johto on?

                        Liittyneekö asiaan, kun muutamana päivänä aiemmin on tullut muutamia ihme herjoja i-driven näytölle, mm. jarrutehostimesta tms. (aja varovasti). Lisäksi I-driven näyttö on pimentynyt yllättäen jonkun kerran. Vikakoodit luin Inpalla joka modulista, mutta en oikein osaa niitä tulkita. Mitä ovat 'fault CAS supply' ja 'DFAHL_cable_break'? Ovat ihan tuoreita vikoja.

                        Kuulostaako tämäkin ibs-ongelmalta? Tuo päävirtakaapelin läpivienti pitää vielä tarkistaa alhaalta päin.
                        Last edited by huupi; 01-06-2011, 22:56. Reason: Muisti palailee pätkittäin..
                        I01 i3s 94

                        Comment

                        • huupi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2007
                          • 1192
                          • Tyrnävä

                          #87
                          Originally posted by huupi View Post
                          Tuo päävirtakaapelin läpivienti pitää vielä tarkistaa alhaalta päin.
                          Tarkistin tuon läpiviennin ja se oli hyvässä kunnossa, ainoastaan pinnassa oli kevyttä hapettumista tapahtunut, mutta se lähti liuottamalla ja pyyhkimällä. Akun miinusnavan kenkä oli löysällä, sai nostettua pois ilman työkaluja. Olisko vika ollut siinä, mene ja tiedä. Ainakaan ei ole sähköt hävinny kiristyksen jälkeen.
                          I01 i3s 94

                          Comment

                          • jaki
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2003
                            • 2979
                            • Uusimaa

                            #88
                            Originally posted by huupi View Post
                            Akun miinusnavan kenkä oli löysällä, sai nostettua pois ilman työkaluja. Olisko vika ollut siinä, mene ja tiedä. Ainakaan ei ole sähköt hävinny kiristyksen jälkeen.
                            No oiskohan...
                            Kirjoittamasi täytyi ola vitsi tai sitten pitää alkaa ihan perusteita kertomaan. Nimenomaan, jos akunnapa on hiukankin löysällä siihen välin tulee eristyskerrosta välittömästi. Syynähän on tietysi se, että siitä menee "hiukan" virtaa läpi startatessa. Lopputulos tosiaan voi olla ihan mikä vaan.
                            Sen verran pakko kommentoida, että rakentaessani kilpuria akun napa oli vähän väliä irti. En jaksanut 13 mm:n piippuavainta kaivella esille, niin se oli aina tosiaan löysällä. Ihmeen hyvin aina lähti käytiin, paitsi aina välillä oli tosiaan 100% pimeä. Sitten kopaus napaan ja taas mentiin...
                            BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                            Comment

                            • JKK
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2006
                              • 2328
                              • Uusimaa

                              #89
                              Originally posted by huupi View Post
                              Akun miinusnavan kenkä oli löysällä, sai nostettua pois ilman työkaluja. Olisko vika ollut siinä, mene ja tiedä. Ainakaan ei ole sähköt hävinny kiristyksen jälkeen.
                              Se on ollut siitä akun kengastä kiinni. Itsellä kävi sama "moka" muutama viikko sitten; Ajelin autolla kaupungille asioille. Kun yritin parkkipaikalla startata autoa, ei auto yrittänytkään käynnistyä, ja sähköt hävisivät täysin. Muutaman kerran kääntelin virtoja pois ja takaisin, ja aina vain katosivat startatessa kokonaan. Suuntasin peräkontille, ja sieltä löytyi edellisenä iltana kiristämättä jäänyt miinuskaapeli. Junttasin sen tiukemmin kiinni --> auto käyntiin ja kotiin kiristelemään tiukaksi. Tosin auto ei ollut E60, mutta merkki kuitenkin sama...
                              BMW G30 545e M-Sport

                              Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                              Comment

                              • huupi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2007
                                • 1192
                                • Tyrnävä

                                #90
                                Originally posted by jaki View Post
                                Nimenomaan, jos akunnapa on hiukankin löysällä siihen välin tulee eristyskerrosta välittömästi. Syynähän on tietysi se, että siitä menee "hiukan" virtaa läpi startatessa. Lopputulos tosiaan voi olla ihan mikä vaan.
                                Sen verran pakko kommentoida, että rakentaessani kilpuria akun napa oli vähän väliä irti. En jaksanut 13 mm:n piippuavainta kaivella esille, niin se oli aina tosiaan löysällä. Ihmeen hyvin aina lähti käytiin, paitsi aina välillä oli tosiaan 100% pimeä. Sitten kopaus napaan ja taas mentiin...
                                Originally posted by JKK View Post
                                Se on ollut siitä akun kengastä kiinni. Itsellä kävi sama "moka" muutama viikko sitten; Ajelin autolla kaupungille asioille. Kun yritin parkkipaikalla startata autoa, ei auto yrittänytkään käynnistyä, ja sähköt hävisivät täysin. Muutaman kerran kääntelin virtoja pois ja takaisin, ja aina vain katosivat startatessa kokonaan. Suuntasin peräkontille, ja sieltä löytyi edellisenä iltana kiristämättä jäänyt miinuskaapeli. Junttasin sen tiukemmin kiinni --> auto käyntiin ja kotiin kiristelemään tiukaksi. Tosin auto ei ollut E60, mutta merkki kuitenkin sama...
                                Kiitokset vastauksista!

                                Originally posted by jaki View Post
                                No oiskohan... Kirjoittamasi täytyi ola vitsi tai sitten pitää alkaa ihan perusteita kertomaan.
                                Juu ei tässä vitsejä väännetä.
                                I01 i3s 94

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎