E61 523iA 2006 kylmäkö??
Collapse
X
-
Mulla seuraava ongelma max ja rest napista ei tapahdu mitään,toiminut aikasemmin ja i drivesta kaikki punasella mutta kuskin puolelle ei saa tulemaan ilmaa, puhaltaa vain tuulilasille ja pikkusista venttiileistä sivuikkunoille. Olkoon automaatilla tai itsesäädettävänä ei vaikutusta.
-
Moottori voi toimia oikein vaikka lämpö olisikin eri tilnteissa erilainen. Tässä N54 moottorista:
The engine control unit of the N54 engine controls the coolant pump according to
requirements:
• Low output in connection with low cooling requirements and low outside
temperatures
• High output in connection with high cooling requirements and high outside
temperatures
The coolant pump may also be completely switched off under certain circumstances,
e.g. to allow the coolant to heat up rapidly during the warm-up phase. However, this
only occurs when no heating is required and the outside temperature is within the permitted
range.
The coolant pump also operates differently than conventional pumps when controlling
the engine temperature. To date, only the currently applied temperature could be
controlled by the thermostat.
The software in the engine control unit now features a calculation model that can take
into account the development of the cylinder head temperature based on load.
In addition to the characteristic map control of the thermostat, the heat management
system makes it possible to use various maps for the purpose of controlling the coolant
pump. For instance, the engine control unit can adapt the engine temperature to match
the current operating situation.
This means that four different temperature ranges can be implemented:
• 108°C ECO mode
• 104°C Normal mode
• 95°C High mode
• 90°C High + map-thermostat mode
Leave a comment:
-
AGM akku latautuu noilla jännitteillä-->kunnossa. Kulutus tuppaa reilusti kasvamaan näillä pakkasilla, joten en sitäkään pidä epänormaalina.Originally posted by Juggie View PostLaitetaan tähän vielä, että latausjännite näkyy olevan aika korkea 14.5-14.9V, joko on aika vaihtaa jännitteensäädin?
Leave a comment:
-
En tälle talvea ole kokeillut, viime vuonna sitäkin kokeilin, silloin ei vaikutusta.Originally posted by DDD View PostOletko kokeillut irrottaa termarin piuhaa? Jos termari kunnossa, niin DME voi avata termaria, niin että lämmöt pysyy siinä ~80C.
Voisi ottaa illalla irti, josko se nyt tekisi jotain
Leave a comment:
-
Oletko kokeillut irrottaa termarin piuhaa? Jos termari kunnossa, niin DME voi avata termaria, niin että lämmöt pysyy siinä ~80C.Originally posted by Juggie View PostPakkaset palasi ja niin teki tämäkin ongelma, ainoastaan pahempana kuin aiemmin.
Nyt 25km työmatka-ajoa ei riitä lämmittämään konetta 80:een asteeseen, vaikka keula kokonaan tukossa. Ulkona pakkasta -30 ja viime talvena samalla setupilla kyllä nosti lämmöt kohtuudella. Nyt kun ajelee ~40km, niin lämmöt nousee 90 paikkeille.
Hytissä tarkenee kuitenkin hyvin.
Ajelin tänä aamuna torque päällä ja katsoin moottorin menevän laihaseostilaan. Voisiko tuo aiheuttaa, että lämpöä ei riitä koneen lämmittämiseen, kun kaikki menee hyttiin? Viime talvena Nox-anturi oli rikki ja ei koskaan mennyt laihalle.
Siitä huolimatta, että menee laihaseostilaan, niin syö matka-ajossa aika reippaasti bensaa, hyvä että alle kympin pääsee, vaikka normaalisti 7-8L.
Kulutusviisari kyllä on jossain 7 huiteilla tasakaasulla, mutta keskikulutuslukema ei vain tipahda, vaikka nollasin maanantaina.
Voisiko viallinen ilmamassamittari aiheuttaa korkeata kulutusta?
Mitään vikakoodeja ei ole.
Termostaatti olisi tietenkin ensimmäinen ehdokas, mutta noita on tullut vaihdeltua niin paljon, että mielellään koettaisi löytää jotain muuta syytä, kun termarin vaihto ei ole koskaan täysin ongelmaa poistanut.
Laitetaan tähän vielä, että latausjännite näkyy olevan aika korkea 14.5-14.9V, joko on aika vaihtaa jännitteensäädin?
Leave a comment:
-
Pakkaset palasi ja niin teki tämäkin ongelma, ainoastaan pahempana kuin aiemmin.
Nyt 25km työmatka-ajoa ei riitä lämmittämään konetta 80:een asteeseen, vaikka keula kokonaan tukossa. Ulkona pakkasta -30 ja viime talvena samalla setupilla kyllä nosti lämmöt kohtuudella. Nyt kun ajelee ~40km, niin lämmöt nousee 90 paikkeille.
Hytissä tarkenee kuitenkin hyvin.
Ajelin tänä aamuna torque päällä ja katsoin moottorin menevän laihaseostilaan. Voisiko tuo aiheuttaa, että lämpöä ei riitä koneen lämmittämiseen, kun kaikki menee hyttiin? Viime talvena Nox-anturi oli rikki ja ei koskaan mennyt laihalle.
Siitä huolimatta, että menee laihaseostilaan, niin syö matka-ajossa aika reippaasti bensaa, hyvä että alle kympin pääsee, vaikka normaalisti 7-8L.
Kulutusviisari kyllä on jossain 7 huiteilla tasakaasulla, mutta keskikulutuslukema ei vain tipahda, vaikka nollasin maanantaina.
Voisiko viallinen ilmamassamittari aiheuttaa korkeata kulutusta?
Mitään vikakoodeja ei ole.
Termostaatti olisi tietenkin ensimmäinen ehdokas, mutta noita on tullut vaihdeltua niin paljon, että mielellään koettaisi löytää jotain muuta syytä, kun termarin vaihto ei ole koskaan täysin ongelmaa poistanut.
Laitetaan tähän vielä, että latausjännite näkyy olevan aika korkea 14.5-14.9V, joko on aika vaihtaa jännitteensäädin?
Leave a comment:
-
En keksi mikä merkitys tuolla haaralla on, kun sen kerran voi tukkia? Ajelin koko kesänkin nro 12 letku tukossa, eikä mitään ylilämpenemistä.Originally posted by Supa View PostNäyttää olevan saatavilla seiskaankin letkua (ainakin kuvassa) missä ei liitäntää jäähdyttäjään.
http://www.realoem.com/bmw/enUS/show...diagId=11_3755
Liekkö sitten missä malleissa moinen. Mikähän funktio tuolla haaroituksella on. :think Kumminpäin tuossa nyt virtaa neste, lohkolta pumpulle vai toisinpäin?
EDIT: Tuolla aika hyvä kuvaus virtaussunnnista jne: http://www.bimmerfest.com/forums/sho...d.php?t=642913
Neste taitaa virrata pumpulta jäähdyttäjään jatkaen automaattilaatikon bypass linjan kautta päätermarin bypass:iin ja suoraan koneeseen.
Leave a comment:
-
Näyttää olevan saatavilla seiskaankin letkua (ainakin kuvassa) missä ei liitäntää jäähdyttäjään.
http://www.realoem.com/bmw/enUS/show...diagId=11_3755
Liekkö sitten missä malleissa moinen. Mikähän funktio tuolla haaroituksella on. :think Kumminpäin tuossa nyt virtaa neste, lohkolta pumpulle vai toisinpäin?
EDIT: Tuolla aika hyvä kuvaus virtaussunnnista jne: http://www.bimmerfest.com/forums/sho...d.php?t=642913Last edited by Supa; 14-09-2015, 09:02.
Leave a comment:
-
Päivitystä tähän topic:kiin omalta osalta... Lämmöt saatu takaisin N52B25:een. Ratkaisu oli letku nro. 12:n tukkiminen ennen kuin menee jäähdyttäjään. Viimeisimmässä jäädyttäjämallissa tämä liitäntä poistunut kokonaan.
http://www.realoem.com/bmw/enUS/show...diagId=17_0742
Autoon vaihdettu Nissens jäähdytin, joka jostain syystä jäähdyttää tehokkaammin osan 12 läpi kiertävän nesteen ja pitää koneen lämmöt max- 75C:ssä. Tällä kertaa syy ei ollut termostaateissa, koska niillä ei ole mitään tekemistä, jos nesteet pääsee koko ajan kiertämään termareiden bypasseista koneelle ja sieltä jäähdyttäjään.
Leave a comment:
-
Ok, lueskelin kyllä ketjun läpi, mutta en huomannut kenenkään raporteineen vesiventtiilin vaihdon vaikutusta.Originally posted by DDD View PostTässäkin threadissä on vaihdettu vesiventiiiliä, omasta mukaan lukien. Eikä silläkään mitään vaikutusta lämpöihin.
Jos vesiventtiilistä nykäisee piuhan irti, niin tällöin jää kierto moottorista kennolle eli pelkkää kuumaa. Joku voi korjata, jos olen väärässä. Tätäkin olen kokeillut, mutta ilmastointi päällä lämmöt tippuvat.
Samaa ongelmaa tuntuu olevan liikkeessä, mutta ratkaisua ei löydy..
http://5series.net/forums/e60-discus...-139204/page5/
Ehkäpä minä sitten laitan vain keulaa tukkoon ja ajelen menemään.
Leave a comment:
-
Tässäkin threadissä on vaihdettu vesiventiiiliä, omasta mukaan lukien. Eikä silläkään mitään vaikutusta lämpöihin.Originally posted by Juggie View PostVaihdoin uuden Wahlerin tilalle, eikä tilanne muuttunut miksikään. Softapäivityksen tiedoissa ei ollut mitään moottorin lämpenemiseen liittyvää, eli vika on nyt jossain muualla.
Voisiko syyllinen olla vesiventtiili?
Nuo paikallaan käyneet termarit on varmaan sitten ehjiä, että jos jollain on tarvetta, niin saa melkein kättelemällä hakea pois
Toinen ollut paikallaan 9kk ja toinen pari viikkoa
Jos vesiventtiilistä nykäisee piuhan irti, niin tällöin jää kierto moottorista kennolle eli pelkkää kuumaa. Joku voi korjata, jos olen väärässä. Tätäkin olen kokeillut, mutta ilmastointi päällä lämmöt tippuvat.
Samaa ongelmaa tuntuu olevan liikkeessä, mutta ratkaisua ei löydy..
http://5series.net/forums/e60-discussion-2/525i-engine-coolant-temp-low-little-no-heat-139204/page5/E60 Discussion - 525i Engine/coolant temp low and little to no heat - Hi all, Got an issue on 2005 525i M sport. First off, had radiator replaced after it was found leaking, before this, I know that the engine temperature was at the last two bars on the rev limit on dash. Here's where the problems start... Picked up...
Leave a comment:
-
Vaihdoin uuden Wahlerin tilalle, eikä tilanne muuttunut miksikään. Softapäivityksen tiedoissa ei ollut mitään moottorin lämpenemiseen liittyvää, eli vika on nyt jossain muualla.Originally posted by Juggie View PostVaihdoin äsken tilalle Behrin termarin, kun muuta ei tuntunut kenelläkään olevan varastossa.
Vika ei kuitenkaan näyttäisi poistuneen (ulkolämpötila on 15 astetta lämpimämpi kuin aiemmin, joten vaikea olla vielä varma).
Moottori lämpeää kuitenkin edelleen tuskaisen hitaasti ja vaikka kuinka motarilla höylää, niin lämmöt ei nouse yli 97C:n, paitsi jos sammuttaa sisätilan puhaltimen.
Voiko olla, että pakasta vedetty termari on rikki?
Mikä muu tuossa voi olla vialla?
Vaihtoehtoisena ratkaisuna aloin miettimään, että toissa viikolla päivitettiin autoon softat ja olisiko bemari tehnyt jonkun muutoksen moottorilämpöjen suhteen? Epäilen kyllä...
Voisiko syyllinen olla vesiventtiili?
Nuo paikallaan käyneet termarit on varmaan sitten ehjiä, että jos jollain on tarvetta, niin saa melkein kättelemällä hakea pois
Toinen ollut paikallaan 9kk ja toinen pari viikkoa
Leave a comment:
-
Mistä venttiilistä mahtaa olla kyse ja mistä autoista se löytyy?[/QUOTE]
Taitaa olla vesiventtiili... HCV (Heater control valve).
Leave a comment:
-
Kylmää pukkaa mullakin. Ihan horkassa ajelee vaikka ulkona on plussan puolella, pelottaa ajatellakin mitä pakkasilla tapahtuu.
Autona 530i e61 LCI 2007 N53B30
Löysin tämmöisen - http://www.bmwland.co.uk/forums/view...p?f=1&t=147389
Siellä mainitaan viimeisessä viestissä että
Mistä venttiilistä mahtaa olla kyse ja mistä autoista se löytyy?Update: Today after disconnecting the wiring going to the water heater valve located in the right hand corner of the engine bay I now have heat... I wne t for a drive and within two minutes could feel warm air. I then stopped and plugged the wires back in and it went back to I guess just blowing ambient air from outside back into the car. So Ive curently left the wires off.
My question is what does this valve do? What would happen if I left it off all the time? The air con is still working and I've now got what I feel is full control of the air temp in the cabin hot or cold. So I guess the idea of the valve is to stop/slow/reduce the hot coolant going into the matrix. When its disconnected it opens fully hence the heat. Itys ok while the weather is 10-13* however I guess during the summer if hot water is going through the matrix all the time like it is now its not going to be able to cool as well?
Any view on what this valve does please?
Leave a comment:
-
Vaihdoin äsken tilalle Behrin termarin, kun muuta ei tuntunut kenelläkään olevan varastossa.
Vika ei kuitenkaan näyttäisi poistuneen (ulkolämpötila on 15 astetta lämpimämpi kuin aiemmin, joten vaikea olla vielä varma).
Moottori lämpeää kuitenkin edelleen tuskaisen hitaasti ja vaikka kuinka motarilla höylää, niin lämmöt ei nouse yli 97C:n, paitsi jos sammuttaa sisätilan puhaltimen.
Voiko olla, että pakasta vedetty termari on rikki?
Mikä muu tuossa voi olla vialla?
Vaihtoehtoisena ratkaisuna aloin miettimään, että toissa viikolla päivitettiin autoon softat ja olisiko bemari tehnyt jonkun muutoksen moottorilämpöjen suhteen? Epäilen kyllä...
Leave a comment:
Leave a comment: