Tällainen huomio viasta: kun lähtee kylmällä autolla liikkeelle (auto ulkona, lämmityksessä tai ei), auto lämpenee siihen 75 astetta näillä -5 keleillä ja jää siihen. Sitten kun sammuttaa auton 5-10 min ja lähtee jatkamaan ajoa, niin lämpenee 95 asteiseksi about normaalisti. Aiemmin olen aina ajanut yhtämittaista ajoa, niin en ole tätä huomannut.
Vaikuttaa siltä, että kylmällä termari jumii ja jostain syystä ei ala toimimaan, kun järjestelmässä kiertää nesteet. Sammutuksen jälkeen termari sulkeutuu ja auto sitten ajoa jatkettaessa lämpenee oikein.
Tämä on nyt testattu kahdesti. Ekalla kerralla 25km ajoa, lämpeni 75 asteeseen. 10 min taukoa ja sen jälkeen 7 km ja lämmöt 95. Lämmöt pysyivät 95-100 noin 400km. Toisella kerralla noin sama alku, mutta tuo 400 km puuttui.
Jollain toisellakin oli tässä ketjussa samansuuntaiset havainnot.
Joo meikälaisellä vastaavat havainnot!!! Tänään kun ei kunnon pakkasia oli oikein ilo autoilla. Lämmötkin taasen maantiellä ja osin jopa kaupunkikurvailussa välillä 90--99C
Jooh siis tänään pelaa, kun lämpötila on 0c. Kuumaa riittää et meinaa oksen tulla.
0c kaikki pelaa niin kuin pitää. Kuumaa tulee et meinaa läkähtyä.
-10c alkaa havaitsemaan et ei tää oikein nyt taida pelaa. Max haalean lämmintä tulee.
-20c eiks tästä vittu tule lämmintä toteamus. kaikki nupit kaakossa ja ei mitään muutakun puhaltimet huutaa ja tukka hulmuaa
Muilla samanlaisia havaintoja? Joku afrikkalämmitys bmw:ssä? Kyseessä kuitenkinkin bmw erikoislinjoilla valmistettu suomi auto
Ei ole mitään uutta keksintöä viileyteen, mutta keittelin tuossa kattilassa vanhaa termostaatia ja jos +97c on aukeamislämpö niin tämä siltäosin kunnossa. Eli isolinja jäähdyttimestä aukesi noissa lämmöissä.
Pienempi lautanen taasen on kokoajan auki useita millejä?!! Kuulukohan näin olla??
Nyt on vaihdettu kenno ja keskeltä oli puhdas, mutta reunoissa oli jotain vihreää limaa. Ainakaan ei vielä ole tullut sitä kylmä ilmaa jalkoihin mitä tapahtui ennen. Ajelin tossa -5 ja pysty laittamaan asetukset 22, 2palkkia punasella ja soft. Tällä lämpötilalla ennen piti olla se 24, 4palkkia ja intensive. Kuvassa piirretty missä oli paskaa
Tein kanssa moottorilämpötila testin ja kylmänä kun lähtee niin jämähtää johonkin 80-83. Kokeilin vaikka mitä et nousis, mutta ei. Puhalluksen sammuttamalla sai nousemaan max tonne 85. Auto parkkii ja sammuttaa moottori ja 5sekunnin odotus ja päälle. Nousee 93-95 alle minuutissa. Mitähän sit?
Tänään uusittu toiseen kertaan päätermostaatti ja nyt vaikuttaisi meikäläisen kiesi lämpeävän. Aamulla kun vein autoa korjaamolle ei -15 pakkasessa moottori lämmennyt 150km matkalla yli +85C (motaria ja 80km/h tietä) Sisällä ei tarvinnut hikoilla!!!
Termostaatin vaihdon jälkeen hienosti lämmöt +95-99 välillä koko paluumatkan!! (samat tiet)
Testasin vielä illalla uudelleen,kun moottori jäähtynyt +15c ja pakkastakin mukavat -12C niin n. 5km pikkutietä ja 10km motaria olivat lämmöt taasen +95C
HAVAINTOJA: Edellinen termostaatti laitettu Pemuhuollossa Riihimäellä ja siitä oli "hinkattu" kaikki valmistukseen liityvät sarjanumerot pois??? Mistä lienee hankittu??
Myydäänkö jonkun osatoimittajan kautta tehtaan hylkäämiä osia, joista "viilattu" numerot pois??!!
Nyt BMW.n alkuperäisnumerolla (11 53 7 549476) oleva termostaatti paikollaan.
HAVAINTOJA: Edellinen termostaatti laitettu Pemuhuollossa Riihimäellä ja siitä oli "hinkattu" kaikki valmistukseen liityvät sarjanumerot pois??? Mistä lienee hankittu??
Myydäänkö jonkun osatoimittajan kautta tehtaan hylkäämiä osia, joista "viilattu" numerot pois??!!
Esim. Motonet myy juurikin tuollaisia orggis termareita josta Bmw logot hiottu pois.
Ei ole muista ongelmallisista autoista kuulunut mitään, mutta oma pelaa kuin unelma tuon termostaatin vaihdon jälkeen. Kunnon pakkasia ei taida enään tulla, mutta aikaisemmin ei näillä nollakeleilläkään auto lämmennyt kunnolla.
Eli kannattaa hommata tuo viimeisin termostaatti, jonka BMW on ottanut käyttöön.
Mulla huollossa todettiin lämpöanturin antaneen vikakoodia ja se vaihdettiin. Seuraavilla pakkasilla auto ei siltikään lämmennyt. Nyt nollakeleilla saavuttaa 80 asteen lämpötilan 30km ajon jälkeen.
Auto menee taas huoltoon ensi viikolla. Mulla on kahdesti vaihdettu termari. Tutkinevat huollossa sen ja jos päästää vedet läpi se vaihdetaan uudestaan. Onneksi huolluot menneet takuuseen. Toisen termarin maksoi bmw, koska oli viallinen käytännössä heti. Voi siis olla, että nykyinenkin termari on susi.
Mielenkiinnolla lukenut tätä kylmän koneen ongelmaa...
Mulla on taas toisin päin. Auto lämpenee nopeasti ja lämmöt nousee suht nopeesti.
Mutta onko nomaalia, että kone käy 103-105 asteen välissä?
EIikös sen kuuluisi "keittää" jo?
Lukemat otettu obd pistokkeesta androidin torgue ohjelmalla.
Ihan normaali pikatie ajossakin näyttää noita lukemia.
Mielenkiinnolla lukenut tätä kylmän koneen ongelmaa...
Mulla on taas toisin päin. Auto lämpenee nopeasti ja lämmöt nousee suht nopeesti.
Mutta onko nomaalia, että kone käy 103-105 asteen välissä?
EIikös sen kuuluisi "keittää" jo?
Lukemat otettu obd pistokkeesta androidin torgue ohjelmalla.
Ihan normaali pikatie ajossakin näyttää noita lukemia.
Ei ole muista ongelmallisista autoista kuulunut mitään, mutta oma pelaa kuin unelma tuon termostaatin vaihdon jälkeen. Kunnon pakkasia ei taida enään tulla, mutta aikaisemmin ei näillä nollakeleilläkään auto lämmennyt kunnolla.
Eli kannattaa hommata tuo viimeisin termostaatti, jonka BMW on ottanut käyttöön.
Thermostat 1 11537549476
Mitäs muille kuluu???
On tullut niin vähän ajoa, että ei ole ehtinyt juuri seuraamaan ongelmaa, mutta nyt kun pari kertaa testasin, niin eipä se ole mihinkään häipynyt nolla keleilläkään. Pitää siis vaihtaa termostaatti uudempaan, kunhan seuraavan kerran vie auton muutenkin huoltoon tai kun ulkona alkaa tarkenemaan tehdä remonttihommia. Termarin vaihto ei varmaan ole paha rasti tee-se-itse miehelle?
Comment