E60 / E61 ja nelipyöräsuuntaus

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ///THe
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2009
    • 837
    • Espoo

    #91
    Originally posted by jariz View Post
    Miten etupään camperia ja casteria saa säädettyä? Toisen puolen caster oli alle ohjearvojen ja toisen sekä caster että camber oli reilusti väärin. Iskarin yläpäässä on kiinnityspulttien vieressä reikä jossa näkyy joku ilmeisesti ohjuritappi. Joutuuko sen poraamaan pois että saa säädettyä? Onko pulttien reijissä säätövaraa?
    Pulttien rei'issä on hieman säärövaraa ja saa kyllä puolitettua camberit samoihin molemmin puolin tuolla säädöllä. Se ohjuritappi lähtee tosi kevyesti kopauttamalla pois (esim. tampilla) yläpään olessa irti. Voi toki poratakkin pois siitä reiästä.

    Kannattaa tarkistella onko tukivarsien puslat ja ylätukilaakerit missä kunnossa, että johtuuko kulmien perseellään olo niistä. Castersäätöä ei varsinaisesti ole, mutta antautuneet puslat (lähinnä reaktiotanko) vaikuttaa myös casteriin oleellisesti.
    Last edited by ///THe; 10-11-2016, 08:48.
    X5 F15 ///Msport
    CRX 2gen +25psi

    Comment

    • Vanhapieru
      Newbiemmer
      • Jan 2019
      • 19
      • West

      #92
      näin täällä

      Paikallinen lähes gurun asemassa oleva suuntaja sanoi minulle e39 kulmia säätäessä, että mitä enemmän takapyörät on bemarissa kallellaan, sitä suorempaan se menee Ei toki linttaan niitä laittanut. Onko e60 tässäkohdin erilainen? Suoraan se e39 toki meni, viimesäädössä en kyllä e60 kohdalla vakuuttunut lainkaan, ei parantanut oikein yhtään.

      Comment

      • Vanhapieru
        Newbiemmer
        • Jan 2019
        • 19
        • West

        #93
        ja taas

        Säädössä tuli käytyä, ratti vinossa ja vetää mettään reilusti Parempi oli ennen kulmien säätöä. laitan lapun josta en juuri ymmärrä itse mitään, jos joku osaisi sanoa mihin kulmat nyt pitää vetää. vihreällä kaikki oli, muuta en ymmärtänyt.
        Vakio 17" renkaat aina alla.


        Click image for larger version

Name:	20190910_155240.jpg
Views:	1
Size:	169.1 KB
ID:	4837412
        Last edited by Vanhapieru; 10-09-2019, 15:29.

        Comment

        • JaniLap
          BTCF Member
          • Sep 2012
          • 2837
          • Tampere

          #94
          Originally posted by Vanhapieru View Post
          laitan lapun josta en juuri ymmärrä itse mitään, jos joku osaisi sanoa mihin kulmat nyt pitää vetää.
          Säätölapun numeroiden perusteella taka-akselilla on mielestäni edelleen tarpeettoman paljon negatiivista camberia ja vieläpä melkoisen epäsymmetrisesti, mutta makuasioitakin nämä.

          Mikäli auto on mielestäsi hyvä ja vakaa ajettava, ja renkaiden kuluminen ei ole poikkeuksellisen nopeaa, niin lienee silloin kulmat kohdallaan?
          IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
          BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
          Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

          Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
          Tampere

          Comment

          • Vanhapieru
            Newbiemmer
            • Jan 2019
            • 19
            • West

            #95
            Originally posted by JaniLap View Post
            Säätölapun numeroiden perusteella taka-akselilla on mielestäni edelleen tarpeettoman paljon negatiivista camberia ja vieläpä melkoisen epäsymmetrisesti, mutta makuasioitakin nämä.

            Mikäli auto on mielestäsi hyvä ja vakaa ajettava, ja renkaiden kuluminen ei ole poikkeuksellisen nopeaa, niin lienee silloin kulmat kohdallaan?
            Kun ei ole, puoltaa reilusti metsään ja ratti vinossa. Ei ole koskaan puoltanut tuollalailla. Huomasin myös tuon camperin, eihän se ole ohjearvoissa? Mutta miksi alkoi puoltamaan noin rajusti, tuntuu että kokoajan saa rattia kanittaa vasemmalle että menee suoraan.

            Huomenna uudestaan, mutta ei paljon auta vaikka ratti tulisi suoraan jos puoltaminen jatkuu.
            Last edited by Vanhapieru; 10-09-2019, 15:52.

            Comment

            • JaniLap
              BTCF Member
              • Sep 2012
              • 2837
              • Tampere

              #96
              Originally posted by Vanhapieru View Post
              Kun ei ole, puoltaa reilusti metsään ja ratti vinossa. Ei ole koskaan puoltanut tuollalailla.
              Sitten reklamoit yrittäjää palvelun laadusta ja pyydät alkajaisiksi ystävällisesti säätämään taka-akselin camberit symmetrisiksi ja niin pystysuoraan kuin säätövara antaa myöten. Sanot että auto on todella huono ajaa, etkä ole tyytyväinen säätöön. Mikäli menee väittelyksi, niin vaihda säätöpaikkaa.

              Ja se ratti saatava suoraan.
              IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
              BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
              Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

              Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
              Tampere

              Comment

              • fraatti
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 4658
                • Tampere

                #97
                Originally posted by Vanhapieru View Post
                Säädössä tuli käytyä, ratti vinossa ja vetää mettään reilusti Parempi oli ennen kulmien säätöä. laitan lapun josta en juuri ymmärrä itse mitään, jos joku osaisi sanoa mihin kulmat nyt pitää vetää. vihreällä kaikki oli, muuta en ymmärtänyt.
                Vakio 17" renkaat aina alla.
                Näyttää siltä että säätäjäkään ei ole ymmärtänyt että takapään aurauksen säätö vaikuttaa myös camberiin. Mun silmään näyttää että vain auraukset on otettu huomioon ja säädetty ne paikalleen. Säädön aikana ratti on ollut vinossa.
                F11 535dX LCI
                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                Comment

                • Vanhapieru
                  Newbiemmer
                  • Jan 2019
                  • 19
                  • West

                  #98
                  Jep

                  Originally posted by JaniLap View Post
                  Sitten reklamoit yrittäjää palvelun laadusta ja pyydät alkajaisiksi ystävällisesti säätämään taka-akselin camberit symmetrisiksi ja niin pystysuoraan kuin säätövara antaa myöten. Sanot että auto on todella huono ajaa, etkä ole tyytyväinen säätöön. Mikäli menee väittelyksi, niin vaihda säätöpaikkaa.

                  Ja se ratti saatava suoraan.
                  Ei mennyt väittelyksi, mutta edelleen auto on kamalin versio mitä se on koskaan ollut, ei auta kuin paikanvaihto... tai auton
                  Toinen eturengas kuulemma liian pystyssä, ei voi säätää ja on kuluman takia liian pystyssä, autossa on uudet iskarit yläpään kumilimppuineen ja nivelet alapäässä... ei huvittanut alkaa kinaamaan että missä se kulunut kohta sitten mahtaa olla.

                  Konepeltiä ei edes avattu, kyllä toiseltapuolin on se tappi joskus lyöty irti ja jotain säädetty, ilmeisesti täällä nähtiin konepellin läpi ettei toistapuolta pysty enää.

                  Jätän paikan mainitsematta koska kokematon asentaja kyllä yritti kaikkensa, ei vain ole tietotaitoa tarpeeksi ja johtajasta ei ollut opettajaksi.

                  Se tietysti kävi mielessä että kun on paljon ajetut renkaat alla ja säädetään kulmia niiden elämän loppuvaiheessa, voiko sekin olla yhtälö että siksi se nyt ei tunnu hyvälle. En usko että se pelkkä eturenkaan camperi yksistään voi olla syyllinen.Tuntuu kuin autossa olisi isompi ajomelukin nyt. Jos en ole urassa, saattaa mennä suoraan, uraan kun putoaa alkaa taas veto ojaan, joskus jopa pelottavasti kiskaisee.

                  Paperista kun katsoo, niin etupään max dif on saatu näköjään reilusti yli arvojen. 00.00 ohjearvo, + - on 00.50 ja autossa nyt - 00.76
                  Last edited by Vanhapieru; 11-09-2019, 16:41.

                  Comment

                  • jhelen
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2015
                    • 248
                    • Ulvila

                    #99
                    Tuo west ei oikein kerro paikkakuntaa, mutta jos Porin suunnalla, niin Aki Järvinen.
                    Itse käytin omani siellä kun Vianor ei saanut kulmia kuntoon.

                    Comment

                    • HC-Tuning
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2004
                      • 271
                      • Itärajalla

                      #100
                      Tuossa kävi E60 xdrive raidetankojen vaihdossa ja samalla suuntailtiin pyöränkulmat. Takarenkaat oli kulunut sisälaidoista lähes kankaalle niin kait siellä camberit on ollu viturallaan alunperinkin. Ajettavuus oli ihan ookoo näillä, mitä nyt hieman sivutuulelle herkkä.

                      Nyt kun liukkaat kelit tuli ja talvirenkaat alle niin saa huonossa kelissä ajaa ihan tosissaan kun tuntuu heijakalta ja niinku olisi koko ajan irti tiestä. Renkaat ovat 225/50-17 hankookin nastat dot2016. Pintaa on mutta nastat aika syvässä. Mietin tässä että voiko johtua renkaista tuo käyttäytyminen vai menikö säädöt pieleen. Hieman ratti vinossa ja puoltaa aavistuksen oikealle.

                      Välyksiä ei huollossa ja leimalla löytynyt. Eteen uusittu iskarit, jouset yläpäineen, sekä reaktiotangon puslat muutaman vuoden sisällä.

                      Ohessa säätölappu.
                      Attached Files

                      Comment

                      • Heguli 31
                        BTCF Member
                        • Oct 2004
                        • 10123
                        • KVLA

                        #101
                        Etupään camper kääntää hieman autoa "ojan suuntaan",jos tulkitsen lappuasi oikein. Samoin taka camperit säädättäisin -1.30 korville. Tehtaan arvoissa takapää kulkee aika sisäkantillaan. Etenkin leveämmillä (kesä)renkailla. Samoin takapään aurauksen säädättäisin ohjearvon minimiin.

                        Millaisilla rengaspaineilla mennään? Minulla oli aikoinaan vastaava laite ja kulki samoilla talvirenkailla,kuin luotijuna.
                        Last edited by Heguli 31; 27-10-2021, 14:21.

                        Comment

                        • HC-Tuning
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2004
                          • 271
                          • Itärajalla

                          #102
                          Originally posted by Heguli 31 View Post
                          Etupään camper kääntää hieman autoa "ojan suuntaan",jos tulkitsen lappuasi oikein. Samoin taka camperit säädättäisin 1.30 korville. Tehtaan arvoissa takapää kulkee aika sisäkantillaan. Etenkin leveämmillä (kesä)renkailla. Samoin takapään aurauksen säädättäisin ohjearvon minimiin.

                          Millaisilla rengaspaineilla mennään? Minulla oli aikoinaan vastaava laite ja kulki samoilla talvirenkailla,kuin luotijuna.
                          Kesällä samat koot ja linlongit mutta et-luku 35 vanteissa. Renkaat menee kesäksi vaihtoon. Talvikummit on orkkis vanteilla ja pitänyt joka nurkassa 3bar. Kannattaisko siis käyttää uudelleen suuntauksella?

                          Comment

                          • Heguli 31
                            BTCF Member
                            • Oct 2004
                            • 10123
                            • KVLA

                            #103
                            Samoilla 3bar paineilla itse myös noilla ajelin,eli ei ole siitä kiinni. Itse kyllä säädättäisin kulmat "paremmaksi". Mikähän tuota etupään camperia on kääntänyt plussalle? Eihän tukivarret ole saanut missään kipeää tms.? Lapun mukaan,kun taka camperita on tasattu,niin niitä on myös käännetty lisää lintaan. Ohjearvojen puitteissa toki,mutta stabilisuuden takia väärään suuntaa.

                            Omassa tosiaan säädätin takapään ohjearvoja pystympään ja hieman "punaiselle",eli -1.30. Auraus oli arvojen minimissä. Ja kulki leveillä kesärenkailla yhtä hyvin,kun noilla kapeammilla talvinakeillakin.

                            Comment

                            • HC-Tuning
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2004
                              • 271
                              • Itärajalla

                              #104
                              Originally posted by Heguli 31 View Post
                              Samoilla 3bar paineilla itse myös noilla ajelin,eli ei ole siitä kiinni. Itse kyllä säädättäisin kulmat "paremmaksi". Mikähän tuota etupään camperia on kääntänyt plussalle? Eihän tukivarret ole saanut missään kipeää tms.? Lapun mukaan,kun taka camperita on tasattu,niin niitä on myös käännetty lisää lintaan. Ohjearvojen puitteissa toki,mutta stabilisuuden takia väärään suuntaa.

                              Omassa tosiaan säädätin takapään ohjearvoja pystympään ja hieman "punaiselle",eli -1.30. Auraus oli arvojen minimissä. Ja kulki leveillä kesärenkailla yhtä hyvin,kun noilla kapeammilla talvinakeillakin.

                              Ei ole tietoa onko tullut hittiä aikasemmin mutta itsellä tuo on ollut 6 vuotta ja ei kyllä minulla ole mitenkään tölvästy ja tiellä on pysytty.

                              Takapäästä tosiaan mainitsi että renkaat sisäreunallaan ja melkein kankailla. Olisko tullut säätö moka ja käännettetty väärään suuntaan.

                              Pistähän vielä summaten minkälaiset säädöt käsken suuntauksessa tuonne laittaa että tulisi kerralla hyvä..

                              Comment

                              • Heguli 31
                                BTCF Member
                                • Oct 2004
                                • 10123
                                • KVLA

                                #105
                                Ei noi mitään ihmeellisiä tarvi. Etupään camperit samanlaiseksi,eli tuon punaisella olevan oikean pyörän säätää samalle kartalle vasemman kanssa. Voi olla hankalaakin ja vaatii ehkä lisähommia,jos iskarin yläpää on asennettu aikoinaan oikein. (Saako sen väärään asentoon,en muista).

                                Takapäästä auraukset ohjearvojen minimiin. Takapään camperit vähän ohjearvoa pystympään. Eli johonkin -1.30 tietämille. Muutenhan noissa ei omaan silmään ole mitään pahempaa.

                                Takapäässä on ollut lievää haritusta ennen säätöä.joka isohkon neg.camperin ansiosta on noita renkaiden sisäkantteja syönyt. Ja oletettavasti aiheuttaa nyt kuluneina lisää lerjuilua.

                                Edit. Jollain löytyy varmaan paremmat arvot. Itse vetelisin tämmöisillä.

                                Comment

                                Working...
                                X