memebuy23buy

E60 / E61 ja nelipyöräsuuntaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • KJ
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2004
    • 695
    • Järvenpää

    #61
    Originally posted by Laku View Post
    Millaisia kilometrejä olet ajaneet madalletuilla ja leveillä renkailla? Viime kesän Kumhoilla takana ajettu n. 15tkm ja melkoisen paljon ovat kuluneet. Edessä vähän enemmän pintaa. Auto siis reilusti madallettu, osan kesää kulmat hieman väärät ja renkaat 275/30 ja 235/35-19".

    Joka tapauksessa hurja ero. E46 330xD:llä lievästi madallettuna ajoin jopa 80tkm kesärenkailla.
    Laitoin viime keväänä E61:sen alle 275/30/19 Hankook S1 evot (auto vakioalustalla) ja ne kesti n. 25tkm ajoa. Toinen rengas oli syksyllä kun otin pois alta, jo pieneltä matkalta sisäreunastaan kankaalla. Keskellä pintaa oli jäljellä ehkä 2-3mm.
    F30 330e -17 Alpinweiss 3
    E70 X5 3.0sd -08 Schwarz 2

    Comment

    • Laku
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2007
      • 17577
      • Turku

      #62
      Originally posted by KJ View Post
      Laitoin viime keväänä E61:sen alle 275/30/19 Hankook S1 evot (auto vakioalustalla) ja ne kesti n. 25tkm ajoa. Toinen rengas oli syksyllä kun otin pois alta, jo pieneltä matkalta sisäreunastaan kankaalla. Keskellä pintaa oli jäljellä ehkä 2-3mm.
      Ok, kiitos tiedosta. Mulla on siis ihan linjassa eli varmaan nuo Kumhot kestävät suunnilleen saman .

      Muista kokemuksia?
      Näillä mennään:
      - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
      - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
      - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
      - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


      Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

      Comment

      • stoma
        Bimmer Rookie
        • Feb 2015
        • 44
        • Täällä

        #63
        Originally posted by Versuli View Post
        Itsekkin käytin nelipyöräsuuntauksessa, mutta tuntuu että vetelee aivan älyttömästi riippuen tien kallistuksesta, urista, pienestä sivuttais tuulesta. Ennen ollut ainoastaan etuveto autoja jotka ei näistä em. asoista piittaa mitään. Onkohan nuo vieläkin huonosti säädetty vai onko tämä vaan E61 ominaisuus että pitää oikeasti ajaa autoa
        Ihan saman huomasin kun vaihdoin ooppelista pois. Autoa käytetty nelipyöräsuuntauksessa, alla uudet nokian kesärenkaat (225/50r17) pienikin sivutuuli heittää autoa oikein tosissaan, eikä tahdo tyynelläkään mennä niin kivasti suoraan, kuin vanha ooppeli. Sain kyllä paperit mukaan että ollaan bemarin arvoissa suuntauksien osalta ja suuntauksen tekijänä oli merkkiliike.

        Comment

        • Mnederst
          Bimmer Rookie
          • Sep 2014
          • 88
          • Espoo

          #64
          Samaa voisin sanoa Vectran jälkeen. Ohjaustuntuma on paljon parempi kuin Opelissa, mutta urat vetelevät enemmän. Renkaana on uusi Conti SportContact (225/50/17), jonka pitäisi olla aika hyvä ajettava.

          Mielenkiintoista oli se, että vanhemmilla Nokian nastakumeilla, samalla rengaskoolla ja paineilla, auto tuntui vakaammalta ajettavalta. Ei tarvitse ohjailla niin paljoa, vaikka menisi paljaalla asfaltilla.

          Comment

          • Fabsu
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 1754

            #65
            Originally posted by Mnederst View Post
            Samaa voisin sanoa Vectran jälkeen. Ohjaustuntuma on paljon parempi kuin Opelissa, mutta urat vetelevät enemmän. Renkaana on uusi Conti SportContact (225/50/17), jonka pitäisi olla aika hyvä ajettava.

            Mielenkiintoista oli se, että vanhemmilla Nokian nastakumeilla, samalla rengaskoolla ja paineilla, auto tuntui vakaammalta ajettavalta. Ei tarvitse ohjailla niin paljoa, vaikka menisi paljaalla asfaltilla.
            Kokeileppa ensi kerralla vähän jotain edullisempaa rengasta. Joku Hankook tai Nexen saattaisi olla tunteettomampi urille. Itse olen jo vuosia sitten jättänyt nuo Michelinit ja Contit yms. merkkirenkaat kauppojen hyllyille, kun ei ne vaan toimi Bemarissa. Tai varmaan ratakierros aika on paras noilla huippurenkailla, mutta ei huvita ajaa uratutkalla.
            AUDI e-tron Sportback Edition S line 55 quattro

            ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
            e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
            e30 318i -88

            Comment

            • JKK
              Bimmer Enthusiast
              • May 2006
              • 2335
              • Uusimaa

              #66
              Helpoin keino saada E60 menemään urille tunteettomana on hankkia max. 17" kumit ja mahdollisimman löysällä rungolla. Eli alimmalla sallitulla kantavuusindeksillä ja ilman XL-merkintää. Tämä oli aikoinaan myös toimiva ratkaisu entisen E36 Alpinani uraherkkyteen. Löysillä Uniroyalin RainSport 2:illa loppui kaikki tempoilut.

              Olen huomannut saman, että löysillä talvikumeilla E60/E61 tuntuu aina mukavimmalta ja rauhallisimmalta ajettavalta. Eikä vetele urissa. Sehän perustuu varmaan juuri siihen talvirenkaan rungon ja kumiseoksen löysyyteen.
              BMW G30 545e M-Sport

              Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

              Comment

              • Mnederst
                Bimmer Rookie
                • Sep 2014
                • 88
                • Espoo

                #67
                Näin vähän aavistelinkin talvikumien perusteella, että pieni pehmennys olisi hyvästä. Täytyy kokeilla Conteja aavistuksen pienemmällä paineella, nyt tuolla on edessä 2.3 ja takana 2.8. Varmaan 0.5 baria voisi napata molemmista päistä pois.

                Comment

                • Fabsu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 1754

                  #68
                  Originally posted by Mnederst View Post
                  Näin vähän aavistelinkin talvikumien perusteella, että pieni pehmennys olisi hyvästä. Täytyy kokeilla Conteja aavistuksen pienemmällä paineella, nyt tuolla on edessä 2.3 ja takana 2.8. Varmaan 0.5 baria voisi napata molemmista päistä pois.
                  No kyllä on renkaat aika nopeasti entiset jos meinaat vielä tuosta paineita tiputella. Ei vaan rungot kestä.
                  AUDI e-tron Sportback Edition S line 55 quattro

                  ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
                  e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
                  e30 318i -88

                  Comment

                  • _nixu_
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2006
                    • 8975
                    • Kellokoski

                    #69
                    Jos alusta ja pyöränkulmat on kunnossa ja esim hankookit alla niin kyllä se melkolailla tunteeton on urille. Eli +200tkm menty orkkisalusta ei välttämättä ole enää tarpeeksi timmi.
                    E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                    Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                    Comment

                    • Dabbler
                      Bimmer Rookie
                      • Aug 2010
                      • 102
                      • Lpr

                      #70
                      Originally posted by stoma View Post
                      Ihan saman huomasin kun vaihdoin ooppelista pois. Autoa käytetty nelipyöräsuuntauksessa, alla uudet nokian kesärenkaat (225/50r17) pienikin sivutuuli heittää autoa oikein tosissaan, eikä tahdo tyynelläkään mennä niin kivasti suoraan, kuin vanha ooppeli. Sain kyllä paperit mukaan että ollaan bemarin arvoissa suuntauksien osalta ja suuntauksen tekijänä oli merkkiliike.
                      Allekirjoitan samaa, ei taida saada kulkemaan vetelemättä mitenkään e61:stä, pitää varmaan olla maan ja kuun asennot kohdallaan ja ajaa hengittämättä jotta näin kävisi, kokeilin eilen tuota rengaspaineiden laskua lähes kirjan arvoihin kun joku siitä mainitsi, tuntui kyllä parantavan vakautta jonkinverran.

                      Comment

                      • Laku
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2007
                        • 17577
                        • Turku

                        #71
                        Originally posted by Dabbler View Post
                        Allekirjoitan samaa, ei taida saada kulkemaan vetelemättä mitenkään e61:stä, pitää varmaan olla maan ja kuun asennot kohdallaan ja ajaa hengittämättä jotta näin kävisi, kokeilin eilen tuota rengaspaineiden laskua lähes kirjan arvoihin kun joku siitä mainitsi, tuntui kyllä parantavan vakautta jonkinverran.
                        Ei mulla ainakaan viime kesänä mihinkään vedellyt uusilla Kumhoilla 19" koossa :think.
                        Näillä mennään:
                        - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                        - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                        - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                        - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                        Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                        Comment

                        • Fabsu
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 1754

                          #72
                          Täällä menee myös ihan nätisti, renkaat 245/30/20 ja 285/25/20. Toki kulmat kohillaan ja renkaina Hankook evo S1.
                          AUDI e-tron Sportback Edition S line 55 quattro

                          ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
                          e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
                          e30 318i -88

                          Comment

                          • Heguli 31
                            BTCF Member
                            • Oct 2004
                            • 10117
                            • KVLA

                            #73
                            Tehtaan ohjearvot

                            Kun täällä foorumilla näitä kirjoituksia lukee,niin aika helposti tuohon vetelyyn ja huonoon ajettavuuteen kiteteytyy suunnilleen sama tarina:

                            "Alusta on tutkittu ja kunnossa.Rengaspaineet on tarkastettu ja on ohjekirjan mukaiset.Alustan kulmat on säädetty tehtaan ohjearvoihin (ehkä jopa oikein merkkiliikkeessäkin).Auto vaan vetelee,mikä mättää?"

                            Kaikki ne foorumilaiset joilla auto oikeasti toimii alustastaan ja on hyvä ajaa (kuten oma sigun nelikko) tietää varmasti,että noilla tehtaan asetuksilla autoa ei vaan saa kulkemaan suoraa isoilla pyörillä.Tai edes urahakuisilla vakiorenkaillakaan.

                            Täältä lukemani perusteella camperit on säädetty vieläpä sinne tehtaan ohjearvojen ääripäähän,eli mahdollisimman kallelleen.Aurauskumat maksimissaan edessä ja takana.Sitten kruunuksi rengaspaineet on laitettu johonkin 2,2-2,6bar haarukkaan.

                            Eli kaikki on "varmasti kunnossa",mutta auto vaan ei kulje suoraa.

                            Itsellä ollut nyt muutama 5- ja 7-sarjalainenkin,mutta kaikki on säätöjen jälkeen toiminut hienosti.Kun auto on oikeasti laitettu oikeisiin säätöihin,eikä noihin tehtaan arvoihin,niin ei ole ollut ongelmia.Ei matalammilla isommilla pyörillä,eikä pienillä 17":n vakioillakaan.

                            Comment

                            • krimmu
                              Bimmer Rookie
                              • Jul 2010
                              • 102
                              • Turku

                              #74
                              Hyvin sanottu. Rautalangasta väännettynä vielä: mitä sille kulmien säätäjällä nyt sitten pitää sanoa, jotta tulee hyvät säädöt?


                              Originally posted by Heguli 31 View Post
                              Kun täällä foorumilla näitä kirjoituksia lukee,niin aika helposti tuohon vetelyyn ja huonoon ajettavuuteen kiteteytyy suunnilleen sama tarina:

                              "Alusta on tutkittu ja kunnossa.Rengaspaineet on tarkastettu ja on ohjekirjan mukaiset.Alustan kulmat on säädetty tehtaan ohjearvoihin (ehkä jopa oikein merkkiliikkeessäkin).Auto vaan vetelee,mikä mättää?"

                              Kaikki ne foorumilaiset joilla auto oikeasti toimii alustastaan ja on hyvä ajaa (kuten oma sigun nelikko) tietää varmasti,että noilla tehtaan asetuksilla autoa ei vaan saa kulkemaan suoraa isoilla pyörillä.Tai edes urahakuisilla vakiorenkaillakaan.

                              Täältä lukemani perusteella camperit on säädetty vieläpä sinne tehtaan ohjearvojen ääripäähän,eli mahdollisimman kallelleen.Aurauskumat maksimissaan edessä ja takana.Sitten kruunuksi rengaspaineet on laitettu johonkin 2,2-2,6bar haarukkaan.

                              Eli kaikki on "varmasti kunnossa",mutta auto vaan ei kulje suoraa.

                              Itsellä ollut nyt muutama 5- ja 7-sarjalainenkin,mutta kaikki on säätöjen jälkeen toiminut hienosti.Kun auto on oikeasti laitettu oikeisiin säätöihin,eikä noihin tehtaan arvoihin,niin ei ole ollut ongelmia.Ei matalammilla isommilla pyörillä,eikä pienillä 17":n vakioillakaan.

                              Comment

                              • saM5
                                Bimmer Fanatic
                                • Feb 2003
                                • 496
                                • Pori

                                #75
                                Originally posted by krimmu View Post
                                Hyvin sanottu. Rautalangasta väännettynä vielä: mitä sille kulmien säätäjällä nyt sitten pitää sanoa, jotta tulee hyvät säädöt?
                                Auraus minimiin ja pyörät mahd. pystyyn.
                                E91 335i xDrive
                                -----------------------------------------------
                                ex: E61 535d ¤ E30 318i Touring ¤ E61 ///M5 ¤ E91 335i M-Sport ¤ E46 325i M-Sport II Touring ¤ E36 328i M-Sport Touring ¤ E34 3.6 ///M5 ¤ E30 318is ¤ E30 327 ¤ E30 325i

                                Comment

                                Working...
                                X