Originally posted by Laku
View Post
E60 / E61 ja nelipyöräsuuntaus
Collapse
X
-
Originally posted by KJ View PostLaitoin viime keväänä E61:sen alle 275/30/19 Hankook S1 evot (auto vakioalustalla) ja ne kesti n. 25tkm ajoa. Toinen rengas oli syksyllä kun otin pois alta, jo pieneltä matkalta sisäreunastaan kankaalla. Keskellä pintaa oli jäljellä ehkä 2-3mm..
Muista kokemuksia?Näillä mennään:
- BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
- BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
- BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
- BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Comment
-
-
Originally posted by Versuli View PostItsekkin käytin nelipyöräsuuntauksessa, mutta tuntuu että vetelee aivan älyttömästi riippuen tien kallistuksesta, urista, pienestä sivuttais tuulesta. Ennen ollut ainoastaan etuveto autoja jotka ei näistä em. asoista piittaa mitään. Onkohan nuo vieläkin huonosti säädetty vai onko tämä vaan E61 ominaisuus että pitää oikeasti ajaa autoa
Comment
-
-
Samaa voisin sanoa Vectran jälkeen. Ohjaustuntuma on paljon parempi kuin Opelissa, mutta urat vetelevät enemmän. Renkaana on uusi Conti SportContact (225/50/17), jonka pitäisi olla aika hyvä ajettava.
Mielenkiintoista oli se, että vanhemmilla Nokian nastakumeilla, samalla rengaskoolla ja paineilla, auto tuntui vakaammalta ajettavalta. Ei tarvitse ohjailla niin paljoa, vaikka menisi paljaalla asfaltilla.
Comment
-
-
Originally posted by Mnederst View PostSamaa voisin sanoa Vectran jälkeen. Ohjaustuntuma on paljon parempi kuin Opelissa, mutta urat vetelevät enemmän. Renkaana on uusi Conti SportContact (225/50/17), jonka pitäisi olla aika hyvä ajettava.
Mielenkiintoista oli se, että vanhemmilla Nokian nastakumeilla, samalla rengaskoolla ja paineilla, auto tuntui vakaammalta ajettavalta. Ei tarvitse ohjailla niin paljoa, vaikka menisi paljaalla asfaltilla.AUDI e-tron Sportback Edition S line 55 quattro
ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
e30 318i -88
Comment
-
-
Helpoin keino saada E60 menemään urille tunteettomana on hankkia max. 17" kumit ja mahdollisimman löysällä rungolla. Eli alimmalla sallitulla kantavuusindeksillä ja ilman XL-merkintää. Tämä oli aikoinaan myös toimiva ratkaisu entisen E36 Alpinani uraherkkyteen. Löysillä Uniroyalin RainSport 2:illa loppui kaikki tempoilut.
Olen huomannut saman, että löysillä talvikumeilla E60/E61 tuntuu aina mukavimmalta ja rauhallisimmalta ajettavalta. Eikä vetele urissa. Sehän perustuu varmaan juuri siihen talvirenkaan rungon ja kumiseoksen löysyyteen.
Comment
-
-
Originally posted by Mnederst View PostNäin vähän aavistelinkin talvikumien perusteella, että pieni pehmennys olisi hyvästä. Täytyy kokeilla Conteja aavistuksen pienemmällä paineella, nyt tuolla on edessä 2.3 ja takana 2.8. Varmaan 0.5 baria voisi napata molemmista päistä pois.AUDI e-tron Sportback Edition S line 55 quattro
ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
e30 318i -88
Comment
-
-
Originally posted by stoma View PostIhan saman huomasin kun vaihdoin ooppelista pois. Autoa käytetty nelipyöräsuuntauksessa, alla uudet nokian kesärenkaat (225/50r17) pienikin sivutuuli heittää autoa oikein tosissaan, eikä tahdo tyynelläkään mennä niin kivasti suoraan, kuin vanha ooppeli. Sain kyllä paperit mukaan että ollaan bemarin arvoissa suuntauksien osalta ja suuntauksen tekijänä oli merkkiliike.
Comment
-
-
Originally posted by Dabbler View PostAllekirjoitan samaa, ei taida saada kulkemaan vetelemättä mitenkään e61:stä, pitää varmaan olla maan ja kuun asennot kohdallaan ja ajaa hengittämättä jotta näin kävisi, kokeilin eilen tuota rengaspaineiden laskua lähes kirjan arvoihin kun joku siitä mainitsi, tuntui kyllä parantavan vakautta jonkinverran.Näillä mennään:
- BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
- BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
- BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
- BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Comment
-
-
Täällä menee myös ihan nätisti, renkaat 245/30/20 ja 285/25/20. Toki kulmat kohillaan ja renkaina Hankook evo S1.AUDI e-tron Sportback Edition S line 55 quattro
ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
e30 318i -88
Comment
-
-
Tehtaan ohjearvot
Kun täällä foorumilla näitä kirjoituksia lukee,niin aika helposti tuohon vetelyyn ja huonoon ajettavuuteen kiteteytyy suunnilleen sama tarina:
"Alusta on tutkittu ja kunnossa.Rengaspaineet on tarkastettu ja on ohjekirjan mukaiset.Alustan kulmat on säädetty tehtaan ohjearvoihin (ehkä jopa oikein merkkiliikkeessäkin).Auto vaan vetelee,mikä mättää?"
Kaikki ne foorumilaiset joilla auto oikeasti toimii alustastaan ja on hyvä ajaa (kuten oma sigun nelikko) tietää varmasti,että noilla tehtaan asetuksilla autoa ei vaan saa kulkemaan suoraa isoilla pyörillä.Tai edes urahakuisilla vakiorenkaillakaan.
Täältä lukemani perusteella camperit on säädetty vieläpä sinne tehtaan ohjearvojen ääripäähän,eli mahdollisimman kallelleen.Aurauskumat maksimissaan edessä ja takana.Sitten kruunuksi rengaspaineet on laitettu johonkin 2,2-2,6bar haarukkaan.
Eli kaikki on "varmasti kunnossa",mutta auto vaan ei kulje suoraa.
Itsellä ollut nyt muutama 5- ja 7-sarjalainenkin,mutta kaikki on säätöjen jälkeen toiminut hienosti.Kun auto on oikeasti laitettu oikeisiin säätöihin,eikä noihin tehtaan arvoihin,niin ei ole ollut ongelmia.Ei matalammilla isommilla pyörillä,eikä pienillä 17":n vakioillakaan.
Comment
-
-
Hyvin sanottu. Rautalangasta väännettynä vielä: mitä sille kulmien säätäjällä nyt sitten pitää sanoa, jotta tulee hyvät säädöt?
Originally posted by Heguli 31 View PostKun täällä foorumilla näitä kirjoituksia lukee,niin aika helposti tuohon vetelyyn ja huonoon ajettavuuteen kiteteytyy suunnilleen sama tarina:
"Alusta on tutkittu ja kunnossa.Rengaspaineet on tarkastettu ja on ohjekirjan mukaiset.Alustan kulmat on säädetty tehtaan ohjearvoihin (ehkä jopa oikein merkkiliikkeessäkin).Auto vaan vetelee,mikä mättää?"
Kaikki ne foorumilaiset joilla auto oikeasti toimii alustastaan ja on hyvä ajaa (kuten oma sigun nelikko) tietää varmasti,että noilla tehtaan asetuksilla autoa ei vaan saa kulkemaan suoraa isoilla pyörillä.Tai edes urahakuisilla vakiorenkaillakaan.
Täältä lukemani perusteella camperit on säädetty vieläpä sinne tehtaan ohjearvojen ääripäähän,eli mahdollisimman kallelleen.Aurauskumat maksimissaan edessä ja takana.Sitten kruunuksi rengaspaineet on laitettu johonkin 2,2-2,6bar haarukkaan.
Eli kaikki on "varmasti kunnossa",mutta auto vaan ei kulje suoraa.
Itsellä ollut nyt muutama 5- ja 7-sarjalainenkin,mutta kaikki on säätöjen jälkeen toiminut hienosti.Kun auto on oikeasti laitettu oikeisiin säätöihin,eikä noihin tehtaan arvoihin,niin ei ole ollut ongelmia.Ei matalammilla isommilla pyörillä,eikä pienillä 17":n vakioillakaan.
Comment
-
-
Originally posted by krimmu View PostHyvin sanottu. Rautalangasta väännettynä vielä: mitä sille kulmien säätäjällä nyt sitten pitää sanoa, jotta tulee hyvät säädöt?E91 335i xDrive
-----------------------------------------------
ex: E61 535d ¤ E30 318i Touring ¤ E61 ///M5 ¤ E91 335i M-Sport ¤ E46 325i M-Sport II Touring ¤ E36 328i M-Sport Touring ¤ E34 3.6 ///M5 ¤ E30 318is ¤ E30 327 ¤ E30 325i
Comment
-
Comment