Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 523iA 2006 kylmäkö??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • E39touring
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2004
    • 203
    • Janakkala

    #16
    Kiitos vinkeistä. Tuontapaiseen teoriaan olen itsekkin päätynyt, mutta tuolla vahvistaa asian.

    Auto menossa myyjäliikkeen toimesta merkikorjaamolle vikahakuun jo ensiviikolla, jos aikaa järjestyy.

    Tuosaa sähkökaaviossa näkyisi olevan sulake kyseiselle ohjaukselle. Tietääkö kukaan mistä se löytyisi?? Voisi testata ajaa ilman ja seurata mitä tapahtuu lämmöille!!
    Last edited by E39touring; 15-01-2012, 11:21.

    Comment

    • E39touring
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2004
      • 203
      • Janakkala

      #17
      Auto käynnyt korjaamolla ja ei vikakoodeja!!?? Edelleen kutenkin vaivaa kylmyys hytissä!!
      Viikon aikana tullut netissä surffattua jonkin aikaa ja tuollainen linkin mukainen asia tuli esiin:



      Moottorin lämpötila täysin (DME.n) ohjauksessa:
      Ote tekstistä.

      Heat management
      The possibilities of conventional cooling systems are used for the cooling system with electrical coolant pump.
      The following components are influenced by the heat management:
      · Electrical coolant pump
      · Mapped thermostat
      · Digital engine electronics (DME)
      The cooling output of the system is adapted by means of a freely variable volumetric flow of the coolant.
      The heat management determines the current cooling requirement and regulates the cooling system accordingly. If necessary, the coolant pump can even be switched off altogether, for example to heat up the coolant quickly during the warm-up phase.
      If the engine is not running but very hot, the coolant pump will also work while the vehicle is out of use. Cooling output can thus be called up regardless of engine speed.
      The heat management now permits various characteristic maps to be used as a basis for controlling the coolant pump, over and above the map thermostat. In this way, the engine control unit can adapt the engine temperature to the driving characteristics.
      The engine control unit regulates the following temperature ranges:
      · 112 ° C = Economy
      · 105 ° C = Normal
      · 95 ° C = High
      · 80 C = High and regulation by the map thermostat
      If the vehicle handling causes the engine control unit to detect the economical operating range Economy, the DME regulates to a higher temperature (112 C). ne In this temperature range, the engine is operated with a relatively fuel requirement. The friction inside the engine is reduced at higher temperature. The temperature increase thus favours lower fuel consumption in the low load range.
      In the High and regulation by the map thermostat mode, the driver wants to use optimised power output development of the engine. To achieve this, the temperature in the cylinder head is lowered to 80 ° C. This lowering leads to a better cylinder filling, which leads in turn to an increase in engine torque. The engine control unit can now regulate a certain operating range, adapted to the relevant driving situation. This makes it possible to use the cooling system to influence consumption and performance.ne

      Ensiviikolla auto myyjäliikkeen toimesta uudelleen tutkittavaksi merkkikorjaamoon, mutta nyt toiseen liikkeeseen.

      Autossa on myös webasto (jälkiasennus saksassa) voiko olla yhteyttä ongelmaan??
      Kommentteja...!!

      Comment

      • Cell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7037
        • Uusikaupunki

        #18
        Jos ja kun moottorin termostaatti on nyt vaihdettu, vika on erittäin suurella todennäköisyydellä automaatin termostaatissa. Kyseisen osan löydät tästä, osa nro. 13:



        Ei mikään sikakallis ja vaihto pitäisi olla aika pala kakkua. Ei siis tarvitse vaihtaa koko lämmönvaihdinta kuten dieseleissä. Vikakoodejahan nämä termariviat ei anna, ellei päätermarin sähkövastus ole sökö ja silloinkaan ongelmana ei ole liian matala käyntilämpö.
        325i -08
        i3 REx -17
        M5 -98 Imolarot
        535i -90 N/A project (maatumassa)

        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

        Comment

        • _nixu_
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2006
          • 8972
          • Kellokoski

          #19
          Originally posted by Cell View Post
          Vikakoodejahan nämä termariviat ei anna, ellei päätermarin sähkövastus ole sökö ja silloinkaan ongelmana ei ole liian matala käyntilämpö.
          Eli mitä ongelmaa tuosta sitten seuraa :think
          E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

          Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

          Comment

          • Cell
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 7037
            • Uusikaupunki

            #20
            Originally posted by _nixu_ View Post
            Eli mitä ongelmaa tuosta sitten seuraa :think
            Ecu ei pysty laskemaan halutessaan moottorin lämpötilaa, eli hieman teho heikkenee reippaassa ajossa. Ja merkittävämpänä, katsastuksesta pomppaa
            325i -08
            i3 REx -17
            M5 -98 Imolarot
            535i -90 N/A project (maatumassa)

            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

            Comment

            • E39touring
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2004
              • 203
              • Janakkala

              #21
              Originally posted by Cell View Post
              Jos ja kun moottorin termostaatti on nyt vaihdettu, vika on erittäin suurella todennäköisyydellä automaatin termostaatissa. Kyseisen osan löydät tästä, osa nro. 13:



              Ei mikään sikakallis ja vaihto pitäisi olla aika pala kakkua. Ei siis tarvitse vaihtaa koko lämmönvaihdinta kuten dieseleissä. Vikakoodejahan nämä termariviat ei anna, ellei päätermarin sähkövastus ole sökö ja silloinkaan ongelmana ei ole liian matala käyntilämpö.
              KIITOS vinkistä!! Auto edelleen autoliikkeen toimesta korjattavana ja välitän vinkkiä heille!!
              Tämä vaiva oli itselläkin mielessä, mutta jostain syystä kuvittelin ettei bensamalleissa ole kyseistä termostattia.

              Palaan asiaan kun päästään tässä jutussa eteenpäin!!
              Last edited by E39touring; 24-01-2012, 07:32.

              Comment

              • E39touring
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2004
                • 203
                • Janakkala

                #22
                Sulkemalla vesikierron vaihdelaatikon jäähdyttimessa alkoi moottorikin lämpenemään normaaliin!! Nyt uusi termostaatti tilauksessa ja loppuviikosta päästään testaamaan uudelleen.

                Sulkutempulla moottorin lämmöt olivat luokkaa +97C, jolloin päätermostaatti avautui.

                Comment

                • Cell
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 7037
                  • Uusikaupunki

                  #23
                  Kyllä se lämpö sieltä löytyy
                  325i -08
                  i3 REx -17
                  M5 -98 Imolarot
                  535i -90 N/A project (maatumassa)

                  Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                  Comment

                  • E39touring
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2004
                    • 203
                    • Janakkala

                    #24
                    Kyllä on sitkeessä tämäkin vika!! Uusi osa (automaatin lämmönvaihtimen termostaatti) asennettuna ja kuinkas kävikään. Hakiessani autoa oli vaiva entisellää??
                    35km testilenkillä lämmöt edelleen+78-83C Ulkona pakkasta n.-7C

                    No takaisin liikeen pihalle ihmettelemään?? Auto kävi tyhjäkäynnillä n.15min ja lämmöt tippuivat pikkuhiljaa lukemasta 83......... 75C. Sain liikkeestä lukkiutuvat pihdit joilla suljin vesikierron laatikon lämmönvaihtimeen. Heti alkoi tapahtua n.1C/min nousi moottorin lämpötila ylöspäin.
                    Tein uuden PALJON LYHYEMMÄN koelenkin ja lämmöt nousivat tasaisesti ja nopeasti ylös 97-99C ja jäivät siihen (luonnollisesti sisätilatkin lämpesivät hienosti!!)

                    Sovin liikkeen kanssa että otan auton ajoon ja pihdit "lainaan" kotimatkaksi. Päätin kuitenkin kilometrin ajon jälkeen ottaa pihdit pois kuristamasta veden virtausta vaihtimeen.
                    Koska kotimatkaa n.150km ja hirvitti mahdollinen laatikon ylilämpö. (Lieneekö edes mahdollista talvella??)
                    Mutta sitten taasen ihmetys??!! Auton moottorin lämpötila koko matkan normaalissa välillä 94--99C ILMAN PIHTITULPPAUSTA. Jopa ruokatauon jälkeen jolloin koneen lämpö oli pudonnut lukemaan n.70C alkoi lämmönnousu rivakasti ja pysyen taasen välillä 94-99C. Kotikulmilla pakkastakin enemmän n.-14 ja kaikki lämmöt kohdillaan!!

                    Joten heitän kyssärin : Uusi termostaatti paskaa laatua/viallinen??
                    Vai vieläkö jotakin muuta vaivaa??

                    Alkaa "kohta" V.......an (=/

                    Tosin palstaa tutkiessani huomasin etten ole yksin tämän vaivan kanssa!!

                    Comment

                    • LasseE
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2008
                      • 416
                      • Kontiolahti/Joensuu

                      #25
                      Jospa se termari heräsi toimimaan kun sai kunnolla lämpöä pihtien ollessa paikallaan...Joskushan ne jumittelee.
                      Ex. E46 330d -05
                      Ex. e61 530da -05
                      Ex. 316 e30, 320 e36, Volvo s60
                      Member of Team EastAudio
                      Itä-Suomen autohifistit: www.eastaudio.net

                      Comment

                      • E39touring
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2004
                        • 203
                        • Janakkala

                        #26
                        Viimeisin testi: Lähtö ajoon (ulkolämpötila -16) vaihdelaatikon jäähdyttimen vesiletku tukittuna. Lähtiessä moottorin lämpö +27. Eikä lämmöt millään yli +80C???? Mikäs tässä mättää......??
                        Näyttäisi ettei nyt lämpö hukkuisikaan laatikonjäähdyttimeen vaan päätermari hukkaa lämmöt!?

                        Nyt näyttäisi olevan samaa ominaisuttaa kuin code xi kirjoituksessa 530i manuaalin kanssa;


                        Kyssäreitä: Päätermostaatin ohjaus. Onko sille oma sulake?
                        Näkeekö huolto-ohjelmalla termarille menevän ohjauksen??


                        Seuraavaksi otan päätermarista piuhan irti ja testaan näin.

                        Onko muita ideoita??
                        Last edited by E39touring; 28-01-2012, 23:26.

                        Comment

                        • E39touring
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2004
                          • 203
                          • Janakkala

                          #27
                          Tänään keli -15 ja ajettu päätermostaatin ohjauspiuha irrallaan. Ei muutosta !!??
                          Moottorin lämpeneminen yhtä surkeata kuin ennenkin. Kokeiltu myös samanaikaisesti ajaa vaihteiston letku tukossa eikä sekään vaikuttanut asiaan. Lämmöt roikkuu +76-80C alueella.

                          Mihin kummaan lämpö hukkuu ja miksi!!

                          Comment

                          • code_xi
                            Bimmer Rookie
                            • Feb 2009
                            • 64
                            • Kempele

                            #28
                            Arvon kohtalotoveri, kun kerran olet saanut termarilta piuhat irti, niin saisitko mitattua minkälaista ohjausjännitettä siihen tulee vai tuleeko ollenkaan...?
                            E60 530i LCI M-Sport 2007

                            Comment

                            • E39touring
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2004
                              • 203
                              • Janakkala

                              #29
                              Originally posted by code_xi View Post
                              Arvon kohtalotoveri, kun kerran olet saanut termarilta piuhat irti, niin saisitko mitattua minkälaista ohjausjännitettä siihen tulee vai tuleeko ollenkaan...?
                              Kovat on meillä kohtalot Joo!!
                              Ei olla vielä mittailtu, kun olin AIVAN varma että piuhan iroituksella saadaa lämmöt koneeseen.

                              Minulla onneksi vielä autoliikkeen 6kk takuuta jäljellä, joten auto lähtee varmasti taas ihmeteltäväksi korjaamolle. NYT kyllä BMW merkkihuoltoon luultavasti Hämeenlinnaan.

                              Laitan varmasti tänne infoa kun/jos vaivaan löytyy korjaus!!
                              Jos itse löydät apuja, niin pistä tietoa jakeluun...

                              Comment

                              • code_xi
                                Bimmer Rookie
                                • Feb 2009
                                • 64
                                • Kempele

                                #30
                                Ilman mutta kertoilen, tosin en ehdi nyt arkipäivinä ainakaan perehtyä aiheeseen. Emannuus lisätköön villahousuja...
                                E60 530i LCI M-Sport 2007

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎