memebuy23buy

E60 / E61 ja nelipyöräsuuntaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JarnoE36
    BTCF Member
    • Jun 2009
    • 253
    • Uusimaa

    #76
    Originally posted by Heguli 31 View Post
    Kun täällä foorumilla näitä kirjoituksia lukee,niin aika helposti tuohon vetelyyn ja huonoon ajettavuuteen kiteteytyy suunnilleen sama tarina:

    "Alusta on tutkittu ja kunnossa.Rengaspaineet on tarkastettu ja on ohjekirjan mukaiset.Alustan kulmat on säädetty tehtaan ohjearvoihin (ehkä jopa oikein merkkiliikkeessäkin).Auto vaan vetelee,mikä mättää?"

    Kaikki ne foorumilaiset joilla auto oikeasti toimii alustastaan ja on hyvä ajaa (kuten oma sigun nelikko) tietää varmasti,että noilla tehtaan asetuksilla autoa ei vaan saa kulkemaan suoraa isoilla pyörillä.Tai edes urahakuisilla vakiorenkaillakaan.

    Täältä lukemani perusteella camperit on säädetty vieläpä sinne tehtaan ohjearvojen ääripäähän,eli mahdollisimman kallelleen.Aurauskumat maksimissaan edessä ja takana.Sitten kruunuksi rengaspaineet on laitettu johonkin 2,2-2,6bar haarukkaan.

    Eli kaikki on "varmasti kunnossa",mutta auto vaan ei kulje suoraa.

    Itsellä ollut nyt muutama 5- ja 7-sarjalainenkin,mutta kaikki on säätöjen jälkeen toiminut hienosti.Kun auto on oikeasti laitettu oikeisiin säätöihin,eikä noihin tehtaan arvoihin,niin ei ole ollut ongelmia.Ei matalammilla isommilla pyörillä,eikä pienillä 17":n vakioillakaan.
    Minulta laitettiin juuri nelipyöräsuuntauksessa takaa kulmat aika pystyyn (1'17-1'26) kun tehtaan arvot välille 1'55-2'05. mutta eteen ei koskettu kun ei ole kuulema paljoa vaikutusta kun on vähän säätövaraa. Olisiko sittenkin pitänyt ne nappulat poistaa ja säätää ihan alarajalle ? Liitteenä suuntauslappu. Pitänee mennä takaisin. Auto kyllä rauhoittui vähän ja hiljeni kun auraukset korjattiin mutta olisin odottanut suurempaa parannusta urissa vetelyyn.
    Attached Files
    Jarppa

    Toyota GT86
    (330d Sport F31 N57 2014)
    ( 518d F10 2015 B47 Business Exclusive )
    (330da E91 N57 LCI 2008 ///M-Sport)
    ( 530da E60 M57N2 2006)
    ( 520da E60 2006)
    ( 520 E39x3)
    (E46x2)
    (Z3)

    Comment

    • AnttiMH
      Bimmer Rookie
      • Oct 2013
      • 146
      • Esbo

      #77
      Originally posted by JarnoE36 View Post
      Minulta laitettiin juuri nelipyöräsuuntauksessa takaa kulmat aika pystyyn (1'17-1'26) kun tehtaan arvot välille 1'55-2'05. mutta eteen ei koskettu kun ei ole kuulema paljoa vaikutusta kun on vähän säätövaraa. Olisiko sittenkin pitänyt ne nappulat poistaa ja säätää ihan alarajalle ? Liitteenä suuntauslappu. Pitänee mennä takaisin. Auto kyllä rauhoittui vähän ja hiljeni kun auraukset korjattiin mutta olisin odottanut suurempaa parannusta urissa vetelyyn.
      Mulla sama kiesi, mutta maanantaina tulossa HR -35mm ja uutta iskaria ym alle. Samalla aurauskulmien 3D säätö. Urissa kyllä vetelee Conti Sport vai mikä lie 245/40/18 muistaakseni alla.

      Renkailla ajettu ehkä 12-15 tkm. Urissa on hieman levottomuutta, mutta niin on muissakin autoissa joita ajelen...

      Niin, kiinnostaisi myös hieman ohjeistaa tuota kulmien säätäjää jos sitä kautta pystyy vaikuttamaan todistetusta ajomukavuuteen ja ajo-ominaisuuksiin positiivisesti. Eli edelleen "auraus minimiin ja pyörät mahdollisimman pystyyn" olisi paras ohjeko?

      Kiitos.

      Comment

      • JarnoE36
        BTCF Member
        • Jun 2009
        • 253
        • Uusimaa

        #78
        Originally posted by JarnoE36 View Post
        Minulta laitettiin juuri nelipyöräsuuntauksessa takaa kulmat aika pystyyn (1'17-1'26) kun tehtaan arvot välille 1'55-2'05. mutta eteen ei koskettu kun ei ole kuulema paljoa vaikutusta kun on vähän säätövaraa. Olisiko sittenkin pitänyt ne nappulat poistaa ja säätää ihan alarajalle ? Liitteenä suuntauslappu. Pitänee mennä takaisin. Auto kyllä rauhoittui vähän ja hiljeni kun auraukset korjattiin mutta olisin odottanut suurempaa parannusta urissa vetelyyn.
        Nyt kun tuumii niin miksi ei säädetty 0'05 tuntumaan etupään camberia vaan jäi 0'26 ja 0'29 kulmiin... Sitten pitäisi olla hyvä kun lukee teidän tietäjien kommentteja ja threadeja
        Jarppa

        Toyota GT86
        (330d Sport F31 N57 2014)
        ( 518d F10 2015 B47 Business Exclusive )
        (330da E91 N57 LCI 2008 ///M-Sport)
        ( 530da E60 M57N2 2006)
        ( 520da E60 2006)
        ( 520 E39x3)
        (E46x2)
        (Z3)

        Comment

        • Dabbler
          Bimmer Rookie
          • Aug 2010
          • 102
          • Lpr

          #79
          Olen kyllä tietoinen miten e61:sen saa hetkeksi vetelemättömäksi, ihmettelen vain miksiköhän esim. ohjekirjassa ei sanotaettä vie autosi ohjauskulmien säätöön muualle kuin merkkiliikkeeseen, jotta suostuvat säätämään kulmat toleranssien laitaan ja aja aina täyden kuorman rengaspaineilla jotta autosi kulkee vetelemättä, joko uudempiin autoihin on korjattu rengaspaine ohjeet korkeammiksi itselläni kun on kohta 10v vanha e61:nen niin siinä on vielä aika alhaiset suositukset, olen kyllä yleensä ajellut liki 3 barin paineilla, mutta kyllä tuntuu helvetisti kaikki afaltin epätasaisuudet tällä minun vakio alustalla ja 17 tuuman vanteilla.

          Comment

          • JKK
            Bimmer Enthusiast
            • May 2006
            • 2335
            • Uusimaa

            #80
            Originally posted by Dabbler View Post
            ...ihmettelen vain miksiköhän esim. ohjekirjassa ei sanotaettä vie autosi ohjauskulmien säätöön muualle kuin merkkiliikkeeseen, jotta suostuvat säätämään kulmat toleranssien laitaan ja aja aina täyden kuorman rengaspaineilla jotta autosi kulkee vetelemättä...
            Johtuu siitä että 98% E60-E61:sen omistajista maailmalla asuu paikassa, jossa ajoväylät ovat sen verran tasaisia että mikä tahansa bemari kulkee luotisuoraan millä tahansa pyöränkulmilla. Ongelman ainoa syyllinen on kotimaiset, nastarenkailla urille sorvatut surkeat tiet. Ei tarvitse mennä kuin ruotsin puolelle, niin tämä vetelyongelma lakkaa olemasta...

            Jos kaikkialla maailmassa olisi tällaisessa kunnossa tiet, olisi käytännössä kaikkien henkilöautonvalmistajien alustat myös täysin erilaisia. Tehtaan antamista pyöränkulma-arvoista puhumattakaan... Jos ihan rehellisiä ollaan, niin BMW:n kaltainen auto on kyllä aivan väärä työkalu ylipäätään täkäläisille teille. Varsinkin sporttisemmalla setupilla. Lukuunottamatta X-alkuisia malleja.
            BMW G30 545e M-Sport

            Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

            Comment

            • stoma
              Bimmer Rookie
              • Feb 2015
              • 44
              • Täällä

              #81
              Kerran homma on noin haastaavaa merkkilliikkeille niin onko turun seudulla paikkaa, joka saa suuntauksen sellaisiksi että vetely loppuu?

              Comment

              • wayne
                BTCF Member
                • Mar 2003
                • 159
                • Pyssykylä

                #82
                Kulmien säätöä

                Olisi nyt tarkoitus viedä e61 kulmien säätöön ja kysyisin Teiltä joilla on kokemusta ja tietoa enemmän että minkälaista camberia ja aurausta kannattaa pyytää säätäjältä?
                Autossa vakiorengaskoko, uudet Nexen N6000 245/40/18 ja M-sport alusta. Ja auto 525i.

                Että saisi kerralla kuntoon niin mitä suosittelisitte arvoiksi?

                Comment

                • AnttiMH
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2013
                  • 146
                  • Esbo

                  #83
                  Originally posted by wayne View Post
                  Olisi nyt tarkoitus viedä e61 kulmien säätöön ja kysyisin Teiltä joilla on kokemusta ja tietoa enemmän että minkälaista camberia ja aurausta kannattaa pyytää säätäjältä?
                  Autossa vakiorengaskoko, uudet Nexen N6000 245/40/18 ja M-sport alusta. Ja auto 525i.

                  Että saisi kerralla kuntoon niin mitä suosittelisitte arvoiksi?
                  Itselläni toimi hyvin sellainen pyyntö että "auraukset minimiin ja pyörät pystyyn".

                  Urissa vetely loppui siihen kun laitoin 3 baaria painetta kaikkin pyöriin; E61 samat rengaskoot kuin sinulla.

                  Comment

                  • Weuli
                    BTCF Member
                    • Feb 2008
                    • 1169
                    • Turku

                    #84
                    Auto 535d, 19" -renkaat (nankang) ja m-sport alusta.
                    Mitä pyydän tekemään? Ratti on vinossa noin 5min oikealle, mutta auto ei vetele. Etupää lienee lähellä mutta miten tuo takapää laitetaan? Pieni tärinä ratissa nopeudessa 100-130km/h, mikä johtuu ilmeisesti hieman soikeista renkaista.
                    Last edited by Weuli; 07-07-2015, 14:58.
                    F10 530da xDrive -14
                    ----------------
                    E92 330d -09
                    E93 325i -08
                    E92 330d -08
                    E61 535d -06
                    E91 320d -08
                    E46 330Ci -01
                    E61 525d -06
                    E90 320i -05
                    E46 325i -01
                    E46 318i -99
                    E36 316i -91

                    Comment

                    • Heguli 31
                      BTCF Member
                      • Oct 2004
                      • 10117
                      • KVLA

                      #85
                      Originally posted by Weuli View Post
                      Auto 535d, 19" -renkaat (nankang) ja m-sport alusta.
                      Mitä pyydän tekemään? Ratti on vinossa noin 5min oikealle, mutta auto ei vetele. Etupää lienee lähellä mutta miten tuo takapää laitetaan? Pieni tärinä ratissa nopeudessa 100-130km/h, mikä johtuu ilmeisesti hieman soikeista renkaista.
                      Säädöt on tehty 18" oletusarvoille? Taka camperit laittaisin kohdilleen. Vasen ihan liian lintassa.Oikea aika lähellä noille renkaille (vaikka onkin punaisella).
                      Last edited by Heguli 31; 07-07-2015, 19:40.

                      Comment

                      • Weuli
                        BTCF Member
                        • Feb 2008
                        • 1169
                        • Turku

                        #86
                        Originally posted by Heguli 31 View Post
                        Säädöt on tehty 18" oletusarvoille? Taka camperit laittaisin kohdilleen. Vasen ihan liian lintassa.Oikea aika lähellä noille renkaille (vaikka onkin punaisella).
                        Kun ne säädettiin alla oli 18" vanteet, mutta mainitsin kyllä, että kesällä ajan 19 tuumaisilla.

                        Edit:
                        Lisätty lappu uusista kulmista. Ratti on vieläkin vähän vinossa, mutta vaihteeksi toiseen suuntaan.
                        Attached Files
                        Last edited by Weuli; 13-07-2015, 11:03.
                        F10 530da xDrive -14
                        ----------------
                        E92 330d -09
                        E93 325i -08
                        E92 330d -08
                        E61 535d -06
                        E91 320d -08
                        E46 330Ci -01
                        E61 525d -06
                        E90 320i -05
                        E46 325i -01
                        E46 318i -99
                        E36 316i -91

                        Comment

                        • nachi
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2006
                          • 378

                          #87
                          E61 LCI tuli käytettyä pyöränsuuntauksessa, mutta pienien kielellisten ongelmien vuoksi jäi hieman epäselväksi mikä kulmissa oli ennestään vialla. Mielelläni kuulisin myös jonkun foorumilaisen mielipiteen nyt säädetyistä.

                          Renkaat ovat vakiokokoiset 245/40/18.

                          Tuloste:

                          Comment

                          • Heguli 31
                            BTCF Member
                            • Oct 2004
                            • 10117
                            • KVLA

                            #88
                            Originally posted by nachi View Post
                            E61 LCI tuli käytettyä pyöränsuuntauksessa, mutta pienien kielellisten ongelmien vuoksi jäi hieman epäselväksi mikä kulmissa oli ennestään vialla. Mielelläni kuulisin myös jonkun foorumilaisen mielipiteen nyt säädetyistä.

                            Renkaat ovat vakiokokoiset 245/40/18.
                            Jos nyt osaan tuota "Kiinalaista" tulostetta oikein tulkita,niin ensimmäiseksi pistää silmiin tuo camperkulmien epätasaiset arvot.Edessä sekä takana.

                            Comment

                            • SlickT
                              Bimmer Rookie
                              • Aug 2008
                              • 55
                              • Vantaa

                              #89
                              Tarkoitus on vaihtaa e61 LCI raidetangonpäät ja käyttää auto tämän jälkeen suuntauksessa. Aiheuttaako aktiiviohjaus jotain toimenpiteitä suuntauksen yhteydessä/jälkeen? Tuli ajettua hiekkatiellä 10cm kuoppaan josta syystä ratti näyttää vähän oikealle ja ainakin raidetangon pää rikki.

                              Comment

                              • jariz
                                Bimmer Rookie
                                • Jun 2004
                                • 103

                                #90
                                Miten etupään camperia ja casteria saa säädettyä? Toisen puolen caster oli alle ohjearvojen ja toisen sekä caster että camber oli reilusti väärin. Iskarin yläpäässä on kiinnityspulttien vieressä reikä jossa näkyy joku ilmeisesti ohjuritappi. Joutuuko sen poraamaan pois että saa säädettyä? Onko pulttien reijissä säätövaraa?

                                Comment

                                Working...
                                X