Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 / E61 ja nelipyöräsuuntaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 205/65-15H
    BTCF Member
    • Mar 2008
    • 1422

    #31
    Originally posted by Vanquish View Post
    Mikähän on vialla kun säädetty kulmat kohdilleen kahdesti ja molemmilla kerroilla ratti vinossa, vaikka kiinnitetty erityishuomio tähän. Lisäksi auto ei kulje suoraan, vaan kampeaa jo 50m matkalla vasemmalle kaistalle.

    Suuntakulma nolla, joten sikäli pitäis olla kunnossa. Myös puslat yms tarkistettu.

    Onko myös oikein, että e60 takacamber -1.55 18"?
    Missä käytit? Meillä kans puslanvaihdon jälkeen (nyrkkipaja) ratti hieman vinossa vasemmalle. Ajossa ei tosin mitään ongelmaa. Pajan kommentti oli uuden nelipyöräsuuntausken jälkeen että " e61 on vaikea auto säätää" joten ei lisännyt luottamustani että olisi nyt kunnossa.

    Pitäisi viedä e61 johonkin missä homma osataan, onko pääkaupnkiseudulla muita vaihtoehtoja kuin merkkihuolto, joka nyhtää suuntauksesta +200€?
    e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
    e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
    Ioniq5 AWD -22
    Leaf 40kwh -18

    Comment

    • _nixu_
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2006
      • 8974
      • Kellokoski

      #32
      Originally posted by 205/65-15H View Post
      Pitäisi viedä e61 johonkin missä homma osataan, onko pääkaupnkiseudulla muita vaihtoehtoja kuin merkkihuolto, joka nyhtää suuntauksesta +200€?
      Järvenpään Automajor ja Mikko säätämään.
      Laittaa kyllä toivomuksesta sellaiset arvot kuin asiakas haluaa :think
      E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

      Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

      Comment

      • Vanquish
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2004
        • 1960
        • Hki

        #33
        Originally posted by _nixu_ View Post
        Järvenpään Automajor ja Mikko säätämään.
        Laittaa kyllä toivomuksesta sellaiset arvot kuin asiakas haluaa :think
        Kyllähän mullakin suuntakulma 0 tasan, mutta silti ratti vinossa. En halua turhaan mainita yrityksen nimeä kun kuitenkin tosissaan yritti parhaansa.

        Comment

        • MKV
          Bimmer Rookie
          • Mar 2012
          • 116
          • Kainuu

          #34
          Originally posted by Vanquish View Post
          Kyllähän mullakin suuntakulma 0 tasan, mutta silti ratti vinossa. En halua turhaan mainita yrityksen nimeä kun kuitenkin tosissaan yritti parhaansa.
          Muutamasta kerrasta oppineena menen nykyisin itse mukaan ja istun kuskin paikalle, laitan sen ratin suoraan ja pidän siinä. Asentaja säätää kulmat kohdilleen ja ratti on ajossakin säädön jälkeen ollut suorassa.

          Comment

          • MakeH
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2004
            • 1170
            • Vantaa

            #35
            Tuli vaan mieleen, että onko ollut aktiiviohjaus varusteena näissä pieleen menneissä? Sillä varustettua ei helposti saa suunnattua ellei ole testeri kiinni homman ajan ja noudata sen ohjeita.

            Comment

            • 205/65-15H
              BTCF Member
              • Mar 2008
              • 1422

              #36
              Meillä nelivedossa normiohjaus.
              e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
              e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
              Ioniq5 AWD -22
              Leaf 40kwh -18

              Comment

              • tabasco
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2007
                • 851
                • fin

                #37
                Laitetaanpa omakin suuntausraportti nähtäville. Auto söi alkuperäisillä asetuksilla 19" takakumien sisäreunat pilalle, toivottavasti ei jatkossa ainakaan yhtä radikaalisti. Autossa on aktiiviohjaus ja ratti jäi perinteiseen tapaan tehdyn säädön jälkeen onneksi suoraan, plus että tuntuu menevän suoraan kuin juna. Minkälainen tuo säätöprosessi DIS:n kanssa olisi?
                Attached Files
                Last edited by tabasco; 12-04-2014, 15:08. Reason: Tekstin aikamuodon korjaus

                Comment

                • JP-76
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2009
                  • 1060
                  • Kanta-Häme

                  #38
                  Originally posted by MakeH View Post
                  Tuli vaan mieleen, että onko ollut aktiiviohjaus varusteena näissä pieleen menneissä? Sillä varustettua ei helposti saa suunnattua ellei ole testeri kiinni homman ajan ja noudata sen ohjeita.
                  Käsittääkseni tuo aktiiviohjauksellisen auton säätö käytännössä tehdään auto käynnissä.

                  Voihan olla että virallisen ohjeen mukaan pitää ajaa joku säätöohjelma läpi testerillä, mutta käytännössä ei.

                  Adaptaatio-arvot nollataan säädön jälkeen näin: auto käynnissä ratti laidasta laitaan ja 50m ajoa.
                  Last edited by JP-76; 12-04-2014, 14:06.
                  Kalusto:
                  BMW 550i xDrive -14
                  BMW S1000R -17
                  Toyota Proace -15

                  Comment

                  • Petteri80
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2004
                    • 578
                    • Joensuu

                    #39
                    Tässä oman auton säätöraportti.
                    Autossa Active Steering + Dynamic Drive, alla 245/45/17 kumit. Autoon vaihdettu ennen säätöä oikean puolen raidetangon pää sekä takavasemmalle säätötukivarsi. Aktiiviohjauksesta mainitsin säätäjälle mut ei sitä juurikaan noteerannut.

                    Mitä mieltä noista arvoista? Tuntuu et edelleen vetelee urissa.. Eturenkaat myös täristää mut se korjaantunee tasapainotuksella.
                    Attached Files

                    Comment

                    • tabasco
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2007
                      • 851
                      • fin

                      #40
                      Originally posted by Petteri80 View Post
                      Tässä oman auton säätöraportti.
                      Autossa Active Steering + Dynamic Drive, alla 245/45/17 kumit. Autoon vaihdettu ennen säätöä oikean puolen raidetangon pää sekä takavasemmalle säätötukivarsi. Aktiiviohjauksesta mainitsin säätäjälle mut ei sitä juurikaan noteerannut.

                      Mitä mieltä noista arvoista? Tuntuu et edelleen vetelee urissa.. Eturenkaat myös täristää mut se korjaantunee tasapainotuksella.
                      Kummallista, että vaikka mainitsit Active Steeringistä, lapussa silti oikein lukee, että "ilman AEO aktiivinen etuohjaus". Ilmeisesti ko. säätölaitteistosta sitten olisi löytynyt aktiiviohjauksellisenkin tiedot?

                      Se vetelytaipumus voi olla kiinni renkaan merkistä ja mallista. Kannattaa kokeilla, miten käyttäytyy toisen merkkisillä ja esim. vakiokoon 225/50R17 pyörillä.

                      Comment

                      • Petteri80
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2004
                        • 578
                        • Joensuu

                        #41
                        Originally posted by tabasco View Post
                        Kummallista, että vaikka mainitsit Active Steeringistä, lapussa silti oikein lukee, että "ilman AEO aktiivinen etuohjaus". Ilmeisesti ko. säätölaitteistosta sitten olisi löytynyt aktiiviohjauksellisenkin tiedot?

                        Se vetelytaipumus voi olla kiinni renkaan merkistä ja mallista. Kannattaa kokeilla, miten käyttäytyy toisen merkkisillä ja esim. vakiokoon 225/50R17 pyörillä.
                        Samaan kiinnitin itsekin huomiota.. Väitti kyllä ettei ollut ongelmia säädössä ja rattikin on nyt suorassa. Eturenkaat Hankook V12, takana Nexen N9000 (uudet). Pitää myös kokeilla eri rengaspainella olisiko sillä vaikutusta.

                        Comment

                        • JP-76
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2009
                          • 1060
                          • Kanta-Häme

                          #42
                          Originally posted by tabasco View Post
                          Kummallista, että vaikka mainitsit Active Steeringistä, lapussa silti oikein lukee, että "ilman AEO aktiivinen etuohjaus". Ilmeisesti ko. säätölaitteistosta sitten olisi löytynyt aktiiviohjauksellisenkin tiedot?

                          Se vetelytaipumus voi olla kiinni renkaan merkistä ja mallista. Kannattaa kokeilla, miten käyttäytyy toisen merkkisillä ja esim. vakiokoon 225/50R17 pyörillä.

                          Oikeastaan tolla aktiiviohjauksella/ ei-aktiiviohjauksella ei ole mitään väliä jos ratti on vaan saatu suoraan säädön jälkeen ajaessa.

                          Siellähän ei mitään kummempaa taikaa kuitenkaan ohjauksessa ole joka tohon kulmien säätöön vaikuttaisi.

                          Todennäköisempää vaan on että ratti saadaan suoraan kun säätö tehdään testerissä / auto käynnissä.

                          Tärkeintä säädön jälkeen on nollata nuo adaptaatioarvot joka tapahtuu tuolla yllämainitsemallani tavalla.
                          Last edited by JP-76; 14-04-2014, 08:45.
                          Kalusto:
                          BMW 550i xDrive -14
                          BMW S1000R -17
                          Toyota Proace -15

                          Comment

                          • -challenger-
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2009
                            • 2150
                            • L a h t i

                            #43
                            Itelläkin vetelee alle kolmen kilon ja kolmee ku laittaa ni loppuu vetely että kyllä niillä paineilla on merkitystä..

                            Comment

                            • ss900
                              BTCF Member
                              • Mar 2006
                              • 104

                              #44
                              aktiiviohjauksen kanssa säätö

                              Originally posted by JP-76 View Post
                              Käsittääkseni tuo aktiiviohjauksellisen auton säätö käytännössä tehdään auto käynnissä.

                              Voihan olla että virallisen ohjeen mukaan pitää ajaa joku säätöohjelma läpi testerillä, mutta käytännössä ei.

                              Adaptaatio-arvot nollataan säädön jälkeen näin: auto käynnissä ratti laidasta laitaan ja 50m ajoa.
                              Kävin 4-pyöräsuuntailemassa, eikä tullut etukäteen mieleenkään koko ohjaushommeli. Jos rattia kääntelee, kun auto on virrattomana, niin ilmeisesti se planeettapyörästö saattaa pyöriä pois "nollakohdasta"? Suuntimisen jälkeen oli ratti melko vinossa (ja tietysti hetken suoraan ajettua kasa vikakoodejakin). Mutta uusintayritys auto käynnissä toimi "kuten normaaliohjaus" säädön suhteen.

                              Comment

                              • JKK
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2006
                                • 2328
                                • Uusimaa

                                #45
                                Originally posted by -challenger- View Post
                                Itelläkin vetelee alle kolmen kilon ja kolmee ku laittaa ni loppuu vetely että kyllä niillä paineilla on merkitystä..
                                Tämä on erikoista kun mulla taas vetelee todella rajusti jos paineet nostaa 3,0barin pintaan. Heti kun pudottaa tehtaan suosituksiin, menee auto mukavasti ja tempoilematta urissa. Vaikuttaakohan renkaan tyyppikin siihen, miten mikäkin käyttäytyy ja milläkin paineilla? Nämä kumit on uudet 18" Eagle F1:set XL-rungolla.
                                BMW G30 545e M-Sport

                                Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎