Announcement

Collapse
No announcement yet.

535d Lastutus..?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • lyfi
    Bimmer Rookie
    • Apr 2007
    • 110

    No niin, nyt on oma pirssi -05 535da saanut Harisen säädön, mutta pieniä murheita oli matkassa. Eli vakiona penkitettiin vain 258hv ja väännöt jopa 596nm. Arvuuteltiin että joko massamittarissa vikaa, turbojen alipaineletkuissa vuotoa, putkisto tukossa(dpf:llinen) tai pahimmassa tapauksessa isompi turbo osittain viallinen.
    Noh...softa ajettiin tästä huolimatta sisään, ja tulos oli 316hv ja 707nm. Mutta Harisen mielestä pirssissä on silti jotain pientä "feelua", enempi pitäisi irrota.
    Vikakoodeja ei tullut minkäänlaista.
    Moottorin lämpöjä kun alettiin tutkimaan, niin lämmöt nousivat maksimissaan 81asteen paikkeille, mutta pyöri enimmäkseen 77-79 asteessa. Joten onkohan dpf poltto mennyt kertaakaan päälle minun omistuksen aikana, ja sen seurauksena putki/filtteri mennyt tukkoon, auto ollut mulla vasta 5kk. Ja ties kuinka kauan kone on käyny kylmänä edellisellä omistajalla.

    Jos kuvitellaan että saan lämmöt nousemaan egr termarin vaihdolla, ja poltto lähtis käyntiin, niin aukeaako tuollainen "tukos" kovin polkemalla ja poltolla vai vaatiiko se dpf pömpelin aukaisun? Autolla ajettu vasta 100tkm.

    Ja onko näissä muuten ollut massamittari vikoja? Tai turbojen vikoja?

    Comment

    • LeMansBlau
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2006
      • 1060
      • Insomniac

      Originally posted by lyfi View Post
      No niin, nyt on oma pirssi -05 535da saanut Harisen säädön, mutta pieniä murheita oli matkassa. Eli vakiona penkitettiin vain 258hv ja väännöt jopa 596nm. Arvuuteltiin että joko massamittarissa vikaa, turbojen alipaineletkuissa vuotoa, putkisto tukossa(dpf:llinen) tai pahimmassa tapauksessa isompi turbo osittain viallinen.
      Noh...softa ajettiin tästä huolimatta sisään, ja tulos oli 316hv ja 707nm. Mutta Harisen mielestä pirssissä on silti jotain pientä "feelua", enempi pitäisi irrota.
      Vikakoodeja ei tullut minkäänlaista.
      Moottorin lämpöjä kun alettiin tutkimaan, niin lämmöt nousivat maksimissaan 81asteen paikkeille, mutta pyöri enimmäkseen 77-79 asteessa. Joten onkohan dpf poltto mennyt kertaakaan päälle minun omistuksen aikana, ja sen seurauksena putki/filtteri mennyt tukkoon, auto ollut mulla vasta 5kk. Ja ties kuinka kauan kone on käyny kylmänä edellisellä omistajalla.

      Jos kuvitellaan että saan lämmöt nousemaan egr termarin vaihdolla, ja poltto lähtis käyntiin, niin aukeaako tuollainen "tukos" kovin polkemalla ja poltolla vai vaatiiko se dpf pömpelin aukaisun? Autolla ajettu vasta 100tkm.

      Ja onko näissä muuten ollut massamittari vikoja? Tai turbojen vikoja?
      Kovin helposti ei noi lämmöt sinne 88 asteeseen, muuten kuin normaalisti tasasesti ajelemalla ja silloinkin melko hitaasti.

      Massamittareissa näissä on ollu pientä ajanpatinaa, joten mittaus voi tapahtua vähän virheellisenä.

      Ahtimet on yleensäottaen ollu kestoltaan hyviä. Poikkeustapauksia toki on, niinkuin aina kun ahtimista puhutaan.

      Tukkeutunut partikkelifilsu on omasta mielestäni roskiskamaa, vaikkakin joku on noita vielä saanut jollainlailla pelittään. Mitään järkee koko keksinnössä ei ole sitä siellä auton alla pitää.

      Pikkusta häslinkiä siellä tuntuis jossain olevan. Vertailitteko muitten vastaaviin vakio/ohjelmointi vetoihin? Kuka oli penkittämässä? Katoitteko maksimi (pyynti/todellinen ahtoja? Maffin arvoja? Ahtojen lämpötilaa?

      Äkkiseltään tuli mieleen mitä itelläni on tullut eteen kyseisessä autossa:
      -Ahtoputket vuotaa
      -Ahtolämpöjen anturi antaa vääriä arvoja
      -Imusarjan tiivisteissä falskausta
      -MAF

      Ahtimien alipaineletkut mulla orkkikset 200tkm ja ei vuotoja, mutta voi toki noikin aiemmin hapertua on myös hapertunut jollain. Se niissä oleva päällieriste toki on varmasti kaikissa käytetyissä haperoa (tätä moni pelästyy), mutta itte letkut kyllä kestää usein pitkään.

      Pakopaineista pitäis kyllä heittää koodia, mutta jos et halua surutta putsata tota putkistoa kaikesta turhasta, niin vilkaseppa pakopaineet siitä.

      Sitten läppäri kiinni autoon ja livedatan lukua, niin eiköhän tuo ala selkeytyyn.
      ///MADE IN FINLAND

      sigpic

      TÄLLÄ HETKELLÄ NIMISSÄ OLEVAT:
      E30 SEDAN IX M-TECNIC II
      F32 COUPE PERFORMANCE
      F31 TOURING XDRIVE M-SPORT

      Comment

      • exautisti
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2007
        • 1267
        • oulu

        Paljonko teillä on ahtoja,esim pyynti/toteutunut?
        -99 punane passatti

        https://www.nettiauto.com/bmw/535/9505964

        Tuikun softat
        Webasto retrofitit (myös F sarjaan)
        BMW Maahantuonti ammattitaidolla
        Laatikon huuhtelut (myös F sarjaan)
        Vuokraamme otsonaattoreita,painehuuhtelulaitteita ym..

        www.mcars.fi

        Kysy 041-5056506

        https://www.facebook.com/MCarsOulu/

        INPA DIS BMW Scanner VCDS OPCOM ,MB Star

        Webasto,BMW,VW,OPEL,MB Vikakoodinluvut,Koodaukset,N47 jakopää remontit.RAVENOL öljyt edullisesti

        Comment

        • MajorDrake
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 7544
          • Jyväshyvä

          Originally posted by LeMansBlau View Post
          Ahtimien alipaineletkut mulla orkkikset 200tkm ja ei vuotoja, mutta voi toki noikin aiemmin hapertua on myös hapertunut jollain. Se niissä oleva päällieriste toki on varmasti kaikissa käytetyissä haperoa (tätä moni pelästyy), mutta itte letkut kyllä kestää usein pitkään.
          On noita imusarjan läppia tullut poistettua useammasta 535d:stä kun on sormia kädessä,
          ja vain yhdessä letkut eivät olleet vaihtokunnossa.
          Metrit 100-200 tkm välillä.

          Ja epäilisin että tuohon yhteenkin ne oli jo vaihdettu,
          kun imusarja oli selvästi ainekin kertaalleen käytetty auki.
          M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
          Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
          Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

          Comment

          • exautisti
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2007
            • 1267
            • oulu

            Originally posted by lyfi View Post
            No niin, nyt on oma pirssi -05 535da saanut Harisen säädön, mutta pieniä murheita oli matkassa. Eli vakiona penkitettiin vain 258hv ja väännöt jopa 596nm. Arvuuteltiin että joko massamittarissa vikaa, turbojen alipaineletkuissa vuotoa, putkisto tukossa(dpf:llinen) tai pahimmassa tapauksessa isompi turbo osittain viallinen.
            Noh...softa ajettiin tästä huolimatta sisään, ja tulos oli 316hv ja 707nm. Mutta Harisen mielestä pirssissä on silti jotain pientä "feelua", enempi pitäisi irrota.
            Vikakoodeja ei tullut minkäänlaista.
            Moottorin lämpöjä kun alettiin tutkimaan, niin lämmöt nousivat maksimissaan 81asteen paikkeille, mutta pyöri enimmäkseen 77-79 asteessa. Joten onkohan dpf poltto mennyt kertaakaan päälle minun omistuksen aikana, ja sen seurauksena putki/filtteri mennyt tukkoon, auto ollut mulla vasta 5kk. Ja ties kuinka kauan kone on käyny kylmänä edellisellä omistajalla.

            Jos kuvitellaan että saan lämmöt nousemaan egr termarin vaihdolla, ja poltto lähtis käyntiin, niin aukeaako tuollainen "tukos" kovin polkemalla ja poltolla vai vaatiiko se dpf pömpelin aukaisun? Autolla ajettu vasta 100tkm.

            Ja onko näissä muuten ollut massamittari vikoja? Tai turbojen vikoja?
            Kun poltto on tai pakotetaan päälle pitää ajella sievästi eikä "polkea" kun hullu.
            -99 punane passatti

            https://www.nettiauto.com/bmw/535/9505964

            Tuikun softat
            Webasto retrofitit (myös F sarjaan)
            BMW Maahantuonti ammattitaidolla
            Laatikon huuhtelut (myös F sarjaan)
            Vuokraamme otsonaattoreita,painehuuhtelulaitteita ym..

            www.mcars.fi

            Kysy 041-5056506

            https://www.facebook.com/MCarsOulu/

            INPA DIS BMW Scanner VCDS OPCOM ,MB Star

            Webasto,BMW,VW,OPEL,MB Vikakoodinluvut,Koodaukset,N47 jakopää remontit.RAVENOL öljyt edullisesti

            Comment

            • LeMansBlau
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2006
              • 1060
              • Insomniac

              Originally posted by MajorDrake View Post
              On noita imusarjan läppia tullut poistettua useammasta 535d:stä kun on sormia kädessä,
              ja vain yhdessä letkut eivät olleet vaihtokunnossa.
              Metrit 100-200 tkm välillä.

              Ja epäilisin että tuohon yhteenkin ne oli jo vaihdettu,
              kun imusarja oli selvästi ainekin kertaalleen käytetty auki.
              No jokusesta olen itsekin läpät poistanut. Ite en ole noita letkuja vaihdellut, kun yhteen, missä oli vuotoa ja samalla lähti sitten läpättimet. Imusarjan tiivisteet oon vaihdellu aina samalla ja muutamassa on vuotuja kovettuneitten tiivisteitten takia ollutkin.

              Onko vaihtamasi letkut muka kaikki vuotanut, vai olleet vaan hapertuneita?

              Itellä ei ainakaan vuoda tippaakaan ja mittarissa nyt karvan yli 200tkm. Orkkis alipaineletkut on myös kaverini muistaakseni yli 300tkm ajetussa ja ei vuotoja sielläkään.

              Toki noi periaatteessa kannattaa uusia ja laittaa "ikuset" letkut tilalle, mutta itse en ole enään aikoihin tehnyt autoille ehkäseviä etukäteen korjauksia (poislukien perus huoltoosat) jos kyseessä ei ole mikään rikkoutuessaan tuhoa aiheuttava tyyppivika. Vaihdellaan sitä mukaa, kun porsivat.
              ///MADE IN FINLAND

              sigpic

              TÄLLÄ HETKELLÄ NIMISSÄ OLEVAT:
              E30 SEDAN IX M-TECNIC II
              F32 COUPE PERFORMANCE
              F31 TOURING XDRIVE M-SPORT

              Comment

              • MajorDrake
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 7544
                • Jyväshyvä

                Originally posted by LeMansBlau View Post
                Onko vaihtamasi letkut muka kaikki vuotanut, vai olleet vaan hapertuneita?
                1/3 on vuotanut, loput on olleet huonossa kunnossa.

                Eipä noita kannta huvikseen vaihtaa,
                mutta jos käyttää imusarjan irti, ehdottomasti uudet tilalle
                jos ei ole ihan priima kunnossa...
                M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                Comment

                • Dunky
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2003
                  • 4927
                  • Kotka

                  Originally posted by lyfi View Post
                  Vikakoodeja ei tullut minkäänlaista.
                  No ei siellä sitten ole DPF:kään tukossa
                  Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

                  Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

                  Comment

                  • exautisti
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2007
                    • 1267
                    • oulu

                    Tuo "vikakoodeja ei tullut minkäänlaista" on aika suhteellinen käsite. Jos on esim. tutkittu jollakin yleispätevällä testerillä eikä esim. inpalla.Ne ei välttis näytä kun murto-osan koodeista.
                    -99 punane passatti

                    https://www.nettiauto.com/bmw/535/9505964

                    Tuikun softat
                    Webasto retrofitit (myös F sarjaan)
                    BMW Maahantuonti ammattitaidolla
                    Laatikon huuhtelut (myös F sarjaan)
                    Vuokraamme otsonaattoreita,painehuuhtelulaitteita ym..

                    www.mcars.fi

                    Kysy 041-5056506

                    https://www.facebook.com/MCarsOulu/

                    INPA DIS BMW Scanner VCDS OPCOM ,MB Star

                    Webasto,BMW,VW,OPEL,MB Vikakoodinluvut,Koodaukset,N47 jakopää remontit.RAVENOL öljyt edullisesti

                    Comment

                    • JKK
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2006
                      • 2328
                      • Uusimaa

                      Eilen juuri tutkailin omasta entisestä, kaverini nykyisestä 535d:stä dataa. Kyseessä on vm.2005, jossa DPF-pönttö on jotakuinkin matkustajan penkin alapuolella. Tämä DPF-tyyppi on vähemmän herkästi tukkeutuvaa sorttia, kuin se uudempi, joka on ns. kombinaatiofiltteri heti pakosarjan perässä. Ja tämä vanhanmallinen pönttö on myös helppo irroittaa pesua varten. Ja se pesu kyllä kannattaa, jos sen vain tekee antaumuksella ja runsaan ajan kera.

                      Ehjillä, ja likimain uusilla termareilla ainakin tässä tapauksessa lämmöt nousee 92 asteen pintaan.

                      Auto on Turbotecin ohjelmoima, ja ahtojen pyynnit/toteutumat on n.3000 mbaria, eli kansanomaisemmin sanottuna aikalailla tasan 2 baria. Ja käyrän täytyy seurata pyyntiä viiveettä heti 1000rpm pinnasta ylöspäin vedätettäessä.

                      Ilmamäärän pyynti on rajoitettu näissä arvoon 800, mutta toteutuma on luokkaa 1200-1400. Karalan mukaan ilmamäärämittari ohjaa 535d:ssä ainoastaan EGR:n toimintaa. Vähän hiipuneen MAF:in ei pitäisi vaikuttaa E60:ssä tehontuottoon.

                      Hiukkassuodattimen vastapaineet ehjästi hengittävällä DPF:llä on tyhjäkäynnillä luokkaa 0-10 mbaria, ja näytti olevan täydellä höngällä vedätettäessä eilen 250mbaria. Eli kuin uudessa. Viime talvena sen pesin, ja maksimivastapaine putosi silloin 150 mbarin verran, ja sellaisena on pysynyt 15.000km ajon jälkeenkin, kun poltto on toiminut hyvin. Ehjillä termareilla näyttää olevan suuri merkitys, koska silloin auto lämpenee myös nopeammin 75 asteen yläpuolelle, ja lyhyelläkin ajosuoritteella saattaa tapahtua regenerointia.
                      BMW G30 545e M-Sport

                      Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                      Comment

                      • exautisti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2007
                        • 1267
                        • oulu

                        Originally posted by JKK View Post
                        Eilen juuri tutkailin omasta entisestä, kaverini nykyisestä 535d:stä dataa. Kyseessä on vm.2005, jossa DPF-pönttö on jotakuinkin matkustajan penkin alapuolella. Tämä DPF-tyyppi on vähemmän herkästi tukkeutuvaa sorttia, kuin se uudempi, joka on ns. kombinaatiofiltteri heti pakosarjan perässä. Ja tämä vanhanmallinen pönttö on myös helppo irroittaa pesua varten. Ja se pesu kyllä kannattaa, jos sen vain tekee antaumuksella ja runsaan ajan kera.

                        Ehjillä, ja likimain uusilla termareilla ainakin tässä tapauksessa lämmöt nousee 92 asteen pintaan.

                        Auto on Turbotecin ohjelmoima, ja ahtojen pyynnit/toteutumat on n.3000 mbaria, eli kansanomaisemmin sanottuna aikalailla tasan 2 baria. Ja käyrän täytyy seurata pyyntiä viiveettä heti 1000rpm pinnasta ylöspäin vedätettäessä.

                        Ilmamäärän pyynti on rajoitettu näissä arvoon 800, mutta toteutuma on luokkaa 1200-1400. Karalan mukaan ilmamäärämittari ohjaa 535d:ssä ainoastaan EGR:n toimintaa. Vähän hiipuneen MAF:in ei pitäisi vaikuttaa E60:ssä tehontuottoon.

                        Hiukkassuodattimen vastapaineet ehjästi hengittävällä DPF:llä on tyhjäkäynnillä luokkaa 0-10 mbaria, ja näytti olevan täydellä höngällä vedätettäessä eilen 250mbaria. Eli kuin uudessa. Viime talvena sen pesin, ja maksimivastapaine putosi silloin 150 mbarin verran, ja sellaisena on pysynyt 15.000km ajon jälkeenkin, kun poltto on toiminut hyvin. Ehjillä termareilla näyttää olevan suuri merkitys, koska silloin auto lämpenee myös nopeammin 75 asteen yläpuolelle, ja lyhyelläkin ajosuoritteella saattaa tapahtua regenerointia.
                        Eli väitätkö ettei sulla karkaa ahdot MISSÄÄN tilanteessa yli 2barin?
                        -99 punane passatti

                        https://www.nettiauto.com/bmw/535/9505964

                        Tuikun softat
                        Webasto retrofitit (myös F sarjaan)
                        BMW Maahantuonti ammattitaidolla
                        Laatikon huuhtelut (myös F sarjaan)
                        Vuokraamme otsonaattoreita,painehuuhtelulaitteita ym..

                        www.mcars.fi

                        Kysy 041-5056506

                        https://www.facebook.com/MCarsOulu/

                        INPA DIS BMW Scanner VCDS OPCOM ,MB Star

                        Webasto,BMW,VW,OPEL,MB Vikakoodinluvut,Koodaukset,N47 jakopää remontit.RAVENOL öljyt edullisesti

                        Comment

                        • JKK
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2006
                          • 2328
                          • Uusimaa

                          Originally posted by exautisti View Post
                          Eli väitätkö ettei sulla karkaa ahdot MISSÄÄN tilanteessa yli 2barin?
                          Eipä juurikaan karkaa. Motti pyytää täydellä höngällä 3000mbar ja toteuma saattaa täpärästi käydä jossain 3000-3100 välillä, mutta tasoittuu hetkessä pyyntiä vastaavaksi. Eikö sen näin pidä toimiakin? Jos olen oikein ymmärtänyt.
                          BMW G30 545e M-Sport

                          Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                          Comment

                          • tuikku
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2005
                            • 1353

                            .
                            No, exautisti varmaan tarkoitti, että eikö missään tilanteessa...
                            Etkös juuri itse kirjoittanut, että käy.

                            Hiukkassuodatin ei nyt varsinaisesti rajoita juurikaan sitä max virtausta, mutta niitä virtausten muutoksia se vaimentaa.

                            Itse ohjelma noissa on lamdaohjattu.
                            Ohjelmassa on ohjelman huomioon ottamaa ilman määrää rajoitettu.
                            Toteutuma 1200-1400mg viittaa kahteen asiaan.
                            Alkuperäisiä rajoitteita ei ole ratkaistu, tai syöttömäärä on tarkoituksella jätetty pienehköksi.
                            Mikäli suutinkarttaa ei ole väännelty, eikä ohjelma savuta, niin max syöttömäärä on luokkaa 80-90mg, laskettuna ilmoittamastasi ilman määrästä.

                            Sadan millin savuton polttaminen vaatii selvästi yli 1500mg ilmamäärää.

                            Ahtopaineen käytös 1200-1400mg ilman määrillä on eri asia, kun jos ilmaa lasketaan moottoriin 1600mg.

                            Jo yksiahtimisista 530,stä saa 1400mg ilmamääriä 1,5bar ahtopaineella ja se tosiaan riittää ilman mitään sormien, tai suutinkarttojen vääntelyjä sen 85mg,n polttamiseen, mitä suutinkartoissakin vakiona on.
                            CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                            Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                            Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                            tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                            Comment

                            • Mlatvala
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2003
                              • 3553
                              • Kuopio

                              Heitetäänpäs ilmoille jotain ihmeellistä..

                              Kun täälläkin on näitä ohjelmoijia, niin kertokaapa millainen on 535disukan unelma ohjelma?

                              Mitä muutetaan, mitä poistetaan, mitä korjataan?
                              E61 535d alkuunsa viritetty.

                              Comment

                              • tuikku
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2005
                                • 1353

                                .
                                Unelmasta en tiedä...

                                Jos itsellä olisi (varaa) tuollainen, niin aloittaisin hukkaportin kairaamisella mahdollisimman suureksi, jolla paineet saisi pysymään kurissa max syötöillä.
                                Sitten parempi cooleri.
                                Hiukkassuodatin pois, ellei ole aivan priima.

                                Suutinkartassa on vakiona sata mg, sillä irtoaa ++750nm, riittää.
                                Painetta ~pari baaria, ilman määrä pitää mitata, sen täytyy olla 1600mg/isku, sillä se sata milliä palaa savutta.
                                Max tehon kohdalla pitäisi se ilmamäärä myös tarkistaa, millä paineilla paras tulos.
                                Lamda-arvoksi 1,08-1,1.
                                Kaikki väännönrajoittimet voi nostaa haitolta poikkeen, lamda hoitaa homman.
                                Ilmamäärärajoittimien muutokset.
                                Sitten vaan kaasupolkimelta lähtien muuttaa karttoja niin, että ohjelma osaa laskea sen sadan millin syötönkin.
                                Lamdaohjaus on siitä hieno, ettei tehosta tarvi niin edes välittää, ohjelma itse pyrkii max suoritukseen, melkotavalla samoin kun bensa-autoissa - hoitaa vaan lisää ilmaa moottoriin, niin ohjelma itse lisää syötön ilman määrälle sopivaksi.
                                Ainoa hakaluus on, että aika runsaasti karttoja joutuu muuttamaan, että sinne testeriin saa sen sata mg näkyviin.
                                CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                                Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                                Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                                tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎